Religie als feature



Erwin Vogelaar op donderdag. Beeld: Paul Veer.

‘Religie is helemaal terug!’ of ‘Religie is weer hip!’. Normaal lees je dergelijke zinnen aan het begin van inspiratieloze artikelen over religie in Nederland, maar nu heeft het opvallend genoeg ook de gamepers bereikt. Want religie keert inderdaad terug, namelijk in Civilization V. In tegenstelling tot in Civ IV speelden geloofszaken in het vervolg namelijk geen rol meer, maar met de uitbreiding ‘Gods & Kings’ is religie ook hier ‘weer helemaal hip!’.

De Civilization-games draaien om het onderhouden en laten groeien van een beschaving, en dan is religie inderdaad een logische feature.

Uit de disclaimer in de handleiding van Civilization IV:

“Given the importance that religions have had in human development, we didn’t want to simply leave them out of the game altogether; instead we have tried to handle them in as respectful, fair and even-handed manner as possible.”

De feature werd door gamers goed ontvangen. De mogelijkheden waren nog wat beperkt, maar de wereld veroveren met je religie sprak tot de verbeelding en was voor gamers een reden om door te blijven spelen. Je kunt je dus voorstellen dat niet iedereen blij was met het ontbreken van de optie in Civ V.

Mods

Het werd zelfs dermate gemist dat gamers aan de slag zijn gegaan om zelf religiemods te maken, wat betekent dat er op fora interessante dicussies plaatsvonden over wat er in zo’n mod zou moeten komen en welke vorm dat zou moeten krijgen. De Civilization-games geven doorgaans een realistisch beeld van de werkelijkheid, dus door te inventariseren hoe religie er in zo’n mod uit moest zien, wordt eigenlijk indirect gesproken over hoe men naar religie in de echte wereld kijkt.

Zo’n inventarisatie begint dan met simpele bonussen als een wetenschappelijke bonus voor atheïsme, een voedselbonus voor joden als ze geen varkens hebben en een militaire bonus voor het christendom en de islam, maar gelukkig gaan de discussies ook verder dan dat. Bijvoorbeeld dat religies veranderen, en ook pluralisme of tolerantie kunnen ontwikkelen.

Religietweaken

Firaxis heeft duidelijk door dat religie werd gemist, en ‘The Return of Religion’ is letterlijk een ‘Key Feature’ in Gods & Kings. In de uitbreiding is geloof een resource, en kun je zelf je religie aanpassen, hernoemen en er bepaalde bonussen aan hangen.

Om een realistisch beeld van beschavingen door de tijd heen weer te geven is religie inderdaad belangrijk, maar door het in een dergelijke game te stoppen geef je automatisch waardeoordelen, door er bijvoorbeeld bepaalde bonussen aan te hangen. Dat kan weer makkelijk verkeerd opgevat worden, en misschien is dat wel de reden dat er was besloten het maar niet in Civ V te doen. Maar nu men in de uitbreiding religies kan aanpassen lijkt het wel alsof de makers er afstand van nemen en de verantwoordelijkheid bij de spelers zelf legt. Toch zal de laatste zin uit de disclaimer van Civ IV bij Gods & Kings ongetwijfeld weer van toepassing zijn:

“We’re game designers, not theologians.”

Eén reactie

  1. Ruben Meintema · 13-4-2012 · 9.10 uur

    Interessant onderwerp he!

    Ik weet nog dat religie in de eerste Civilizations beperkt was tot ‘ontdekkingen’! Zo kon Polytheism ‘obsolete’ raken als je Monotheisme had ontdekt! Klinkt hard, maar zo is het in veel gevallen wel gegaan, zelf het Hindoeisme heeft een monotheistische (eigenlijk duotheistische) wending meegemaakt. En een kathedraal gaf veel meer ‘happiness’ dan een tempel, haha! Dat zijn politiek pikante uitspraken..

    En in Civ2 had je religieuze fanatics, die niet zoveel konden behalve stug blijven leven, haha!

    Dat werd na 11 september toch een wat gevoelige feature. In Civ4 keerde religie terug, maar er waren geen echte verschillen tussen de religies, behalve de cosmetische. Iedere religie had een heilige stad, waar je geld mee kon verdienen aan bedevaarders! Grappig, want dat is een daadwerkelijk aspect van bedevaarten!

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>