Nintendo’s winst tegen de R4-kaart: toelichting van een expert



Komt er een eind aan piraterij op consoles? Als het aan Nintendo ligt wel. De Japanse publisher en hardwaremaker won afgelopen 21 juli een belangrijke rechtszaak tegen een groot aantal webwinkels die de populaire R4-flashcard voor de DS en modchips (en inbouwservice) voor de Wii aanboden.

Deze zaak is interessant omdat het een van de weinige Nederlandse zaken is over het omzeilen van technische beschermingsmaatregelen, en dan nog één die specifiek betrekking heeft op videogames. Daarbij gaat de rechter in deze zaak in op de veelgehoorde argumenten over homebrew en ‘hardware locking’.

Beschermingsmaatregelen

Partijen die flashcards (of carts, als afkorting van cartridges) en modchips verkopen, hebben als argument altijd aangevoerd dat het met behulp van de cards en chips mogelijk is om de consoles ook voor andere zaken dan het spelen van illegale kopieën van games te gebruiken, zoals voor homebrewsoftware.

Dit argument zou vooral helpen als het hier alleen zou gaan om het omzeilen van beveiliging van software. De Auteurswet verbiedt namelijk het aanbieden van middelen die “uitsluitend bestemd” zijn om beschermingsmaatregelen te omzeilen. Een bepaling die het mogelijk maakt om nog steeds algemene security software –bijvoorbeeld een port-scanner– te maken en te verkopen, en misschien ook flashcards. Modchips (voor de PS2) werden in 2002 al eens illegaal verklaard op grond van deze bepaling.

Als het niet om software gaat, dan verbiedt de Auteurswet (onder andere) het aanbieden van producten of diensten die “een commercieel beperkt doel of nut hebben anders dan het omzeilen van de beschermende werking van doeltreffende technische voorzieningen”. In plaats van het hebben van andere toepassingen (zoals port-scanning), moet je dus laten zien dat er een belangrijk ander doel of nut is, een horde die een stuk hoger ligt.

Code & Art

Daarbij is de discussie onder advocaten altijd geweest of deze twee artikelen over beschermingsmaatregelen tegelijkertijd kunnen gelden of dat er voor één van de twee moet worden gekozen, een vraag die ook in deze zaak werd opgeworpen. Dat blijft voorlopig nog even een academische discussie; de rechter lost het hier op door games niet zozeer als software te zien: de code is ondergeschikt aan de art en de gameplay (de “vormgeving”). De hoge horde van meer dan “een commercieel beperkt doel of nut” moet dus gehaald worden, en niet de lage lat van “uitsluitend bestemd”. Daarmee staat de illegaliteit van de flashcards en modchips al bijna vast.

Homebrew

Want met het argument van de aanbieders van de cards en chips dat de kopieerbeveiliging van Nintendo teveel beperkingen oplegt, gaat de rechter niet mee. De rechter overwoog hierover dat dit weliswaar zo is, maar dat dit geen effect heeft op het illegaal zijn van de flashcards en modchips. Nergens in de wet staat namelijk dat een technische beveiligingsmaatregel beperkt moet zijn tot de bescherming van alleen –in dit geval– officiële games.

Verder ziet de rechter de mogelijkheid om homebrew te draaien niet als handelingen met meer dan “een commercieel beperkt doel of nut”, de aanbieders van de cards en chips hebben ook niet laten zien dat hier “op grote schaal” gebruik van gemaakt zou worden.

Daarmee vallen de flashcards en modchips onder het verbod in de Auteurswet om ‘omzeilingsmiddelen’ aan te bieden (en valt homebrew tussen wal en schip).

Consoles en games: BFF

Wat verder nog interessant is aan dit vonnis, is dat de rechter duidelijk maakt de consoles te zien in samenhang met de voor de consoles bestemde games. Dit gaat in op het argument dat Nintendo de beveiliging vooral gebruikt om haar hardware te locken, en niet om de games te beschermen. Ook hier gaat de rechter niet in mee: omdat je op de DS en de Wii alleen DS- en Wii-games kan spelen, is de beveiliging van de DS en de Wii meteen óók de beveiliging van de games.

