Nintendo’s nieuwe kindje zaait verwarring



Nintendo weet hoe het moet, de fans enthousiast maken. Aan het begin van de persconferentie werd iedereen wakkergeschud door een live-orkest dat allerlei bekende nummers speelde omwille van het 25 jaar bestaan van The Legend of Zelda. Kan er beter op nostalgische gevoelens worden ingespeeld door een gamebedrijf? Ik denk van niet.

Nintendo pakt het verjaardagsfeestje flink aan: er worden wereldwijd Zelda-concerten gegeven en het Game Boy Virtual Console-plan voor de DSi-shop wordt uitgebreid, met Link’s Awakening als eerste titel. Shigeru Miyamoto spreekt zoals altijd zeer enthousiast over deze games. Maar het publiek wordt pas écht enthousiast als bekend wordt gemaakt dat The Legend of Zelda: Four Swords een gratis download zal zijn. Een goede zet, want deze multiplayergame is enorm vermakelijk – of enorm frustrerend, afhankelijk van de mensen waarmee je speelt natuurlijk.

Nintendorecept

Na al het Zelda-geweld komt Satoru Iwata het podium op om de nieuwe Nintendo-console aan te kondigen – of wacht, toch niet. Hij benadrukt slechts wat de gedachte erachter is: een gameplatform waar iedereen tevreden mee is. Opvallend genoeg geeft Iwata toe dat er op dit moment geen gameplatform is voor álle gamers, waarmee hij doelt op de scheiding tussen de casual gamer en de fanatiekelingen. Nintendo wilt dit verschil weghalen met zijn nieuwe console, dat volgens Iwata gamen voor iedereen zal veranderen. De onthulling volgt later in de show. Waarom deze volgorde? Waarschijnlijk om de spanning nog hoger op te voeren.

Terug naar de 3DS. Reggie Fils-Aime kondigt meer nieuwe games aan voor de handheld: Mario Kart, Star Fox, Super Mario, Kid Icarus, Luigi’s Mansion. Zoals Menno al zegt, het lijkt wel een recept geworden. Hou je fans tevreden door dezelfde franchises steeds opnieuw terug te brengen. Ze slikken het wel. Weinig verrassing in deze hoek dus.

Wii U

Dan is eindelijk het moment daar. Reggie Fils-Aime legt uit dat de games nu vooral om ‘jou’ draaien en onthult de naam Wii U. Er klinkt aarzelend applaus en het scherm toont een nieuwe controller. Zo’n sketchboard voor kinderen, is mijn eerste gedachte. Nintendo wil ‘deeper en wider’ gaan door de tabletachtige controller te gebruiken voor allerlei toepassingen, zelfs los van de tv.

Vanaf dat moment explodeert Twitter, want het is niemand duidelijk of het nu om een console of een controller gaat. De tekst op het scherm zegt “new controller” en nergens in de presentatie wordt een console getoond. Aan de andere kant kan de huidige Wii onmogelijk de ogenschijnlijk HD-graphics ondersteunen. Na de persconferentie komen er beelden binnen van het apparaatje naast de controller en lijkt het kwartje bij iedereen (uiteindelijk bij mij ook) te vallen. Een nieuwe console van Nintendo wordt werkelijkheid, en deze heeft ook nog eens een aanzienlijke third-partysupport.

Verwarring

Deze heftige verwarring is niet alleen typerend voor het apparaat, maar eveneens voor het gebruik ervan. Er zijn opvallend veel mensen die nog niet zo goed weten wat ze met deze nieuwe manier van gamen aanmoeten. Er zijn in het filmpje genoeg voorbeelden gegeven, maar heeft deze controller echt een meerwaarde? Of moeten we ons voorbereiden op een onhandig, log, gimmicky ding dat inferieur is aan de meer conventionele controllers? En dan is er nog de kracht van de console - is die over twee jaar, met de opvolgers van de Xbox 360 en PlayStation 3 in acht genomen, niet hopeloos achterhaald?

Nintendo heeft in ieder geval een flinke buzz gecreëerd, en wij kunnen hier lekker verder speculeren.

13 reacties

  1. Rick · 8-6-2011 · 10.34 uur

    “De scherm op het tekst”

    Dat moet andersom zijn vermoed ik ;)

  2. Niels ’t Hooft · 8-6-2011 · 10.40 uur

    Die was voor jou Rick. Kijken of je wel zat op te letten ;)

  3. Thymon AW · 8-6-2011 · 12.21 uur

    Eens kijken in hoeverre Eline en de eindredacteur hebben opgelet:
    Ik dacht: Zelda LA is geen DSi titel (is eShop titel) en Zelda FS wel em DSi titel in september.

