The Good, the Bad and the Ugly van de E3 2009: de PlayStation-persconferentie van Sony



sony-e309-keynote-1128-rm-engresi

Dinsdagavond vanaf acht uur onze tijd hield Sony zijn persconferentie in Los Angeles, voorafgaand aan de E3. Ik heb de belangrijkste aankondigingen gerangschikt naar goed, slecht en heel, heel lelijk.

Good

  • Lange demo’s van toppers. Met Uncharted 2, MAG, Assassin’s Creed 2 en God of War 3 heeft Sony goud in handen en dat weet het bedrijf. De gigant begon en eindigde dan ook met lekker lange demo’s van deze aanstaande toppers, die er allemaal even tof uitzagen als ik had gehoopt.
  • Verrassingen! Van alle games bij Microsoft wist ik al dat ze zouden verschijnen, maar Sony heeft nog een paar verrassingen bewaard voor zijn persconferentie. Zo kwam Hideo Kojima Metal Gear Solid: Peace Walker aankondigen (volgens hem “het ware vervolg” op Metal Gear Solid 4), bracht Sony tijdens de persconferentie Final Fantasy VII uit op het PlayStation Network als eerste PSone-klassieker en blijkt Rockstar North bezig te zijn met Agent, exclusief voor de PlayStation 3.
  • De laatste wachter. Het spel met de minste explosies was bij Sony ironisch genoeg het spel waarvoor het hardst werd geapplaudisseerd, ondanks dat de trailer ervoor een paar weken geleden al op het internet verscheen. Zij het in iets minder verfijnde vorm: de nieuwe trailer heeft een grafische beurt gekregen en is verlengd met meer beeld van de jongen op avontuur, zonder het beest. We weten nu ook hoe het nieuwe spel van Team Ico gaat heten: The Last Guardian.
  • De Motion Controller. Ook Sony doet mee met de motion control-oorlog en heet daar een heel eigen oplossing voor verzonnen. De speler krijgt een stokje in zijn hand met een gloeiende bol eraan. De PlayStation Eye-camera ziet de bol en snufjes in de stok zelf meten hoe je hem draait. Het resultaat is een 1-op-1-overzetting van de beweging van de speler zonder enige input lag. Deze methode lijkt betrouwbaarder, preciezer en praktischer dan die van Microsoft.

Bad

  • De aankondiging van de PSP Go. Dat het ding eraan zat te komen wisten we al, net als dat het ding niet moeders mooiste is, maar nu is de officiële aankondiging er. Hij ligt dit najaar naast de huidige PSP in schappen, gaat 250 euro kosten en wordt nog steeds neergezet als een multimedia-apparaat. De Media Manager wordt vernieuwd, zodat je makkelijker films, muziek en games over kan zetten van je computer naar je PSP. Ik dacht dat Sony nu wel geleerd had dat de PSP een gameplatform is, maar blijkbaar neemt men het graag op tegen Apple’s razendpopulaire iPod Touch en iPhone!
  • De Motion Controller. Ik herhaal nog maar eens wat ik gisteren al schreef over Project Natal: niet genoeg mensen gaan dit ding oppikken, waardoor het niet rendabel wordt om er topgames voor te maken. En zonder een aantal sterke games verkoopt het ding niet. Waarna het al snel in de kast verdwijnt.
  • Modnation Racers wil de volgende LittleBigPlanet zijn. Van LittleBigPlanet (LBP) kreeg ik meteen de kriebels. De aankleding, het idee, de potentie, alles klikte. Modnation Racers klinkt gewoon als een cartoony kruising tussen Forza en LBP waar niemand op zit te wachten.

Ugly

  • Final Fantasy hoeveel? Na de veel te lange Final Fantasy XIII-trailer te hebben getoond, stond presentator Jack Tretton met een brede glimlach op het podium. Hij trok zijn mond open en sprak woorden uit die niemand had verwacht: Sony heeft Final Fantasy XIV als exclusive binnen gehaald en hij verschijnt al in 2010. Microsoft mooi teruggepakt jongens! Alleen jammer dat Final Fantasy al jaren niemand meer iets kan schelen.
  • Waar is die prijsdaling? Sony heeft games. Nieuwe energie. Alles om dit najaar te gaan knallen, behalve één ding. Een lager prijskaartje. Niets schrikt de consument meer af dan een onverwacht hoog prijskaartje, zeker in tijden van economische crisis. Sony heeft nog enkele maanden voor het najaar daadwerkelijk aanbreekt. Als de prijs van de PS3 dan niet is gezakt, kiezen alle winkelende opa’s, oma’s, papa’s en mama’s toch voor een goedkoper alternatief als kerstcadeau. Sony’s achterstand is dan niet meer in te halen, al gaat het zwarte bakbeest tien jaar mee.
  • Het moet gezegd worden. Het prototype voor de Motion Controller zag eruit als een extravagante dildo. Wie presenteert zijn product nou zó aan de wereld?

