Mijn eerste indruk van Kinect: een alziend oog naast je televisie



Niels ‘t Hooft en David Nieborg, hoofdredacteur en redactiechef van Bashers, geven iedere maandag om beurten commentaar op de actualiteit.

Ten tijde van onze recente podcast-met-publiek met Xbox-baas Paul Naber zat hij nog in een container tussen China en Nedgame Utrecht. Maar inmiddels staat de Kinect trots onder mijn breedbeeld-tv.

In tegenstelling tot sommige collega’s had ik Kinect nog niet geprobeerd voordat hij werd uitgebracht. En dan was er ook nog de extra wachttijd na de release. Het effect: ik had erg veel over het ding gelezen en gehoord voordat ik er zelf mee aan de slag kon gaan.

Microsoft is watching you

Daardoor dacht ik dat ik alles al wel wist. Tot ik Kinect aansloot en merkte dat er kennelijk een motortje in zit, waardoor het apparaat omhoog en omlaag kan kijken. Zo kan hij zijn wereldbeeld afstemmen op je huiskamer. Dat had ik nog nergens gelezen!

Wel een gemiste kans dat het ontwikkelteam hier verder niets mee heeft gedaan: hoe schattig en antropomorf zou het zijn als Kinect voorover ging hangen als je hem uitzet? In de huidige uitvoering draagt het motortje juist bij aan de onverwachte bijsmaak van het nieuwste Xbox-accessoire. Kil en rücksichtlos volgt hij je. Kinect weet waar je bent. Microsoft houdt je in de gaten.

Voor de duidelijkheid: ik meen dit niet héél serieus. Ik zie het niet als een enorm belangrijke kwestie - ik heb het er nu over omdat ik het een interessant detail vind waar best eens over geschreven mag worden. Maar toch: wat begon als een grapje in de podcast zorgde bij mijn hands-on speeltest met Kinect wel degelijk voor een ongemakkelijke ondertoon.

Palestijnen, pornoscanners en Big Brother

Ten eerste: de technologie van Kinect werd ontwikkeld voor het Israëlische leger. Het laserkanon dat een web van infraroodpunten op je afschiet en zo meet waar in de ruimte je je bevindt (met allerlei enerverende minigames als gevolg), wordt ook gebruikt om te bepalen waar vijandige soldaten precies uithangen. Ik wil hier geen politieke discussie van maken, maar persoonlijk associeer ik de Palestijnse kwestie met onnodige burgerslachtoffers. Als Kinect op mij gericht staat, en ik de infraroodlasers zie fonkelen achter de lens, voel ik me daardoor net iets minder veilig.

Dan is er nog de associatie met de full-body scanners (‘pornoscanners’) op vliegvelden, waarover in de VS momenteel ophef is. Deze scanners kunnen door je kleding heen kijken, om te checken of je geen onderbroekbom draagt. Misschien word ik oud en paranoïde, maar als Kinect op mij gericht staat, vraag ik me af wat dat ding allemaal ziet.

Laat ik trouwens ook Big Brother niet vergeten - de alziende dictator uit Orwells 1984, niet het tv-programma. Hét symbool voor alles wat op je tv-meubel staat en slechte bedoelingen heeft.

Anders dan Eyetoy

Dit gevoel heb ik niet bij Eyetoy, Playstation Eye of webcams in het algemeen en de reden daarvoor is simpel. Als Eyetoy aanstaat, zie ik in beeld wat dat ding precies registreert. Idem dito met de iSight op mijn Macbook. Maar bij Kinect zie je dit juist niet - en dat is tegelijk het knappe.

Tijdens Kinect Adventures, de enige game die ik tot nu toe speelde, hoef ik niet exact die beweging te maken die er op de camera goed uitziet, zoals dit wel moest bij Eyetoy (denk aan de ramenlapgame). Ik maak gewoon de beweging die juist voelt en de software vertaalt die op zo’n manier dat het de correcte uitwerking heeft.

De beeldregistratie gebeurt kortom niet op de voorgrond maar op de achtergrond, waar het beeld wordt vertaald naar een draadmodel. In speltechnisch opzicht is het geweldig dat ik de beeldregistratie zelf niet zie en ook niet hoef te zien - maar dit zorgt dus juist voor een creepy gevoel.

Drie foto’s per spelletje

En dan maakt Kinect Adventures ook nog eens foto’s. Drie per spelletje maar liefst. Dus na een uur spelen zijn er vele tientallen kiekjes geschoten. Die krijg ik pas na het potje te zien - wederom begrijp ik gevoelsmatig dat Kinect me al die tijd bekeken heeft, terwijl ik niet precies weet wat hij heeft gezien.

(Ik weet trouwens ook niet wat er met die info wordt gedaan. Waarbij het niet helpt dat de pop-up over foto’s sharen in Adventures veel te snel uit beeld flitst. Mijn reactie was zoiets als: “Hallo, ik sta hier in mijn hemd en pyjamabroek in het rond te springen, kun je even rustig uitleggen wat er met die foto’s gaat gebeuren?”)

