The Good, the Bad & the Ugly: de Microsoft-persconferentie



De persconferentie van Microsoft, eerder vanavond vooraf aan de E3 2011, was een herhaling van zetten. Net als vorig jaar heb ik de belangrijkste aankondigingen en presentaties gerangschikt naar goed, slecht en heel, heel lelijk.

Good

  • Het beste mediacentrum op de markt. Al jaren bouwt Microsoft aan het mediacentrum-onderdeel van de Xbox. Al die jaren werk betalen zich nu uit. De nieuwe functionaliteit die tijdens de persconferentie werd onthuld, gekoppeld met het bestaande aanbod op Xbox Live, maakt de Xbox 360 misschien wel het beste mediacentrum op de markt. De onthullingen tijdens de persconferentie lieten zien hoe je toegang krijgt tot al je media. De nieuwe, elegante interface maakt gebruik van Kinect, zodat je met een handomdraai een film kijkt of spel start. Om games, films en muziek te vinden, is er Bing. De zoekmachine doorzoekt op commando het aanbod van games, films en muziek op Xbox Live. Dat aanbod groeit het komende jaar hard: het aantal partners van Microsoft vertienvoudigd, Youtube komt naar de Xbox en binnenkort kan men (zeker in Amerika en Frankrijk, misschien in Nederland) tv kijken over Xbox Live.
  • Lara is terug van weggeweest. Het mag geen exclusieve titel zijn voor de Xbox, de demo van de nieuwe Tomb Raider was het beste deel van de presentatie. Het is een herinterpretatie van de iconische serie die alles, maar dan ook alles, opnieuw voor zichzelf uitgevonden heeft. Het vergelijken met avonturenspel Uncharted doet ontwikkelaar Crystal Dynamics tekort: de duistere sfeer, keuze van camerastandpunten en afwisselende gameplay was eigenzinnig. Eentje voor op mijn verlanglijstje.
  • Geïnspireerde Kinect. Kinect kan cool zijn. Vandaag zagen we een klein beetje meer van de potentie gerealiseerd worden in Mass Effect 3. Vooral de intergratie van stemcommando’s in gevechten kan veel toevoegen. Het geven van orders met de controller temidden van de actie was altijd al een vervelende en tijdrovende klus. Teammaten sturen met je stem terwijl je de vijand onder vuurt neemt, zou de immersie kunnen vergroten. Een goed voorbeeld van hoe Kinect bestaande games een stuk beter kan maken. De toepassingen Sesame Street en Dance Central 2 zijn misschien bekend, maar ook geslaagd. Deze drie games geven Kinect-bezitters iets om naar uit te kijken.

Bad

  • Kinect omdat het moest. Kinect kan cool zijn. Maar alleen als creatieve, ambitieuze ontwikkelaars zich erop storten. Voor de meesten lijkt het een last minute-toevoeging waar ze van Microsoft geld voor krijgen om het er op het allerlaatste moment in te proppen. EA Sports- en Tom Clancy-titels krijgen allemaal integratie met Kinect. Maar hoe? Dat durfde men niet te laten zien.
  • Games van Microsoft zelf stellen nog altijd niets voor. Microsoft is goed in goede mensen inhuren om goede games te maken. Microsoft is niet goed in zelf spellen ontwikkelen. Kinect Sports 2, Kinect Me en Kinect Sparkler lijken weer magere techdemo’s. Vooral de laatste twee zien er eerder uit als losstaande technische experimenten dan als spellen die je speelt voor de lol.
  • Niets nieuws onder de zon. Halo, Call of Duty, Gears of War en Forza definiëren al tien jaar de Xbox. In hun tijd waren ze groter, beter en dieper dan alles wat er eerder bestond in het genre. We zijn nu echter aangekomen bij Halo 4, Call of Duty 8, Gears of War 3 en Forza 4 en ik heb de trucjes nu echt wel gezien. Het zegt mij alles dat Microsoft liever Halo opgraaft uit zijn graf, dan iets nieuws bedenkt.