24 reacties

  1. Joe van Burik · 3-6-2009 · 3.43 uur

    Wat, geen vermelding van de twee Gran Turismo-games? Het feit dat Gran Turismo op de PSP nog leeft (er zijn zelfs als screenshots binnen: http://www.gtplanet.net/first-official-gran-turismo-psp-screenshots/) was anders toch aardig nieuws. Daarmee komt er overigens wel een vloedgolf aan racegames op gang (samen met Forza Motorsport 3, Blur, Need for Speed: Shift, FUEL, DiRT 2 en nog wat klein grut).

    Al vond ik Modnation Racers wel best tof, en dat níet zomaar omdat er auto’s inzitten. Vooral die lekker vlotte, maar toch best uitgebreide manier om zelf circuits te ontwerpen zag er goed uit. Wel wacht ik in spanning al of het spel ook net zo lekker wegspeelt tijdens het race zelf, al doet de gameplay stiekem best wel aan het geniale Speed Freaks op de PS1 denken.

  2. ErikJ · 3-6-2009 · 9.03 uur

    [quote] Ik herhaal nog maar eens wat ik gisteren al schreef over Project Natal: niet genoeg mensen gaan dit ding oppikken, waardoor het niet rendabel wordt om er topgames voor te maken. En zonder een aantal sterke games verkoopt het ding niet. Waarna het al snel in de kast verdwijnt. [/quote]

    Ondanks dat ik je kritiek wel begrijp, denk ik dat Sony (en in zekere mate Microsoft) het niet beter hadden kunnen doen met de vernieuwende besturing. Een nieuwe XBOX zou namelijk nog wel kunnen, maar Sony kan onmogelijk een PS4 lanceren omdat het zo graag mee wil doen met Nintendo. Bovendien zijn beide partijen gebaat bij het blijven ondersteunen van de traditionele controller, omdat hun publiek (de hardcore) daar niet vanaf zal willen. Nintendo doet gewoon zoals altijd zijn eigen ding :)

    Ik vind het wel relaxed trouwens, dat we dalijk met een Wii-mote ook de nieuwe Call of Duty’s of Bioshock’s kunnen spelen net zoals Metroid Prime 3 heerlijk bestuurde. Ik kan goed met een controller overweg met de meeste games, maar shooters wil op de een of andere manier niet lukken (reactiesnelheid ofzo :)).

    En ondanks dat ik de game nooit aan zal raken, heb hard moeten lachen om de aankondiging van FF 14. Sony die even lekker Microsoft een bitchslap geeft :)

  3. Stone · 3-6-2009 · 9.27 uur

    “Modnation Racers klinkt gewoon als een cartoony kruising tussen Forza en LBP waar niemand op zit te wachten.” ik heb op de ps3 nog geen leuke kart game die ik mijn mijn neefjes kan spellen dus, dit zou best wel eens een aardige game kunnen zijn. tenminste voor 3 tientjes niet voor de volle 60.

    de sony show knalde weer als altijd. oke het was lang niet allemaal on-stage gespeelde demo’s. maar door die filmpjes met allerlei games achter elkaar, heb ik altijd het gevoel van “shit wat komt er veel uit! ik kan mijn niet eens herinneren wat ik allemaal heb gezien”

    MAG is voor mijn nog steeds het grote vraagteken. het was goed om hier een live demo van te zien. oke het is niet het mooiste wat ik ooit heb gezien, maar ik kan mijn voorstellen dat ze dat nodig hebben om het vloeiend te laten draaien met zoveel mensen. de vraag zal alleen zijn is het mogelijk om zoveel mensen online bij elkaar te krijgen, zonder dat er te veel “ik kom even jullie spelplezier vergallen”-types in het veld te hebben rond lopen.

  4. seffen99 · 3-6-2009 · 9.41 uur

    Uncharted 2, AC2, een nieuwe MGS en the last guardian, ik krijg kriebels in m’n buik van de gedachte. Hier zit ik op te wachten :) Dit is toch wat we willen zien? :) Ben wat dat betreft toch wel een beetje (zoals JJ van Pu altijd zegt) een grafische hoer.