Echte homebrew en hardwarehacking

Hoe zit het met de echte homebrew, en met cartridges die de DS gebruiken als ‘cheap-and-cheerful’ hardware voor hacking, bijvoorbeeld als (micro)controller? In deze zaak was er één webwinkel die producten verkocht die niet geschikt waren om illegale kopieën van games te spelen: deze werd vrijgesproken.

‘Win some, lose some’

Al met al een goede zomer voor Nintendo: nadat het bedrijf eind 2009 vergelijkbare zaken in Spanje en Frankrijk had verloren, kreeg zij onlangs gelijk in het Verenigd Koninkrijk.

Nintendo zelf was in elk geval erg blij met de uitspraak, zo valt te lezen bij Control: “Nintendo verwelkomt de beslissing van de rechtbank in Den Haag dat 11 Nederlandse webwinkels onrechtmatig hebben gehandeld jegens Nintendo door game copiers voor Nintendo DS en modchips voor Nintendo’s Wii in te voeren en te verkopen. Deze producten omzeilen Nintendo’s technische beschermingsvoorzieningen ter voorkoming van softwarepiraterij. […]”

Ook al zouden de iPhone en iPad the enemy of the future zijn, vandaag de dag zijn de R4-kaart en Wii-modchips nog de vijand… en die hebben nu een flinke klap opgelopen.

Meer artikelen van Olivier

    16 reacties

    1. friesegamer · 2-8-2010 · 18.53 uur

      In een Fanta Morgana uit het verleden zie ik de (muziek) industrie met man en macht vechten tegen de marktwerking. Apple toonde het al aan: minder vragen is meer verkopen. Als ik mijn buurmeisje van 11 haar ouders smachtend aan kijkt om een nieuwe spel begrijp ik de verleiding R4 wel.

    2. Marcel · 2-8-2010 · 19.59 uur

      Precies hetzelfde als met de verkoop van cdr, dvdr en mp3 spelers inderdaad. Het gamelandschap is sterk aan het veranderen. Mensen willen geen 40 of 50 euro meer betalen voor handheld games. Daarom snap ik niet waarom nintendo straks voor 3ds waarschijnlijk nog meer geld gaat vragen spellen.

      De games op iphone zijn de toekomst middels digitale distributie en games zoals farmville met microtransactions (die nu ook zelfs speelbaar zijn op iphone).

      Het is misschien vervelend om toe te geven maar hardcore (handheld)games zijn aan het uitsterven. Hardcore gamers zijn de kleinste groep geworden in verhouding met casual gamers.

    3. Jaap · 3-8-2010 · 10.38 uur

      Als ik mijn buurmeisje zie staan voor het schap met Coca Cola terwijl de portomonee alleen maar het huismerk toelaat, snap ik ook wel dat de buren met een winkelwagen vol flessen de winkel uithollen ja.

      Maar hoe gaat het met de PSP-euhm, die nieuwe kleine waarvoor je alleen games kan downloaden? Doet die het een beetje goed? Lopen die games als een trein? Nee toch? Dus is digitale distributie dan wel de oplossing?

    4. friesegamer · 3-8-2010 · 11.32 uur

      @jaap: Een meisje van 11 heeft geen creditcard dus alle PSN titels liggen ver buiten haar bereik. Hiernaast is groepsdynamica een belangrijk mechaniek voor deze leeftijdsgroep. Als lego harry potter hot is dan tel je natuurlijk mee als je die ook hebt. Alleen die 44 euro kan wel eens een te grote drempel zijn, zeker als 4 weken later toystory 3 hot is. En of je dan met, als is het nog zo goed, psn titeltje mee kan komen betwijfel ik.

