Over de voorlopers van Mass Effect



Gillian de Nooijer op zaterdag. Beeld: Paul Veer.


Mass Effect
is niet nieuw. Het ‘originele’ verhaal van de sciencefictionserie is eigenlijk een oud concept. Van de zoektocht naar artefacten van uitgestorven Protheans, tot aan het zwerven door de ruimte op zoek naar intergalactische bondgenoten tegen universumvernietigende Reapers; het is allemaal oude koek.

De Mass Effect-serie is een remake van een sloot aan spellen die zo’n twintig jaar geleden aardig populair waren. Okee, remake is overdreven. Mass Effect is verder gewoon een origineel spel (voor zover je een shooter met de ‘Unreal 3’-engine nog origineel kunt noemen, hahaha… *zucht*), maar voor de rest is het weldegelijk een moderne uitwerking van spellen als Starflight en Star Control. Zoals Casey Hudson vorig jaar eens twitterde: ”Yep, Starflight was a key inspiration for the ME series. It’s now older than some ME3 team members!”

Je kan er een flink artikel over schrijven. De overeenkomsten tussen Mass Effect en die oude spellen zijn gigantisch, zeker met het laatste deel. Dat ga ik nu echter niet doen. Ik vind een column te kort daarvoor en zulke onderwerpen verdienen gewoon iets meer tijd en aandacht. Mocht je toch nieuwsgierig zijn, kijk dan even naar dit stuk uit 2009 als voorbeeld. En wie nu de indruk heeft gekregen dat ik iets tegen Mass Effect heb: nee, juist het tegenovergestelde. Ik vind het een fantastische serie. Het spel herinnerde me alleen weer aan dat oude genre, want ik ben opgegroeid met een van die spellen.

Hier zit echter het probleem. Ik ben vergeten welke! Waar Harry Hol het jaarlijkse ritueel heeft om Linux opnieuw te installeren, heb ik dat met mijn zoektocht naar de correcte ‘space adventure’ uit mijn jeugd. Het probleem is dat er destijds een behoorlijk aantal van deze sims zijn gemaakt en ze achteraf gezien bijna niet uit elkaar zijn te houden. De beschrijving van ieder spel is vrijwel exact hetzelfde en ik kan me de beelden niet scherp genoeg herinneren om meteen te kunnen zeggen: Ja, die was het!

Wellicht dat een van de oudere gamers onder jullie me kan helpen. De details die ik me kan herinneren zijn helaas toepasbaar op al deze spellen, dus daar heb je niet veel aan. Bijvoorbeeld dat je een flink aantal planeten kon koloniseren, een spaceport bouwen voor secundaire shepen, handelen tussen planeten, alternatieve rassen waar je uit kon kiezen, vijanden die tegelijk hetzelfde deden als jij, etc.

De enige details die een verschil kunnen maken zijn deze: de ruimtekaart was verdeeld in een Alfa en Delta kwadrant, zoals in Star Trek Online (screenshots zijn telkens niet duidelijk genoeg om dit na te gaan). En wanneer je planeten een overschot aan bewoners hadden, kon je ze inladen in je schip en op een andere planeet afgooien (dit zie ik niet in iedere beschrijving terug). Even ter herinnering, de mogelijke spellen zijn o.a.: Star Control, Star Control II, Starflight, Starflight 2: Trade Routes of the Cloud Nebula, Protostar, Iron Seed, Master of Orion, Space Empires, Space Empires II, Spaceward Ho… Ik vergeet er vast nog een paar. Alleen de Elite-serie was het vrij zeker niet. Wie kan mij helpen?

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>