Occupy Azeroth



Wereldwijd bezet de Occupy-beweging plekken die symbool staan voor de uitwassen van het kapitalisme en neo-liberalisme. Van Wall Street in New York tot het Beursplein hier in Amsterdam. Opmerkelijk genoeg is één plek niet bezet. Er staan nog geen tenten in Azeroth, de wereld van World of Warcraft. Waarom wordt daar eigenlijk niet betoogd? Als er één maatschappij is die volledig marktgedreven is, dan is het wel World of Warcraft.

Althans, dat is de conclusie van de Amerikaanse game-onderzoeker Scott Rettberg. Hij stelt dat de principes die ten grondslag liggen aan het online rollenspel het schoolvoorbeeld zijn van neoliberalisme. Om te beginnen is de enige manier om verder te komen in het spel door keihard te werken. Niets geen sociaal vangnet, uitkeringen of ziektewet.

Meer nog dan dat traint het spel de spelers hoe zich te gedragen als goede ‘corporate citizens’. Door vooral te consumeren, door te stijgen op de corporate ladder, door tijd te investeren in ruil voor exclusieve goederen en door promotie te maken binnen hiërarchische organisaties.

Komt bij dat in het fictieve universum van Azeroth het onderwijs volledig is geprivatiseerd. Wil je bepaalde spreuken leren of beroepsonderwijs volgen, dan staat daar een flinke berg goud tegenover. En goud betekent werken. Of, jawel, de markt bespelen. Gehaaide spelers weten hun weg te vinden in het veilinghuis waar ze door vraag en aanbod te manipuleren snel geld kunnen verdienen.

Nu is het maar de vraag of de fysieke Occupy-beweging structurele veranderingen zal bewerkstelliggen. De kans dat dit gebeurt in Azeroth is verwaarloosbaar. In het verleden heeft ontwikkelaar Blizzard laten zien protesten met vrij harde hand neer te slaan. Zo waren er spelers die in hun virtuele ondergoed meer rechten eisten voor de, in hun ogen, ondergewaardeerde dwergen. Zij werden eerst naar alle uithoeken van de wereld gestuurd, waarna een deel van de overtreders werd verbannen uit het spel. (Voor de liefhebbers, het onderzoek van René Glas gaat hier dieper op in, zie zijn proefschrift.)

De pepperspray die tegen vredelievende Amerikaanse studenten werd ingezet stelt niks voor in vergelijking met de mogelijkheden van de bestuurders van Azeroth. De uitgever is zowel wetgevende, uitvoerende als rechterlijke macht en kan volledig willekeurig beslissingen nemen over virtueel leven en dood.

En juist daarom zou een virtueel protest relevanter zijn dan ooit. De virtuele wereld van Warcraft maakt één ding heel duidelijk: zo ziet een wereld eruit die volledig wordt geregeerd door multinationals.

Naschrift: Na het schrijven van mijn column kwam ik de volgende blogpost tegen: Occupy World of Warcraft: The Allure of Virtual Gold. In mijn ogen de onderbouwing van Rettbergs visie en mijn betoog. Zo staat hier “the bottom 75 percent hold 14 percent of all in-game wealth”.

Next Level staat wekelijks in nrc.next.

8 reacties

  1. Mike · 8-12-2011 · 16.04 uur

    Waarom zouden mensen moeten staken voor wat het bestuur bij Blizzard doet? Wij betalen voor een game die ons plezier bied. Ik speel zelf al sinds dag 1 met plezier. Heb er onwijs veel geld in gestoken maar ik, en blijkbaar de halve wereld ook. BlizzCon word elkaar tot de nok vol bezocht, en mensen blijven het spelen. Tuurlijk verlaten mensen de game om andere games te spelen, maar je ziet ze altijd weer terug komen.

    Daarnaast, het blijft een game ;) heeft niets met Occupy te maken.
    Vind ik dan.