      Hiernaast heeft de psp markt een wat oudere doelgroep. NDS zie ik veel op scholen bij jongere kids, als je daar je de markt niet goed op inricht ben je ze kwijt. Nintendo zou iets kunnen leren door de r4 gebruikers hun motivatie in kaart te brengen. Krampachtig vasthouden aan je oude business model past niet in de nieuwe economie. De denken er wel aan maar dit soort acties zonder een alternatief te bieden is een deel van je markt demoniseren. Satoru Iwata zou kunnen zeggen: we gaan per doelgroep een passende oplossing bieden zodat de NDS betaalbaar blijft voor elk gezin.

      Min of meer voelen ze nu wel de druk:

      “Of course, we should try our best to produce appealing products which keep users excited, but on the other hand, it is a big problem if such excitement causes family troubles or affects a user’s life balance,” said company president and CEO Satoru Iwata in a Q&A session during a shareholders meeting.

      “I believe that the social acceptance of video games will never improve if we just aim for user absorption without being aware of the potential problems,” he added.

    5. Han · 3-8-2010 · 11.42 uur

      @Olivier goed en interessant stuk! Weet jij hoe zit in het buitenland met consumenten aanpakken? Voor zover ik weet gebeurd dit eigenlijk alleen echt in de V.S., en ook daar blijkt het lastig. Zijn er bedrijven En hoe gaat dat in Nederland zijn er al bedrijven die proberen consumenten zelf aan te pakken, of blijft dat behouden aan privepolitie Brein?

      @Jaap, @Marcel Ik geloof persoonlijk ook erg in digitale distributie. Maar ik denk dat ironisch genoeg het feit dat de DS wel gewoon retail verkoopt, de PSP de nek omdraait. Zolang ze zo Sony bij de keel hebben zal t nog wel even doormodderen. Overigens blijken die i-devices ook niet zaligmakend, zie het artikel van Ellen een tijd terug. Het verbaasde mij ook, maar mensen doen schijnbaar toch echt de moeite om een spelletje van een paar euro te stelen. Het lijkt een gevecht wat bijna niet winnen is, in Nederland, zolang de consument op geen enkele manier bestraft wordt.

    6. Wesley · 3-8-2010 · 13.27 uur

      Ik vind het argument van dat ze halstarrig vasthouden aan het bestaande business model geen rechtvaardiging van het gebruik van R4 kaarten. Een business model heb je niet 1-2-3 veranderd dus dat betekend dat men het voorlopig nog met het bestaande businesmodel moet doen en zoals bekend is de R4 schadelijk voor dat model. Het heeft dus niks te maken met het halstarrig vasthouden aan een business model, maar met het bewaken van inkomsten. In de toekomst moet wellicht het businessmodel aangepast worden, maar dat duurt gewoon even.

      Verder wil ik graag opmerken dat ik de vergelijking met de muziekindustrie mank vind gaan. De gamesindustrie heeft als enige inkomstenbron de verkoop van spellen (zowel fysieke als digitale distributie). De muziekindustrie heeft de verkoop van cd’s, airplay op de radio, horeca die betalen voor het draaien van de muziek en uiteraard de optredens van de artiesten zelf. Persoonlijk vind ik dat er iets voor te zeggen is dat je muziek gratis download, laat die artiesten maar eens wat meer concerten geven en werken voor hun geld. Als ik een artiest goed vind ben ik best bereid te betalen om die artiest eens live te zien. De enigen die er niet blij mee zijn zijn de platenmaatschappijen. En ik vind dat zij niet mogen klagen. Vroeger moest je als zanger optreden om geld te verdienen, het is een paar decennia zo geweest dat je grof geld kon verdienen zonder op te treden. (bijvoorbeeld door de opkomst van de geluidsdragers). Artiesten en maatschappijen uit die tijd hebben geluk gehad dat ze in die gouden tijden monsterwinsten konden maken. Die tijd is nu voorbij dus gaat de industrie weer terug naar hoe het altijd geweest is: spelen voor een publiek en daar je geld mee verdienen.

