Rotte Apple: is er fraude in de App Store of maakte Michael Bohne een grapje?



Deze week bezoek ik samen met flink wat andere Bashers-auteurs de GDC Europe en Gamescom in Keulen. Gisteren was er tijdens de GDC-panelsessie over games in Apple’s App Store een opvallend moment. Het is bekend dat een zogenaamde ‘featured’ positie voor een game in de App Store veel verkopen oplevert, dus op de voorpagina of in een van de prominente lijsten. Maar zo’n positie lijk je als uitgever lastig zelf te kunnen regelen - officieel kun je hierover geen contact met Apple opnemen.

Tijdens de sessie doet Michael Bohne van Bad Monkee een opvallende uitspraak: “Om eerlijk te zijn, hoe die dingen altijd werken in de gameindustrie is: je moet de juiste mensen kennen en ze betalen om aandacht te krijgen. Om eerlijk te zijn, dat is hoe zaken doen werkt.” Hiermee suggereert hij dat hij z’n featured plaats in de App Store heeft kunnen kopen. Een bijzondere uitspraak, omdat Apple altijd aangeeft dat dit niet mogelijk is.

Het balletje rolt

De uitspraak wordt luid en duidelijk door iedereen gehoord - enkele journalisten beseffen de bijzondere status van de uitspraak en geven er aandacht aan. Zo besteed ik er zelf een tweet aan en vermeld ik het in een artikel op iPhoneclub. Collega Arjan Olsder van Mobilegamesblog haalt de uitspraak nadrukkelijk aan in een Engelstalig artikel met een kop die aan de twijfel overlaat. Dan begint het balletje te rollen…

Binnen korte tijd reageert Michael Bohne zelf onder het artikel:

Looking for a nice story here? Sorry, but this article is absolut not true and I would recommend taking it from your page immediately or correct it. What I said was: “You have to know somebody who knows somebody”, that will help. Buying into it was a joke of course. Since we are Apple partners I would never say something like this without risking our position. I was comparing with other game business where you indeed can buy your way into the stores, like in retail. To talk about bribe here is absolutely a wrong statement and definetely not from me and an impertinent lie. Awaiting an apology.

Bohnes uitspraak zou uit z’n verband zijn gerukt en het stuk is een pertinente leugen. Diverse anderen reageren onder het bericht en verdedigen hem. Blogeigenaar Arjan doet een korte search op de IP-adressen van de reageerders en deze blijken opvallend vaak afkomstig te zijn uit de stad waar de studio van Bohne is gevestigd. Zijn het medewerkers die de opdracht hebben gekregen hun baas te verdedigen?

Leve de iPad

Ik prijs intussen m’n nieuwe gadget. Ik zat namelijk met m’n iPad bij de sessie en heb met de app Soundpaper aantekeningen gemaakt. Het leuke van deze app is dat je tijdens het maken van aantekeningen ook opnames maakt. Met een eenvoudige tik op een woord hoor je het betreffende tekstfragment direct terug. Ik beschik dus over de exacte quote van Bohne en heb deze opgeslagen als mp3. Twijfel over de juistheid van de quote of de context van het citaat hoeft er niet meer te zijn.

Wel twijfel ik over m’n rol. Moet ik een ontwikkelaar in de problemen brengen vanwege één ondoordachte uitspraak? Dat is geen stijl van werken waar ik me prettig bij voel.

Toch heeft het relevantie. Apple schermt er nadrukkelijk mee dat featured posities niet te koop zijn. Dit is een essentieel onderdeel van de transparante marketingprocessen in de App Store. Zijn er wellicht grijze gebieden, of grijze mensen, waardoor dit proces niet altijd eerlijk verloopt? Dan is de quote van Bohne wel degelijk belangrijk - en is het juist aan onafhankelijke bloggers om dit naar buiten te brengen. Kortom: ik besluit om de informatie waarover ik beschik te publiceren.

Maakte Michael Bohne een onbegrepen grap, of zijn er wel degelijk grijze trajecten rond de App Store? Beluister het fragment en oordeel zelf.

 

5 reacties

  1. Sander · 19-8-2010 · 0.19 uur

    Dit is duidelijk geen grap. Daarbij heel verstandig en oprecht dat je dit hebt gepubliceerd, zeker na de reactie van Micheal op blog.mobilegamesblog.com/?p=5641.

    Daarbij is het alleen maar goed dat je dit publiceert, ik zou er zelf niet eens bij twijfelen. Gezien de manier waarop hij spreekt kan hij wel een trap onder z’n reet gebruiken. Die hij bij deze krijgt.

  2. Stefan Keerssemeeckers · 19-8-2010 · 11.02 uur

    ‘Twijfelen over je rol?’ Waarom in godsnaam? Hij heeft die uitspraak zelf gedaan.

    Jammer dat de implicaties nog niet helemaal duidelijk zijn: is het echt een domme verspreking, een mislukte grap, of belazert Apple de boel?

    Nadeel is wel dat we er nu nooit meer achter zullen komen. Of misschien wordt het tijd voor een undercoveractie :D

  3. Rogier Kahlmann · 19-8-2010 · 12.12 uur

    “Moet ik een ontwikkelaar in de problemen brengen vanwege één ondoordachte uitspraak?”

    ehh, ja!

    Wat een bangig stukje Ellen. Je hebt een smeeuige scoop en twijfelt vervolgens hardop aan de mogelijke gevolgen van je eigen vondst. Een telegraaf journalist hoef je niet te worden, maar een beetje roering veroorzaken mag best hoor.

  4. Stefan Keerssemeeckers · 19-8-2010 · 14.24 uur

    @ Ellen

    “Moet ik een ontwikkelaar in de problemen brengen vanwege één ondoordachte uitspraak?”

    Kortom: ja, dat moet.

  5. Ellen de Lange-Ros · 19-8-2010 · 21.19 uur

    Tja, ik vond het toch heel wat om een klein bedrijf misschien in de problemen te laten komen. Wellicht speelt het mee dat ik zelf ondernemer ben (en daardoor teveel meevoel met een developer die een domme uitspraak in een panel doet).

    @Stefan: Ik weet vrijwel zeker dat Apple niet systematisch de boel belazert. Wel kunnen er natuurlijk enkele rotte apples binnen het bedrijf zijn, die een extra centje willen bijverdienen. Dat sluit ik niet uit.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>