    De klacht dat er verwarring was of het een console of een extra scherm was kan ik begrijpen. Het gaat echter om een nieuwe “ervaring” wat weer moet gaan verkopen. Hoe en wat (en tegen welke prijs) volgt later wel, want het duurt nog meer dan 9 maanden (ik gok een kleine 14 maanden).

    Nintendo laat je express afvragen wat je er mee moet. Ik kan me genoeg toepassingen bedenken (denk Pacman VS, wat nu in een Mii variant wordt gegoten in een gebied met hoogteverschillen, bekijk de debut trailer nog eens goed). Vooral omdat we ook een DS kennen kan ik me voorstellen wat de mogelijkheden zijn, wat de kansen zijn maar ook waar “Dual Screen gaming” kan falen. Tof concept, alleen ziet het er alleen weer uit als speelgoed (de Wii U moet niet wit worden en zo onschuldig of fleurig). Ik wacht alleen nog op games en vraag me af wat de kwaliteit van het scherm wordt.

  4. Robert Gaal · 8-6-2011 · 12.45 uur

    Het materiaal van het ding vind ik echt verschrikkelijk. Ik kan hem al in m’n handen voelen: dik, plastic, rammelend, zwaar van alle overbodige knoppen. En dan ook nog een styles erbij. Meh.

  5. Thymon AW · 8-6-2011 · 12.49 uur

    @ Robert: ik heb vernomen dat hij lichter is dan een iPad. Gebruik van styles is niet verplicht. (styles, stylus? #taalvraag #durftevragen )

  6. Eline Muijres · 8-6-2011 · 12.51 uur

    Volgens Jurjen Tiersma voelt ie als een hol stuk plastic.

  7. Rick · 8-6-2011 · 12.56 uur

    @Thymon: “Lichter dan een iPad” zegt niet zo heel veel, want iPads zijn een stuk zwaarder dan welke controller dan ook…

  8. Arjen de Jong · 8-6-2011 · 13.01 uur

    “En dan is er nog de kracht van de console - is die over twee jaar, met de opvolgers van de Xbox 360 en PlayStation 3 in acht genomen, niet hopeloos achterhaald?”

    Ik denk het niet. Game ontwikkelaars komen op een punt aan waar ze niet meer verder kunnen of willen in het ontwikkelen van hun graphics. Alleen de allergrootste teams zullen nog verbeteringen kunnen aanbrengen, en miniem. Kijk naar LA Noire, grafisch een verbetering. Of het er beter uitziet is een tweede, en of het beter speelt is helemaal de vraag.

    Games gaan niet om graphics. Zelfs niet een klein beetje. Een mobiele telefoon is krachtig genoeg om je de gaafste game ervaringen te geven. En dan heb ik het niet perse over iets als angry birds.
    Om een quote van Kevin Slavin (game designer bij area-code) te geven: “I’ve made people run the streets for 8 by 8 pixel ghosts. Graphics don’t matter. Behaviour does.”

    Nintendo doet er (opnieuw) goed aan om innovatie te brengen in de gameplay en ervaring met een nieuwe console, en de reeds gelopen graphics-race te laten voor wat die is. Nu alleen hopen dat ze de mogelijkheden beter uitbuiten dan ze bij de eerste wii gedaan hebben.

  9. Stefan Keerssemeeckers · 8-6-2011 · 13.22 uur

    Ik heb vernomen dat de Wiiu-controller zwaarder is dan een veertje, maar lichter dan een aambeeld.

    Graphics vind ik persoonlijk ook niet zo belangrijk, als ze maar functioneel zijn; ‘fotorealisme’ wordt erg overschat.

  10. Gerthein Boersma · 8-6-2011 · 13.27 uur

    Jurjen Tiersma’s MOEDER voelt als een hol stuk plastic!

    (Sorry)

  11. Wormpaul · 8-6-2011 · 15.17 uur

    @ Gerthein;

    Ben je dronken ofzo?

  12. Rick · 8-6-2011 · 15.53 uur

    Trouwens, ben ik de enige die heel erg moest denken aan de Dreamcast controller bij het zien van die van de Wii U? Al is de techniek nu wel een flink stukkie verder en heeft een dergelijk scherm op je controller nu waarschijnlijk wel toegevoegde waarde :)

  13. Jasper Driessens · 8-6-2011 · 18.04 uur

    Tja. In het begin van de DS waren er ook een boel mensen die niet snapten wat ze nou met twee schermen moesten. Dit is daar analoog aan en zeker na de voorbeeldfilmpjes was ik wel overtuigd. ‘t Is net wat developers er mee doen :)

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>