Kortom, Kinect voelt als stiekem bekeken worden, omdat ik er maar af en toe bewijs van krijg. Dat zorgt voor een onbehaaglijk gevoel. En ja, in games als Your Shape (een fitnessgame van Ubisoft) zal dit anders zijn, aangezien die wel de directe input van de camera in beeld brengen.

Warmer en menselijker

Ga ik hierdoor minder Kinect spelen? Waarschijnlijk niet. Ga ik mensen hierdoor afraden Kinect te kopen? Ook niet. Wel geeft het me een mooi verhaal voor in het café - of in een artikel. Ook ben ik benieuwd of andere mensen dezelfde ervaring hebben - mocht het zo zijn, dan kan het best wel eens effect hebben op het succes van Kinect.

Als ik Microsoft was zou ik dit soort dingen in ieder geval niet voor lief nemen. In een tijd waarin veel mensen zich zorgen maken om privacy, had men best wat harder mogen werken om zo’n alziend oog naast je tv wat warmer en menselijker aan te laten voelen. De suggestie om Kinect z’n koppie te laten hangen als je ‘m uitschakelt is zo gek nog niet.

9 reacties

  1. WEDhicks · 29-11-2010 · 18.20 uur

    Om te reageren op je stelling dat de technologie gemaakt is door het Israelische leger; ik snap niet helemaal waarom je een “ongemakkelijke ondertoon” hebt ervaren. Misschien is het wel aardig om te melden dat we de dag van vandaag ook gretig gebruik maken van TomTom in de auto omdat het Amerikaanse leger dat mogelijk heeft gemaakt en dat we in de zomer met de KLM kunnen vliegen omdat deze technologie in een stroomversnelling is gekomen door wereldoorlogen. En zo zijn er meer voorbeelden op te noemen.

    Is dat dan perse goed of slecht? Dat laat ik in het midden. Ik zou het persoonlijk niet als slecht bestempelen maar dat is mijn persoonlijke mening. Waar het om gaat is dat ik niet vind dat je dit onder een vergrootglas moet stoppen terwijl technologie uit oorlogsvoering al jaren dan wel niet eeuwen wordt toegepast in de maatschappij.

  2. Niels ’t Hooft · 29-11-2010 · 20.31 uur

    @WEDhicks:

    Volgens mij is het ervaren van ondertonen vaak een subjectief, semibewust, mysterieus proces, dat niet 100% uit te leggen is. Waarom heb ik dit zo ervaren? Dat blijft gissen, maar om het te vergelijken met de twee andere voorbeelden die jij aanhaalt: die hebben niets te maken met ‘je bedreigd voelen’. Het is toch wel iets anders als er een laserkanon op je gericht staat.

    Anyway, ik zeg helemaal niet dat het “slecht” is dat Microsoft deze technologie gebruikt. Ik zeg niet eens dat het slecht is dat er legers zijn die dit soort technologieën ontwikkelen (al ben ik een hopeloze geitenwollensokkenpacifist). Ik benoem alleen mijn grapje-dat-een-gevoel-werd.

  3. RGroenen · 29-11-2010 · 21.32 uur

    Het gevoel van bekeken herken ik niet. Moet er wel bij vermelden dat de Kinect in een kast staat en alleen “uit de kast komt” als ik een Kinect spel wil spelen.

    Het big brother gevoel is bij bijvoorbeeld Gmail voor mij meer aanwezig. Daar zie ik duidelijk reclame in de browser die terug te leiden is naar mails die ik heb gestuurd of ontvangen. Google “leest” je mail.

    De Kinect voelt voor mij toch als een webcam plus. Ik heb niet het idee dat MS met de Kinect meer informatie over je kan verzamelen dan ze al kunnen met je speelgedrag, downloads etc. op de 360.

  4. Bas Bouwman · 29-11-2010 · 21.34 uur

    Dit weekend uitvoerig Kinect getest. Werk bij Nedgame Gouda en moet mijn klanten kunnen vertellen wat ik er toe nu toe van vind.

    Kinect is een ervaring dat ieder zal moeten ervaren voor je tot aanschaf over gaat, de een zal het ervaren als onnodige balast, de ander zal zicht goed vermaken.

    Ik kan me herkennen in het “waar gaat die info heen”, ik heb ook meerdere malen de meest rare foto’s voorbij zien komen en ook ik had het idee.. eh.. mag ik zelf bepalen wat daar mee gebeurt of niet?
    Heb de foto’s daarna ook niet terug kunnen vinden.
    Tevens vraag ik mij af of de camera ook opneemt als je niets vermoedend op de bank zit terwijl de kinect camera nog aanstaat.

