Sanders Speelhal: nummerpuzzel-editie



Elke vrijdag zet Sander van der Vegte de leukste gratis games op een rijtje.

Conceptis Puzzles →

Japanse nummerpuzzels zoals Sudoku en Picross zijn inmiddels gemeengoed. Bij beide vroeg ik me af waar ze vandaan kwamen en wie ze verzonnen had, en hoeveel variaties op nummerpuzzels eigenlijk mogelijk zijn. Nou, heel wat. Conceptis Puzzles is een site met een bonte verzameling van tien puzzelspellen in dit genre. Heb je ooit van Kakuro, Hitori of Kururinpa gehoord? Het bovenstaande plaatje is Link-a-Pix. Het enige nadeel van een dergelijke site is dat elk vrij moment voor de komende weken verdwenen is.

Alsof dat niet genoeg is, heb ik nog vier leuke spellen in de aanbieding:

Maverick →

In de intro staat dat Maverick uit 1981 komt, maar dat vertrouw ik niet helemaal. Ondanks dat het spel een klassiek uiterlijk heeft, is het spelelement helemaal van deze tijd. De omgeving - die wat trekjes heeft van het Wilde Westen - is een pad dat jij moet doorlopen. Door in het rond te schieten kom je in beweging. Als je schiet, vlieg je de tegenovergestelde kant op. Zorg ervoor dat je geen cactus of scherpe punten raakt!

Global Player Reloaded →

Een aantal jaar geleden was de voorganger van dit spel een hit. De ontwikkelaars van Global Player Reloaded hebben niet veel aangepast aan het nieuwe deel, maar wat uiterlijk en inhoud betreft komt het nog goed mee met de hedendaagse Flash-spellen. Een wirrewar van lopende banden geeft je de mogelijkheid pakketjes naar het juiste vervoersmiddel te sturen. De kleur van het pakketje geeft aan naar welk voertuig het moet. Door de pijltjes op kruisingen de juiste richting aan te laten geven, kun je de pakketjes scheiden. Je zou het met drummen kunnen vergelijken: je kunt een aantal dingen afzonderlijk volgen om alles tot een goed einde te brengen. Ik moet eerlijk toegeven dat ik het niet eens tot level drie haal, maar ik was dan ook nooit goed in drummen.

Gravity →

In Gravity probeer je erachter te komen hoe hoog de schacht is waarin je je begeeft. Door je haak in de rondhangende ballen te schieten, kun je jezelf ophijsen. Het nadeel is dat zo’n bal in een mijn verandert op het moment dat je haak de bal raakt. Als je scheepje de mijn raakt, ontploft het en ben je af. Het is daarom verstandig om voortijdig je haak naar een andere bal te schieten. Gravity is net als vele anderen in een retrosausje gedoopt, maar het moet gezegd worden dat de makers de spijker op de kop hebben geslaagd. Van het mooie pixel-achtige introscherm tot de goed klinkende chiptune-muziek is de afwerking perfect. Ik doe overigens vaak mijn best om screenshots te nemen van spellen in een ver stadium. Dat geeft een beter beeld, en het laat zien hoe tof ik ben (ik zeg ook graag ‘ik’, het komt gewoon twaalf keer in dit artikel voor!). Maar een goed screenshot is hier mislukt. Gravity vergt al je aandacht.

Battalion: Nemesis →

Het zal de meesten wel duidelijk zijn op welk spel Battalion: Nemesis is gebaseerd. Zei ik gebaseerd? Ik bedoel natuurlijk keihard gejat. Op enkele onderdelen na is dit spel hetzelfde als Advance Wars. Het is al een behoorlijke tijd geleden dat ik het origineel gespeeld heb, dus bind me er niet op vast, maar zelfs de verschillende troepen en de regels zijn gelijk gebleven. Maar wat maakt het uit als het toch iets anders blijkt te zijn, het is gratis!

De games in deze rubriek vormen een kleine selectie van wat er wekelijks wordt uitgebracht. Ben je nu alweer uitgekeken op deze spellen? Bezoek dan de sites waar ik de bovenstaande titels gevonden heb, zoals: TIGSource, Casual Gameplay en Indiegames.

Eén reactie

  1. Senic · 13-9-2008 · 18.16 uur

    Verslavend die Conceptis Puzzles!

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>