Making the journo-game: eerste huiswerk en bijeenkomst



Vanaf 31 maart volgt Jerry Vermanen de cursus Gamescool om journalistieke games te leren programmeren. Op Bashers houdt hij een dagboek bij over zijn voortgang, struikelblokken en afwegingen.

Ruim een half jaar nadat ik mijzelf als ‘student af’ beschouwde, zat ik op dinsdag 12 april ineens weer in de schoolbanken. Gamescool - op de foto met een ‘k’ geschreven, maar toch echt met een ‘c’ - opende zijn deuren voor de eerste bijeenkomst. En tja, daar zit je dan: journalist tussen de leraren. ”Je bent wel heel ambitieus”, aldus Gamescool-docent Wouter Baars. Ik geef hem gelijk. Na de eerste huiswerkopdracht wil ik zoveel mogelijk frutsels aan mijn toekomstige game plakken. Tegelijkertijd draaien mijn hersenen nog overuren om een goed thema te verzinnen. Het gewenste plan van aanpak: More thinking, less… aankloten.

Mijn ervaring met programmeren beperkt zich tot wat fratsen in HTML en een paar lesjes Java. Ik vreesde van tevoren dan ook dat ik genadeloos vast zou lopen bij de eerste les. Maar gelukkig blijken de comments op mijn voorgaande artikel te kloppen: In Game Maker bereik je binnen vrij korte tijd een aardig resultaat. Na mijn eerste uur in het pakket had ik al een soort prototype-versie van Frogger gemaakt. De kikker heb ik vervangen door een UFO, want ja, waarom ook niet?

Sterker nog, de ambitie die Baars aanhaalde, stijgt me naar het hoofd. Of ik binnen Game Maker ook een externe bron kan aanroepen, zoals Google Docs. Kun je gegevens wegschrijven naar een Excel-sheet? Is een spel in Game Maker goed te converteren naar HTML5, zodat je het in een browser kunt spelen? De twijfel die ik over mijn programmeervaardigheden had, is als sneeuw voor de zon verdwenen. Ik zie mijzelf zelfs games maken van onderstaand kaliber.

Inderdaad, ik ga mezelf ongetwijfeld nog tegenkomen tijdens deze cursus. Docent Baars maakte tijdens de eerste les in Amsterdam een interessante vergelijking: ”Als je voor het eerst games maakt, dan wil je alle effecten en glitters toepassen. We weten allemaal hoe dat er in Powerpoint uitziet…” Touché, meester Baars, touché.

En eerlijk gezien valt er nog genoeg te twijfelen voor mij. Welk onderwerp leent zich het beste voor een journo-game? Vlak voor ik met de cursus begon, speelde ik Spent; een spel dat een journalistiek verhaal vertelt over bijstandsuitkeringen in de Amerikaanse stad Durham. Simpel, doeltreffend en indrukwekkend. Alleen leent Game Maker zich niet zo goed voor spellen die voornamelijk uit tekst zijn opgebouwd. Dan had ik maar een cursus Flash moeten volgen.

Een vlugge blik in het lesprogramma leert mij dat het vijfde college over ‘serious games’ gaat. Ik heb nog tijd om na te denken over een onderwerp. Suggesties, iemand?

Geen reacties

  1. Journalistieke games maken bij Gamescool · 13-12-2011 · 18.04 uur

    […] heb ik beschreven tegen welke problemen ik ben aangelopen tijdens de cursus. Deel 1: De aanloop Deel 2: Eerste huiswerk en bijeenkomst Deel 3: Wat ga ik maken? Deel 4: ‘Zorg dat het gevoel goed zit” Deel 5: […]

     

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>