TGS 2010: Shadows of the Damned schreeuwt generieke awesomeness



Wat van ver komt, is lekker. Maar smaken verschillen, want normaliter ben ik niet echt fan van Japanse games. Toch maken we allemaal wel eens uitzonderingen. Bijvoorbeeld wanneer Goichi Suda, ook wel bekend als Suda 51, een spel maakt. Tijdens de Tokyo Game Show presenteerde de man achter Killer 7 en No More Heroes zijn nieuwste werk: Shadows of the Damned, een project met Shinji Mikami (Resident Evil) en componist Akira Yamaoka (Silent Hill). Oh ja, en het spel wordt uitgegeven door EA. Wat gaat die combinatie in hemelsnaam opleveren?

Tokyo Games Show

Terwijl de E3 en de Gamescom allang weer achter ons liggen, zou je bijna vergeten dat de Tokyo Game Show (TGS) nu ook nog bezig is. Niet dat daar net zoveel interessants aangekondigd wordt, maar vooralsnog is het toch best een aardige score: heruitgaves van Ico en Shadow of the Colossus voor de Playstation 3, een nieuw 3DS-spel over tuinieren van EA, een ogenschijnlijk dertien-in-een-dozijn hack-and-slasher van Capcom en zelfs een nieuwe Devil May Cry-game met een angstaanjagend anders ogende Dante. En passant werd ook Ninja Gaiden 3 nog aangekondigd.

Met zulke titels gaat de TGS volledig voorbij aan mij als consument, maar dat is een kwestie van persoonlijke voorkeur. Wat me des te meer interesseert, is het eerder genoemde Shadows of the Damned, dat op verzoek van de maker afgekort mag worden tot Damned of DMD. Die maker, Goichi Suda, is de man die ons (toen ook al in samenwerking met Mikami) één van de meest opmerkelijks (cult)games van het afgelopen decennium schonk: Killer 7. Een spel dat de speler mentaal tackelde, een trap na gaf en in z’n gezicht uitlachte.

Weinig mensen zagen daar de lol van in (en toegegeven: je moest behoorlijk diep gaan met interpretaties om het te snappen), waarop Suda met No More Heroes kwam: op het eerste oog een Grand Theft Auto-kloon, precies het soort game dat veel mensen aanspreekt, maar bij nader inzien één grote parodie op de popcultuur was. In tegenstelling tot zijn spirituele voorganger werd No More Heroes echter een behoorlijk succes in de Westerse wereld, waardoor Goichi Suda tegenwoordig in één adem genoemd wordt met namen zoals Hideo Kojima en Shinji Mikami (beiden toevallig goede vrienden van Suda).

Psychologische actiethriller

Die ontwikkeling is EA niet ontgaan: twee jaar geleden legde de uitgever de heren Mikami en Suda al vast om samen aan een nieuwe titel te werken. Inmiddels weten we welke: Shadows of the Damned, een ‘psychologische actiethriller‘ met in de hoofdrol ene Garcia Hotspur, die de hel induikt om zijn grote liefde te redden. Op basis van de perspresentatie lijkt het erop dat Mikami zich vooral met de gameplay bemoeit, terwijl Suda meer over het stijlboek (het verhaal?) gaat. Akira Yamaoka (bekend als componist van Silent Hill) is aangetrokken om de muziek te verzorgen. Het voorlopige resultaat kun je hierboven zien.

Toen ik de trailer voor het eerst bekeek, was ik gelijk verkocht. De motor, de personages, de demonen, de wapens (inclusief een échte Demon Gun, nu al de ultieme verwijzing naar Killer 7) en zelfs de manier waarop alles beweegt (Garcia doet me daarin erg aan Travis Touchdown uit No More Heroes denken) - alles ademt Killer 7, gecombineerd met Resident Evil 4, vooral door het over-de-schouder-perspectief van de camera. Het geheel heeft ook wel wat weg van films zoals From Dusk Till Dawn - niet heel toevallig van Robert Rodriguez, de regisseur met wie Suda zichzelf graag vergelijkt, zo vertelde hij me tijdens een ontmoeting op de Gamescom.

Ultiem voer voor zijn fans, dat Damned. Of toch niet? De eerste reacties in mijn omgeving (onder andere van mede-Suda-heads, de Bashers Vincent en Guan) zijn sceptisch: te generiek, te nietszeggend of zelfs ‘dé teleurstelling van de Tokyo Game Show’. Zelf kan ik mijn eerste indruk van Damned alleen maar omschrijven als awesome, vooral omdat de trailer me letterlijk in awe achterliet. Of ben ik hierin toch te ver doorgeslagen als Suda-fanaat?

7 reacties

  1. Rogier Kahlmann · 17-9-2010 · 12.55 uur

    ´…waarop Suda met No More Heroes kwam: op het eerste oog een Grand Theft Auto-kloon, precies het soort game dat veel mensen aanspreekt, maar bij nader inzien één grote parodie op de popcultuur was.`

    ehm, GTA was juist ook een parodie op popcultuur.

  2. Stefan Keerssemeeckers · 17-9-2010 · 13.17 uur

    @ Rogier

    GTA trekt het wat breder en is vaak een parodie op de hele maatschappij, terwijl NMH het meer op de ‘Otaku’-cultuur gemunt heeft volgens mij.

  3. Rogier Kahlmann · 17-9-2010 · 13.29 uur

    Dan is popcultuur (populair culture) meer van toepassing op GTA dan NMH, een spel dat dus kennelijk nerdcultuur op de hak neemt.

  4. Roland van Hek · 17-9-2010 · 13.46 uur

    Na het zien van die trailer kan ik weinig anders uitbrengen dan: “Meh” Het zou er misschien ook mee te maken kunnen hebben dat ik nooit wild ben geworden van Killer 7 en dat ik Robert Rodriguez niet hoog heb zitten.
    Het videootje deed me een klein beetje aan ‘The Suffering’ denken, een game van Midway die heel eng had moeten zijn maar het overduidelijk niet was.
    Joe, mocht je trouwens ooit een exemplaar van de ‘From Dusk Till Dawn’ game in de winkel zien liggen, laat het dan lekker liggen. Die game stinkt als de kots van een zieke junkie.

  5. Joris · 17-9-2010 · 19.36 uur

    Heb wel veel meer lol gehad met No More Heroes dan met alle GTA games, maar dat ligt er meer aan dat NMH geen echte sandbox was.

    Trailer ziet er vet uit, maar wil nog wel even de gameplay afwachten. Resident Evil-camera perspectief en de daarbij komende trage bewegingen was ik wel een beetje klaar mee, na deel 5.

  6. Guan van Zoggel · 18-9-2010 · 20.48 uur

    @Rogier en Stefan: No More Heroes richt zich inderdaad wel meer op die zogenaamde nerdcultuur, door bijvoorbeeld te refereren naar consoles, games en internetmemes.

    Zo enthousiast mijn reactie op de eerste No More Heroes (destijds nog gewoon ‘Heroes’) was, zo diep was de zucht die ik slaakte bij het zien van Damned. Zoals gezegd kan ik Suda’s werk doorgaans zeer goed waarderen, maar ik kan ook eerder toegeven als ik iets teleurstellend vind, zoals Flower, Sun and Rain en nu deze trailer. En een doorgeslagen Suda-fanaat ben je nog nèt niet; je erkende immers dat Michigan: Report from Hell een wanproduct is. ;)

  7. Stefan Keerssemeeckers · 19-9-2010 · 12.42 uur

    @ Rogier

    GTA is meer maatschappijkritiek, door middel van popcultuur.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>