The Good, the Bad & the Ugly: de EA-persconferentie



De persconferentie van EA, eerder vanavond vooraf aan de E3 2011, was elegant en bijna vlekkeloos: negen ontwikkelaars lieten negen (top)games zien. Ik heb de belangrijkste aankondigingen gerangschikt naar goed, slecht en heel, heel lelijk.

Good

  • Bekende games. EA pakte uit met uitgebreide demo’s van de blockbusters waarvan we al wisten dat ze er zouden zijn. Vooral Mass Effect 3 en Battlefield 3 maakten een goede indruk. Mass Effect 3 lijkt mijns inziens steeds meer op Gears of War met andere poppetjes, maar de transitie valt goed bij fans. Battlefield toonde conflicten op een schaal en met visuele effecten waar concurrent Modern Warfare 3 moeilijk aan kan tippen. Verder zag Need for Speed: The Run er goed uit, al heb ik wel twijfels bij de stukken waarbij je te voet verder moet. Bij Driver liep dat namelijk niet goed af.
  • Nieuwe games. De nieuwe games van EA waren allemaal positieve verrassingen. Legendarische snowboardgame SSX is terug en lijkt de nadruk te leggen waar het moet: roekeloos snowboarden van een veel te steile berg. Iedere grote bergketen op de wereld zit verwerkt in het spel, met de hulp van satellietdata van NASA. Cool. Daarnaast belichtte ontwikkelaar Insomniac voor het eerst zijn multiplatformproject Overstrike. We hebben alleen een sfeertrailer, maar we zijn ervan verzekerd dat Overstrike alles heeft waar Insomniac beroemd mee is geworden: humor, stijl en gestoorde wapens. Als derde kondigde men fantasygame Reckoning aan - die eruitzag als iedere andere fantasygame, maar hij had in ieder geval potentie. De laatste aankondiging was The Sims Social en dat brengt me op het volgende punt…
  • EA omarmt de toekomst. FIFA Football Club (een crossplatform-gamenetwerk voor alle spelers van FIFA), de integratie van Autolog in Need for Speed: The Run en The Sims Social op Facebook laten zien dat EA ver wil gaan om de krachten van sociale netwerken te gebruiken om hun games leuker en verslavender te maken. Ik kan het waarderen als een grote uitgever voorop durft te lopen, recht de toekomst in.

Bad

  • Een smeekbede voor Star Wars. Star Wars: The Old Republic is het duurste project van Bioware ooit. Misschien zelfs wel het duurste van EA. Dus moest het genoemd worden, maar men had blijkbaar geen tijd/zin/puf voor een echte demo. We kregen een emotioneel betoog over hoeveel tijd (en geld) er wel niet in dit spel is gestoken. En dan een nóg langere versie van een trailer waar we al meer dan een jaar naar kijken.

Ugly

  • We zijn cooler dan Activision! Zoals je al kon lezen mag EA trots zijn op zijn aanbod dit jaar. Het is kwaliteit die voor zichzelf spreekt. Waarom dan elke keer Activision dissen over hoeveel groter, mooier en goedkoper Battlefield 3 is dan Modern Warfare 3? Modder gooien naar de grote broer is slechter voor jou dan voor hem.

2 reacties

  1. Bart de Boer · 7-6-2011 · 1.21 uur

    Waarom is het bij MS een minpunt als ze series blijven verlengen en applaudiseer je bij EA? Beetje inconsistent natuurlijk

  2. Arjen de Jong · 7-6-2011 · 18.10 uur

    Omdat het van EA te verwachten valt? Als er een bedrijf is wat keer op keer nieuwe delen in series maakt is het EA. Dan ben je blijkbaar op een gegeven moment al blij als ze dat in ieder geval acceptabel doen?

    En daarnaast heeft Microsoft natuurlijk bijna niks te bieden wat het verlengen waard is. De afgelopen Halo delen waren iedere keer minder dan de voorganger.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>