Serieuze gamejournalisten



Gisterenavond was ik in Amsterdam waar Niels ‘t Hooft en David Nieborg het hadden over betere gamejournalistiek. Hieronder mijn gedachten daarover.

26 reacties

  1. Bart Breij · 1-7-2011 · 11.02 uur

    Homo’s! Haha!

  2. zuraida · 1-7-2011 · 11.19 uur

    Haha prachtig, heb erg gelachen bij dit stukje. Respect dat je ook zo serieus kan blijven kijken.

  3. David Nieborg · 1-7-2011 · 11.22 uur

    Ha! I see what you did there :)

  4. Javier · 1-7-2011 · 12.00 uur

    Ha! Deze was zeker voor iedereen in de zaal die zich nog niet op zijn tenen getrapt voelde :)
    Het was een heldhaftige poging van David en Niels om gamejournalistiek (en -kritiek) een andere dimensie te geven en (gezamelijk) verder te ontwikkelen.
    Verbazingwekkend hoe cynisch, pessimistisch (“games zijn eigenlijk gewoon niet zo boeiend”) en verbitterd (“daar is gewoon geen vraag (cq. geld) voor”) sommige leden van de “traditionele” gamepers waren. Volgens mij was het niet eens dat ze het echt oneens waren met Niels en David, maar het in de buurt zijn van Bashers inmiddels oproept tot een defensieve houding; vraag me niet waarom al heb ik wel een vermoeden.
    Als dit soort evenementen doorgaan (waar ik zeker voorstander van ben) dan denk ik dat we alleen tot nieuwe inzichten kunnen komen als we nog meer mensen naast de ‘usual suspects’ erbij betrekken: eindredacteuren van dagbladen, opiniebladen, (“mainstream”) magazines, film-, theater-, muziekcritici.

  5. Harry Hol · 1-7-2011 · 12.11 uur

    Tja. Geen greintje gameplay. Inderdaad.

  6. Harry Hol · 1-7-2011 · 12.18 uur

    Het probleem van de avond was wellicht het ontbreken van een (1) stelling waaraan de discussie opgehangen had kunnen worden.

  7. Jules · 1-7-2011 · 12.42 uur

    Game Journalisten bestaan toch niet?

    Alleen Game Critici en Game Critici Critici.

  8. Javier · 1-7-2011 · 12.53 uur

    @Jules, over dat begrip werd (gelukkig) niet moeilijk gedaan. Het was een vrij soepele definitie in de trand van “iedereen die er zijn beroep van maakt om over games te schrijven in de (gespecialiseerde) pers”.

  9. Prodigy_BE · 1-7-2011 · 13.54 uur

    Fout.

    Ik ben acht jaar lang hoofdredacteur geweest van OPM, en heb de opmars van gedwongen hoge cijfers, in ruil voor een review die VOOR de release van het game mag verschijnen plus wat extra advertenties van dichtbij meegemaakt. En die strategie is nu gewoon ingeburgerd, want de stoorellementen, die zijn uit de grote gamesmedia verwijderd (Gerstmann van Gamespot, Joao Sanchez van Edge, Niels, ikzelf (al hadden wij maar invloed op een kleine markt) en de rest van de journo’s die stapt in het gareel. De grote media geven hoge cijfers, en de kleinere websites volgen hun grote broeders, of gaan ten onder aan een minderheid aan luidruchtige fanboys. En da’s geen verwijt naar de journalisten van vandaag, want ze hebben niet de keuze. Er is namelijk geen marge om de advertentie-inkomsten van één uitgever te verliezen. De gamespers is sowieso al veel uren kloppen voor een bescheiden loon. Dus in mijn ogen zijn zij het slachtoffer.

    Uiteindelijk is het niet anders dan pers in andere industrieën. Ook die is vaak doorgestoken kaart. En kerel, games zijn écht niet beter dan boeken. Lees eens wat meer, you’ll see.

    Sven Van de Perre
    Ex-hoofdredacteur Officieel PlayStation Magazine, momenteel eigenaar van een mobile game dev genaamd Monkube (check 6th Planet op iPhone, you’ll like it :-)

  10. Samuel Hubner Casado · 1-7-2011 · 14.35 uur

    Sven, stuur een hete call-girl naar m’n huis, en ik geef 6th Planet een recensie van jewelste.

