Super Meat Boy, Sleep is Death en meer indiegames



Wekelijks de interessantste gebeurtenissen uit de wereld van onafhankelijk ontwikkelde games.

Het is weer een bonte mix deze week. Klassieke oorlogsspellen passeren de revue, evenals games waarin je de binnenkant van een vagina moet verkennen. En had ik al verteld over een adventure met oneindige mogelijkheden? Het spel waar de meeste mensen van gaan smullen is Super Meat Boy. Voorheen een flash-game, nu in ontwikkeling voor de Xbox. En het resultaat moet je zien: het zou zomaar eens de verkoopaantallen van Castle Crashers of Braid kunnen evenaren.

Super Meat Boy

In oktober 2008 schreef ik over Meat Boy “het zou me niks verbazen als dit ooit eens op een console verschijnt”. En ik heb gelijk gekregen. Super Meat Boy is in de maak voor Xbox Live Arcade en ziet er verdraaid goed uit. In het interview met Edmund MacMillen en Tommy Refenes wordt uitleg gegeven waarom het spel meer dan 300 levels bevat en hoe het komt dat een toffe replay-functie een goed alternatief voor power-ups is. De heren laten zien dat ze veel weten van gamedesign en goed over hun keuzes hebben nagedacht. Ik kan niet wachten tot het uitkomt.

Hegemony: Philip of Macedon

Er zijn van die games die de aandacht niet echt weten vast te houden. Hegemony is daar een mooi voorbeeld van. Het dertien in een dozijn ont- en onderwerp sla je snel over. Juist daarom ben ik me voor een paar uur gaan verdiepen in dit soort titels, en ben erachter gekomen dat het helemaal niet zo slecht is. Hegemony: Philip of Macedon is een strategiegame waar het landjepik van Risk is gecombineerd met flexibele oorlogsstrategieën die we kennen van games als Warhammer. Bekijk vooral het filmpje hierboven voor meer details.

Sleep is Death

Het gaat me niet lukken om dit spel in een paar zinnen uit te leggen, maar ik verzeker je dat dit iets bijzonders is. Sleep is Death is een spel waarbij verhalen vertellen centraal staat. Je speelt altijd met twee personen, waarbij de een de wereld kan beïnvloeden en de ander het ervaart als doorsnee adventure. Door deze interactie creëer je de impressie dat je een adventure speelt waarbij echt alles mogelijk is. Er zijn daardoor ook eindeloos veel verhalen beschikbaar. Vaag, misschien, maar wat spelbeleving betreft vind ik het baanbrekend.

Vergeet ik bijna het belangrijkste; Het spel wordt momenteel voor $1.75 aangeboden, waarbij de ontwikkelaar het natuurlijk erg op prijs stelt als je iets meer geeft. En je kan het spelen op Windows en Mac.

Privates

“We’re exploring some pretty unique gaming environments and themes”, vertelt Dan Marshall trots. En daar valt niks tegenin te brengen; gezien de omgevingen in Privates vagina’s en kontgaten zijn. Als je wilt weten hoe dat eruit ziet moet je de afbeelding bovenaan dit artikel bestuderen. Zijn vorige game, Time Gentlemen, Please, was ondanks de nazidinosaurussen een stuk minder vreemd. Het Engelse TV station Channel 4 financiert de boel, waarschijnlijk als onderdeel van een campagne. Over niet al te lange tijd is het spel op de PC en Xbox te spelen.

Streemerz, X-Jumper en Give Up, Robot

En nu nog even afsluiten met een paar toffe games. Het filmpje hierboven is van Streemerz. Een platformer met allerlei clichés uit de jaren ‘80. Het geluid als iemand praat, het verdwijnen van objecten als de gameplay onderbroken wordt, het zit er allemaal in. Daarnaast is het overigens ook een best leuke game.

X-Jumper en Give Up, Robot zijn allebei ook niks nieuws onder de zon: platformgames met een kleine gimmick. In X-Jumper kan je zo af en toe op het plafond lopen, en in Give Up, Robot moet je gebruik maken van een slingerhaak, niet veel anders als in Streemerz. Desondanks leuk om te proberen.

5 reacties

  1. Wormpaul · 16-5-2010 · 13.50 uur

    Erik Roggeveen besteed al maanden heel veel aandacht aan Super Meat Boy, en ondanks dat het er leuk uitziet kan `t me nog steeds niet boeien..

    Ziet er overigens op de filmpjes wel altijd heel moeilijk uit, snelle reflexen met stalen zenuwen zijn zeker nodig!

  2. Rogier Kahlmann · 16-5-2010 · 14.36 uur

    Net even Meat Boy gespeeld op newsgrounds, maar ik word er ook niet zo opgewonden van. Doe mij maar N+.

  3. Sander van der Vegte · 16-5-2010 · 16.41 uur

    Meat Boy moet het vooral hebben van de prettige besturing. Het ziet er inderdaad uit dat je snelle reflexen nodig hebt, maar de korte levels en de mogelijkheid om het direct nog eens te proberen zorgt ervoor dat het geheel behoorlijk vergevingsgezind is. In ieder geval niet demotiverend genoeg om te stoppen met spelen.

    Bovendien ziet het er in de filmpjes extra moeilijk uit omdat ze capriolen uithalen die alleen gevorderde (denk ik) spelers kunnen doen, en dat levert weer mooi beeldmateriaal op.

    De makers van dit spel hebben een grote fanbase, en dat heeft voor Braid en Castle Crashers veel uitgemaakt. Als de gemiddelde consument er wat minder enthousiast van wordt zal dat hoogstwaarschijnlijk voor de uiteindelijke verkoopresultaten niet veel uitmaken.

  4. Mitch · 16-5-2010 · 19.02 uur

    Tof dat jullie aandacht geven aan indie games. Er komen een hoop toffe indie games uit, kan ze helaas niet allemaal kopen/spelen. Maar de games die ik koop zijn eigenlijk vooral de laatste tijd allemaal indie games, door de lage prijs en te weinig tijd om grote titels uit te spelen.

  5. Sander van der Vegte · 16-5-2010 · 21.28 uur

    Tnx Mitch. En kijk ook eens in de archieven van de indie update als je nog wat leuks zoekt.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>