      De gamesindustrie kan dat niet, daarom vind ik de muziek en games industrie niet vergelijkbaar.

    7. Niels ’t Hooft · 3-8-2010 · 14.28 uur

      @Marcel:

      Ik denk dat handhelds altijd al grotendeels het domein waren van ‘casual’ gamers. En R4 verandert het uitgavepatroon van die spelers radicaal. Hetzelfde geldt voor free to play en microtransacties.

      Om je gedachtengang te volgen: misschien is het niet voor niets dat Nintendo zich met de 3DS meer lijkt te richten op hardcore gamers (voor wie een hogere prijs geen probleem is: als ze het willen spelen, kopen ze het toch wel).

      @Jaap:

      Volgens mij zegt het floppen van de PSP Go weinig. Een duurdere handheld waar je minder mee kunt? Downloadversies met meer gebruiksrestricties dan de even dure diskversies? Je kunt beter kijken naar de iOS-apparaten (iPod Touch, iPhone, iPad). Die zijn zeer succesvol (niet per se voor de gameproducenten maar zeker wel voor de platformhouder) met een volledig ‘native’ digitaal model.

      @Wesley:

      Interessante vergelijking. De ontwikkelkosten zijn ook radicaal anders bij muziek, waardoor de muziekindustrie des te meer aanvoelt als een overbodige managementlaag.

    8. Olivier Oosterbaan · 3-8-2010 · 18.26 uur

      @Han:

      Dank. En lang leve off-topic: RIAA-achtige praktijken zijn in Nederland nooit van de grond gekomen. Brein heeft in het verleden wel zware georganiseerde downloaders aangepakt: http://www.anti-piracy.nl/nieuws/bericht.asp?nieuwsberichtid=70 (Dit ging over CrazyBytes cd’s, wie kent ze nog. Zoals het heet: “never underestimate the bandwidth of a truck of cds”.)

    9. Jurrie Hobers · 3-8-2010 · 20.44 uur

      Het is goed dat er duidelijkheid komt wat er wel en niet mag. De games industrie (en met name de developers) ontvangen minder geld en moeten steeds meer investeren. Dat kan niet heel lang goed gaan. Overheid moet ingrijpen om de gamesindustrie niet te laten verworden tot een verzameling hobbyisten die er een baan naast moeten hebben om games te kunnen blijven ontwikkelen.

      Zoals blijkt uit de situatie met de illegale versies van iPhone games (waar prijs niet het argument kan zijn met 0,79€) is het vechten tegen de bierkaai als er geen piketpaaltjes worden geslagen door de overheid in de vorm van regelgeving en handhaving.

      Blij te zien dat er meer handvaten komen om tegen de ongebreidelde kopieerdrift zonder te betalen iets te kunnen ondernemen.

    10. Jurrie Hobers · 3-8-2010 · 20.52 uur

      @friesegamer dit is geen marktwerking. Kopieren en content consumeren zonder ervoor te betalen is verworden tot nationale sport. Juridisch kunnen er allerlei zaken worden bijgehaald, wat de essentie van de discussie niet altijd gemakkelijk maakt.

      Maar het blijft immoreel om wel te consumeren voor iets waarvoor je niet betaalt als de maker hierdoor zijn broodwinning door de neus wordt geboord. (uitzonderingen natuurlijk bij de content waarbij de maker ervan hiervoor toestemming geeft of het de bedoeling is (freetoplay etc..)

      Marktwerking juich ik toe, maar dan zouden uitgebrachte games gewoon niet moeten worden gekocht (zoals bij een nieuw auto model dat niet aanslaat, waardoor het transparant is wanneer je succesvol bent - en wordt beloond met omzet & winst, of niet - zodat je als fabrikant weet of je iets dient te veranderen aan je content etc - of niet en dan failliet gaan) echter in deze vorm concurreer je met een niet betalende consument, waardoor elke vorm van eerlijke concurrentie en duidelijkheid weg is.

