The Good, the Bad & the Ugly: de Sony-persconferentie



De persconferentie van Sony, vannacht voorafgaand aan de E3 2011, liet me koud noch warm. Ik heb de belangrijkste aankondigingen gerangschikt naar goed, slecht en heel, heel lelijk.

Good

  • The elephant in the room. Je zou denken dat een clusterfuck als de inbraak in het Playstation Network nauwelijks goed te praten is. De verontschuldiging was echter bijzonder effectief: het was een geruststelling, een uitgestoken hand naar alle partners en een vernieuwing van Sony’s belofte om PSN zo goed mogelijk te maken. Een knap staaltje PR-werk.
  • Dubbele dosis Uncharted. Uitgebreide demo’s van Uncharted 3: Drake’s Deception en Uncharted: Golden Abyss gingen er als zoete koek in bij het publiek. Deze trailer van Drake’s Deception is trouwens ook erg gaaf.
  • Playstation games op niet-Playstation apparaten. Xperia Play was blijkbaar slechts het begin: Sony gaat op meer niet-Playstation apparaten PS-spellen uitbrengen, om meer mensen bij de ‘familie’ te betrekken. Sony noemt dit ‘Playstation Suite’. Een, strategisch gezien, interessante zet.
  • Klassiekers in HD en 3D. Uit deze presentatie kwamen eigenlijk maar twee spellen die ik zeker wil hebben: de ‘Special Editions’ van God of War en de twee Team Ico-titels voor de PS3: Ico en Shadow of the Colossus.
  • De pitch van de Vita is slim. De PSP had een simpele pitch: de games op het tv-scherm naar de palm van je hand brengen. Toen puntje bij paaltje kwam, bleek echter dat de games voor je tv-scherm niet even leuk waren om onderweg te spelen. Daarbij voelden veel PSP-titels als heruitgaves van games die iedereen al had gekocht voor de PS2. Sony’s nieuwe handheld, de Vita geheten, had een nieuw verhaal nodig. Sony heeft de ‘kracht in de palm van je hand’ behouden, maar met twee twists. Twist één: samen spelen staat centraal. Samenspel was (onverwacht) succesvol op de PSP en Sony zet er nu groots op in. Twist twee: samenspel met de Playstation 3. De Vita is niet meer een ‘dubbelop Playstation’, maar een extensie van de console. Hij biedt de mogelijkheid om je PS3 mee op stap te nemen, met saves , vriendenlijst enz.
  • De games voor de Vita zijn goed. De spellen die Sony voor de Vita liet zien, waren misschien weinig verrassend, maar wel solide. Modnation Racers en Street Fighter x Tekken zagen er prima uit, Ken Levine verraste vriend en vijand met een nieuwe Bioshock-game voor de Vita, maar het hoogtepunt was absoluut de nieuwe Little Big Planet. Het is de grootste, meest veelzijdige LBP in de (say it with me!) palm van je hand.
  • De prijs voor de Vita is de juiste. Dit najaar kan je de Vita halen voor €250 (en €300 voor de versie met 3G). Voor mij is dit een te hoge prijs om de aanschaf te rechtvaardigen, maar het is niet voor niets de prijs voor vroege kopers. Aan de reacties online te zien, zijn die erg in hun nopjes en daar gaat het om.
  • Playstation 3D-tv. 3D is duur en de adoptie van 3D-schermen gaat duidelijk niet naar Sony’s wens. Daarom introduceert ze een eigen 24 inch Playstation 3D-scherm dat samen met Resistance 3, een HDMI-kabel en bril verkrijgbaar zal zijn voor €500,-. Dat is nog steeds een fiks bedrag, zeker voor zo’n klein scherm dat je dus niet in de huiskamer kan zetten. In ieder geval een prima initiatief.