  11. Prodigy_BE · 1-7-2011 · 15.07 uur

    Haha. Good one.

    Wel, die ene recensie is op iTunes evenveel waard dan alle andere mensen, dus jouw recensie maakt in feite niet veel uit. Wat mij betreft is user reviews gelinkt aan de aankoop (1 aankoop = 1 stem) een goed systeem om je keuze op te bepalen.

    4,5 average op de NL store, dacht ik. dus jouw 5/5 score zou niet uitmaken. En hoe meer mensen een score geven, hoe kleiner jouw gewicht. Dus ja, die call-girl… het wordt je trouwe handpalm I guess :-) Have fun, en hou de kat uit de buurt.

  12. Javier · 1-7-2011 · 15.12 uur

    Miauw!
    Hoezeer ik ook alle trololol hier waardeer, hoop ik niet dat dit de enige reactie op Bashers is naar aanleiding van Games & Journalism.
    Hier alvast een helder verslag van de Waag:
    http://blog.waag.org/?p=4519

  13. Arjen de Jong · 1-7-2011 · 15.42 uur

    Haha, props voor het laatste stukje.

  14. Alper Çuğun · 1-7-2011 · 15.47 uur

    @Javier: Het lijkt erop dat de traditionele mensen uit deze scene verongelijkt zijn geboren. Je kon gisteren een extreme versie zien van de sociale afwijkingen die nerds plagen als ze in aanraking komen met de bredere werkelijkheid.

    Mijn conclusie: het merendeel van de mensen die over games schrijven is wat er mis is met de games-journalistiek. Dat is niet erg want met zoveel kans voor verbetering is er genoeg te halen voor nieuwkomers (waar ik er één van ben).

    Wat ik me afvraag is dit: er zijn een paar tijdschriften in Nederland die zeggen een New Yorker te willen zijn en die produceren af en toe wel een leuk artikel maar het niveau van de New Yorker wordt nooit consistent gehaald. Er is dus in het Nederlandse taalgebied door de afmeting of door andere factoren iets dat echt uitmuntend schrijven in de weg staat. Waarom zouden die beperkende factoren niet ook gelden voor de games-journalistiek? Dus ja het kan beter, maar kunnen we ooit het niveau halen van Kill Screen, Gamasutra of Kotaku?

  15. Javier · 1-7-2011 · 16.27 uur

    @Alper
    Ik ben het slechts gedeeltelijk eens met je conclusie. Volgens mij is het een hele lijst aan factoren die kwaliteitsverbetering in de weg ligt; schrijvers zijn daar slechts één van. Hoewel de kwaliteit van de gamepers te wensen over laat, denk ik dat we simpelweg de “traditionele” verslaggeving ontgroeid zijn. Wij hechten er misschien weinig waarde meer aan, maar er zijn genoeg lezers (jong en oud) die daar informatieve en entertainment waarde in zien. Daar is volgens mij niks mis mee.

    Waar ik het helemaal met je eens ben is dat er inderdaad genoeg te halen is voor nieuwkomers zoals jij en ik.

    Of we ooit dat kwaliteitsniveau kunnen halen binnen Nederland ligt volgens mij meer aan praktische factoren als draagvlak, publiek en inkomsten. Daar is misschien het Nederlandse ecosysteem van gamers, makers, en schrijvers iets te klein voor. Net als schrijvers en lezers van bladen die zich aan een hoge lat meten (ik denk dan aan bijv. Groene Amsterdammer), zijn we vervloekt om gezien te worden als arrogant, elitair en betweterig. Dat hoeft ons overig niet tegen te houden om het te proberen, al is de ‘New Yorker’-standaard wel erg hoog gegrepen.