    11. friese gamer · 3-8-2010 · 21.40 uur

      @Wesley: Het gaat vooral om het gevecht tegen de verandering in de distributie. Het blijft “kop in het zand steken” als je niet onderzoekt waarom deze r4 markt er is. Kort door de bocht kun je altijd zeggen “men wil niet betalen dus is men crimineel en daar praten we niet mee”. Vanuit de wereld gebeurtenissen kunnen we dagelijks zien wat de uitwerking hiervan is.

      @ jurrie: Marktwerking is duidelijk: men vindt de games te duur dus voor een bepaalde doelgroep hebben deze prijzen geen bestaansrecht. Helaas heeft de ontwikkelaar geen volledige vrijheid waardoor er een “nintendo vervuiling” optreed als het om prijs en beschikbaarheid gaat. Ik vermoed dat veel ontwikkelaars wel anders willen maar dat het licentiemodel ze te weinig ruimte overlaat. Ik ben wel nieuwsgierig wat een free to play concept op de NDS doet.

      Los hiervan is het illegaal gebruiken van een product natuurlijk niet goed. Maar kijk eens naar de film industrie in inda. Dat werkt goed ondanks dat je op elke hoek van de straat een illegale copy van hun producten kunt kopen. Een duidelijk ander business model zit hier achter.

      @niels: De 3d NDS is zeker een stap naar een andere markt die tot nu toe goed uitpakt. De PSP go laten ze hiermee ver achter zich ondanks alle beloften van sony om er serieus mee bezig te gaan. Echter heeft sony een betere beveiliging laag ingebouwd, zeker als je naar de ps3 kijkt.

      Interessant is om het effect van de omgebouwde xbox bij microsoft te bekijken. Hier lijkt men zich niet zo druk te maken om de offline player maar ligt de focus op de online player. Dan komen er naast games toch andere zaken bij kijken: Lidmaatschappen, downloadable content, guides, gadgets etc.

    12. Jurrie Hobers · 5-8-2010 · 21.04 uur

      @friese gamer wat jij marktwerking noemt is gewoon gebrek aan regels en handhaving. Als er teveel fietsen gestolen worden is het ook geen marktwerking dat fietsen goedkoper worden…?

      Die hele redenering klopt van geen kant, is gewoon een excuustruus.
      Als je iets te duur vindt, prima. Maar gebruik het dan ook niet.
      Anders; gewoon even doorsparen en netjes betalen.

    13. friese gamer · 6-8-2010 · 9.07 uur

      @Jurrie Gelukkig snappen de fietsfabrikanten wel dat een kinderfiets in een andere prijsklasse valt van een volwassene fiets. Zo is er natuurlijk ook voor een derde wereld land een andere fiets en prijsmodel dan voor Nederland.

      Japan’s CESA trade organization spreek van “portable console game piracy has cost the worldwide game industry $41.5 billion over five years.”. Nintendo gaf deze week aan iets met “cloud computing” doen dus misschien kom er na dit verlies een koppeling tussen een account en games, zoals Apple, Sony en Microsoft ook doen.

      Nintendo zegt zelf : “Some in newly-emerging countries do not have an established custom of paying for software. We do wonder if the traditional business model of the video game industry will succeed in such regions.”. Zij gaan zich gelukkig niet volledig verschansen achter tanks en soldaten om deze oorlog van de excuustrussen te winnen.

