Red Steel 2 werkt, maar de Wii stelt teleur



De Wii-afstandsbediening: ooit geïntroduceerd als een revolutionair product. Opgehemeld door critici en fans vanwege zijn potentie, daarna verguisd vanwege zijn beperkte kunnen, om nu in ons collectief geheugen te verdwijnen als een teleurstelling. Er is geen beter spel dat de tragiek van dit apparaat kan illustreren dan het recent verschenen Red Steel 2. Het is een game die dient als een pijnlijke herinnering aan hoe het al die jaren al had kunnen zijn op de Wii; en een prachtige belofte voor de toekomst.

Hakken, blokken, ontwijken

Red Steel 2 is in zijn essentie een klassieke ‘brawler’ die je speelt met de Wii-afstandsbediening en Nunchuk. Je speelt ‘The Swordsman’, een cowboy en samoerai in één, die met zwaard en pistool zijn vijanden overmeestert. Als je zwaait met de Wii-afstandbediening slaat hij met zijn zwaard, als je richt op het scherm en de trekker op de controller overhaalt dan haalt hij de virtuele trekker over. De Wii-afstandsbediening transformeert steeds van schietijzer naar katana, zonder dat er met een knopdruk gewisseld moet worden.

En het werkt. Vechten is leuk.

Het zwaardvechten is gebouwd rond de sterktes en de zwaktes van de Wii-afstandsbediening. Het apparaat heeft, ook met Wiimotion Plus, moeite met het onderscheiden van verschillende bewegingen. Men heeft het dus simpel gehouden: met het zwaard in de hand kan je hakken, aanvallen blokkeren en vijanden ontwijken. De enige interessante nuance is dat de Motionplus kan voelen hoe hard je zwaait met de controller en daarop de kracht van jouw aanvallen baseert. De uitdaging van het spel zit ‘m in het leren van krachtige combinatieaanvallen die je doet door een aantal basisbewegingen te combineren. Om de meest vervelende vijanden uit te schakelen zul je combinaties aaneen moeten rijgen, als een keten van dood en verderf.

De twee elementen van het vechtsysteem, schieten en zwaardvechten, houden elkaar in evenwicht. Het ontwerp van de schurken moedigt het afwisselen tussen hak- en schietgerei aan. De korte afstanden tot vijanden en het hoge tempo van het spel zorgen er tevens voor dat je altijd in beweging bent. In tegenstelling tot wat het spelperspectief doet vermoeden is het spel meer Devil May Cry dan Call of Duty.

Mooie belofte

Zoals we al bespraken in aflevering 22 van de Bashers Podcast is controle van groot belang in een vechtspel. De manier waarop de Wii je bewegingen verwerkt voelt echter niet altijd natuurlijk. Het is alsof je de gebarentaal van de Wii vloeiend moet spreken voor hij precies begrijpt wat je bedoelt. In chaotische situaties kan een enkele miscommunicatie tot grote schade leiden en daarmee tot grote frustratie. Dit probleem verpest de ervaring van Red Steel 2 niet, maar het speelt het spel wel op cruciale punten parten.

Red Steel 2

Uitgever: Ubisoft
Ontwikkelaar: Ubisoft Paris
Platform: Nintendo Wii
Adviesprijs: € 44,99
Exemplaar: Gekregen van uitgever
Speeltijd: In ongeveer twaalf uur uitgespeeld
Volledigheid: De verhaallijn afgerond, iedere move geleerd, ieder geweer gekocht

Je kunt er volgens mij niet omheen dat de technologie van de Wii niet gemaakt is voor spellen die een hoge mate van precisie en lage hoeveelheid lag vereisen. Ik zie hier een uitgelezen kans voor de Playstation Move, de controller die Sony op de GDC aankondigde. Deze kan jouw beweging zonder vertraging één-op-één op het scherm toveren.

