Making the journo-game: Geslaagd!



Vanaf 31 maart volgt Jerry Vermanen de cursus Gamescool om journalistieke games te leren programmeren. Op Bashers houdt hij een dagboek bij over zijn voortgang, struikelblokken en afwegingen.

Vijf maanden geleden begon ik met de Gamescool-cursus. Eigenlijk wist ik niet zo goed wat ik daarvan kon verwachten. Ik twijfelde aan mijn eigen programmeer-ervaring: Kan ik dit wel? Daarnaast wilde ik een spel maken waarin een journalistiek verhaal wordt verteld. “Je bent wel heel ambitieus”, vertelde cursusleider Wouter Baars mij tijdens de eerste bijeenkomst. Je mag best weten dat er een flinke knoop in mijn maag zat. Hoe zou ik dit ooit voor elkaar krijgen?

Maar het is gelukt! Ik heb de cursus afgerond, het diploma is binnen, mijn cijfers zijn om over naar huis te schrijven, de game is klaar. Ik begon zonder programmeerervaring, nu kan ik een simpel spel in Gamemaker maken. Tijd om terug te blikken op wat ik heb geleerd.

Het belangrijkste is de manier van denken die ik me eigen heb gemaakt. Wat maakt een game tot een interactief medium? Ik herken er een zodra ik hem zie, maar als je van de grond af iets wilt maken, moet je meer kennis hebben dan ‘Knop A is springen’. Welke game wil je maken? Welke animaties passen daar bij? Hoe ziet de game eruit? Wordt het sidescrolling, 2D, platformer, shooter, veel tekst, full-colour, arcade, muis en toetsenbord, oneindig veel levens, met score? Of toch iets anders?

Elke keuze heeft een enorme impact op je game. Probeer maar eens een echt nieuwe game te verzinnen. Je zult merken dat je teert op iets wat al eerder (en beter!) is gedaan.

Ik maakte het mijzelf extra ingewikkeld door een journalistieke game te willen maken. De heren van Digital Dreams hebben mij gelukkig enorm goed geholpen met het vormen van mijn gedachtegang. “Zorg dat het gevoel goed zit”, vertelde Geert Nellen mij. Begin met de animatie van je personage en vorm alles daar omheen. Nadat ik die praktische tip liet bezinken in mijn - inmiddels chaotische - spelconcept, viel alles op zijn plek. Nogmaals dank!

Nu ik toch bezig ben met bedankjes, wil ik ook ‘het Internet’ een veer in de kont steken. Voor elk klein programmeerdeel is wel een tutorial te vinden. Zo kon ik er maar niet achter komen hoe ik mijn spelfiguur goed kon animeren. In het kort: Bepaalde acties (naar links kijken, schieten, springen) met de corresponderende animatie koppelen. Een snelle Youtube-search verder zit ik in een tutorial waar ik alles krijg uitgelegd. Top!

En niet te vergeten: de Bashers-community. De tips die ik in de comments, via Twitter of in mijn mail kreeg waren ontzettend nuttig. Het heeft mijn gedachtegang gevormd in een periode waarin ik het even niet meer zag zitten. En dankzij een tip van Stijn Roelofs heb ik het boek Newsgames aangeschaft. Ik moet er overigens nog in beginnen.

Wat ik ook heb gemerkt, is dat een game maken ontzettend arbeidsintensief is. Ik heb de cursus naast mijn werk als redacteur bij de Stentor gecombineerd. Dat is pittig. Vooral tegen het einde van de cursus heb ik elk weekeinde vrij gehouden voor het programmeren van mijn journo-game. Is dat aan het resultaat af te zien? Oordeel zelf.

Mijn journo-game is op dit moment een zeer compact prototype. De animaties lopen niet helemaal lekker - het poppetje - wil nog wel eens in een object blijven vasthangen - maar het idee staat. En mocht ik dit ooit nog eens willen doen, dan ben ik binnen no-time klaar.

En hiermee is mijn blog over ‘making the journo-game’ ook afgesloten. Maar ik denk er nu over na om een vervolgcursus te volgen. Gamemaker is een prachtig stuk software voor beginners, maar het heeft ook enorme beperkingen. De grootste is dat je games enkel via het Gamemaker-portaal kunt spelen. Voor de doorsnee internetgebruiker is dat teveel gedoe.

Welke vervolgcursussen raden jullie mij aan? Zijn er programmeertalen die voor mij geschikt zijn om een degelijke browsergame te maken? En zo ja, waar worden die cursussen aangeboden?

9 reacties

  1. Rick · 1-9-2011 · 11.03 uur

    Hoe lang ben je nou uiteindelijk bezig geweest met het maken van je game?

  2. Bas Bouwman · 1-9-2011 · 11.50 uur

    Ontzettend hip en interessant. Ik heb de ballen verstand van programeren, maar ben toch wel nieuwsgierig of ik dit ook zou kunnen.

    Moet je enige kennis vooraf hebben of is dat niet noodzakelijk?