Ugly

  • Lelijke Kinect. Bij drie Kinect-games kon ik niet anders dan me afvragen: waarom? Waarom is Fable opeens een on-rails zwaardvechtgame geworden, die er ronduit vermoeiend uitziet om te spelen? Waarom moet je een topgame als Minecraft belasten met Kinect? Waarom denkt men dat onhandig zwiep-zwap-zwaaien voor de tv je ooit het gevoel gaat geven dat je een Jedi bent? Waarom?
  • De gespleten identiteit van de Xbox. Het beste onderdeel van de presentatie was ongetwijfeld de verbeteringen aan de Xbox als mediacentrum. Tijdens de presentatie maakte Microsoft echter expliciet dat spellen het hart blijven van de Xbox. Wat willen ze nou? Het bedrijf investeert miljoenen in een aanbod van films, muziek en een toegankelijke interface die iedereen kan gebruiken. Dat is waar de aandacht ligt. Dat is waar het geld heenvloeit. Maar wanneer puntje bij paaltje komt, durft men dit product niet voor een breder publiek te positioneren. Ik snap niet op wie Microsoft mikt.
  • OH NO CAPTAIN HOOK! THIS IS SO COOL! FISTBUMP! In heel Los Angeles waren er geen betere kindacteurs te vinden?

11 reacties

  1. Eline Muijres · 6-6-2011 · 23.34 uur

    Ik wist niet of ik bij die zoekmachine en voice commands moest lachen of huilen.

  2. Arjen de Jong · 6-6-2011 · 23.36 uur

    “Het bedrijf investeert miljoenen in … en een toegankelijke interface die iedereen kan gebruiken.”

    Betekend dit dat er weer een update van de interface onderweg is? Ik ben het onderhand een beetje zat, de interface is van ronduit dramatisch naar behoorlijk slecht gegaan in de afgelopen jaren en bij elke update gooien ze alles overhoop. Bepaalde dingen zijn al lastig te vinden, maar als je ze ook nog eens steeds op een andere plek zet, wordt het er niet beter van.

  3. Niels ’t Hooft · 6-6-2011 · 23.37 uur

    Volgens mij is de positionering niet zo ingewikkeld. Je noemt zelf al ‘waar het geld heenvloeit’. Follow the money - en het geld wordt verdiend aan games. Dus de strategie is: games, games, games, en probeer het voorzichtig steeds meer uit te bouwen. Al die mediacentergein is net zo ‘hobby’ als Apple TV is voor Apple, alleen komt Microsoft er niet zo duidelijk voor uit.

    Verder heb ik nog een extra ‘Bad’: Halo 4 teasen terwijl er dit jaar een suffe remake uitkomt. Alsof Microsoft zich ervoor wil verontschuldigen. Breng het dan niet uit!

  4. Osahi · 6-6-2011 · 23.51 uur

    Kinect blijft absoluut oninteressant. Het feit dat je de implementatie van voice commands, die we al een tien jaar geleden zagen in Socom op PS2 (al zal het nu mss wel beter werken dan toen), als het ‘hotste’ bestempeld toont voor mij dat de hardware iets fundamenteels mist (een controller?). On rails shit, slappe minigamescompilaties en dansgames krijgen we, maar niets echt interessants… De move doet het niet veel beter hoor, maar daar ben ik best onder de indruk van hoe een FPS als Killzone 3 er zich mee laat besturen.

    Beetje ‘underwhelmaton’ van MS. Again. Ben benieuwd naar wat Sony zal brengen (al ga ik er niet voor op blijven) en vooral naar wat Nintendo zal tonen van zijn nieuwe console. Alleen al daarom lijkt Ninty de show dit jaar te ‘winnen’.

  5. Javier · 7-6-2011 · 0.10 uur

    Het meest wonderbaarlijke vond ik Kinect met Ghost Recon. Ik zou niet kunnen beschrijven wat voor rare handelingen je moet verrichten om te doen alsof je een geweer vast hebt. Dan houd ik liever mijn hand als een pistool houden en roep ik “pieuw pieuw!”. Kevin Butler had het niet gekker kunnen bedenken.

