Mijn naam is Menno en ik ben ook uitgebuit



Er is recentelijk wat commotie ontstaan rond een filmpje waarin Gameking JJ een oproep doet aan lezers of zij vrijwillig nieuwsberichten willen schrijven. Veel collega’s, inclusief onze eigen Rogier, bekritiseerden de Gamekings, die geld verdienen aan hun site, dat zij hun vrijwilligers op een onrechtvaardige manier inzetten.

Nu deze misstanden ter sprake komen, kan ik mijn niet mond langer houden. Dit is het moment om mijn verhaal te vertellen.

Wat je terug krijgt

Ja, ik heb ook vrijwillig nieuwsberichten geschreven. Wel twee jaar lang, voor Gamersnet.nl. Deze schurken hebben mij aangenomen in de tijd dat een nieuwbericht van mijn hand meer fouten bevatte dan regels tekst en mij opgeleid om leesbare artikelen te schrijven. Na enkele maanden kreeg ik zelfs elke twee weken een spel dat ik moest spelen en beoordelen. Ze hebben me (schrik niet!) meegenomen naar de Gamescom, waar ik de jongensdroom mocht beleven om als pers rond te lopen bij een grote gamesconventie. “The horror, the horror.”

Mijn punt is duidelijk: zelfs al heb ik nooit een cent verdiend bij Gamersnet, ik heb veel voor mijn inzet terug gekregen. Een platform om te schrijven, een strenge hoofdredacteur, een kans om mezelf te profileren, ervaring met werken in een groep vrijwilligers, perstrips waar ik me professioneel op moest stellen: de lijst nuttige ervaringen is lang. Ik heb niet alleen goede herinneringen aan mijn tijd bij Gamersnet, maar ik heb tot op de dag van vandaag baat bij mijn werkervaring daar. Als ik naar het dramatische Nederlands kijk bij veel middelbare scholieren, denk ik: “was jij maar gaan werken bij een gamesite met een strenge hoofdredacteur!”

Geldzaken

De beschuldiging van uitbuiting valt helemaal weg als je kijkt naar het enthousiasme waarmee veel jongeren zich aanmelden. Men schrijft met plezier en heeft geen contractuele verplichtingen, dus kan op ieder moment stoppen. Hoe zit het dan met het geld dat de gamejournalisten verdienen aan het werk van deze jongeren?

Ten eerste is gamejournalistiek geen vetpot. JJ rijdt niet bepaald in een Ferrari. Elke gamesite heeft een krap budget. Als iedere schrijver geld moet krijgen voor zijn werk, krijgen minder jongeren de hierboven beschreven kansen en lezers minder vermaak.

Ten tweede zijn redacteuren zich vaak bewust van het geld dat in een organisatie omgaat en kunnen ze kritisch zijn over de besteding van dat geld. Werk jij bij een gamesite waar je niet goed gecompenseerd wordt voor je werk of waar geld een taboe is? Spreek de hoofdredacteur aan! Als het antwoord je niet bevalt zijn er tientallen andere sites waar je aan de slag kunt.

Andere discussie

Ik voer liever een andere discussie, namelijk over wat verschillende sites te bieden hebben en over loyaliteit. Als ik iets aan te merken heb op JJ’s oproep, dan is het wel de wortel die hij voorhoudt: tik nieuws en word misschien een Gameking. Dat is natuurlijk onzin. Veel sites bieden veel concretere beloningen: begeleiding, trips en games om te beoordelen.

Jonge gamejournalisten moeten waakzaam blijven dat zij op de plek zitten waar zij het meest terugkrijgen voor hun inzet. Bij veel sites is er sprake van een grote loyaliteit waardoor veel schrijvers niet eens kijken hoe het er elders aan toegaat. Toen ik uitgegroeid was bij Gamersnet, ben ik naar Bashers gekomen. Dat werd mij niet in dank afgenomen, maar het was voor mij de juiste stap om te nemen. Ik hoop dat andere schrijvers hun hoofdredacties blijven vragen wat ze hen bieden, ook ten opzichte van de concurrentie.