    Qua games is het nog een beetje aftasten, tot nu toe is Adventures het enige spel waarvan ik het gevoel heb dat het goed werkt; Gisteren nog heb ik na enkele frustrerende trainingen Fighters Uncaged de moed opgegeven. De eerste 5 traingen gaan nog met moeite, maar als het spel verwacht dat je een upper-cut combineert met een low-kick en een roundhouse kick wordt het te ingewikkeld voor de hardware, de training zal meerdere malen moeten worden herstart en dat zal tot frustratie leiden.

    Dit weekend ook kinectimals gedaan, naast Adventures was dit het spel waar ik zeer naar uit keer, maar mijn enthousiasme werd niet beloond. Alle vorm van vrijheid wordt beperkt omdat er een vliegende fred ( of zoiets) blijft bepalen wat jij moet doen. Het gaat niet meer om je animal maar om de suffe minigames. Elke keer als je denkt dat je wat quality time hebt met je animal besluit het spel dat het anders moet.

    Al met al, Kinect vind ik moedige stap in de goede richting, maar er zal toch echt nog wel gewerkt moeten worden aan degelijke games voor dit een succes mag heten

  5. Rainier Jaarsma · 30-11-2010 · 6.09 uur

    Vind het wel een interessante analyse. De Kinect als logisch onderdeel van een toch al panoptische samenleving. Een product dat ontstaat uit een symbiose van stilstand en beweging. De onbewogen beweger als symbool voor in zichzelf gekeerde simulatie. Dat levert een andere vraag op; wie is in dezen de onbewogen beweger? Toveren wij iets op het scherm? Of tovert het kijkende oog iets op ons?

    Down to earth; ik zie wel iets ontstaan vanuit de technologie van de Kinect. Data opslaan van je bewegingen, je omtrek, je kledij, je omgeving. Op een gegeven moment in de toekomst wordt de Kinect écht alziend, en maakt het individuele profielen van ons consumptiegedrag. Kan de marketeer meteen zijn advertenties op ons afstemmen. Voortaan dus maar twee keer nadenken voordat je die theemok van Glee naast je bank neerzet.

  6. Roy Swiers · 30-11-2010 · 8.20 uur

    Ook ik heb dit weekend voor het eerst in mijn leven met Kinect gespeeld. Ook ik vond dat het tijd werd er meer van te weten, mijn klanten en collega’s goed te kunnen informeren en daarnaast was ik er ook erg nieuwsgierig naar omdat Move na maximaal 2 uur gebruik al sinds de release stil staat… (iemand interesse?) Zou Kinect (en haar games) leuker zijn?

    Ja! Ik vind Kinect super! Heb Kinect Sports, Kinectimals en Dance Central gespeeld. Kinect Sports voelt als een Wii Sports met HD graphics, maar zonder te serieuze toon, I like it, maar zal het verder niet veel gaan spelen. Kinectimals is leuk voor de kids, jammer dat het niet volledig Nederlands is. Desondanks werkte het allemaal goed en ziet het er fris uit. Maar dan Dance Central. Die game is super! Het registreert en werkt goed, de muziek is fantastisch, de inventieve menubesturing geniaal en de grafische presentatie tof. Ik en mijn vriendin hebben al menig nummertje gedanst. We zijn er niet goed in, maar vinden het erg leuk!

    Maar of ik mij bekeken voel? Nee, dat was nog niet in mij opgekomen. Wel heb ik me ook afgevraagd waar ik die foto’s terug vind, maar heb ze nog niet gezocht. Als je er bij stil staat dan is het idee dat beeld van jou door anderen (vreemde) gezien kan worden zonder dat je dit zelf wilt of doorhebt wel een beetje creepy ja, maar ik ben goed van vertrouwen en denk dus niet dat dit zal gebeuren… Maar tegelijkertijd moet ik nu ook denken aan de reden waarom ik mijn Facebook-account heb verwijderd. Daar stond namelijk zonder dat ik er iets van wist informatie in mijn profiel die ik daar niet op had gezet en niet over mij ging, maar over een andere gebruiker van mijn computer…

    Jeetje Niels, moest je hier nu echt over beginnen?!? :?

  7. RGroenen · 30-11-2010 · 9.00 uur

    Foto’s en filmpjes zijn terug te vinden op kinectshare.com als je in het spel voor de upload optie kiest.
    Als je op deze site aanlogd met je Xboxlive account kun je ze downloaden.

    Als je ze niet upload worden ze volgens mij verwijderd. Lokaal kan ik ze iig niet op mijn XBox vinden.

  8. WEDhicks · 2-12-2010 · 11.19 uur

    @Niels

    I stand corrected en snap wat je zegt. Toch denk ik dat mijn tekst wel een goede aanvulling is gezien er veel media die geen “verstand” hebben van de game wereld dit soort zaken aangrijpen om modder te gooien.

    Des al niet te min snap ik je standpunt.

  9. Niels ’t Hooft · 3-12-2010 · 0.47 uur

    @WEDhicks: Ja, het is zeker een goede aanvulling. Voeg aan het rijtje ook maar computers, het internet en videogames an sich toe, als dingen die we zonder het (Amerikaanse) leger niet of niet zo snel gehad zouden hebben.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>