Phone Story – Gamedesign als kritiek op onze gadgetlust



Kinderen dwingen om erts te verzamelen, zelfmoordende fabrieksarbeiders opvangen, gadgets werpen naar blind rennende consumenten zijn niet de dingen die je in een game verwacht. Het kon bij de censoren van Apple ook niet door de beugel. Het spel Phone Story waarin dit allemaal gebeurt heeft een paar uur in de App Store gestaan —waarin ik het net kon kopen— voor Apple het verwijderde.

De makers, Molleindustria, doen dit Adbusters-achtige ‘reappropriation’-kunstje vaker met videospellen en ze doen het goed. Phone Story doet wat de titel zegt: het vertelt het verhaal van de herkomst, fabricage, marketing en het afdanken van de gadgets waar we zo graag mee spelen. De gameplay is nét interessant genoeg om je door de stappen heen te trekken. De verschillende stappen bevatten commentaar met toelichting hoe je telefoon gemaakt is en extra bijtende details. Een leuk spelletje als kritiek op dezelfde iPhone waar je het op speelt.

Dat Apple het censureerde is wrang en benadrukt ten eerste  het punt dat Molleindustria wilde maken. De reden van verwijdering (o.a. het weergeven van verwerpelijke handelingen) is willekeurig en zonder die beelden zou het spel niet waarheidsgetrouw zijn. Wie pleegt nu de verwerpelijke handelingen uit het spel, Apple of Molleindustria? Mobiele telefoons worden nu eenmaal op die manier gemaakt. Een waarheid die als het aan Apple ligt liever niet bekend wordt.

Phone Story

Ontwikkelaar: Molleindustria
Platform: Verboden op iOS, nu wél beschikbaar voor Android

Verder nog maakt de actie van Apple pijnlijk duidelijk dat elk software-platform een overheid op zich is. Code is wet maar de wetten van bedrijven zijn vaak arbitrair zonder mogelijkheid tot beroep. Wanneer dit soort verweven hardware/software systemen meer en meer van ons dagelijks leven beheersen, is het misschien goed als we er meer over te zeggen hebben dan alleen bij de aanschaf.

Deze recensie is eerder (verkort en zonder links) verschenen in de nrc.next.

10 reacties

  1. Bastiaan Vroegop · 10-11-2011 · 15.30 uur

    Net interessant genoeg om te spelen, maar wel vier sterren? Ik houd net zozeer van games met een boodschap als een ander, maar als het medium je amper weet vast te houden lees ik liever een artikel over hetzelfde onderwerp.

  2. Robert August de Meijer · 10-11-2011 · 16.00 uur

    Ik kan mij niet druk maken om de sterren. Het enige dat van belang is dat de arbeidsomstandigheden (en de wijze dat Apple dit spel censureert) bekend wordt.

    Dus, waar blijven de Fair Trade telefoons?

  3. Gillian de Nooijer · 10-11-2011 · 17.26 uur

    Maar ondertussen verdient Molleindustria wel geld met games op diezelfde iPhones of niet?

    Voelt voor mij eerder dat hier een groot artikel aan gewijd mag worden dan dat het in de vorm van een recensie moet, aangezien de inhoud van het spel zelf niet echt van belang is.

  4. Alper Çuğun · 10-11-2011 · 20.55 uur

    @Bastiaan: Als gehaaide gamer moet je misschien een paar tandjes terug nemen, ik blijf erbij dat de uitvoering hier bijzonder goed is voor de doelgroep.

    @Gillian: Het idee was dat de opbrengsten naar een goed doel in dezelfde lijn zouden gaan, maar dat kan nu dus ook niet meer. Een groot artikel is een goed idee, maar zonder alternatieven is het een lastig verhaal.

  5. Bastiaan Vroegop · 11-11-2011 · 9.56 uur

    Er zijn genoeg flash-spelletjes gemaakt door het WNF en Greenpeace om spelers te wijzen op al het leed in de wereld. Verdienen zij ook de hulde die Phone Story krijgt?

  6. Stefan Keerssemeeckers · 11-11-2011 · 11.22 uur

    @ Bastiaan

    Die WNF- en Greenpeace-spellen stellen meestal niet zoveel voor, gameplay en de boodschap komen totaal niet overeen. Ik vond Sweatshop een heel goed voorbeeld van hoe het wèl moet. Phone Story had ik ook graag gespeeld, maar ik was te laat om hem te downloaden.

  7. Bastiaan Vroegop · 11-11-2011 · 12.04 uur

    Oh, Sweatshop vond ik gaaf, maar Phone Story verschilt wat mij betreft weinig van andere advergames voor het goede doel. Vraag mij af of de game deze aandacht had ontvangen als hij niet uit de App Store was gegooid.

  8. Alper Çuğun · 11-11-2011 · 12.06 uur

    @Bastiaan: Er is hier een recursief element wat niet te versmaden valt.

  9. Harry Hol · 11-11-2011 · 21.35 uur

    Dit komt op mij over als het video game equivalent van de Wijze Les aan het einde van Full House. Ik heb persoonlijk helemaal geen behoefte aan een game die mij de les leest. Ik vind dit ook een beetje als een vegetariër die in de slager folders uitdeelt die laten zien hoe een slachthuis er uit ziet. Wellicht is er ergens wel enig gelijk te vinden aan de kant van de activist maar wie neemt het de slager kwalijk die deze persoon uit de zaak zet?

  10. glim · 24-11-2011 · 23.47 uur

    Natuurlijk hadden ze dan geen aandacht gekregen, dan had het maar een klein sterretje gekregen in de
    App store. Bad call by a rotten apple*

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>