Een kans om te grijpen

Sommige gamesites geven jongeren, die anders op de bank hangen, een mogelijkheid om zichzelf te verbeteren en toffe ervaringen op te doen. Ik hoop dat ze dat blijven doen en meer jongeren van die kans gebruik zullen maken. Vrijwillig nieuwsberichten schrijven en games beoordelen is bepaald geen straf, laat staan een vorm van uitbuiting.

18 reacties

  1. Harry Hol · 13-2-2012 · 16.06 uur

    Er is een verschil. Als de site een commercieel doel nastreeft, en dus geld verdient dankzij de content, dan is het onrechtvaardig als de makers van de content daar niet voor betaald krijgen.

    Het is exact hetzelfde als dat iemand programma’s voor RTL 4 maakt en daar geen geld voor ontvangt.

    “Je krijgt toch de geweldige ervaring dat je programma’s mag maken?” is daar ook geen argument.

    Om het hezelfde even anders te zeggen:

    Waarom komen mensen naar een site? Voor de content.
    Waarom betalen adverteerders? Omdat er mensen naar de content komen.
    Wie mag dus redelijkerwijs verwachten geld te verdienen? De makers van de content.

  2. Stijn · 13-2-2012 · 16.37 uur

    Ik heb een mailtje gestuurd naar Niels, nu geduldig afwachten :)
    Ik ben het trouwens helemaal met je eens de voordelen die jij aangeeft in de tekst zijn het allemaal waard naar mijn mening. Je moet toch ergens beginnen.

  3. Lucas Seuren · 13-2-2012 · 17.42 uur

    Voor beide kanten van het verhaal valt wat te zeggen. Het punt is natuurlijk dat veel gamessites al met een klein budget werken en de advertentie-inkomsten zijn niet genoeg om dan nog personeel in dienst te nemen.

    De markt geeft je dan twee oplossingen: (1) kappen omdat je het financieel niet kunt rooien of (2) personeel in dienst nemen dat werkt voor minimale vergoedingen, veelal in natura. Het is dat laatste waar wat mij betreft het mogelijk kan wringen; is de vergoeding goed genoeg voor het geleverde werk? Zo ja, wat is dan het probleem? De maker van de content wordt vergoed en zolang de eigenaar niet op zijn gat zit ergens op Hawaii met het advertentiegeld dat hij binnentrekt, is het een acceptabele keuze.

    Vergeet niet dat de meeste gamessites in Nederland niet meer zijn dan het vertalen en herschrijven van nieuws van tig andere sites. De verrichte arbeid is dus minimaal en daar hoeft dan geen vetpot tegenover te staan. Een gamepje hier en daar, een perstripje naar Keulen, ik vind het genoeg voor de door mij geleverde arbeid.

    Verder ben ik het ook eens met wat Menno zegt over begeleiding; een site met een goede eindredactie is enorm leerzaam en ik heb daar enorm baat bij, bij het schrijven van mijn scripties en andere verslagen of artikelen. Als je eindredactie zijn werk niet doet en je niets leert - wat je goed ziet bij sites waar de reacties op berichten vooral bestaan uit taalcorrecties - dan is dat natuurlijk weer een ander verhaal.

    Inmiddels ben ik zelf de kritische eindredacteur die mensen wat probeert bij te leren over taal en ook dat doe ik gerust vrijwillig. Ik ben bekend met de financiële situatie van de zaak en zie het vooral als hobby; zodra ik het niet meer leuk vind kap ik.

    Het is wat mij betreft anders voor GameKings waar een groot deel van het personeel natuurlijk wel betaald wordt. Dat je stagiaires in dienst neemt die geen vergoeding krijgen is één ding, maar naast je betaalde personeel mensen in dienst nemen die vrijwillig hetzelfde werk doen, puur omdat je de concurrentie met gratis sites anders niet aan kan, is gewoon raar en ik zou zelf dan ook niet voor GK gaan werken.

