Omzetrapportage april: een veranderend landschap waar nodig op gereageerd moet worden!



Elke woensdag post Joost Rietveld over actuele businessberichtgeving uit de gameindustrie.

http://www.slashgamer.com/wp-content/uploads/2010/01/Luigis-Mansion.jpg

April was veruit de slechtste maand voor de Amerikaanse gamesindustrie sinds tijden. Marktonderzoeker NPD rapporteerde een omzetvermindering van $766,2 miljoen; oftewel 26% ten opzichte van vorig jaar april. Meer specifiek: softwareverkoop daalde met 22% ($398,5 miljoen), hardwareverkoop met 37% ($249,3 miljoen) en accessoireverkoop met 9% ($118,4 miljoen). Hoewel de daling niet geheel onverklaarbaar is, zijn analisten stomverbaasd; ze spreken over reden tot paniek. De videogamesindustrie verandert en hierop moet gereageerd worden!

Oorzaak

Hoewel een magere line-up van games in april en het vroeger vallende paasweekend als redenen genoemd kunnen worden, lijken de echte redenen van meer structurele aard. Mijns inziens, ondersteund en gevoed door berichtgeving, zijn de relevantste redenen achter de omzetvermindering de volgende: uitgave van aandacht en geld aan digitale distributie, een tweedehandsmarkt in singleplayergames, het langer online spelen van multiplayertitels en het wegvallen van verouderde hardware.

Digitale distributie. Hoewel er nog steeds geen goede cijfers over bestaan, is deze week naar buiten gekomen dat het ‘Stimulus map-pack’ van Modern Warfare 2 tweeënhalf miljoen keer verkocht is op de Xbox 360, tegen een prijs van $15,-. Hiervan zou 60% in  Amerika zijn gedownload, wat neerkomt op een bedrag van ongeveer $30 miljoen. Dit bedrag zou de softwareomzet in april met 10% doen stijgen en de omzetvermindering ten opzichte van vorig jaar met 25% verminderen. Dit is een voorbeeld van hoe significant de digitale markt is.

Tweedehands singleplayers & langere online multiplay. Even blijvend bij Modern Warfare 2: sinds de release van deze game hebben 12 miljoen mensen meer dan 12 uur gemiddeld per week besteed aan de online multiplayer! Aandacht die ook aan nieuw aangeschafte games had kunnen worden besteed. Hier staat tegenover dat singleplayergames sneller hun weg terug naar de winkel vinden om in de tweedehandsgamesschappen terecht te komen en, zodoende, deze reeds florerende markt nog meer te stimuleren. Dit gaat vervolgens ten koste van de verkoop van nieuwe games, zoals bijvoorbeeld Final Fantasy XIII die in haar tweede maand na release niet meer in de Top 10 terug te vinden is.

Oude hardware. De huidige generatie hardware is steeds meer op zichzelf aangewezen als het op het dragen van de omzet aankomt. Ten opzichte van vorig jaar april zijn er 70% minder PS2’s verkocht, logisch, maar nog steeds ver onder verwachting. Hoewel de PS3 en de Xbox 360 steeds beter blijven verkopen, laten de verkoopcijfers van marktleider Wii te wensen over. Wii-games verkopen nog altijd goed, maar de console had in april haar slechtste maand sinds de zomer van 2009; een trend waarvan nog niet helemaal zeker is hoe deze zich zal doorontwikkelen. Binnen de huidige generatie handhelds stelt de PSP ernstig teleur met 50% minder verkochte exemplaren ten opzichte van vorig jaar.

Gevolg

De videogamesindustrie is per definitie een markt die aan veranderingen onderhevig is, ze is dynamisch. Een deel van deze veranderingen wordt door de actoren zelf in de markt gebracht, anderen, zoals het wegvallen van de vraag naar een bepaalde productgroep komen vanuit de markt zelf. De veranderingen die momenteel aan de orde zijn, zijn van dusdanig structurele aard dat er vanuit de industrie ingrijpend op gereageerd moet worden.

Videogameretailer Gamestop ziet de opkomst van digitale distributie en online play als een van de bedreigingen van haar businessmodel en leeft in het besef dat hierop gereageerd moet worden. Zo is het bedrijf van plan DLC’s vanuit de winkel aan te bieden en steunt het EA bij haar ‘online $10 pass’, overigens ook een manier om geld te verdienen aan de langere online multiplayer-trend.