Te laat, te inaccuraat

En zo komen we terug op de tragiek waar ik mee begon: Red Steel 2 bewijst eindelijk dat je een geweldig spel kunt bouwen rond een interface met beweging. Het uitvoeren van de fysieke handeling brengt je in Red Steel 2 dichter bij de actie op het scherm. De acties van de speler hebben voor je gevoel meer impact en vergroten dus de illusie van de hand van de speler in de virtuele wereld. Het bewijst wat mij betreft echter ook dat de Wii-afstandsbediening niet de controller is om een dergelijk spel mee te spelen, omdat het apparaat (zelfs met Wii Motionplus) niet nauwkeurig genoeg voelt wat je doet en niet snel genoeg reageert.

Red Steel 2 is de Playstation Move game van Sony’s dromen op het verkeerde platform. Mijn voorspelling is dat Ubisoft dat met de volgende iteratie van Red Steel meteen recht zal zetten.

Lees over de ideeën achter de Uitgespeeld-rubriek.

26 reacties

  1. Jaap · 25-3-2010 · 12.03 uur

    Eerst maar eens zien of die Playstation wel zo superieur werkt als men beweert.

  2. Bart de Boer · 25-3-2010 · 12.06 uur

    Grappig dat jij vindt dat de 2 elementen in evenwicht zijn. Ik heb juist het tegenovergestelde gevoel. De game is naar mijn smaak te zwaar gericht op het zwaard en minder op je schietijzers. In bepaalde gevallen wil de game je uitnodigen om te schieten inderdaad, maar het is niet nodig. Hierdoor hinkelt deze game erg op het ander been (Red Steel 1 deed vooral schieten) in mijn beleving

  3. Rogier Kahlmann · 25-3-2010 · 12.06 uur

    Zei Niels in de laatste podcast niet dat hij iemand van Sony sprak die toegaf dat Move precies dezelfde responstijd/accuratesse als de Wii had? Anyhow zal dit wel kunnen betekeken dat we meer crossplatform titels zien die alleen verschijnen op PS3 en Wii, en waarbij de Wii dan definitief ‘de mindere ports’ kan verwachten.

  4. Jos Bouman · 25-3-2010 · 12.42 uur

    @Rogier: dat leek me een een doorzichtig gevalletje van een Sony-medewerker pr-spin om een reverse psychology anti-hype pre-backlash counter-fanboy guerilla marketing-vacuumstrategie mee op te starten. Logisch dat Menno daar niet intrapt.

  5. Wormpaul · 25-3-2010 · 12.49 uur

    Begrijp je punt maar voor mijn gevoel kan `t wel werken als het tempo van het spel wat lager ligt…

    Re:4 was perfect, door iets lager tempo kon je de controller wel vertrouwen wat hij doet. Hopelijk komen er meer spellen die dat wel goed ondersteunen.

  6. Rogier Kahlmann · 25-3-2010 · 12.52 uur

    Ik ben helemaal niet zo ontevreden over de Wii Remote/Nunchuck, wel over de Wii hardware. Okami, Silent Hill: Shattered Memories, dat soort games spelen echt wel lekker. Mensen moeten die lightsaber-achtige wensdromen uit hun systeem krijgen.

  7. Menno Schellekens · 25-3-2010 · 13.22 uur

    @ Rogier: Wat, eh, Jos zei! Denk ik.

    In ieder geval: we hebben zelf op de E3 gezien dat de Move een stuk accurater kan zijn dan de Wii. Daarbij wordt het niet voor niets zo in de markt gezet. Ik heb de Move zelf niet gebruikt en kan dus ook niet garanderen dat hij veel preciezer is. Hij hoeft maar een stukje accurater te zijn om een wereld van verschil te maken, denk ik.

    En nee, ik haal die lightsaber-wensdromen niet uit mijn systeem. De Wii-afstandsbediening bracht twee innovaties met zich mee: het wijzen op het scherm en de motion sensing. Het wijzen op het scherm werd gebruikt in de titels die jij noemt, Rogier, en Wormpaul noemt. Ik vind ook dat dat heel goed werkt. Dat mag wel wat preciezer, maar daar ligt niet het pijnpunt.