    Ik denk dat er voor ambitieuze nieuwkomers meer te halen is om op een “volwaardige” (nieuwe) manier te schrijven voor (niet specialistische) bladen die games en gamecultuur erkennen als iets interessants en de moeite waard om te bespreken. Dat vraagt om een andere benadering om games te bespreken dan wij gewend zijn om te lezen waarbij zowel de gamer als niet-gamer geboeid is om meer van deze kunst te begrijpen. Dat is althans mijn doel als ik schrijf voor CJP Magazine: de stijl, toon en inhoud is iets wat ik gaandeweg probeer te ontwikkelen. De stukken van NRC Next zijn daar voor mij een voorbeeld in, maar ook de Spaanse krant El País doet dat voortreffelijk (dat zullen jullie door taalbarriere maar van mij moeten aannemen). Ook al hebben ze een andere doelgroep, ze slagen er in om inhoudelijk iets over games te zeggen zonder terug te vallen op de stigma’s en het biedt ook wat voor gamers die meer ingewijd zijn in het onderwerp.

  16. Rogier Kahlmann · 1-7-2011 · 17.20 uur

    Foto’s van de avond: http://www.flickr.com/photos/waagsociety/sets/72157626967068673/

  17. Stijn Bronzwaer · 1-7-2011 · 23.11 uur

    Ha iedereen. Mooi om deze discussie te volgen. En (achteraf nog meer) extra jammer dat ik er niet bij was afgelopen donderdag. Ik had me graag in de discussie gemengd.

    Een tijd terug hebben David en Niels zich bij ons op de redactie van nrc.next gemeld met, zeg maar gerust, een noodkreet: wij willen gamejournalistiek een kwalitatieve impuls geven. Dat kwam voor ons als geroepen. Game-experts lopen er op de krant niet rond, net zo goed als er niet zo veel musicologen of ingenieurs rondlopen: journalisten zijn meestal niet opgeleid in waar ze over schrijven. Uitzonderingen daargelaten. Dat hoeft ook niet erg te zijn: soms is het goed om domme vragen te stellen en je te kunnen verplaatsen in een onwetend publiek.

    Feit is wel dat de interesse er moet zijn in het onderwerp of de noodzaak tot het voelen van ‘hee, dit is relevant’, en dat ontbreekt vaak nog bij kranten als het over games gaat. Wij zijn een jonge redactie, waar genoeg gamers (waaronder ik) rondlopen die met regelmaat over dit onderwerp schrijven. We willen hier voorloper in zijn.

    We hebben nu een team gevormd: Rogier, Niels, David en ik. Moeten kranten zich bemoeien met games? Jazeker. Omdat gamers niet alleen ‘gamer’ zijn. Ze volgen ook de politieke situatie in Egypte, lezen met interesse een opiniepagina of een stuk over ontsnapte tbs-ers. Het zijn ook maar gewoon mensen. Die iets relevants interessant vinden.Een medium dat in alle lagen van onze samenleving aan het doordringen is. En dat moet je aanvoelen als krant. En dus moet je erover schrijven.

    Nee er is nog geen gameredactie, zoals er een boeken of filmredactie bestaat. Er is ook nog geen gamepagina. En over of die er moet komen, daarover verschillen ook de meningen nog. Het begin is er in ieder geval wel. En volgens mij zijn we aan een enorme inhaalslag bezig. Binnen de krant, bij ons, is de omwenteling echt zichtbaar. Wie had een jaar geleden ooit gedacht dat wij de Kinect en LA Noire op de voorpagina zouden hebben?

    Deze discussie is heel belangrijk om te blijven voeren. Laten we dat vooral doen met z’n allen.

    groet
    Stijn Bronzwaer
    Redacteur nrc.next

  18. Rogier Kahlmann · 2-7-2011 · 11.07 uur

    @Sven

    Ik ben blij dat mijn naïviteit toch nog ergens goed voor is. Een waardevolle inkijk geef je daar.

    En ik vind games niet echt beter dan boeken hoor…

  19. Alper Çuğun · 3-7-2011 · 22.31 uur

    @Javier: Ik kan prima Spaans lezen, dus doe maar een paar links. Ik ben benieuwd.