  4. Maarten Brands · 13-2-2012 · 18.31 uur

    Als je goede begeleiding krijgt, is redactionele ervaring opdoen via gratis werk geen slecht idee. Dan moet je het zien als een stage.

    Mijn belangrijkste advies voor wannabe (game)journalisten is 1. Doe het niet! Ga een vak leren! :)

    En voor de echt hardleerse types, advies 2. Als je dit toch professioneel (je wordt ervoor betaald) wil doen, moet je iets unieks te bieden hebben. Generic news copy/pasters en Gamekings wannabe’s zijn er al genoeg. Dus moet je zo snel mogelijk als kan stoppen met nieuwsberichtjes posten en Gamekings nadoen. Specialiseer je echt in een bepaald onderwerp. Dat geld voor media-uitingen, en voor individuele journalisten beiden.

  5. Gillian de Nooijer · 13-2-2012 · 18.55 uur

    Eens met wat Maarten zegt, doe het niet of wees uniek. Er lopen al een idiote hoeveelheid mensen rond met meer, veel meer op hun CV dan vrijwillige nieuwsplaatser voor Game Kings. Je moet op een of andere manier wel boven de massa uit zien te komen wil je er echt werk van maken (en het is werk, hoe leuk het begin ook lijkt. Jaar in jaar uit nieuwe dingen blijven bedenken vereist inzet en creativiteit)

    En nieuws schrijven is taak waar je ook niet op alle sites een reisje naar GamesCom voor krijgt, t kan behoorlijk ondankbaar werk zijn en het begint wellicht leuk, maar bedenk wel dat je het iédere dag gaat doen.

    Eis wat terug bij iedere plek waar je gratis voor werkt, ZEKER bij iets commercieels als GameKings. Denk aan je toekomst!

  6. Menno Schellekens · 13-2-2012 · 20.23 uur

    Dank voor de reacties.

    @Harry: Ten eerste ga je voorbij aan het belangrijkste punt van mijn stuk. Dat is namelijk dat een jonge schrijver veel waarde terugkrijgt voor zijn werk die hem compenseert. Dat zijn geen euro’s, maar kansen, lezers en begeleiding, naast games en trips.
    Ten tweede ga je voorbij aan de keus die deze jongeren maken. Vanuit hun situatie, met hun preferenties, is het hun keus om werk te doen waar ze zin in hebben. Ze kunnen zelf beoordelen of de gegeven compensatie voldoende is en iets anders gaan doen als dat niet het geval is.

    Met je contentpunt ga je eraan voorbij dat het platform vaak waardevoller is dan de content, zeker in het geval van gamejournalistiek, en zoals ik al zei compenseert de platformhouder jongeren vaak al op een andere manier (die misschien zelfs waardevoller is dan geld!).

    @Maarten: Helemaal eens met je tweede advies, maar niet helemaal met het eerste (zelfs al was het wat schertsend bedoeld). Veel jongeren hebben volgens mij een unieke motivatie om met videogames aan de slag te gaan. De trade-off is niet: over games schrijven of ‘een vak leren’, maar over games schrijven of bankhangen. Gezien je er skills leert die breed toepasbaar zijn, zou ik gemotiveerde jongeren niet afraden het te proberen, slechts hun ogen open te houden voor kansen die later in het leven komen.

  7. Rogier Kahlmann · 13-2-2012 · 21.17 uur

    Als nieuwsschrijven voor een gamesite je in staat stelt iets te leren - beter te worden met met begeleiding. En een potentiele poel te creeeren voor de bazen waaruit gevist kan worden om sites beter te maken en talent te cultiveren, hoe kan het dan dat al die sites, zoals Gamersnet (waar je eerder ondanks dan dankzij bekend mee bent geworden) zo vreseijk kut geschreven zijn?

