Puberale Oscarshow



De Spike Video Game Awards (VGA’s) worden beschouwd als de Oscars van de game-industrie. De Amerikaanse tv-zender Spike zond de show vorige week live uit en media over de hele wereld berichtten over de winnaars. Maar als de VGA’s de game-equivalent zijn van de Oscars, dan zegt dat nogal wat over de game-industrie.

Waar de Oscars staan voor glitter en glamour, daar staan de VGA’s voor puberale grappen en de bevestiging van het stereotype dat videogames iets zijn van een nichedoelgroep. Nu gaan de VGA’s inderdaad om een specifiek deel van de industrie, namelijk om games voor spelcomputers. Maar de spelers van deze games zijn echt niet allemaal twintig en man. Game-uitgevers, ontwikkelaars, en critici klagen voortdurend over de nimmer aflatende stroom vooroordelen over gamers. Des te opmerkelijker dat een awardshow de toon, thematiek en insteek heeft die juist diezelfde vooroordelen bevestigt.

Voorbeeld van een puberale grap tijdens de show is het ‘teabaggen’. Als een dankwoord te lang duurt stormt een soldaat het podium op om zijn achterwerk in het gezicht te drukken van de prijsontvanger.
Sommige gamers zullen er van smullen, ik zat met plaatsvervangende schaamte op de bank. Zie je het voor je dat tijdens de Oscars een regisseur de billen van een volwassen man in zijn of haar gezicht gedrukt krijgt?

Gamejournalist Jason Schreier vat de kritiek op de VGA’s goed samen met de opmerking: “You think we’re dumb.” De hele show krijg je het idee dat gamemakers en gamers zichzelf vooral niet serieus moeten nemen. Dan de mensen die de prijzen uitreiken: zangers, B-actrices en cabaretiers.
Games verdienen een serieuze awardshow; een die draait om de makers. Er is namelijk genoeg lof te vergeven. Winnaars als Portal 2 (beste PC-game), Minecraft (beste indiegame) en grote winnaar The Elder Scrolls V: Skyrim (game van het jaar) zijn titels die progressie tonen en terecht respect verdienen. Maar geef dat respect dan. Geef de mannen en vrouwen die deze games ontwikkeld hebben de ruimte om deze lof te ontvangen. Want met een show als de VGA’s is het geen wonder dat games en gamers nog steeds niet serieus worden genomen.

Next Level verschijnt wekelijks in nrc.next.

9 reacties

  1. Lucas Seuren · 20-12-2011 · 13.48 uur

    Had de column gelezen in de Next. De VGA’s niet gezien, maar ik kreeg gewoon plaatsvervangende schaamte, alleen al van de tekst.

    Hoe moeilijk is het om een groep professionals bij elkaar te komen, te discussiëren op een paar avondjes en dan een normale show op te zetten die echt als eerbetoon dient aan al die mensen die zo hard werken om kwaliteit af te leveren?

  2. VN1X · 20-12-2011 · 15.33 uur

    de VGA’s zit met een aantal factoren (lees: problemen) waar door het nog lang zal duren voor dat we daadwerkelijk een respectabel platform krijgen voor dit soort uitreikingen, namelijk: Het is MTV. Het is Amerikaans (Spike). Het is een relatief jong medium met vaak nog simpele motivaties/thema’s (goed tegen kwaad enkel middels geweld).

    Zodra zo’n show niet met 120kmph voorbij schiet dan mist MTV het publiek en dus de centen. Het moet nog altijd zo gelikt en puberaal mogelijk om de 14 jarige Halo/GTA/CoD gamer plezieren. Niet de ontwikkelaars.

  3. Gillian de Nooijer · 20-12-2011 · 17.17 uur

    De VGA’s zijn niet geproduceert door gamers, dat kon je er duidelijk van af zien. Alle ‘grappen’ waren 10 jaar oud, geen moderne memes die het publiek écht aanspreken van welke leeftijd ze ook zijn. Als het zelf gamers waren, hadden de podium gasten dat ook gereflecteerd. Dit was gewoon de mainstream opkomst van een gemiddelde MTV show, met een paar geeky namen er tussen die prolly een hulpeloos toekijkende stagiair opperde.

    Laat volgend jaar maar een concurrent opstaan met een live tv-show. Ik geloof er niks van dat Spike de enige is die dit kan doen.

  4. Harry Hol · 21-12-2011 · 0.50 uur

    Games hebben geen sterren. Geen grote creatieve genieën met meer charisma dan een laboratorium assistent. Het is denk ik heel moeilijk om het algemene publiek interesse te laten hebben voor deze mensen (die overigens wel degelijk talentvol zijn). Dat maakt het volgens mij onmogelijk om Oscar-achting allure rond een award te creëren. Een dergelijke prijs is alleen interessant voor de industrie zelf.

    En dat is niet erg.

    Wel is het erg dat Spike zowel de industrie als de paar mensen in het publiek die wel interesse hebben behandelen alsof ze achterlijk zijn.

  5. Matthijs Vermeer · 21-12-2011 · 13.06 uur

    @Harry: Ik denk dat er wel degelijk mensen in de gameindustrie zijn die daar op het podium kunnen staan. Natuurlijk, types als Hideo Kojima en Gabe Newell hebben niet het charisma van een Martin Scorsese of James Cameron, maar ik weet zeker dat als je ontwikkelaars als Jason Vandenberghe of Cliff Bleszinski een zegje laat doen, dat ze dat op een vermakelijke en inspirerende manier kunnen doen. Het zal nooit zo ‘suave and sleek’ worden als de Oscars dat zijn met mooie Italiaanse pakken en jurken, maar dat hoeft helemaal niet. De makers van games zijn op een hele andere manier sterren dan bij films, net als dat zo bij schrijvers en dichters is.

  6. Gillian de Nooijer · 21-12-2011 · 13.52 uur

    John Carmack is met zijn aandoenlijke gehakkel nog suaver dan Charlie Sheen anno 2011 :-)

  7. Harry Hol · 21-12-2011 · 19.56 uur

    @matthijs awardshows voor schrijvers zijn ook nooit boeiend voor een groot publiek want de meeste schrijvers zijn ook niet charismatisch.

  8. Ruud · 22-12-2011 · 18.03 uur

    Deze industrie blijft ook voor de wat jongere mens, dus het verbaast mij niks. Awards voor kinderen zijn ook vrij luchtig en ‘kinderachtig’.

  9. WEDhicks · 18-1-2012 · 15.51 uur

    Als Modern Warfare 3 als beste shooter van 2011 wordt gezien dan kan je dit gewoon niet serieus nemen.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>