Hoe Deutsche Telekom innoveert door gamesportal Gamesload



Op woensdag schrijft Joost Rietveld, Ellen de Lange-Ros of Maarten de Koning over de gameindustrie.

Deze november viert de internationale gamesportal Gamesload haar eerste verjaardag in Nederland. Sinds de oprichting van het Duitse bedrijf in 2005, is de portal uitgegroeid tot een internationaal platform dat 28 landen beslaat. Gamesload biedt zowel traditionele, console-games alsmede casual en ‘free to play’-titels. Daarmee zijn zowel grote uitgevers als Ubisoft en minder bekende, lokale, uitgevers op het platform vertegenwoordigd. Gamesload, dat goed te vergelijken valt met Impulse Driven of GamersGate is een dochteronderneming van multinational Deutsche Telekom (DT) dat het bedrijf in eerste instantie oprichtte als middel voor strategische innovatie.

Achtergrond en oriëntatie

Deutsche Telekom heeft Gamesload opgericht om de volgende drie doelen te bereiken: (1) te kunnen verbreden van een telecom- naar een ‘telecom Plus’-bedrijf; (2) internationale uitbreiding te bewerkstelligen; en (3) een gladde overgang naar een meer contentgeoriënteerd bedrijf te waarborgen. Gamesload, dat opereert als een zelfstandig bedrijf, is ondertussen in 28 Europese landen actief. Sommige van deze landen, zoals Nederland, hebben een eigen marketing- en PR-afdeling die zaken doen met locale publishers en met marketinguitingen anticiperen op locale gebeurtenissen. In Nederland bijvoorbeeld met een Sinterklaas-actie. Deze combinatie van internationale schaal, met lokale anticipatie, is een interessante propositie voor zowel publishers als consumenten.

Vanuit een contentperspectief is Gamesload goed bediend. De portal is wat aanbod betreft een combinatie tussen traditionele gameportals, zoals Gamersgate en Impulse, en casual gameportals zoals we die van Spil Games gewend zijn, zoals www.spellen.nl. De doelgroep die Gamesload probeert te bedienen is dan ook tweeledig. Enerzijds zijn er de ‘frequent players’, veelal mannen tot 34 jaar oud met een hoog inkomen, en anderzijds zijn er de ‘casual players’, mensen in de dertig en veertig (50% vrouw) met een gemiddeld tot hoog inkomen. Volgens International Marketing Manager Gamesload Products & Innovation Peter Larsen is deze combinatie van doelgroepen precies wat Gamesload van andere gameportals onderscheidt.

Toekomstperspectief

Sinds de opkomst van digitale distributiekanalen in de gamesindustrie hebben er op hoog tempo veranderingen plaatsgevonden. Nieuwe trends dienen zich constant aan en het is aan de betrokken partijen om te bepalen welke wél en niet interessant zijn. Larsen ziet bij Gamesload een verschuiving van inkomstenbronnen. Traditionele blockbustergames brengen steeds minder omzet op, terwijl games gebaseerd op social media, subscriptions, micropayments en virtual goods steeds meer opbrengen. Larsen merkt consolidatie op in het traditionele marktsegment waar de ‘casual’-doelgroep diversifieert en groeit. Wanneer gevraagd wordt naar een mobiele of in-browser versie van Gamesload, wenst Larsen niet in detail te treden. Hij merkt alleen op dat hier kansen liggen voor Gamesload.

Gamesload beschikt over binnenshuis ontwikkelde technologie waarmee het mogelijk is een in-browser versie van de portal aan te bieden. Tevens biedt het feit dat DT moederbedrijf is, mogelijkheden tot strategische partnerships wat een mobiele uiting van de portal mogelijk maakt. Toen DT Gamesload in 2005 oprichtte als middel tot strategische innovatie, was het mobiele landschap wat betreft games niks in vergelijking met wat het nu is, of in de nabije toekomst zal zijn. Het is nu aan Gamesload om te innoveren vanuit strategisch oogpunt zodat het bedrijf in staat blijft haar leidende positie in de markt van digitale distributie van games te behouden. Echter, door dit te doen zal de portal wel eens heel dicht in de buurt kunnen komen van haar bestaansrecht: DT naar een hoger platform brengen als zijnde een internationaal, contentgeoriënteerd, ‘telecom Plus’-bedrijf.

Dit artikel is gebaseerd op een interview met Gamesload’s International Marketing Manager Gamesload Products & Innovation Peter Larsen, een bedrijfspresentatie en online resources.

Een Engelstalige versie van dit artikel is te vinden op  Strategy Guide.

Eén reactie

  1. jeroen · 9-12-2010 · 11.02 uur

    Wat een waardeloos bedrijf zeg! Ik heb een spel bij ze gekocht dat niet werkt, de producer van het spel geeft toe dat er problemen mee zijn en dat we moeten wachten op een patch. Heb gamesload hierover gemaild en wilde graag mijn aankoop terugdraaien. Ze zouden binnen 48 uur reageren. Nu 3 weken en 6 mailtjes verder nog steeds geen antwoord! Heb er een paypal dispuut van gemaakt, ook daar reageren ze niet op.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>