Pixels, wanpraktijken en meer indie games



Wekelijks de interessantste gebeurtenissen uit de wereld van onafhankelijk ontwikkelde games.

Het nieuws van de week moet toch wel de perikelen rondom de Give Whatever You Want Indie Game Bundle zijn. Een Duitse oplichter lijkt zowel goede doelen, ontwikkelaars als de kopers oneerlijk behandeld te hebben. Minder positief, maar wel een stuk mooier, is de verfilming van een deprimerende indie game. Een prachtig project wat in de schoolboeken kan als voorbeeld hoe games een beladen onderwerp belichten. Maar waarom dan dat mooie/vreemde pixelplaatje?

Pixels

Oh, wat zouden we zonder ze moeten; pixels. Oude computers met lage resoluties hebben een nieuwe stijl gedefinieerd en stukje bij beetje zie je het terugkomen in de dagelijkse popcultuur. Schilderijen, videoclips, street art, overal kom je ze tegen. Maar wat maakt het nou zo bijzonder? Is het blijvend en evolueert het eigenlijk wel? Ars Technica schreef een goed artikel over waarom ‘Pixel art’ meer dan een paar blokjes zijn.

Een indie game verfilmd

Een half jaartje terug schreef ik over de browser-game Every Day the Same Dream. In dit monotone spel maak je, zoals de titel doet vermoeden, elke dag hetzelfde mee. Het is bedoeld om je aan het denken te zetten, wat aan de reacties van het artikel gezien goed gelukt is. Voordat je het filmpje hierboven afspeelt, raad ik je aan om het spel eerst te proberen. Echt vlot is het filmpje niet, maar desondanks heb ik er van kunnen genieten. Het spel in combinatie met de film is onbedoeld een prachtig project geworden.

Een minder geslaagde indie bundle

Er zijn de laatste tijd zoveel betaal-wat-je-wilt-deals geweest dat ik bij de bekendmaking van Give Whatever You Want Indie Game Bundle had besloten dit niet op Bashers te plaatsen. Achteraf gezien een slimme zet: het lijkt erop dat de oprichter een oplichter was! De goede doelen zijn er, zonder dat ze het wisten, bij betrokken, ontwikkelaars zagen hun games zonder goedkeuring in de lijst staan en kopers kregen bevestigingsmailtjes in het Duits. Dan heb ik het nog niet eens over de dreigementen met juridische stappen. Een drietal partijen, waaronder de oprichter, is geïnterviewd door PC Gamer. De antwoorden zijn op zijn minst opmerkelijk te noemen.

Firemint over hun succes

En dan nog een interview, maar dan stukken positiever. Er zijn weinig ontwikkelaars die het zo goed hebben gedaan als Firemint. Zegt die naam je niks? Dan zegt Flight Control je waarschijnlijk wel wat. Met ruim 2 miljoen verkochte exemplaren hebben ze een positie gekregen waar menig ontwikkelaar van droomt. En dat alles met de vraag: wat wil ik doen met de iPhone? Tekenen. Want tekenen is leuk.

Donkey Kong…

…met nieuwe graphics.

Echt veel meer heb ik er niet aan toe te voegen. Ik verwacht niet dat de timingselementen en kill-screens erin zitten, maar daar heb je geen last van als je visueel bent ingesteld. De nieuwe graphics zien er sappig uit en het spel is verslavend als vanouds.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>