  20. herman stil · 5-7-2011 · 12.55 uur

    Discussie gemist, helaas achteraf. Op het gevaar af op basis van ‘de tweede hand’ te reageren:

    Dat dagbladen games negeren, of kwalitatief ondermaats zouden benaderen lijkt mij een misverstand danwel een onjuiste voorstelling van zaken.
    Het Parool beschouwt games al dertien jaar, net als dvd’s, films, muziek en boeken, als een onderwerp waaraan consequent aandacht moet worden besteden.
    Veel andere kranten, zoals onder meer Algemeen Dagblad, de Telegraaf en een aantal GPD-kranten besteedt eveneens consequent – wekelijks – aandacht aan games. Next sluit zich daar nu bij aan.
    Is dat gamejournalistiek? Niet zoals gespecialiseerde websites en bladen gamejournalistiek bedrijven. Dagbladen besteden aandacht aan games met een scherp oog op hun algemene doelgroep, waar gamemedia zijn lezerspubliek veel strikter kan afbakenen.
    Hoe diep moet je gaan voor een - in geval van Het Parool - algemeen lezerspubliek, middelbaar tot hoog opgeleid, 30+ en groot-Amsterdammer, die de krant niet in eerste instantie zal lezen voor de gameberichtgeving?
    Afhankelijk van aanleiding en actualiteit (bv.: gewelddadige games, gameverslaving, de Wii U) soms best diep, maar door de bank genomen betrekkelijk oppervlakkig, met recensies, aankondigingen en interviews.
    Dat kan doorgewinterde gamers of ‘echte’ gamejournalisten irriteren, maar zij behoren dan ook niet tot onze doelgroep.
    Next wil blijkbaar een inhaalslag maken door zich het stempel ‘kwaliteit’ toe te eigenen, maar doet dat net zo goed om hún specifieke doelgroep te bedienen. Net zoals andere kranten dat al jaren doen voor hun lezerspubliek.

  21. herman stil · 5-7-2011 · 12.59 uur

    ik vergeet de ondertekening: Herman Stil, Het Parool

  22. Robert August de Meijer · 5-7-2011 · 14.51 uur

    Heh, middelbaar tot hoog opgeleid, 30+ en groot-Amsterdammer: dat moeten de meerderheid van computerspelliefhebbers nog worden, misschien. (in tegenstelling tot muziek/dans/film/literatuur/theaterliefhebbers).

  23. Randy Timmers · 5-7-2011 · 15.11 uur

    Ik word altijd een beetje bang van foto’s van dergelijke avonden. Niet dat ik zelf zo’n knappe gozer ben, maar kom op jongens, jullie willen toch serieus genomen worden? Neem een voorbeeld aan David en dress up.

  24. Rick · 5-7-2011 · 15.31 uur

    @Robert August de Meijer: Wat moeten de meerderheid van computerspelliefhebbers nog worden? Want de leeftijd van de gemiddelde gamer is wel 30+, meen ik niet zo lang geleden gelezen te hebben.

  25. Stijn Bronzwaer · 5-7-2011 · 16.13 uur

    Als er 9,2 miljoen mensen gamen (TNO-onderzoek) kan de gemiddelde leeftijd onmogelijk ergens rond de 19 liggen. Die mensen worden nu door gamejournalisten (nog) niet bediend, dus ze weten ook niet wat ze missen.

    Nog wat olie op t dicussievuur:

    http://www.villamedia.nl/opinie/bericht/gamejournalist-je-kop-houden-en-luisteren/

  26. Robert August de Meijer · 6-7-2011 · 8.36 uur

    @Rick: Inderdaad (sorry voor de sarcasme: altijd onduidelijk op het web). Ik vraag mij af waarom Parool lezers niet meer over computerspellen willen lezen (en waarom zij niet onder cultuur staan).
    Ik zou denken dat computerspelliefhebbers zich moeten emanciperen. Niet alleen a la beschavingsoffensief, maar ook hoe zij gerepresenteerd worden. Stukken zoals die van David en Niels (serieuze journalistiek) geven “gamers” een betere imago. Ik zal graag zulke stukken ook zien in het Parool (zover ik weet is computerspelnieuws in het Parool beperkt tot gadgetnieuws en -zijn games slecht?- vraagstukken).

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>