Rare Japanners, nog een documentaire en meer indiegames



Wekelijks de interessantste gebeurtenissen uit de wereld van onafhankelijk ontwikkelde games.

Drie documentaires over indie games, allemaal in dezelfde maand aangekondigd. Het moet niet gekker worden! De laatste heet toepasselijk ‘Indie Game: The Movie’ en heeft als voorproefje Edmund McMillen en een paar strakke shots van een leeg pretpark gefilmd. Geen idee waarom, maar je moet toch wat. Ook blikken we even terug op de Humble Indie Bundle. De verkoop is ten einde gekomen. En was het een succes? De piraterij-cijfers zijn in ieder geval opvallend interessant voor een bundel die je in theorie voor een cent kan aanschaffen.

Piraten en de Humble Indie Bundle

Twee weken geleden beschreef ik de Humble Indie Bundle: een prachtig pakket van vijf games. Je mocht zelf bepalen hoeveel je ervoor wilde betalen en of dat bedrag naar de ontwikkelaars of een goed doel moest gaan. Het was een enorm succes! Er is een enorm bedrag van maar liefst 1,28 miljoen dollar opgehaald. Met 138.785 donaties komt dat neer op een bedrag van gemiddeld negen dollar.

In eerste instantie was dit project bedoeld om te kijken wat voor effect het zou hebben op piraterij. Dat de DRM-vrije bundle via torrents verspreid zou worden, was volgens de ontwikkelaars te verwachten. De initiatiefnemende ontwikkelaar Wolfire berekent in een uitgebreide blogpost dat 25% van de directe downloaders hier niet voor betaalt, en beschrijft een aantal goede theorieën waarom dit gebeurt. Het torrent-verkeer is hierbij overigens niet meegenomen.

Joy Joy

Dit juweeltje kwam een maand of twee geleden in het nieuws, maar is aan mijn neus voorbij gegaan. Joy Joy is een twin stick shooter dat op het indiekanaal van de Xbox uit is gekomen. Tot zover niks bijzonders, totdat je de trailer hierboven bekijkt. Op de pastelkleuren na, ziet de game er tof uit. Veel actie en een goede balans, voor zover ik dat kan inschatten. Wat het geheel nèt iets minder bijzonder maakt, is dat de ontwikkelaar dit niet bepaald voor het eerst doet. Eerder werkte hij als hoge pief aan games als Red Faction en Descent 3. In een interview praat hij over al het moois wat Microsoft biedt met het indiekanaal.

De vreemdste maar tofste MMO ooit

Laat ik beginnen met het feit dat ik dit spel zelf nog niet gespeeld heb. We hebben het hier over Faldon. Een MMO die sinds 1998 in ontwikkeling is. Omdat het gemaakt werd in een tijd dat World of Warcraft nog niet allesbepalend was, heeft de ontwikkelaar veel onderdelen zelf moet invullen. Het leveling-systeem zit erin maar heeft geen plafond. Ga je dood? Dan gaat er een brok experience af. Je begint als niks en hoort pas bij een bepaalde klasse zodra je het wapen hebt gepakt wat erbij hoort. Er zitten veel onderdelen in Faldon die vreemd aanvoelen, juist daarom is het interessant. Als dit spel net iets meer was aangeslagen zag WoW er heel anders uit.

Nog een documentaire

En nu moet je ophouden! De derde documentaire over indiegames wordt binnen een maand aangekondigd. Hadden we eerder ‘You meet the nicest people making videogames’ en ‘Everything by Everyone’, komen ze nu weer met ‘Indie Game: The Movie’ aankakken. Begrijp me niet verkeerd, ik hou enorm van documentaires en nog net iets meer van indiegames, maar al dit moois gaat me een halve dag productiviteit kosten. De kwaliteit van deze documentaire ligt een stuk hoger dan bij de andere twee. Voorman en misschien zelfs ambassadeur van indiegames Edmund McMillen vertelt nog maar een keer zijn verhaal; over de vreemde dingen die hij vroeger tekende en dat zijn juf het interpreteerde als een schreeuw om hulp. Als je er nog niet bekend mee bent, zeker de moeite waard om even te bekijken.

Rare Japanners

Zo, en nu nog eventjes keihard lachen. Als je van psychedelische en vreemde Japanse games houdt, tenminste. Tomena Sanner is een nogal obscuur spel dat gaat over een man met haast. Hij rent uit alle macht maar moet een bepaalde handeling uitvoeren op obstakels op zijn pad. Dit levert nogal vreemde situaties op, die vooral goed werken als je al een drankje op hebt. Afijn, de video kan het je nog beter uitleggen. Mocht je interesse hebben, dan kan je het spel aanschaffen op de Wii, iPhone of iPad.

2 reacties

  1. Wormpaul · 23-5-2010 · 23.16 uur

    Faldon artikel gelezen en echt een bizarre MMO, los van dat `t niks voor mij is vraag ik me ook af hoeveel uur iemand in `t spel heeft gestoken om level 1006 te worden?

    En kan `t dan nog überhaupt leuk zijn?

    Vage gasten….

  2. berend jan · 24-5-2010 · 9.50 uur

    Misschien moet Harry Hol eens kijken naar Faldon. Lijkt mij wel interesant ik vind die indy kleine MMO’s vaak wel leuk. Zelf heb ik een tijd lang Tibia gespeeld dat helemaal geen geluid heeft en graphics die zelfs een super nintendo kan uitbraken.
    Ook heb ik Love geprobeerd maar daar werd ik misselijk van :) die grafische filters trek ik niet.
    De MMO markt is groter dan de 10 grote MMO’s die iedereen kent, en eingenlijk allemaal het zelfde zijn met andere accenten.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>