Ontkerkelijking in Triple Town



Erwin Vogelaar op donderdag. Beeld: Paul Veer.

Triple Town heeft een simpele ‘match three’-basis, wat al verslavend genoeg is, maar weet vooral door de aankleding op te vallen. In het spelletje (Facebook, iOS, Android) bouw je namelijk een dorpje op door drie dezelfde dingen te combineren zodat er iets groters ontstaat. Drie stukjes gras maken een struik, drie struiken een boom en drie bomen een huisje. Van die drie bepaalt het laatste stuk dat je plaatst waar het grotere object terecht komt, dus je hebt enig tactisch inzicht nodig en je moet vooral vooruit kunnen plannen.

Maar dan komen de beertjes roet in het eten gooien door telkens op plekken te staan die je net zou willen gebruiken. Gelukkig kun je de beertjes insluiten en zullen ze daardoor direct sterven (laat PETA het maar niet horen). Een dode beer laat een grafsteen achter. Heb je drie grafstenen naast elkaar, dan verschijnt er een kerk. Combineer je drie kerken, dan verschijnt er een kathedraal. Combineer je drie kathedralen, dan krijg je uiteindelijk een schatkist. En dat zegt meer dan je zou denken.

St. Triple Town

Het lijkt er op dat de makers hier een bepaalde godsdienstsociologische trend in Europa gebruiken als gamemechaniekje. Dat het om Europa gaat wordt al direct duidelijk door het uiterlijk, met kastelen en andere aankleding, maar ook gezien de trend zich voornamelijk in Europa afspeelt. En dan heb ik het over de opkomst en de teloorgang van de kerk.

Ik zie in Triple Town een soort commentaar op die trend, wat start met de dood. Daar waar veel dood is, de grafstenen die de dode beren achterlaten, ontstaan er kerken. Wellicht om een verklaring te bieden over de dood, of om troost te bieden aan de nabestaanden. Die kerken komen samen om te groeien en te groeien.

Rijkdom

Er verschijnen vervolgens kathedralen. Voor ons bekend als prachtige gebouwen waar niet alleen veel jaren, maar ook veel geld in gestopt is, en die nu nog trots het toonbeeld van menige stad vormen. Maar wat volgt is de secularisatie in Europa. De kerkgebouwen lopen leeg, worden steeds meer voor andere doeleinden gebruikt en zullen wellicht verdwijnen, net zoals in het spelletje gebeurt bij het combineren van drie kathedralen.

Wat er overblijft is rijkdom, het schatkistje. Want er zit veel geld in de kerken en alles er omheen, en daar kan veel mee gedaan worden. Bijvoorbeeld nieuwe beurten kopen in Triple Town, want plots moet je betalen om verder te kunnen spelen - of je moet heel lang wachten - waardoor ik het niet meer heb aangeraakt. Maar als je goed kijkt zit er soms meer achter een casual spelletje dan je zou denken, al ben ik er nog niet over uit hoe die ninjaberen er in passen.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>