    Maar die Motion Controller. Wat is dat toch dat alle partijen hier ook iets mee willen doen? Schoenmaker houd je bij je leest. Dit is gewoon slecht gestolen. Nintendo heeft een gimmick en bouwt er een volledig systeem omheen. Sony en Microsoft hebben een systeem en plakken daar een gimmick aan vast. Meer zal het dan ook niet worden in mijn ogen. Daar Nintendo heer en meester is in het ‘family entertainment’ zeg maar het tros-gevoel van gamers, zullen Sony en Microsoft deze positie never nooit kunnen veroveren. Daar hebben ze de acherban niet voor. Dat zijn toch echt meer hardcore gamers die ‘traditioneel’ willen gamen.

    Toch, naar aanleiding van wat Menno verteld over hoe de motion controller van sony overkomt(als een extragavante dildo), zie ik een markt hiervoor. The adult games. serieus! Klinkt nasty maar pak (of plak) em ergens anders vast en… ik ga hier niet eens op in, je snapt wat ik bedoel…

  5. Sander van der Vegte · 3-6-2009 · 10.05 uur

    Modnation Racers is een leuke snack, en de manier waarop zo losjes levels in elkaar gezet kan worden vind ik erg aantrekkelijk.

    De Motion Controller heeft meer input mogelijkheden dan de Wiimote als ik de demo goed zag. Diepte, elke richting waar de controller naar wijst, alles wordt opgenomen. De Wiimote heeft acceleratie, rotatie en wijzen naar het beeld. Meer niet. Het is zoveel makkelijker om voor de Motion Controller iets tofs te maken. Als Project Natal niet snel zich bewijst dat het daadwerkelijk doet wat het zegt zie ik voor alsnog de Motion Controller als grote favoriet.

  6. Bwwwr · 3-6-2009 · 10.24 uur

    “Alleen jammer dat Final Fantasy al jaren niemand meer iets kan schelen.”

    Er is een reden dat er elk jaar drie/vier Final Fantasies uitkomen, Menno. ;) Een remake van Final Fantasy 7 is al jaren het meest geanticipeerde spel.

    Verder ben ik het er nog steeds niet mee eens dat Sony de strijd direct aan is gegaan met de iPhone. Integendeel, Sony heeft zich deze PSP juist gedistantieerd van zowel de DS als de iPhone door stuk voor stuk grote titels aan te kondigen. Metal Gear, Resident Evil, LittleBigPlanet, Jak & Daxter, SoulCalibur, Assassin’s Creed, Dissidia… Geen titels die je even in de bus speelt maar wel titels waar je dagen zoet mee bent in een vakantiehuisje.

  7. Osahi · 3-6-2009 · 12.46 uur

    Ik volg je totaal niet bij FF. FFXIII trailer was de beste tot nu toe en de eerste die me echt aanspreekt voor die game. FFXIV was een klein bommetje en wees maar gerust dat véél gamers wild waren van die aankondiging. Ik zat tijdens de conferentie ook op een aantal fora, en de reacties daarop waarin niet van de minste.

    Motion controller is ook niet mijn ding, maar ik denk dat Sony er sneller mee weg komt dan MS, omdat Sony toch een ruimer publiek heeft. De Singstar en Buzz-doelgroep zal sneller geneigd zijn om die controller te halen, terwijl MS helemaal niet zo’n groep heeft.

    Modnation Racers vond ik aanvankelijk ook mak. Het spel mist een duidelijke stijl. Maar na een nachtje slapen zie ik het toch nog iets worden. Zeker geen nieuwe LBP, daarvoor is het genre te beperkend, maar als die editor nog wat trucjes in de mouwen heeft zitten (verschil tussen het eerste getoonde circuit en het snel snel gemaakte was gigantisch hé ;) ) kan dit wel worden. Ze moeten er alleen andere personages inzetten, want die kruising tussen Mii’s en Xbox Avatars zijn al even plastic en onpersoonlijk als voorgenoemde

  8. Gerthein Boersma · 3-6-2009 · 13.10 uur

    Final Fantasy kan mij ook geen reet schelen, maar het valt niet te ontkennen dat de world-at-large er wel warm van wordt. Vooral in Japan, waar de PS3 toch al aardig wat momentum heeft, gaan de launch van XIII en de belofte van XIV wel wat teweeg brengen.

    Ik vond Modnation Racers trouwens één van de leukste verrassingen van de presentatie. Nu al veel leuker dan die domme avatar-racer van MS.

    Eens met het uitblijven van een prijsverlaging. Dit was hét moment geweest.

