‘Mindwave-headset is als een microfoon voor je hersenen’



De Mindwave-headset is een vernuftig apparaatje dat signalen van hersenen oppikt en die vertaalt naar een interactieve ervaring. Het bedrijf achter de headset, ‘Neurosky’, heeft er inmiddels meer dan een miljoen verkocht. “En dat worden er steeds meer, omdat ook de serieuze markten geïnteresseerd zijn in onze technologie”, zegt Tansy Brook van het bedrijf.

Spellen liggen in eerste instantie voor de hand. Het Nederlandse bedrijf ‘Dreams of Danu’ heeft er al een game voor gebouwd: Mindout. Hierin bestuur je een plankje met de muis van links naar rechts, terwijl je met een bal de (al dan niet bewegende) muur boven je kapot moet maken. Een oud concept dat is klaargestoomd voor de 21ste eeuw, want je hebt invloed op de grootte van de bal door je simpelweg te concentreren. Hoe groter de concentratie, hoe groter de bal.

EEG

Maar Dreams of Danu zit niet achter de techniek van de headset. Dat is het Noord-Amerikaanse bedrijf Neurosky. Volgens eigen zeggen bevat de Mindwave-headset jaren aan ‘elektro-encefalografietechiniek’. Simpel gezegd meten de elektroden op je hoofd, in het geval van de Mindwave is dat er één op je voorhoofd en één aan je oorlel, in welke emotionele staat je hersenen zich bevinden. Vind je iets spannend, dan is dat aantoonbaar. Ben je boos, verdrietig of slaap je, dan is dat allemaal terug te vinden in speciale grafieken. Is dit dan gevaarlijk? “Nee, de headset is het best te vergelijken met een microfoon die naar je hersenen luistert. Het vangt alleen signalen op en zendt niets terug”, aldus Tansy Brook.

Brook legt uit waar de techniek op gebaseerd is, en waarom het bedrijf aan het project begonnen is. “Onze technologie is gebaseerd op zestig jaar oude medische wetenschap. We hebben dat als basis genomen en hebben de techniek heropgebouwd, zodat het heel gebruiksvriendelijk zou zijn en niet zo duur. Het door onze directeur gestelde doel is om bewezen technologie uit het lab en naar de massa te krijgen, zodat iedereen er profijt van heeft. Daarom hebben wij nu het eerste Brain Computer Interface-platform.” Aan deze techniek hebben niet alleen techneuten gewerkt. “We hebben ook onderzoekers in dienst met zowel een technische als neurowetenschappelijke achtergrond.”

Niet alleen spelletjes

Naast spelproducenten gebruiken ook andere bedrijven de headset voor verscheidene doelen. “We hebben een breed scala aan partners”, zegt Brook, “waaronder universiteiten, ontwikkelaars en andere bedrijven. Zowel startende ondernemers als bedrijven uit de Fortune 500 (’s werelds rijkste bedrijven, red.). We kunnen goed met hen samenwerken, maar dat hoeft niet. Ons platform is zo ontwikkeld dat het erg open is en vrij te gebruiken voor elke interpretatie. Als je het je maar voor kunt stellen.” Zo is er in de Neurosky App Store een app te downloaden die je helpt te mediteren. Daarnaast kun je nog aan de gang met - onder andere - je rekenkundigheid met Speedmath. Een breed scala aan apps is er nog niet, maar het digitale platform is nog groeiende.

Er is altijd enige vorm van invloed op een app van Neurosky. Volgens Brook ligt dat maar net aan het bedrijf hoeveel invloed er nodig is om de applicatie draaiende te krijgen. “Zolang de app maar uniek is voor ons platform, dat vinden wij in elk geval het belangrijkste. Producenten kunnen altijd op onze hulp rekenen.”

De grootste vraag is of er überhaupt wel een markt is voor een degelijk platform. Want je kunt nog zo’n goed product neerzetten – verfijnde medische techniek voor de massa – maar dat is geen garantie voor succes. De headset kost op dit moment 99 euro. “Tot dusver hebben we er één miljoen verkocht en dat is nog maar het begin”, geeft Brook aan. De Mindwave is sinds 2 maart 2011 verkrijgbaar, dus nog geen jaar. “We lanceren wekelijkse nieuwe apps en hebben een mobiele versie in de planning staan, die klaargestoomd is voor iOS en Android. We verwachten dus veel meer te gaan groeien. Daarnaast wordt ons product niet alleen voor vermaak gebruikt: ook de meer serieuze segmenten van het bedrijfsleven tonen veel interesse.”

Op FOK! is er al eerder aandacht geschonken aan deze headset in een interview met Jan Jonk, interaction designer bij Dreams of Danu. Dat artikel is hier terug te lezen.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>