    In iedergeval gefeliciteerd met het behalen van je certificaat.

  3. Willem · 1-9-2011 · 14.27 uur

    @Jerry - YoYoGames komt dit jaar nog met een versie van GameMaker die naar HTML5 exporteert.

  4. Lolke · 1-9-2011 · 14.30 uur

    Ik wil het spelletje best proberen, maar ga geen Gamemaker download speciaal daarvoor.
    Kun je het ook als .exe compilen?

    En als je verder wilt met games maken, moet je stoppen met Gamemaker. Leer een fatsoenlijke programmeertaal.
    XNA is prachtig, het is een framework voor C#. Je kunt de games die je er mee maakt zo hoppa op de Xbox 360 afspelen.

  5. Wouter Baars · 1-9-2011 · 16.55 uur

    @lolke,

    Ben het niet helemaal met je kritiek op gamemaker eens. Gamemaker heeft nogal een kiddo imago, maar de nieuwste versie exporteert naar HTML 5, winddows, mac, iphone/ipad/ipod, PSP, Android en daardoor bij uitstek geschikt voor de indie developper. Natuurlijk kun je meer met tools als XNA, de Unreal Engine, Unity (en zo nog een hele lijst), maar je moet ook de tijd in ogenschouw nemen als je dergelijke veel ingewikkelder tools wilt gaan beheersen en daarop produceren. Tof als je niets te doen hebt en een team van programmeurs, 3d artists, 2d skins producers, projectleider, enzovoort, maar voor een individuele developer kost het gewoon te veel tijd. Neem een simpel 3d model, daar ben je al een week (of twee) mee bezig, dan heb je pas 1 karakter in je game. Kan je toch veel beter 2d werken.

    Niet om iets van XNA af te doen, maar dat is toch alleen maar een Microsoft feestje en als je 2d games wilt maken niet de meest logische tool.

    Wouter

  6. Lolke · 1-9-2011 · 18.28 uur

    @Wouter,
    Als je voor jezelf wat games wilt maken, dan is Gamemaker misschien wel goed. Maar als je gaat solliciteren bij een studio, en je laat je game zien die je in Gamemaker hebt gemaakt, geef ik je weinig kans dat je de baan krijgt. Als je een goede Unreal Tournament mod gemaakt hebt, echter…

    XNA is trouwens uitstekend voor 2D games, maar juist voor 3D zou ik het afraden.

  7. Wouter Baars · 2-9-2011 · 10.44 uur

    @ Lolke,

    Agree. Het is maar net wat je wilt. Maar het zou wel eens kunnen wijzigen. Ik herinner me nog dat Unity een ‘zoveelste’ tool was en we nog maar moesten zien. En toen werd ik opeens gebeld door een headhunter of ik kon ontwikkelen in Unity en nu is Unity helemaal hot. Andere tools waren ooit hot en zijn nu helemaal uit de picture (zoals Macromedia Director bijvoorbeeld voor 3d webgames, en wellicht wacht Flash een zelfde lot over een jaar of 2-5). Er zijn nu al kleine startups die met gamemaker werken en door de multiplatform publicatiemogelijkheden van de nieuwe versie zou het mij niet verbazen als er dadelijk veel vraag is naar Gamemaker ontwikkelaars. Ik zie nu al vacatures af en toe trouwens.

    Conclusie: geen enkele tool is het beste en geen enkele tool blijft er voor altijd

  8. Jerry Vermanen · 5-9-2011 · 9.55 uur

    Late comment (want net terug van vakantie), maar allereerst bedankt voor de felicitaties.

    @Rick Ik vind het lastig om er een aantal uren aan te hangen. Ik schat zo’n 15-20 uur. Daarin heb ik geprogrammeerd (en uitgezocht hoe ik bepaalde dingen moet programmeren), animaties gemaakt en geluid gezocht/gemaakt.

    @Bas Bouwman Mijn kennis van programmeren toen ik begon aan de cursus: vrijwel nul. GameMaker is een hele visuele tool die je de basis van programmeren toestaat. En als ik zie wat ik nu heb gemaakt, vind ik dat ik behoorlijk veel heb bijgeleerd. Allerminst een game die je commercieel kunt verhandelen, maar voor een leek als ik best netjes, al zeg ik het zelf. :)

    @Willem Zoiets ving ik al op, ja. Interessant, ben benieuwd hoe dat eruit komt te zien. Gaat dat geld kosten, en hoe gaat GameMaker zijn naam aan al die HTML5-spellen verbinden (logo, portal, etc.)?

    @Lolke Zodra ik vanavond thuis ben, ga ik het naar exe exporteren. Linkje naar bestand zet ik dat in de comments.

  9. Geert · 27-9-2012 · 13.28 uur

    Een nogal late reactie, maar ik moest aan je denken en ik kwam het artikel weer tegen. Gefeliciteerd nog met je diploma! Kun je de game ook als .exe exporteren? Ik ben wel benieuwd :)

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>