Serious games om artsen lastige bevallingen te leren



Normaal is het een kwestie die wetenschappers bezighoudt. De klassieke definitievraag: wat maakt games nu games?

Een game is een systeem met spelregels, heeft een doel en spelers hechten waarde aan de uitkomst. Om maar drie elementen te noemen. Er zijn tientallen boeken en honderden academische papers geschreven over deze zoektocht naar een eenduidige omschrijving.

Dat commerciële games als Tetris, Angry Birds en World of Warcraft onder dezelfde definitie moeten vallen is te overzien. Maar games en gametechnologie worden steeds meer toegepast in andere domeinen zoals de gezondheidszorg, de krijgsmacht, het onderwijs, enzovoort. Zijn het dan nog wel games of hebben we het dan over iets anders?

Deze vraag bleek relevanter dan ooit tijdens twee gameconferenties vorige week. Allereerst de Games for Health Europe-conferentie in Amsterdam. Honderden gameontwikkelaars, wetenschappers, militairen, medici, ambtenaren en verzekeraars kwamen bij elkaar om kennis te delen over hoe games in te zetten zijn binnen de gezondheidszorg. De toepassingen zijn divers. Van games gericht op beweging en gezond eten tot hyperrealistische simulaties die artsen voorbereiden op lastige geboortes.

Op de conferentie wordt veelvuldig gesproken over serious games: games met een ander doel dan vermaak. Anderen spreken liever over toegepaste games. Een eenduidige definitie is er echter niet en de term serious is ook nog eens vreemd voor een gamer als ik. Alle games zijn toch serieus?

Later die week op de Games for Brands-conferentie in Londen werd er over iets heel anders gediscussieerd. Hoe kunnen bedrijven spelomgevingen en speltechnologieën gebruiken om consumenten met merken te laten spelen? Hier nog meer gamegerelateerde termen: advergames, branded games, virtual worlds, gamification. En ook hier dook weer de existentiële vraag op: waar hebben we het nu precies over? Hebben we het nog wel over games? Moeten we op zoek naar andere termen? Willen we op een zinnige manier blijven discussiëren over games die verder gaan dan vermaak, dan moet er toch echt nog wat denkwerk verricht worden, ook al zitten adverteerders en artsen daar niet op te wachten.

Next Level verschijnt wekelijks in nrc.next.

Eén reactie

  1. Alper Çuğun · 6-11-2011 · 15.03 uur

    In dat opzicht is de uitspraak van Jeroen (van Mastrigt) ook saillant op die Games for Health conferentie: “Games gaan niet over wat je ziet maar wat je doet.” Iets wat voor ons voor de hand ligt, maar voor nieuwkomers iets is waar ze nog achter moeten komen.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>