  8. Harry Hol · 13-2-2012 · 21.24 uur

    Menno, als de regel is dat het gratis werk al zijn eigen beloning is, dan levert al die ervaring je dus alleen maar meer onbetaald werk op. Gratis werk moet de uitzondering zijn. Nu is het voor heel veel sites de manier om content te krijgen.

    Je opmerking dat het platform belangrijker is dan de content is natuurlijk grote onzin. Kijk jij tv vanwege de coole station logo’s of vanwege de programma’s?

    Lees jij de krant vanwege het masthoofd of vanwege de artikelen?

    Etc.

  9. Lucas Seuren · 13-2-2012 · 21.50 uur

    Harry, al die sites die gratis content leveren zijn stukken kleiner dan de sites waar ze de content vandaan halen. Kwaliteit is blijkbaar nog altijd belangrijk voor de lezers.

    Daarnaast is het een logische ontwikkeling. Journalistiek is al jaren een vakgebied dat lijdt door de opkomst van internet en daarmee makkelijk, snel en goedkoop nieuws. Dat is een ontwikkeling die je niet kan of moet willen tegengaan. Je moet je er gewoon op aanpassen en zorgen dat je meerwaarde hebt over al die simpele herschrijfsites.

    Echte journalistiek zal voorlopig niet verdwijnen, maar je zult moeten accepteren dat er voor minder mensen een boterham te verdienen is in die wereld. Net zoals de entertainmentindustrie zich moet aanpassen op piraterij, wat je ook nooit zult uitroeien. Verspil je tijd niet meer dan nodig aan de kleine concurrenten, maar ga uit van je eigen kracht.

  10. Harry Hol · 14-2-2012 · 10.28 uur

    @lucas ik vind het een vreemde vergelijking om te maken. Piraterij van bijvoorbeeld films is het delen van materiaal zonder toestemming van de makers. Deze situatie gaat om platform-eigenaren die de makers niet betalen.

    Om het even heel zwart-wit te stellen: het ene is diefstal en het andere slavernij.

    En nee, natuurlijk niet letterlijk, maar om even het verschil in situatie te benadrukken.

    Ik snap ook best dat er mensen zijn die als vrijwilligers ervaring opdoen. En er zijn heel wat mensen die dankzij dat vrijwilligerswerk de industrie binnen komen. Dat is prima. Ook levert vrijwilligerswerk je een podium op. Dankzij mijn eigen weblog en ook dankzij Bashers (beiden onbetaald) ben ik ook benaderd door opdrachtgevers die wilden betalen.

    Wat denk ik de essentie is, is dat je als schrijver beseft dat wat je doet geld waard is. Dat betekent dat als jij het voor niets doet, je dus iets van waarde weggeeft. Geef je dat dan aan iemand die dat geld er wel mee verdient en zelf houdt? Of geef je dat aan andere vrijwilligers om samen wat moois te maken?

  11. Lucas Seuren · 14-2-2012 · 11.09 uur

    Het gaat mij er niet om dat beide identieke situaties zijn, maar in beide gevallen gaat het om een manier van werken, waarmee het lastiger geld verdienen is door opkomst van moderne technieken waarmee gelijksoortige of gelijkwaardige content gratis verkregen kan worden.

    In jouw analogie zijn beide immorrele activiteiten en in die zin best te vergelijken natuurlijk; vergelijken is niet hetzelfde als gelijk stellen aan. Het slavernij noemen is wel een beetje heel extreem natuurlijk, devaluatie van het lijden van de echte slaven in de VS en Australië :P

    Je hebt gelijk, schrijven is geld waard, maar waar het bij de kleine sites veelal om gaat is niet echt schrijven en de waarde is miniem. Het is inhoudelijk en tekstueel bij lange na niet op het niveau van professionele journalisten - al leveren die ook soms rotzooi natuurlijk, als ik alleen al het aantal inhoudelijke en tekstuele fouten in Novumnieuws zie soms - die ook al geen vetpot verdienen. De waarde is dus niet veel meer dan een gratis reisje naar Keulen en een paar games per maand.

