Strategy Guide: Spil Games en de integratie van ‘social’, ‘mobile’ en ‘portals’ door HTML5



Waar er in Nederland al twee grote traditionele consolegamesdevelopers onderuit zijn gegaan, is de minder sexy doch financieel aantrekkelijke online casual games-hoek nog altijd booming. Echter, met de opkomst van sociale netwerken en technisch geavanceerde mobiele apparaten als gameplatforms leeft ook hier het besef dat er geanticipeerd moet worden op een veranderlijke omgeving. Wereldwijde marktleider Spil games, gevestigd in Hilversum, met maandelijks 130 miljoen unieke bezoekers wil voorop lopen in deze verandering. Na een minder geslaagde poging succesvol te zijn in de App store, probeert Spil het nu met een nieuwe toekomstvisie waarin HTML5 een belangrijke rol speelt.

Toekomstvisie

Spils doel voor de komende tijd is het verwezenlijken van een toekomstvisie die ervoor zorgt dat, juist in het veranderlijke landschap, de spellen van Spil gretig aftrek blijven vinden. De visie van Spil games kan worden samengevat als het verenigen van social networks, mobiele apparaten en de traditionele webportals van Spil zoals www.spelletjes.nl. Een speler moet een game van Spil kunnen spelen op zijn desktop, deze vervolgens kunnen voortzetten op zijn mobiel en hierover kunnen berichten op de verschillende social networks. Gebruik van HTML5 als achterliggende technologie moet ervoor zorgen dat dit naadloos en vloeiend kan plaatsvinden.

Waarom HTML5?

HTML5 is de opvolger van HTML4 en wordt momenteel afontwikkeld en voorzichtig uitgerold. Als opmaaktaal kent HTML5 een open standaard, dit maakt het een makkelijk platform voor gamedevelopers om voor te ontwikkelen en zorgt er voor dat het over verschillende apparaten te gebruiken is. HTML5 werkt dus op zowel de PC, iDevices en Android-toestellen, een voordeel dat deze apparaten zelf niet kennen. Vanuit een technologisch standpunt is de opmaaktaal interessant, HTML5 is in staat grafisch geavanceerde applicaties in de browser zelf te draaien. Er hoeft dus niets geïnstalleerd te worden. Zo kan een game als Quake gewoon in de browser worden gespeeld.

Adoptie door developers middels contests

Om ervoor te zorgen dat niet alleen Spil Games enthousiast is over HTML5 maar dat ook de development community dit wordt, heeft het bedrijf zes maandelijkse contests uitgeschreven. Zelfstandige en kleine developers worden uitgedaagd games in de opmaaktaal te schrijven en deze te uploaden. De beste entries worden beloond met een geldprijs en opname van de game in één van Spils game portals. Zodoende hoopt Spil, (dat innoveert: de grootste gameportals zijn reeds HTML5-proof en kunnen dus vanaf een Android- of iOS- toestel bezocht worden) de adoptie van de innovatie vanuit de inputkant te waarborgen. Dit is misschien wel het belangrijkste element in de kans op slagen. De propositie is duidelijk: integratie van verschillende platforms middels HTML5. Echter, zonder content(-leveranciers) is het een propositie zonder gronding.

Discrepantie tussen indies en Spil

Spil games zet in op de indie-community voor de vulling van haar platforms en voor de ondersteuning van de opmaaktaal. Een logische keuze, daar indie-ontwikkelaars vaak als eerste op nieuwe ontwikkelingen springen. Ze nemen meer risico’s dan grote uitgevers en hebben veelal een kortetermijnvisie: de geldprijs is aanlokkelijker dan een eventuele winstdeling (die er in het geval van Spil Games niet eens is). Toch is dit geen ‘match made in heaven’. Spil Games heeft een grote-publishers-mentaliteit en is er in eerste instantie om geld te verdienen, in tegenstelling tot de indie-community die meer vanuit ‘de liefde voor het spel’ met gamedevelopment bezig is. In tweede instantie wordt van de community gevraagd in een maand tijd de nieuwe opmaaktaal eigen te maken en hier een leuk spel voor te ontwikkelen. Ten slotte worden indie-games nogal eens gekenmerkt door een bepaalde mate van obscuriteit en vernieuwende gameplay. Spil Games heeft als doelgroep de nieuwe gamer: huismoeders en meisjes die toegankelijke spelletjes spelen als tijdverdrijf. Is deze doelgroep klaar voor complexe, vage indie-games?

Van toekomstmuziek tot realiteit?

De situatie waarin onze sociale netwerken geïntegreerd zijn met games die we op verschillende platforms op elk gewenst moment van de dag kunnen spelen klinkt als toekomstmuziek. Overigens een toekomst die niet eens heel ver van ons vandaan ligt, alles lijkt er op te wijzen dat de integratie van social-, mobile- en webgames op korte termijn plaatsvindt. HTML5 kan hierin als bindende lijm dienen. Apple, Microsoft en Google ondersteunen de technologie al, wat erg belangrijk is voor het slagen van de taal als gameplatform. Wanneer ontwikkelaars en masse op HTML5 springen zijn het alleen de gamers nog waar het succes van afhangt.

Spil Games probeert deze integratie voor haar eigen games werkelijkheid te maken en hier een gangbaar verdienmodel aan te koppelen. Een verdienmodel dat overigens nog een stuk traditioneler is dan de voorgestelde toekomstvisie. De verwachte 30 miljoen euro die het bedrijf voor 2010 als omzet begroot heeft, wordt nog altijd grotendeels door de bezoekers van de webportals gegenereerd middels advertenties. Ondanks dit gegeven ziet Spil noodzaak in de visie, door de waargenomen trend waarin gamers steeds vaker op hun mobiel of via social networks gamen. De contests en de adoptie van HTML5 zijn middelen om deze visie te bewerkstelligen. Spil is groot genoeg om de videogamesindustrie te vormen. Dat het bedrijf haar visie aanpast op waargenomen veranderingen vanuit de omgeving en hier op in probeert te spelen, is vanuit een gamer’s perspectief een goed teken. De intentie is goed, nu rest alleen de uitvoering nog!

Dit artikel is deels gebaseerd op een interview met Scott Johnson, Global Media Relations Manager van Spil Games.

Lees hier een Engelse interpretatie op dit artikel: Strategy Guide

Eén reactie

  1. Hein Baks · 9-9-2010 · 6.12 uur

    Benieuwd wat HTML 5 allemaal gaat voortbrengen.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>