Sharps parallax barrier LCD, de techniek achter de Nintendo 3DS



Altijd spannend, zo’n E3. Met nieuwe games om ons zoet te houden en nieuwe technologieën die de markt moeten verrijken. Morgen houdt Nintendo een persconferentie waar men een nieuwe draagbare spelcomputer onthult. Het apparaat moet 3D-beelden tonen, zonder dat de speler een speciale bril op hoeft. Om iets meer inzicht te krijgen in wat Nintendo precies gaat onthullen, bij deze een uitleg over de technologie achter de ‘Nintendo 3DS’.


Maar eerst een paar opmerkingen. De benaming die ik in dit artikel voor de nieuwe draagbare spelcomputer hanteer, namelijk ‘Nintendo 3DS’, is de werktitel van het apparaat. Nintendo onthult de definitieve naam dinsdag. Daarnaast is dit artikel geschreven vanuit de logische redenatie dat Sharp de hofleverancier is van de schermpjes voor de Nintendo 3DS, aangezien het bedrijf een lange geschiedenis heeft met Nintendo.

Al een lange tijd in ontwikkeling

Sharp is al sinds 1992 bezig met het ontwikkelen van LCD-schermen die 3D-afbeeldingen kunnen tonen. In eerste instantie waren de schermen te duur voor consumenten, maar na jaren van ontwikkeling werd het eerste scherm in 2002 in een mobiele telefoon gestopt. Natuurlijk was dit schermpje niet identiek aan datgene wat we wellicht in de Nintendo 3DS mogen verwachten, maar het vertoont sterke technologische overeenkomsten. Het scherm waar Sharp en Hitachi al tijden aan werken, is een zogenaamde ‘parallax barrier liquid crystal display (LCD)’.

Kort gezegd: een parallax barrier LCD maakt het mogelijk om een driedimensionale afbeelding te bekijken zonder dat daar een bril voor nodig is. De beperking van deze technologie zit ‘m in het feit dat je het beeld enkel vanuit een bepaalde hoek optimaal kunt zien. Zodoende is een parallax barrier LCD wellicht geschikter voor draagbare apparaten dan voor televisies. Sluit de komst van deze technologie naar tv’s echter niet uit, al laat dat nog wel een tijdje op zich wachten.

Een simpele kijk op de  werking van parallax barrier LCD

Een simpele kijk op de werking van parallax barrier LCD

Hoe werkt de parallex barrier LCD

De parallax barrier-technologie ontleent zijn principes aan de wijze waarop wij mensen kijken naar objecten. Onze ogen registreren elk een beeldje dat lichtjes van elkaar verschilt. Dankzij dat verschil is het mogelijk om diepte in te zien en in te schatten. Sluit je ogen maar eens, open vervolgens één oog en probeer de vingertoppen van je beide wijsvingers tegen elkaar aan te drukken. Een lastige opgave, omdat je gevoel van diepte verstoord is door het gemis van één oog. Nu wordt dit in de Nintendo 3DS niet gedaan met gehele plaatjes, maar met losse pixels. Elk van deze pixels wordt, door het glas, uitgezonden naar één oog. Wanneer de speler op de ideale afstand zit van het scherm, wordt een 3D-afbeelding waargenomen.

Eerder werd al bekendgemaakt dat het mogelijk wordt om de 3D-optie van de Nintendo 3DS uit te schakelen. Hierdoor is het mogelijk om de 3DS backwards compatible te maken met de oude Nintendo DS. Al die pareltjes die je ooit voor de Nintendo DS gekocht hebt, kan je gewoon blijven spelen. Daarnaast kunnen teksten bijvoorbeeld beter gelezen worden. Dit versterkt de geruchten dat Nintendo Apple en de iPhone en iPad nauwkeurig in de gaten houdt.

Wat biedt de Nintendo 3DS nog meer?

Officieel is er nog niets bekend. Maar omdat de Nintendo 3DS games voor de Nintendo DS kan afspelen, moet de 3DS in ieder geval de dubbele resolutie hebben van de normale DS. Die laatste heeft een resolutie van 256 x 192 pixels, en wanneer de parallax barrier is uitgeschakeld, ziet de spelers slechts de helft van de pixels. Een minimum van 512 x 384 pixels is dus een logische gedachte. Diverse ontwikkelaars zouden gesteld hebben dat de proccessorkracht van de Nintendo 3DS in de buurt komt van een Xbox 360.