    14. Jurrie Hobers · 6-8-2010 · 9.23 uur

      @friese gamer marktwerking heeft als basis dat mensen voor een alternatief kunnen kiezen. Dat is goed en houd deelnemers in een markt in evenwicht. Dat is hier geenzins het geval, met ‘neemt’ het reguliere/premium product en betaalt niets. Dat is geen alternatief…

      Je vergelijking met Apple is wel interessant in deze; want vergeet niet dat Apple een ander belang heeft bij de software dan Nintendo. Apple verdient zelf aan de hardware en niet zo zeer aan de software.
      Het investeringsrisico ligt volledig bij de developer. En hier zijn er slechts een paar die geld verdienen, maar het meerendeel niet. Dat kan op de lange duur geen blijvende business blijven voor independents/kleinere spelers. Tenzij ze het als hobby gaan doen, en hun brood elders verdienen - dat kan natuurlijk maar zou wel jammer zijn naar mijn idee.

      In de new emerging countries is het niet te vergelijken met ‘onze’ markt, omdat daar al vrijwel niets werd gekocht, dus is alles wat je toch nog kunt schrapen in andere vormen ‘winst’. In onze markten is het tegendeel aan de hand, want hier is een omzet te beschermen.

      Dat multiplayer een belangrijk onderdeel is van de toekomst in gaming is wel duidelijk. Maar het blijft belangrijk dat de overheden duidelijk regels opstellen en ook handhaven welke IP en investeringen/inspanningen van developers en publishers beschermen tegen oneigenlijk gebruik zonder ervoor te betalen, want zo lang dat niet wordt geregeld is het vechten tegen de bierkaai.

    15. kerelvent · 7-8-2010 · 17.58 uur

      Ik snap het wel. Games zijn gewoon te duur. Als twintiger kan ik makkelijk games voor de PS3 en de Xbox 360 betalen, maar ik vind het alsnog erg prijzig en ik denk wel twee keer na voor ik wat koop. Maar voor de grote doelgroep van de DS, zijn het gewoon pa en ma die lief aangekeken moeten worden.

      Het voorbeeld van de iPhone en iPad is natuurlijk mooi, maar dat is een andere tak van games. Het zijn korte, snelle games met een prijs die daarbij past. Maar het verschil is gewoon te groot. De prijzen voor zo’n DS game zijn echt bespottelijk, de prijzen voor downloadable games ook - met de wetenschap dat zonder fysieke distributie veel kosten bespaard worden.

      En zelfs op de iPad download ik regelmatig ‘illegaal’ een game, gewoon om te proberen. Als het bevalt, betaal ik alsnog en anders gooi ik ‘m weg. Want daar zit ‘m tegenwoordig de crux; op veel games wordt door die teruglopende verkoop bespaard. Dat worden dan slechtere games, mensen willen eerst wel eens zien wat ze kopen en vaak blijkt het dat niet waard.

      Het moet maar eens afgelopen zijn met dat krampachtig vasthouden aan vervlogen tijden, het blijven roepen dat het niet mag en denken dat dat voldoende is. De klant heeft altijd gelijk, en de klant heeft blijkbaar behoefte aan veel goedkopere games. Daar zit het geld, en ik denk dat júist Nintendo erg goed op de groeiende groep casual gamers kan inspelen. Ze zijn notabene zelf hoofdverantwoordelijke voor deze groei.

      Die goedkope iPhone games zijn leuk, maar het blijft beperkt, zowel qua inhoud als qua besturing. Als Nintendo een écht betaalbare volgende stap in gaming voor deze groep gaat verkopen, dan is daar veel te halen. Gewoon 15-20 euro per game, die naar verwachting van de klant best kort, maar wel goed en gelikt moeten zijn.

    16. friese gamer · 25-8-2010 · 7.12 uur

      Sony lijkt nintendo een stap voor te zijn:

      “We gaan ons [met de PSP] richten op een jonger publiek, dat de hoofddoelgroep vormt voor een op gaming gericht apparaat met diepere, meeslepende content.”

      “Ze mogen dan misschien minder te besteden hebben, ze hebben meer tijd om te spelen. We zijn van plan om de gamescatalogus die we de afgelopen jaren hebben opgebouwd voor deze nieuwe doelgroep aan te wenden en de prijszetting te herstructureren.”

    Volg de reacties op deze post via RSS

    Plaats een reactie

    Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

    Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

    Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>