Making the journo-game: Wat ga ik maken?



Vanaf 31 maart volgt Jerry Vermanen de cursus Gamescool om journalistieke games te leren programmeren. Op Bashers houdt hij een dagboek bij over zijn voortgang, struikelblokken en afwegingen.

Ken je dat gevoel? Dat je uit een flinke berg losse ideeën één concept kneedt? Tijdens mijn Gamescool-cursus begint die tintelende prikkel in mijn bovenkamer eigenlijk pas net op te komen. De eerste weken probeerde ik alle tips en trucs van Gamemaker in mijn vingers te krijgen, maar momenteel is het vooral een kwestie van wegstrepen: welke ideeën kan ik wel of niet gebruiken?

De deadline van 2 juli 15 augustus komt namelijk in zicht. Op die datum moet het eindproject zijn afgerond; mijn eigen journalistieke game. Voor die tijd leer ik nog sprites, animaties en muziek te maken. En de cursus tot nu toe? De voorbeeldgame Wingman Sam is afgerond en ingeleverd. De voorgaande huiswerkopdrachten en de toets over de geschiedenis van games zijn beiden beloond met een dikke, vette 9 als cijfer. Middelbare school, eat your heart out.

Het moment dat verschillende ideeën bij elkaar kwamen, was vlak nadat ik de les over ‘games evalueren’ had afgerond. Aan de hand van SEEM (Structured Expert Evaluation Method) moest ik een game uit elkaar plukken. Hierbij moet je jezelf onder meer de volgende vragen stellen:

  • Wat is het doel van het spel?
  • Wie zijn de spelers (doelgroep)?
  • Over welke onderdelen heeft een speler controle?
  • Welke acties kan een speler doen (controle)?

Allemaal vrij basaal, maar ineens ‘klikt’ het in je hoofd. Al je brainfarts en dagdromerij vallen op hun plek. Nou ja, eigenlijk op drie plekken. Ik overweeg één van de volgende concepten uit te werken, maar ik heb hulp nodig in die keuze. Wat vinden jullie?

  • Een 2D-game waarin je een kort verhaal doorloopt met drie tot vijf verschillende einden. Voorbeeld: One Chance, waarin je de wereld moet redden van een dodelijk virus en je gezinsleven in stand moet houden. Mijn game moet echter herspeelbaar zijn, zodat je alle scenario’s doorloopt en jouw eerste keuze kunt afzetten tegen de overige scenario’s.
  • Een simulatie à la Simcity. Wordt in mijn versie wel erg ingedikt: enkel het onderhoud aan wegen blijft over. In Apeldoorn wordt al een flinke tijd een discussie gevoerd over de renovatie van een aantal rotondes en hoofdwegen. Kun je aan de hand van de kosten (geld, overlast voor verkeer) en opbrengsten (minder verkeersdoden, filevermindering) duidelijk maken hoe de huidige keuzes tot stand zijn gekomen?
  • Een interactieve infographic met game-elementen erin. Kun je de enorme bedragen van de bezuiniging bij de gemeente Apeldoorn ook in een interactief medium weergeven? De game FYI - gemaakt tijdens Global Game Jam 2011 - doet daar een goede poging toe. Kun je zoiets ook op een andere manier doen?

Één van bovenstaande drie concepten wordt het, maar welke? Kan iemand mij helpen om een keuze te maken?

7 reacties

  1. Niels ’t Hooft · 23-5-2011 · 15.49 uur

    De derde optie klinkt interessant. Ik vraag me alleen wel af hoe je een infographic speelbaar kunt maken. In FYI bestuur je niet echt de infographic, het is meer dat je door infographics heenloopt. Als je daar een oplossing voor hebt, lijkt dit me ook een overzichtelijke en haalbare optie.

  2. Thijmen Bink · 23-5-2011 · 16.25 uur

    @Niels Je bestuurt wel degelijk de infographics in FYI, alleen lijkt het misschien in het eerste gezicht dat je ‘slechts’ een karakter bestuurt. De infographics zijn direct aan de acties gelinkt, je bestuurt ze dus tegelijk.

    @Jerry We zijn onlangs begonnen met een compleet nieuwe game gebaseerd op de mechanics van FYI. We nodigen je bij deze uit om een keer bij Digital Dreams langs te komen om te zien wat wij met infographics doen in een game.

  3. Jerry Vermanen · 23-5-2011 · 19.19 uur

    Mijn twijfel is ook het grootst tussen de eerste en laatste optie. De eerste lijkt me vanuit het verhaal het meest interessant: dat soort games speel ik zelf ook erg graag. De laatste optie klinkt alsof ik dat ook binnen de beschikbare tijd kan afmaken.

    @Thijmen Ik kom uiteraard graag langs. Bedankt voor het aanbod! Heel tof. Als ik bij Digital Dreams flink wat nuttige kennis opdoe - daar ga ik wel van uit -, dan verwerk ik dat ook in mijn volgende update. En uiteraard ook in mijn game.

    Ik mail jullie straks even voor een afspraak.

  4. Biebboek · 24-5-2011 · 15.44 uur

    Veel goede ideetjes! Die infographic lijkt me op basis van mijn eigen Gamemaker-ervaring veel werk kosten: hoewel ik niet weet hoe je het precies voor je ziet ben ik bang dat dat lastig is. Dat eerste concept lijkt het meest toegesneden op de GM-engine en is zeker een optie, maar ik zou toch gaan voor de tweede optie: die roadmanagement-game. Is vrij origineel, kun je leuk aankleden en is in Gamemaker best te doen. Plus, de benidigde grapichs zijn goed zelf te maken of te downloaden, ik weet niet wat je vereisten zijn. Daarbij komt dat je al snel een werkende basis hebt die je later kunt uitbreiden. Die andere twee opties zullen pas in een later stadium resultaat opleveren.

    Succes met de game en mocht je nog ergens hulp nodig hebben: ik ben beschikbaar!

  5. JW · 25-5-2011 · 14.39 uur

    Beetje jammer dat alle designs op andere games zijn gebaseerd. Dan lijkt de eerste of tweede me toch het interessantst.

  6. Jerry Vermanen · 25-5-2011 · 19.02 uur

    @biebboek Dank je. Ik heb voor het derde concept een vaag soort ‘visioen’ voor ogen. Ik vind het nog moeilijk om het duidelijk onder woorden te brengen. Hopelijk kan ik bij de volgende update iets duidelijker zijn. :)

    @JW Volgens mij moet ik het voor mijn allereerste eigen game wel op die manier leren: goed voorbeeld doet goed volgen. Hopelijk vind je het eindresultaat straks interessant genoeg als het klaar is. Zo niet, dan ben ik de eerste die toegeeft dat het beter had gekund.

  7. Niels ’t Hooft · 25-5-2011 · 21.36 uur

    Was jouw allereerste game meteen origineel, JW?

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>