Tenslotte merkt analist Jesse Divnich op dat de E3 dit jaar cruciaal zal zijn voor het vertrouwen in de industrie. Dit vertrouwen is op haar beurt weer cruciaal in het aantrekken van investeerders, aldus Michael Pachter. De E3 zal een keerpunt worden voor de toekomst van de traditionele, console-industrie. Overigens heeft Divnich er vertrouwen in dat dit keerpunt positief zal uitpakken voor de industrie, een hele geruststelling…

7 reacties

  1. Erwie · 20-5-2010 · 15.21 uur

    Maar hoe lang werden Quake 3, UT en Counter-Strike destijds niet online gespeeld? Denk dat dat van alle tijde is, multiplayer spitst zich eenmaal watsneller toe op een bepaald lievelingsspel dat lang gespeeld wordt. Het is aan ontwikkelaars zelf om de lasting appeal enigszins te beteugelen, anders snijd je in je eigen vingers. Het is al niet voor niets dat hedendaagse games niet vaak meer modbaar zijn.

  2. Harmen · 20-5-2010 · 18.30 uur

    Over de verkoop van de Wii maak ik me eerlijk gezegd niet erg veel zorgen. Nintendo had het in haar financiële raporten er nog over dat de verkoop van de Wii in December 2009 de enorme voorraad aan Wii’s aardig goed heeft opgemaakt. Pas sinds eind maart is Nintendo weer echt begonnen met meer Wii’s te produceren als we Reggie en Iwata moeten geloven.

  3. Niels ’t Hooft · 20-5-2010 · 20.42 uur

    @Harmen: Nintendo heeft zelf een prognose van 18 miljoen Wii’s dit jaar, ten opzichte van 25 miljoen in topjaar 2008. Kortom een stuk minder, maar nog steeds erg veel. Zie ook mijn blogje hierover laatst: http://bashers.nl/wii-party-is-een-opsteker-voor-mario

  4. Bas · 20-5-2010 · 22.01 uur

    Interessante analyse. Als je het over redenen van structurele aard hebt, denk ik dat je niet om het veranderende consumentengedrag heen kunt. Naast schaarste in budget (recessie) is er meer en meer schaarste in de concurrentie om de tijd die consumenten aan entertainment besteden. Zie bijvoorbeeld dit Nielsen raport waaruit blijkt dat de tijd die amerikanen aan tv, internet en mobiel spenderen nog steeds stijgt. Daarnaast is het aantal kanalen waar je op kan gamen gegroeid. Ik denk dat de recessie in combinatie met schaarste in tijd een gevaarlijke cocktail is. M.a.w. zijn consumenten nog wel bereid 40-60 euro te betalen voor games waar ze toch geen tijd voor hebben?

  5. Lucas Seuren · 21-5-2010 · 9.09 uur

    De markt verandert, maar tegelijk zie je dat SEGA nog steeds winst draait, ondanks matige verkoopcijfers, nemen de verliezen bij EA rap af, heeft A|B zijn winst verdubbeld en zag Disney zijn verlies ook afnemen.

    Ik wil niet zeggen dat de industrie niet moet veranderen. Maar uiteindelijk krijg je pas verandering als bedrijven financieel niet meer kunnen overleven of als er echt duidelijk op andere manieren meer geld te halen is. Voorlopig denken de publishers dat door mensen extra te laten betalen voor online gamen als je de game niet nieuw koopt, ze het verschil wel kunnen maken.

  6. Roy · 21-5-2010 · 12.22 uur

    Als je naar de cijfers kijkt, ook die van 2009, zie je dat er erg veel Nintendo hard- en software instaat. Maw de cijfers zijn erg afhankelijk van hoe Nintendo het doet. De verkoop van de DS(i) is met 600.000 stuks gedaald. Dat verklaart al een groot gedeelte van de hardware verkopen. De Wii doet het ook wat minder. Wat software betreft, vergeet piracy niet. Nintendo heeft daar zeker veel last van en dat heeft impact op de software verkopen. Die casual gamers ;-) schijnen het normaal te vinden dat je geen games koopt maar alles op een R4 zet.

    Verder interessant voor de industrie, online subscriptions voor MMO’s. Volgens een artikel in de laatste EDGE lopen de inkomsten hier flink op ondanks de recessie. (en worden de zakken geld bij Activision alleen maar groter)…

  7. Joost · 24-5-2010 · 18.12 uur

    Je sommetje over het belang van digitale distributie in deze cijfers volg ik niet. Maak je daar nou een rekenfout, of snap ik niet wat je uitrekent? Softwareverkoop daalde in de VS met $398,5 miljoen, oftewel 22%. De Stimulus pack haalde een omzet van $30 miljoen. Die niet meerekenen in de cijfers verklaart dan toch maar ongeveer 8% van de omzetdaling, en niet 25% zoals je zelf uitrekent?

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>