Bad

  • Resistance 3. Resistance is een serie matige schietspellen die al jaren drijft op de marketing van Sony, zoals de uitgebreide demo tijdens de persconferentie liet zien. Het is een grijsbruin, ‘kijk uit, de aliens komen’-type schietspel van de meest gemiddelde soort. Het verbaast me dat we nog steeds geïnteresseerd doen.
  • Move een eind weg. Een verrassend groot deel van de conferentie werd besteed aan de Playstation Move. Het was weer een showcase van Sony’s verkeerde strategie: in plaats van interessante games te maken speciaal voor de Move, liet men zien hoe de bewegingsgevoelige dildo in verschillende titels was gestoken. Little Big Planet 2, NBA 2K 2012 en zelfs Bioshock: Infinite zijn op deze manier behandeld. Ik moet echter de eerste persoon die Bioshock Infinite graag wil spelen met de Move nog ontmoeten. Er was wel een spel speciaal voor de Move, Medieval Moves, dat er uitzag als een gepimpte techdemo, net als ieder Move-only spel dat mij tot de dag van vandaag onder ogen is gekomen.

Ugly

  • AT&T. Telecomgigant AT&T staat, zeker bij Amerikaanse iPhone-bezitters, bekend om haar slechte netwerk. De Amerikaanse variant van T-Mobile dus. En de 3G van Vita is exclusief op het netwerk van AT&T verkrijgbaar. Deze aankondiging was de enige in de hele E3 die onthaald werd met luid boegeroep. Arme Kaz Hirai wist nauwelijks wat hem overkwam.
  • Is Playstation nog meer dan Uncharted? De avonturenserie van Naughty Dog is ongetwijfeld ‘s werelds hipste spellenserie. Het is ook de serie waar Sony de identiteit van de Playstation aan heeft gekoppeld. Maar als je Uncharted laat voor wat het is, wat is er verder te beleven op de console? God of War heeft zijn beste tijd gehad, Ratchet & Clank is uitgemolken, Infamous is aardig (dus niet geweldig), Little Big Planet is vooral een product voor fans geworden, Resistance is gewoon geen goede serie en The Last Guardian was nergens te bekennen. Is Uncharted nog de enige ‘flagship title’ die Sony te bieden heeft?
  • Vita. Klinkt als… een laxeermiddel voor bejaarden.

14 reacties

  1. Ronn Perdok · 7-6-2011 · 15.31 uur

    “Ik moet echter de eerste persoon die Bioshock Infinite graag wil spelen met de Move nog ontmoeten.”

    Rogier?

  2. Rogier Kahlmann · 7-6-2011 · 15.32 uur

    Even opkomen voor Resistance hier. Misschien niet de meest kwalitatief consistente serie, maar zowel in setting, narratief en spel veel interessanter dan de hoek van standaard fps’en waar je het zo graag in wil duwen.

  3. Rogier Kahlmann · 7-6-2011 · 15.33 uur

    Tja, en wat betreft Move ben ik dus ook niet met je eens. Maarja, dat wisten we al :)

  4. Ronn Perdok · 7-6-2011 · 15.34 uur

    Spel moet het vooral hebben van de bijzondere wapens. Ik heb me best vermaakt met de eerste game. Deel twee nooit gespeeld. Hoorde er weinig goeds over. Dit derde deel werd eigenlijk niet goed gepresenteerd. Het kwam iig totaal niet uit de verf.

  5. Rogier Kahlmann · 7-6-2011 · 15.34 uur

    Hmm, bij dit hele stuk zou ik Good en Bad omdraaien

  6. Rick · 7-6-2011 · 15.38 uur

    “Ik moet echter de eerste persoon die Bioshock Infinite graag wil spelen met de Move nog ontmoeten.”

    Menno, meet Rogier: http://bashers.nl/de-hardcore-tegemoet

    “Infamous is aardig (dus niet geweldig)”

    Beetje offtopic, maar: Volgens mij worden beide inFamous games beoordeeld met dikke achten gemiddeld. Is dat “wel aardig” tegenwoordig? Geeft maar weer eens aan hoe erg de gamesscene last heeft van cijferinflatie.

    Je hebt overigens wel gelijk hoor, dat er geen vlaggeschepen meer zijn. Maar geen enkele console heeft die volgens mij nog. Al jaren heb ik geen drang meer gevoeld om een console te kopen vanwege specifieke games. Zelf Nintendo d’r flagship games zijn na al die jaren aan het vervelen (ja, daarmee bedoel ik de zoveelste Mario, Zelda en Metroid). De tijd van vlaggeschepen is voorbij.