Berichten uit Japan
stellen dat de Nintendo 3DS wellicht een trilfunctie krijgt, en dat de nieuwe draagbare spelcomputer een acceleratiemeter krijgt, die identiek is aan die in de Wii-afstandsbediening. Dit is allemaal koffiedik kijken, al is de kans wel enorm groot dat Sharp de komende jaren ontzettend veel parallax barrier LCD-schermen moet gaan produceren.

Dit artikel verscheen eerder in een iets andere vorm op mijn blog.

7 reacties

  1. Wormpaul · 14-6-2010 · 14.28 uur

    Maar zijn er met 3D beelden ook nieuwe mogelijkheden binnen de huidige staat van games?

    Kan je bijvoorbeeld een adventure maken waarin je in 3D moet puzzelen?

    Vind `t voor nu even lastig voor te stellen hoe `t gaat uitpakken, maar misschien heeft Nintendo weer een pareltje gemaakt..

  2. Robert Hoogendoorn · 14-6-2010 · 15.50 uur

    @Wormpaul - het is absoluut lastig om je voorstellen wat 3D op een handheld gaat brengen. Ik kan me voorstellen dat er 3D adventures komen. Misschien Mario 64 die 3D is, maar misschien ook wel een game in de stijl van de klassieke point & click-adventures waarbij je binnen een 3D-omgeving moet zoeken. Een vorm van Tetris 3D, als je dat verstaat onder 3D puzzelen, of iets in de stijl van Boom Blox, lijkt mij ook zeer goed mogelijk.

    Natuurlijk komt Nintendo met een 3D Mario Kart of F-Zero, dat lijkt mij nog een van de meest logische dingen om te realiseren. Het is een beetje de vraag in hoeverre de hits van de DS (Brain Training, Layton) vertaald kunnen worden naar de 3DS. Bovendien is het maar de vraag of dat echt wenselijk is. 3D Brain Training lijkt mij behoorlijk ruk, maar aan de andere kant biedt het oefeningen die met ruimte- en meetkunde te maken hebben… dus wie weet?

  3. Sunboom · 14-6-2010 · 22.02 uur

    Maar vergeet niet dat dit puur grafische gevolgen heeft, geen gameplaygevolgen.

    Je ziet wel een driedimensionaal beeld, maar je kunt niet, door je hoofd rond te bewegen, andere dingen zien (bijvoorbeeld ‘achter’ iets kijken). De console registreert niet de positie van jouw hoofd ten opzichte van het systeem.

    Onder voorbehoud hoor, alleen als ik het goed begrijp.

    En als dit klopt kun je inderdaad adventures maken waarin je 3D moet puzzelen, puur omdat dat nu ook al kan.

  4. Rick · 15-6-2010 · 16.14 uur

    Dus Nintendo gaat nu eindelijk goed doen wat ze met de Virtual Boy probeerde? Het zal mij benieuwen. Warioland op de VB was best een geinige game. Ik stel me zo voor dat de 3DS games vergelijkbaar zijn.

    Maar over het scherm: Ik stond laatst met iemand van Samsung te praten op een event, en die vertelde mij dat je met parallex barrier schermen helemaal geen 2D beelden weer kunt geven. Dat is ook de reden dat de huidige 3D tv’s nog steeds vereisen dat je een brilletje draagt om 3D te kunnen zien; zodat het beeld ook nog gewoon 2D kan weergeven.

    Lulde de beste man uit zijn nek, of haalt Nintendo hier een trucje uit? (of klopt het misschien niet dat je ook 2D kunt spelen?)

  5. Niels ’t Hooft · 15-6-2010 · 16.28 uur

    @Rick: Het lijkt me geen probleem om de linker- en rechterpixels hetzelfde weer te laten geven. I call uitdenekgelul ;-)

  6. Niels ’t Hooft · 15-6-2010 · 20.33 uur

    Hmm, denkfout van Robert in het artikel - het uiteindelijke scherm heeft 800x240 pixels, de verdubbeling geldt alleen horizontaal; 400 pixelkolommen voor het linkeroog en 400 voor het rechteroog.

  7. Rick · 15-6-2010 · 21.57 uur

    @Niels: Ah, het werkt blijkbaar met een slider. Dus kan handmatig het level van 3D aanpassen, tot een minimum wat dan dus 2D is. Ik kan me idd goed voorstellen dat zoiets niet ideaal is om op tv’s toe te passen. Half uitdenekgelul dus.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>