    In simpele markttermen, er wordt bijna geen waarde toegevoegd en het is dus niet raar dat de compensatie even goed miniem is.

    Het devalueert ook echt niet het werk van echte journalisten, die veel meer waarde brengen in hun artikelen en die waarde gaat niet als geheel verloren. Maar aangezien een grote groep consumenten niet geïnteresseerd is in echte journalistiek, maar liever een korte samenvatting leest zal er voor minder mensen werk zijn in die sector. Daar kun je je tegen verzetten, maar je bereikt er niks mee en juist daarin is het gelijk aan de entertainmentindustrie. Moderne ontwikkelingen zorgen voor een verandering in de markt en daar kun je op inhaken of niet, maar het laatste levert je op de lange termijn minder op.

  12. Ruud · 15-2-2012 · 9.59 uur

    Voor kinderen is het inderdaad prima, voor volwassenen die een commercieel product in leven moeten houden is het een ander verhaal.

    Kortom, denk dan ook dat de vraag gericht is op kinderen. Beetje heitje voor een karweitje geval. Je krijgt een lollie als je mijn auto wast.

  13. Michel · 15-2-2012 · 12.43 uur

    Dit vind ik een leuk onderwerp!

    Ik denk dat je - als je wilt schrijven over games - er niet onderuit komt om voor noppes te beginnen. Ik ben op mijn dertiende begonnen voor verschillende websites - o.a. GameNed (wie kent het nog?) en NiSuTe (www.nisute.com). Werken voor niets, behalve dan ervaring, voldoening (je artikel en naam op een gamesite!) en af en toe een gratis game. De moeite waard? Natuurlijk! Naast dat je zo steeds beter wordt doe je ook meer contacten op in de industrie (zowel aan de kant van de media als de kant van de uitgevers).

    Ook je eigen website oprichten kan helpen. Ook gedaan, en helemaal niets aan verdiend. Maar door al die ervaring wist ik al wel van de klappen van de zweep toen ik stage ging lopen bij Gamer.nl, en daardoor verliep de stage zo goed dat ik daarna full-time aan de slag kon.

    Als doorgewinterde freelancer die veel contacten heeft en gewend is om betaald te krijgen, zou ik alleen voor speciale gelegenheden gratis schrijven. Maar dat je gratis moet beginnen, daar is bijna geen ontkomen aan. Niet mekkeren, gewoon doen, want het betaalt zichzelf zeker uit, alleen niet in geld.

  14. Stijn · 15-2-2012 · 13.24 uur

    Dus krijgen we nog een seintje als we mogen beginnen? Voor de mensen die Niels hebben gemaild dan, hij reageerd ook niet op twitter. En hij heeft ook nog niet terug gemaild. I’m eager to begin! :)

  15. Niels ’t Hooft · 15-2-2012 · 13.29 uur

    @Stijn: Ik was een paar dagen ziek, vandaar de trage reactie. De oproep van Rogier was niet serieus bedoeld, maar als je echt geïnteresseerd bent in schrijven voor Bashers (wat we heel tof vinden!), voel je dan vrij om je cv + voorbeeldartikel te sturen naar niels@bashers.nl.

  16. Stijn · 15-2-2012 · 14.02 uur

    Ben ik dan de enige die Rogiers video serieus nam? Het kwam wel serieus over… :|

    @Niels: Zal ik doen!

  17. Rogier Kahlmann · 15-2-2012 · 14.35 uur

    :)

  18. Erik · 17-2-2012 · 16.43 uur

    Pay peanuts, get monkeys.
    Monkeys die na verloop van tijd niet zoveel taalfouten meer maken, dat wel. Maar het is endemisch aan de gamesjournalistiek dat er veel te veel hobbyisten rondlopen die geen diepgaande kennis van game design of van journalistiek hebben, en de resulterende website heeft dan ook geen enkel bestaansrecht naast de vijfhonderd anderen. Ze doen het wel gratis, dat wel.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>