  7. Rick · 7-6-2011 · 15.39 uur

    Ik typ te langzaam zie ik :P

  8. Jos Bouman · 7-6-2011 · 15.42 uur

    Ik ben meestal niet zo gecharmeerd van drive by-commentaar op fora door gamers die zaniken met de overtuiging alsof ze het allemaal veel beter weten dan duurbetaalde verantwoordelijken bij bedrijven met omzetten van tientallen miljarden en meer dan honderdduizend werknemers, maar in het geval van Vita kan ik ze geen ongelijk geven.

  9. Han · 7-6-2011 · 17.06 uur

    Ik vind het wel opvallend dat Sony zo’n gematigde strategie heeft wat betreft casual vs hardcore. Ze lijken echt beide te willen bedienen en zeker met de vita meer naar de hardcore te neigen. Wat een contrast met Kinect.

    Het is natuurlijk totale uitbuiterij al die remakes, maar ik het toch stiekem wel erg veel zin in Metal Gear Solid en Ico in HD.

    Wat betreft die namen.., het is schijnbaar heel moeilijk om een goede naam te verzinnen, maar ach over Wii en Kinect hoor je eigenlijk ook niemand meer zeuren..

  10. Niels ’t Hooft · 7-6-2011 · 17.12 uur

    @Han: Sony heeft met Playstation eigenlijk altijd ingezet op een zekere hi-tech chique. Dat bleek prima te vertalen naar een breder publiek zodra de prijs juist was. (Met ondanks de budgetprijs nog steeds die monolitische zweem eromheen.)

  11. Gerthein Boersma · 7-6-2011 · 17.39 uur

    Ik vind de naam PSVITA aardig shit, maar die prijs is perfect. Had zelf €100 meer niet gek gevonden. Niet dat ik zit te wachten op console-games op een handheld.

    Dat touchpad aan de achterkant vind ik trouwens een hele interessante innovatie. Het biedt de mogelijkheid voor aanraak-gameplay zonder dat je met je tengels voor het beeld zit. Helaas wist Sony er kennelijk nog niet echt raad mee, getuige de demo’s.

    Trouwens, gezien de balans tussen ‘Good’ en ‘Bad’, klinkt het oordeel ‘koud noch warm’ wat blasé. Mijn indruk is dat je het best een goeie show vond, toch?

  12. Menno Schellekens · 7-6-2011 · 18.05 uur

    @ Gerthein: Luister de podcast :) Daar kan ik beter mijn totaalbeeld toelichten.

  13. Osahi · 7-6-2011 · 18.27 uur

    Menno heeft duidelijk nooit een shooter met de Move gespeeld en gemerkt dat de precisie te verkiezen is tov de controller… :)

    En verkeerde strategie? Misschien? Maar ik ben blij dat ik core games kan spelen met mijn move ipv enkel waggle games te krijgen. Die zijn er ook, en die zijn goed voor het casual publiek, maar geef mij maar mijn FPSen met Move, dank u… :)

    En Resistance is allesbehalve een zwakke shooter imo. Grijs en grauw, ja, maar dikke fun dankzij de geweldige wapendesigns en enorm sfeervol. Resistance 3 ziet er behoorlijk fantastisch uit eerlijk gezegd.

    Ik miste vooral nieuwe, spectaculaire aankondigingen voor PS3 dit jaar (vorig jaar ook, daar niet van). Een nieuwe topper waar we nog niet van hadden gehoord plots in ons gezicht geworpen. Het zat er niet in. Al heeeft een game als Dust415

  14. ErikJ · 7-6-2011 · 19.43 uur

    Mhz, door de prijs neig ik nu meer naar de Vita dan de 3DS die ik te duur vind (en niet eens multitouch heeft). Maar voor beide apparaten geldt dat er eerst een stapel goede games voor moet zijn voor ik ze aanschaf. Dit geldt ook voor de Wii U.

    Wel tof dat je LittleBigPlanet met de Vita eindelijk kan besturen `met de hand`. Dat zou voor mij persoonlijk veel schelen, want het slepen met stukken level lijkt me vele malen intuitiever met de vingers dan met de controller. Alleen nog die verdomde controls van die zweverige sackboys nog even fixen :)

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>