    Het pijnpunt ligt bij die andere innovatie: het wapperen. Dat werkt gewoon niet zoals beloofd. Je zou te gekke dingen kunnen doen als het wel zou werken. Ik zeg: het is een kwestie van tijd voordat iemand dat oppakt en games als Red Steel 2 nog een stuk leuker worden.

  8. Daan Leijen · 25-3-2010 · 13.35 uur

    Goede review!

    Ik weet niet hoe de deal tussen Ubisoft en Nintendo is wat betreft de Red Steel-serie, maar het zou me niets verbazen als Sony een leuke geldzak naar Ubisoft schuift om de serie naar de Playstation Move te brengen.

    Wat ik wel mis in de review is wat mij opviel in meerdere andere reviews en videomateriaal: het ontbreken van bloed. De actie lijkt behoorlijk intens te zijn, maar toch is er geen spatje bloed in het spel. Is ubisoft nou werkelijk dingen uit spellen aan het schrappen om de ratings te krijgen die ze willen, zelfs als het ten koste gaan van de immersie in een spel? Of is dit om de wii’s hardware te ontlasten?

  9. Ruud · 25-3-2010 · 14.02 uur

    Niet gespeeld, maar ondertussen geloven we wel weer de Sony marketing. Dezelfde marketing die Cell revolutionair noemde (4D!!) en de Emotion engine in staat achtte om werkelijke emoties te tonen.

    We willen maar niet leren als journalist he?

  10. Rogier Kahlmann · 25-3-2010 · 16.40 uur

    @menno

    De reden waarom in enthousiast word van Move is omdat het Conduit-gameplay kan combineren met Killzone graphics (al zal Killzone niet meer de mik-snelheid kunnen manipuleren, ofwel trager maken).

    Socom 4 wordt de testcase. Als daar blijkt dat spelers met move preciezer schieten, dan zou dat het begin kunnen zijn van een verschuiving. Miljoenen gamers die zich goed wanen omdat ze met twee sticks een beetje kunnen knallen zullen een heel andere techniek moeten aanleren. Een harde reset waar Nintendo dichtbij in de buurt kwam, maar vergat dat core gamers ook gewoon de beste graphics willen.

    En ook omdat het de RTS nieuw leven in kan blazen op de console. Wat betreft zwaardvechten blijf ik zeer sceptisch, zelfs als het “goed” gedaan wordt, betwijfel ik of het ooit echt leuk wordt.

  11. Robert Gaal · 25-3-2010 · 17.42 uur

    +1 voor lightsaber-achtige wensdromen

  12. bas · 25-3-2010 · 20.58 uur

    Chapeau! Veel meer een beschouwing vergeleken met zij die je voorgingen. Al is het stellen van de Wii als een teleurstelling wel een beetje fanboy-gevoelig, misschien naief? Het is mega populair, hoog invloedrijk op de concurrentie en ik heb nog niemand meegemaakt die onze Wii niet gaaf vond. Maar ach, ik snap wel meer niet ;)

    In het perspectief van de Wii zit Red Steel 2 zonder twijfel aan de top van de plank; ik vind het zwaardvechten erg goed werken. Ik vind het opvallend dat je niet meer weg komt met minimale bewegingen maar dat je je echt moet inzetten om te knokken, wat je na verloop van tijd niet echt als ontspanning kan zien (in de traditionele zin van het videogamen althans).

    Ondanks de mooie woorden steek ik met liefde nog een kleine pen (die verdoemde verwachting ook altijd): wat is nu dat unieke element wat je eruit haalt? Ik lees dit ook op 149 andere websites :) —- Tot zover de ‘denk daar maar eens over na’ woorden. Mooi gedaan, absoluut, leuk om te lezen (en daar doe je het toch voor!)