  6. Bas Bouwman · 7-6-2011 · 1.36 uur

    Ik kan me zeker vinden in je analyse Menno. Het verbaasd me alleen dat het publiek enorm uit zij dak ging om nutteloze toevoegingen. Bij de Ghost Recon presentatie dacht ik echt.. Nee.. dit ga je niet menen! hoeveel gamers gaan serieus als een achterlijke voor hun kinect zitten en een knijp beweging maken om te schieten en wat is in godsnaam het nut van het in en uit elkaar halen van je gun met kinect.

    Trouwens, werkt Kinect voice command al in Nederland, want dat was een van die features die hier nog niet werkte en krijgen wij ook eindelijk alle media content en kanalen die in andere landen wel beschikbaar zijn?

    En dan die gemaakte kindvriendelijke games voor Kinect, het zoontje die zijn vader constant complimentjes geeft en het constante accentueren van hoe cool iets is… neen.

    Ik ben het met je eens over de vele sequels die uit komen, dat Microsoft niets nieuws durft vind ik niet helemaal kloppen, Ze doen een hoop nieuws met Kinect daar ligt hun focus. Ze weten dat fans toch de nieuwe COD en Gears wel kopen, die casual groep moet alleen nog worden verovert.

    Waar de nieuwe COD weer een hoop script en stoere camera views is, lijk Gears 3 mij toch weer een stap indrukwekkender dan deel 2, groter(alleen al de boss fight uit de demo laat dat al zien), mooier, 4 speler co-op en een betere getweakte multiplayer. Ik vind Gears 3 dan ook wel een good.

  7. Bas Bouwman · 7-6-2011 · 1.41 uur

    Kleine toevoeging: De onrails games zoals Star Wars en Fable The Journey zijn echt afbreuk aan het JIJ BENT de controller. Alles werkte traag en het niet kunnen lopen is een gemis. Fable oogt zelfs saai, die 2 woorden heb ik nog nooit in een zin gebruikt.

  8. Javier · 7-6-2011 · 1.45 uur

    Nog een hoogtepuntje. Tim Schaefer: “unleash the simulated family!”

  9. Marijn · 7-6-2011 · 11.20 uur

    Ben blij dat je uiteindelijk toch nog kritisch bent over Kinect, Menno. Ik had het idee dat Microsoft daar weinig mee fout kon doen ;)

    Ik moet zeggen dat ze zeker interessante mogelijkheden lieten zien (het wapen customizen in Ghost Recon - ook met voice commands - vond ik leuk gevonden), maar nog steeds niets waarvoor ik zelf mijn controller aan de kant zou leggen. Voorbeeld: bevelen roepen naar mijn squadmates in Mass Effect 3, terwijl het spel gewoon pauzeert als je ze met de controller simultaan commands geeft? Wat voegt het dan toe dat je zit te schreeuwen naar je tv, terwijl het met de controller veel tactischer gespeeld kan worden?

    Verder waren de acteurs (zowel volwassenen als kinderen) tergend nep. Kan me niet voorstellen dat iemand daar oprecht met plezier naar zit te kijken.

  10. Lolke · 7-6-2011 · 11.52 uur

    “EA Sports- en Tom Clancy-titels krijgen allemaal integratie met Kinect. Maar hoe? Dat durfde men niet te laten zien.”

    Voortaan je doppen even wat verder open doen. Ubisoft heeft laten zien hoe ze Kinect integreren met de Future Warrior.

    “Niets nieuws onder de zon.”
    Ummmm. Sesamstraat, Ryse, Star Wars Kinect, Disneyland, Kinect Labs.

    Vooral dit laatste vind ik erg interessant. Met Kinect Labs kun je als ontwikkelaar je zelfgemaakte Kinect applicatie (want de SDK is gratis verkrijgbaar voor iedereen) online zetten. Als het echt innoverend is en het slaat aan, heb je een grote kans dat Microsoft of andere studios je graag willen hebben als ontwikkelaar.

  11. Marcel · 7-6-2011 · 20.33 uur

    Hmm bij the good staat beste mediacentrum op de markt? Misschien in Amerika maar ik geloof dat wij in Nederland nog steeds maar een fractie van de functionaliteit hebben.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>