  9. ErikJ · 3-6-2009 · 13.48 uur

    Beter gaan ze LittleBigPlanet characters in die racer stoppen :)

  10. Henk Jan Smits · 3-6-2009 · 14.30 uur

    Modnation Racers wordt een grotere PSN game dan Little Big Planet, kan niet wachten.

  11. ErikJ · 3-6-2009 · 14.50 uur

    Wel grappig dat Menno overtuigd beweert in te kunnen schatten ‘waar niemand op zit te wachten’. Ik denk eerder dat je moet schrijven dat JIJ er niet geinteresseerd in bent :)

  12. TAW · 3-6-2009 · 15.21 uur

    Over die Motion Controller: Ik heb nog niet kunnen bekijken wat de meerwaarde hiervan is ten opzichte van de Wii-toebehoren. De controllers zien er niet alleen uit als extravagante dildo’s zoals Menno stelt: de bijbehoorende demonstratie liet niet echt de kracht van de PlayStation zien (op grafisch gebied) en het was grafisch niet eens sfeervol aangekleed (zoals bij de Wii Sports Resort demonstratie bij Nintendo’s briefing dit jaar).

  13. Niels ’t Hooft · 3-6-2009 · 15.36 uur

    Eensch met Gerthein. Final Fantasy mag hier dan steeds meer klinken als een slechte grap met die oneindige afleveringen, zeker in Japan is het hartstikke relevant. En Modnation Racers ziet er leuk uit, vooral de track editor.

  14. Osahi · 3-6-2009 · 15.44 uur

    @TAW: de Wii registreert niet in 3D. Je zag in de techdemo duidelijk dat door de controller dichter naar het scherm te duwen het voorwerp ingame ook dieper de derde dimensie inging. Wiimote meet enkel de hoek, de snelheid, etc. Niet de positie in de ruimte.

    De controllers zijn absolute prototypes, net zoals de demo’s. Volgens mij hebben ze die controller last minute nog ingestopt en planden ze het eerder later te onthullen, maar konden ze niet anders meer na Project Natal. Zag er althans zo uit eerlijk gezegd.

    (En nog steeds liever makke demo’s die er niet uitzien, dan groots afgewerkte demo’s zoals Milo, waarvan je van ver al ruikt dat het allemaal in scène is gezet)

  15. Harmen · 3-6-2009 · 16.05 uur

    @Osashi: Maar dat is nu juist het punt van MotionPlus. Dat de WiiMote zich ook in 3D kan registreren.

    Wat de motion-control van Sony echter wel meeheeft is het hele idee van Augmented reality(geniaal al zeg ik het zelf) en de complete 1-op-1 overzetting.

  16. TAW · 3-6-2009 · 16.16 uur

    Het grote verschil wat ik wel zie is dat deze Motion controllers in beide stukken die 3D registraties maakt en de Wii-Motion plus in het langwerpige stuk en de nunchuck voorlopig niet. Of houdt het blokje van de Wii motion plus ook in de gaten hoe de nunchuck zich voortbeweegt?
    Al met al, de Wii-mote met Wii motion plus lijkt in grote lijnen hetzelfde te doen als de Motion Controller.
    Menno lijkt aan te voelen dat het zeer twijfelachtig is of dit een succes kan worden. Mede omdat het apart gekocht moet worden en dit alleen (financieel en praktisch)voordeliger lijkt te zijn voor mensen die geen Wii hebben maar wel een PS3.

  17. Menno Schellekens · 3-6-2009 · 16.32 uur

    @ TAW: En dus blijkbaar behoefte aan een motion controller hebben!

    @ Final Fantasy: Ik blijf erbij dat de Final Fantasy naam opgeblazen is en enkel dient voor fanboys om elkaar mee om de oren te slaan. Het aantal mensen dat zich echt druk maakt om de nieuwe FF is helemaal niet zo groot meer. In Japan is het idd nog relevant, maar de E3 is toch echt de comsumentenshow van het Westen. Deze aankondiging had meer impact gehad tijdens TGS…

    @ ErikJ: LBP is een succesvol platform dat nog steeds leeft en groeit, niemand heeft gevraagd om een heel nieuwe Play, Share, Create spel. Het ziet er niet slecht uit, maar het vult ook geen gat. En heeft wel veel showtime gekregen.

    @Gerthein: dat zegt toch echt meer over Joy to Ride (of hoe de racer van MS ook mag heten) dan over ModNation…

  18. Bwwwr · 3-6-2009 · 17.00 uur

    @ Menno: Waar baseer je het op dat Final Fantasy hier niet zo groot meer is? Elk nieuw deel verkoopt, ook in het westen, nog altijd bizar goed. Microsoft heeft er alles aangedaan om het in het westen ook op de 360 te krijgen, dat doen ze echt niet zomaar.