  13. Jan Laros / Aerschtuner · 25-3-2010 · 22.16 uur

    @ Daan Leijen:

    De creative director van de game antwoordde een maand of wat geleden op de vraag waarom er geen bloed in de game zit: “Dit leidt te veel af van hetgeen de game echt om draait: zwaardvechten, special moves, blocking en mensen door hun knieschijven schieten. ;-)”

    Bovendien nog een punt vanuit mezelf: Red Steel 2 kent een rating voor zestien jaar en ouder. Als ze bloed hadden toegevoegd, was die dan naar 18 gegaan? En had die game dan minder of juist meer verkocht? Ik denk dus dat het weglaten van bloed een creatieve of artistieke drijfveer kent, en geen marketingtechnische of commerciële.

  14. Bart de Boer · 25-3-2010 · 22.21 uur

    @Rogier
    Ik heb het gevoel dat je een beetje over het punt heen stapt dat als je goed gaat schieten met motion controls je ook talent moet hebben om goed te schieten. Nu wil ik verre van de gaming en wapen discussie, maar feit is voor mijn gevoel wel dat motion controls een shooter net wat ‘echter’ laten aanvoelen. Ik zou dan ook graag een testcase willen zien of militairen bijvoorbeeld een betere score halen in SOCOM dan een gamer bijvoorbeeld. Zij zijn immers geweren gewend. (misschien vaag punt, maar bnet terug van de arbeid en me in een fijn bestemmingsplan aan het verdiepen)

  15. Daan Leijen · 25-3-2010 · 22.48 uur

    @Jan:
    Kan zijn, maar met een naam als RED steel zou bloed toch enigszins logisch lijken. Met bloed hoef ik het ook niet dat ieder persoon zo’n 100 liter bloed te ver liezen heeft, maar misschien een kleefeffect aan wapens. Is het spel trouwens niet 10+ in Amerika, aangezien ze daar ongeveer de mentaliteit lijken te hebben dat geweld mag, tenzij je bloed ziet?

  16. Collo · 25-3-2010 · 23.33 uur

    Menno, doe je research toch een menneke. Even wat dingen rechtzetten hoor ;)

    “Ik zie hier een uitgelezen kans voor de Playstation Move, de controller die Sony op de GDC aankondigde. Deze kan jouw beweging zonder vertraging één-op-één op het scherm toveren.”

    Er is niks mis met de snelheid van de Wii Remote, die net zoals de Move binnen 1 frame zijn info door speelt aan de console. Het probleem van de Wii is dat de combinatie van sensoren niet altijd de juiste beweging kan interpreteren. Zo hebben we met Toki Tori expres een vertraging ingebouwd, met het switchen van items dmv een shake, omdat we dan meer bewegingsdata hadden om conclusies uit te trekken.

    Het grote verschil met de Wii Remote is dat de Move de Playstation Eye er bij heeft om de PS3 van extra positie-informatie te voorzien. In 3D games voor PS3 + Move zal je soms nog steeds zien dat je bewegingen geïnterpreteerd worden en omgezet worden naar acties die je game character maakt. Zie je Mohammed Ali al als een Menno meppen verkopen? Nee, dat moet dus met een tussenlaag, dus geen 1 op 1 koppeling met wat je zelf doet, wat jij dus opvat als vertraging.

    “De enige interessante nuance is dat de Motionplus kan voelen hoe hard je zwaait met de controller en daarop de kracht van jouw aanvallen baseert.”

    Niet geheel waar. De MotionPlus is gyroscoop die rotaties meet. Door de MotionPlus werken de slices 9 van de 10 keer goed. Met de Wii Remote was dat veel minder trefzeker. Ik gok dat ze de snelheid van de beweging halen uit de snelheid van de rotatie gekoppeld aan de informatie van de originele Wii Remote bewegingssensor die je de G krachten geeft.

    Collin out!