  2. Robert August de Meijer · 8-12-2011 · 18.06 uur

    Ik vind het een leuke vergelijking, en er valt zeker wat te leren over hoe lelijk neo-liberalisme is door te kijken naar virtuele economieën.

    Één groot verschil tussen Azeroth en Amerika/Europa is dat er altijd werkgelegenheid is. Bovendien is werk alleen nodig voor spelers die competitie willen drijven met andere spelers. De meeste spelers zijn daar niet mee bezig en halen genoeg geld uit lekker spelen.
    In bepaalde opzichten is socialistisch paradijs: er is geen concurrentie, en geen bazen die (materieel) profiteren van andere spelers, dus Kapitalisme heeft geen zelfvernietigende effect.

    Voor de duidelijkheid: de protestors van Occupy hebben het over armoede, corruptie, werkloosheid en uitbuiting. Verschrikkelijke dingen waar heel veel mensen last van hebben. Hebben spelers van World of Warcraft daar last van?

  3. Stefan Keerssemeeckers · 8-12-2011 · 18.51 uur

    Als ik het me goed herinner is er ooit een soort protest geweest in World of Warcraft, vanwege één of andere update. Gingen spelers massaal naar één gebied zodat de server bijna crashte of iets dergelijks. Ze werden - als ik het wel heb - naar andere plaatsen ‘geteleporteerd’ en de aanstichters werden geschorst of gebanned.

    *Edit*

    Voor de liefhebbers, het linkje: http://www.cesspit.net/drupal/node/491

  4. Noël Hamer · 8-12-2011 · 19.12 uur

    Ik ben het met Robert eens: spelers kunnen altijd de top bereiken, alleen moeten ze daarvoor het spelletje meespelen. Wat ze blijkbaar willen, anders zouden ze niet geld betalen voor deze ervaring. Blizzard bepaalt hoe het spelletje gespeeld wordt, maar moet uiteindelijk aan de wensen van de spelers voldoen om populair te blijven (massaal stoppen met Blizzard geld geven lijkt me dan ook veel effectiever dan virtueel protesteren). Er zijn intussen enkele concurrerende MMO’s waar mensen naartoe kunnen.

    WoW en Occupy staat dus ver van elkaar af en misschien is het wel beter om te kijken wat WoW juist zo goed doet. Ik denk dat het ‘m zit in het constante gevoel dat je iets bereikt, verbeterd. Dat ontbreekt juist in de echte wereld: daar is eerder het gevoel dat niets verandert kan worden doordat het bepaald worden door de grote krachten in de wereld (bedrijven en overheden).

  5. Wesley · 9-12-2011 · 10.29 uur

    Ik vind de vergelijking met de echte wereld nogal ver gezocht.

    Nee, er is geen sociaal vangnet, uitkering of ziektewet. Dat is ook niet zo vreemd want het is een spelletje. En daar kun je niet arbeidsongeschikt raken en niet meer te eten hebben.

    En zo zijn er nog tal van zaken die in het echte leven wel voorkomen en in een spelletje niet.

    We moeten het wel in perspectief blijven zien.

  6. sven · 12-12-2011 · 15.50 uur

    Als ik van de gang van zaken in het huidige kabinet dezelfde endorfine-boost zou moeten krijgen als bij het spelen van games, heb ik waarschijnlijk iets gemist. Had ik dan toch op de VVD moeten stemmen ipv de PVDA?

  7. Robert August de Meijer · 12-12-2011 · 19.40 uur

    @Sven: ik zal zeggen, stem op partijen die de werkgelegenheid en koopkracht stimuleren…

  8. Harry Hol · 13-12-2011 · 16.10 uur

    Schoolvoorbeeld van de inktvlekken test. De prof projecteert zijn eigen denkbeelden op hey spel. Geen bijster groot inzicht en helemaal geen juiste voorstelling van zaken. Het idee dat Azeroth een soort voorland is van een corporate world government vind ik hilarisch.

    Maar ach, het is niet zo gek dat mensen hun eigen denkbeelden in een spel projecteren. Het haalt namelijk de kranten.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>