    Zeggen dat Final Fantasy in het westen niet zo groot is, slaat wat mij betreft nergens op.

  19. Menno Schellekens · 3-6-2009 · 17.22 uur

    @ Bwwwr: Elke jaar verschijnen er ook weer een paar Castlevania’s die goed verkopen. Wil dat zeggen dat de serie een gigantische impact heeft in gameland en Sony een groot timeslot in hun conferentie ervoor uit moet trekken?

    Final Fantasy heeft zijn fans, ook hier in het Westen, maar het is een geen grote groep. Niet een groep die groot genoeg is om zoveel tijd en moeite voor uit te trekken imo…

  20. Osahi · 3-6-2009 · 18.14 uur

    @menno: ik denk dat je je zwaar vergist op dat vlak. De groep RPG-gamers en FF-fans op PS3 is groot. Veel PS3-spelers, waaronder ik, hebben mede voor de PS3 gekozen vanwege FF (toen die nog exclusive was) en de reeks is echt razend populair (pakken populairder dan Castlevania). Ik zat op een aantal PS-fora tijdens de conferentie en de reacties op de FFXIII trailer en dan de FFXIV-aankondiging waren niet mis. Vergeet ook niet dat veel RPG-liefhebbers met een PS3 hier zwaar op hun honger zitten (enkel Eternal Sonata, Disgaea 3 en Valkyria Chronicles zijn voorlopig de moeite waard qua J-RPG)…

    O ja, vergeten welke impact de FFXIII-360 aankondiging had vorig jaar? FF is echt wel relevant. Wereldwijd.

  21. ally-man · 3-6-2009 · 18.27 uur

    @Menno Schellekens

    Final Fantasy X is ongeveer 8 miljoen keer verkocht en ook deel XII, dat behoorlijk afweek van de standaard Final Fantasy, is ruim 5 mljoen keer over de toonbank gegaan. Daarnaast is Final Fantasy XI een van de weinige MMORPG’s die kan blijven voortbestaan naast World of Warcraft. Al met al een zeer goed verkopende reeks.

    Overigens diskwalificeer je jezelf een beetje met je Castlevenia uitspraak. Verkoopaantallen van een nieuw Castlevania deel bedragen over het algemeen niet eens een 10e van die van een nieuw Final Fantasy deel.

  22. Kevin · 3-6-2009 · 19.24 uur

    Final Fantasy is voor Sony heel erg relevant. Het verschijnen van deel VII zorgde ervoor dat de PlayStation definitief met de N64 afrekende. Sony zal ongetwijfeld heel blij zijn dat FFXIII in Japan exclusief is, ze hebben een uitstekende troef in handen om de Wii mogelijk een aantal maanden voorbij te gaan in hardwaresales (niet in totaal).

    Overigens miste ik bij de Sony conferentie wel een verassing of iets dergelijks. Het meeste was al bekend (zij het nog niet officieel) en dat GOW3 2009 niet zou halen was ook geen verassing.

    Met de PSP Go liet Sony opnieuw zien dat men van prijsstrategie nog nooit heeft gehoord. €249 voor dat ding is gewoon teveel, zeker aangezien je voor dat bedrag een reguliere PSP kan kopen met een memorystick van 32 gig. Daarnaast moet Sony ook wat gaan doen aan de prijzen van hun download games. Het is toch onacceptabel dat Resistance Retribution voor €39,95 is te downloaden en voor datzelfde bedrag of zelfs nog goedkoper in de winkel is te vinden.

  23. Menno Schellekens · 3-6-2009 · 23.19 uur

    @ Iedereen die het niet met me eens is over Final Fantasy:

    Owkee, owkee, ik heb dus de relevantie van FF buiten Japan onderschat. Ik hoor de laatste jaren waar ik kom weinig positiefs meer over FF, maar dat ligt dan echt aan de sites waar ik naar toe ga. Ik denk echter wel dat de serie niet meer de status heeft die het bij de release van FFX nog had.

  24. Simon · 4-6-2009 · 9.34 uur

    @Menno
    Ik zal de hierboven al breed gevoerde discussie niet verder uitbreiden met nog meer argumenten of mijn eigen overtuigingen. Wel vraag ik me oprecht af waar je uitspraken als ‘Final Fantasy heeft zijn fans, maar het is een geen grote groep’ op baseert. Ik mis, net als bij je verwijzing naar FF in het artikel, het ‘ik denk dat’ of in ieder geval cijfers om het hard te maken. Agreed?

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>