  17. Sven · 26-3-2010 · 8.09 uur

    Leuke recensie Menno. Ik ben hopelijk niet de enige die bij de PlayStation move denkt: eerst zien dan geloven. Ze kunnen me 10 tech demo’s laten zien en beweren dat het zo precies werkt, ik geloof het pas als er een ontwikkelde game is die we zelf kunnen spelen. En hoe ‘leuk’ het allemaal oogt, ik zit eigenlijk niet echt te wachten op een PlayStation move. Daar heb ik juist een Wii voor gekocht.

    Om er maar een kreet tegenaan te gooien: “hoe leuk het wapperen ook lijkt van te voren, op de langere termijn kan ditij nimmer bekoren ”

    Maar dan ben ik wellicht ook niet de doelgroep. Ik zie “nieuwe gamers” echter geen playstation3 incl move kopen als ze voor minder dan de helft van de prijs een Wii kunnen aanschaffen.

  18. Menno Schellekens · 26-3-2010 · 9.45 uur

    Ruud: Terecht dat je mijn woorden over de Move in twijfel trekt. Het doet echter niet af aan de kern van mijn stuk, namelijk dat Wii het in ieder geval niet haalt. Of de Move het dan alsnog gaat doen is eigenlijk bijzaak. Misschien had ik het uit de conclusie moeten laten.

    Sven, Rogier: Ik vraag me af of jullie mijn stuk wel hebben gelezen. De strekking is namelijk dat wapperen wel blijft bekoren. Dat is mijn inzicht in Red Steel 2 (en daarmee geef ik ook antwoord op jou, Bas): Red Steel 2 is zo leuk dat ik weer een hernieuwd vertrouwen heb in interfaces met beweging. Dat probeer ik over te brengen.

    Sven: `Daar heb ik juist een Wii voor gekocht.` Ook dat staat in het stuk. Sterker nog: het staat in de kop. ´de Wii stelt teleur´. Je hebt een Wii gekocht en bent dus geïnteresseerd in de ervaring die Nintendo beloofde. Die ervaring heeft ze echter nooit realiteit gemaakt. Waarom zit je dan niet te wachten op een concurrerend product dat die ervaring misschien wel aflevert.

    Colin: Dank voor je heldere uitleg, dat wist ik allemaal inderdaad niet. Over de vertraging had ik het echter niet over het interpreteren van acties, maar over de lag in de besturing. Als je op het scherm wijst en je gaat snel heen en weer beweegt merk je duidelijk een verschil in wanneer je beweegt en wanneer de cursor op het scherm meebeweegt.

  19. Collin · 26-3-2010 · 10.11 uur

    Menno: “Als je op het scherm wijst en je gaat snel heen en weer beweegt merk je duidelijk een verschil in wanneer je beweegt en wanneer de cursor op het scherm meebeweegt.”

    Dat is puur de vertraging van je TV Menno (vraag maar aan Niels ;) of koppel een oude CRT aan een Wii). Juist de pointer functionaliteit is maximaal 1/60e seconde vertraging, wat je als mens bijna niet opmerkt.

  20. Rogier Kahlmann · 26-3-2010 · 11.09 uur

    @menno

    De strekking die ik lees is; wapperen werkt beter dan ooit tevoren hier bij Red Steel 2, maar het blijft wapperen. Daarbij stel je vrij pontificaal dat de move de “oplossing” zal zijn. “Red Steel 2 is de Playstation Move game van Sony’s dromen op het verkeerde platform.” -schrijf je. Dat vind ik een beetje kort door de bocht van iemand die dat ding nog nooit in zijn handen heeft gehad.

  21. Menno Schellekens · 26-3-2010 · 12.59 uur

    Dan heb ik een slecht artikel geschreven, als jij denkt dat dat de strekking is Rogier. De strekking is “Red Steel werkt, maar de Wii stelt teleur”. Wapperen is leuk. Red Steel is leuk. Eindelijk is er een spel gemaakt rond deze interface waarbij het wapperen iets toevoegt. Nee, niet alleen ies toevoegt, het spel is leuk omdat je kan wapperen!

