Playlogic gets another life: interview over de doorstart met Rogier Smit



Ongeveer een half jaar geleden moest de enige console-publisher van eigen bodem het faillissement aanvragen. Playlogic was niet meer. Toch maakt het bedrijf een doorstart en gaan ze het heel anders aanpakken. “We gaan ons vooral richten op online distributie en gokspellen”, aldus directeur Rogier Smit.

Erik: Waarom gaat Playlogic zich nu enkel op digitale distributie focussen?
Rogier: “Daar waren we vlak voor het faillissement al een beetje mee bezig. De hoofdreden dat we digitaal gaan is dat games die fysiek in de winkel liggen te grote risico’s met zich meebrengen. We hebben in het verleden ondervonden dat je van goeden huize moet komen om geld te verdienen met fysieke videogames. Dat is ons niet altijd gelukt. Met de digitale distributie denken we met minder risico’s geld te verdienen.”

Het grootste probleem is dus geld?
“Natuurlijk, ook binnen deze industrie draait alles om geld. Mensen kopen tegenwoordig maar een handjevol games per jaar en dat zijn dan vooral de blockbusters zoals Call of Duty, FIFA, Assassins Creed, noem maar op. Het is als kleine uitgever erg lastig om daar tussen te komen. Daarnaast is het huidige verdienmodel niet goed genoeg voor ons. Daarbij strijken groothandelaars en winkels al meer dan de helft van de opbrengst van een videogame op. Wij kunnen er niet van rond komen en daarom stappen we over op online.”

Kwade tongen beweren dat het ook eens tijd wordt dat jullie een goede game gaan maken, voordat jullie aanspraak kunnen maken op een noemenswaardig marktaandeel. Sta je hierachter?
“We hebben in het verleden een aantal hele aardige games gemaakt. En ook wel mindere games. Onze laatste game (Fairytale Fights) was een game die redelijk verkocht, maar ook dat kon ons niet redden. Wij hebben nooit een grote hit gehad en ik ben ervan overtuigd dat dat voor een heel groot deel met geluk en timing te maken heeft.”

Hoezo?
“Kijk bijvoorbeeld naar een titel als Trials HD. Als je van tevoren gezegd had dat dat een hitje zou worden, dan had iedereen je voor gek verklaard. Ik wil daarmee zeggen dat de game-industrie een onvoorspelbaar fenomeen is. Er is meer dan alleen kwaliteit nodig om een hit te scoren. Wie had gedacht dat bijvoorbeeld de Nintendo DS zo’n succes zou worden. Niemand, want toen de specificaties werden bekend gemaakt zette iedereen zijn geld op de veel krachtigere PSP van Sony.”

En dat gaan jullie dus doen door middel van digitale distributie. Over welke platformen gaat het eigenlijk?
“Het streven is om vanaf het tweede kwartaal van 2011 elk kwartaal met twee titels te komen voor Xbox Live Arcade, PSN of PC. Of voor een combinatie van dien. De online platformen van Nintendo zijn voor ons op dit moment nog niet interessant genoeg, omdat daar gewoon te weinig geld te verdienen valt. Een aantal games die we gaan uitbrengen zijn al af en een aantal nadert die fase. Het voordeel aan de huidige constructie is dat we nu enkel optreden als uitgever. We betalen minder mee aan de producten, maar dat wil wel zeggen dat wanneer een game succesvol wordt een ontwikkelaar daar veel meer van profiteert dan voorheen.”

Duidelijk. Nu duikt Playlogic ook in de gokspellen. Waarom deze move?
“Tsja, geld is hier ook weer de belangrijkste reden. Momenteel zitten we in de laatste fase van overname van een bedrijf dat gespecialiseerd is in gokspellen voor de mobiele platformen. Er is hier namelijk een hele grote markt voor en wij zijn van mening dat daar heel wat te winnen valt. We zullen ons vooral richten op het mobiel gokken. Denk dus aan gokspellen voor je iPhone of Blackberry. Die apparaten zijn razend populair, maar er zijn maar weinig gokspellen op te bekennen. Op die manier proberen we ook de risico’s te spreiden door ons geld niet op één paard te zetten.”

Kortom, het gaat allemaal goed komen met Playlogic?
“Op dit moment wel. We beginnen met een schone lei en hopelijk zullen we nog vele jaren mogen blijven voortbestaan. De game-industrie blijft een onvoorspelbaar fenomeen. Hopelijk ditmaal in ons voordeel.”

Eén reactie

  1. Max · 29-12-2010 · 15.11 uur

    “geluk en timing” maken een game dus groot en de industrie “blijft een onvoorspelbaar fenomeen”.
    Als je zo weinig verstand hebt van de industrie waar je in werkt is het een godswonder dat versie 1 van Playlogic het zo lang heeft uitgehouden.

    Maar Playlogic 2.0 zal alles zeker goed maken, want meneer Smit heeft veel geleerd zo te lezen!

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>