    Maar de hardware waarmee je wappert doet geen recht aan het design van het spel. Daar wringt het. Het spel wil dat de Wii-afstandsbediening meer kan dan hij kan, en als het daar botst valt het spel in het water.

  22. Rogier Kahlmann · 26-3-2010 · 13.36 uur

    Misschien ben ik nog steeds niet helemaal wakker, maar dat lijkt hetzelfde. Anywho, een recensie valt of staat niet enkel bij een al dan niet verkeerd begrepen strekking. Je schrijft leuk, een onderschatte kwaliteit van recensies. Belangrijker soms dan overtuigen

  23. Ruud · 26-3-2010 · 15.53 uur

    Wat ik lastig vind is om een gedegen conclusie te trekken op basis van deze uitgespeeld. Ik heb een wii en smak naar een nieuwe game, moet ik deze nu kopen of niet?
    Ik vermoed van wel, ik hoor veel positieve geluiden, maar in deze uitgespeeld komt dit niet echt naar boven.

    Verpest de onnauwkeurigheid de fun, of heb ik hier voldoende fun, maar verpest de onnauwkeurigheid de game om status “goddelijk” te ontvangen?

  24. Sven · 26-3-2010 · 18.15 uur

    Menno, ik snap dat wapperen met red steel2 leuk werkt en dat dit in jouw geval je teleurstelling over de Wii interface heeft doen vergeten/vergeven. Dat is niet wat ik bedoel. Ik bedoel te zeggen dat de interface mij nimmer stoorde, maar dat ik dat wapperen toch niet zo leuk vind, ook al zou ik met een echte lightsaber kunnen wapperen. Ben dan wellicht in dat opzicht een conservatieve gamer.

    dus die Wii blijft staan en daar koop ik ook zeker een volgende Zelda voor en silent Hill shattetd memories. Maar ik heb geen behoefte aan wapperen 2.0

    en net als rogier zegt: je schrijft leuk, en goed. Je hebt mij alleen niet kunnen overtuigen(als dat je doelstelling was)

  25. Menno Schellekens · 26-3-2010 · 19.30 uur

    Ik hoef je nergens van te overtuigen, Sven. Alleen als ik een stuk schrijf vanwege een nieuwe ontwikkeling op een gebied (‘het is leuk, want dit doet iets nieuws’) en jij komt met een dooddoener (‘ik vind wapperen gewoon niet leuk’) gebaseerd op de situatie voor de voorgenoemde ontwikkeling.

    Ik vind het raar dat je niet doorvraagt naar wat ik hierboven zeg, of er inhoudelijk op in gaa. Je veronderstelt dat je het als “conservatieve gamer” toch niet leuk vindt, zonder uit te leggen waarom de innovaties van Red Steel je nog steeds niet zullen bekoren.

    @ Ruud: Dat laatste vind ik een perfecte samenvatting. Het is een geweldig spel die net teveel genekt wordt door de technische limieten van de Wii om ook echt een topgame te zijn.

  26. sven · 26-3-2010 · 20.24 uur

    Menno, ik vind het jammer dat je mijn opmerkingen als dooddoener beschouwt. Laat ik dan proberen inhoudelijk in te gaan op jouw stuk.

    Ik kan me voorstellen dat red steel 2 iets doet wat geen andere wii game tot nu toe is gelukt, het beter overzetten van de bewegingen van de gamer vertaald in actie op het scherm. Hulde, 100 punten voor ubisoft, daar kan nintendo nog van leren. Echter….. Het is niet zo dat behaalde resultaten uit het verleden mij sceptisch maken over deze nieuwe ontwikkeling, allerminst! Ik heb gewoon geen zin meer in het op die manier besturen van games. Dat is toch geen dooddoener maar een mening?

    Dus ik kan jou gaan vragen naar het hoe en waarom aangaande jouw artikel, echter verandert dat niks aan mijn mening. En geloof me dat ik dat niet verkeerd bedoel. It just doesn’t work for me.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>