The Good, the Bad & the Ugly: de Ubisoft-persconferentie



De persconferentie van Ubisoft, vannacht vooraf aan de E3, was even excentriek als de Franse uitgever zelf. Ik heb de belangrijkste aankondigingen gerangschikt naar goed, slecht en heel, heel lelijk.

Good

  • Begin bij het begin. Rayman Origins bood een prachtige start van de conferentie. Net zoals zijn bedenker, die de uitgebreide demo gaf, barst de game uit elkaar van energie en kleur. Rayman is nog nooit zo charmant geweest. Van dit soort speelse spellen zijn er nooit genoeg.
  • “The biggest surprise of the show.” Dat zei de producer van Far Cry 3 over zijn eigen game. Kapsones, dat zeker, maar hij zou gelijk kunnen hebben ook. Ubisoft pakte uit met een uitgebreide gameplaydemo met als boodschap dat men opnieuw naar de ideeën achter Far Cry kijkt en daar weer een nieuwe draai aan geeft: het gaat om overleven tussen gekken. Ik vind de durf alleen al geweldig.
  • Ghost Recon: Future Soldier. Om de kwaliteit van Tom Clancy-titels te waarborgen, heeft Ubisoft de nieuwe Ghost Recon lange tijd in ontwikkeling gehouden. Elke keer dat we het spel zien, ziet het er weer een stukje beter uit. Ook dit keer weer, zo goed dat ik het spel op mijn verlanglijstje zet.
  • Nog één keer Ezio. Ik ben wel een beetje klaar met Assassin’s Creed met de huidige inzet, maar ik realiseer me dat ik daar (bijna) alleen in sta. Het afscheid van Ezio, Assassin’s Creed Relevations, belooft de beste en grootste editie van Assassin’s te worden en dat is eigenlijk het enige wat je erover hoeft te weten.

Bad

  • Doodlopende weg. Net als Ghost Recon is Driver ook al een tijdje in ontwikkeling, maar deze game ziet er eigenlijk niet steeds beter uit. Eigenlijk heeft het spel er nooit goed uitgezien. De twist is geforceerd en verder heeft het spel weinig om het lijf. Volgens mij loopt deze weg dood.
  • Minigamecollecties zijn alive and kicking. Meer gillende konijnen. Meer minigames. Meer zwaaien voor de Kinect. Meer geforceerde fun. Ik hoef niet meer.

Ugly

  • Gitaar, dans, fitness. Ik heb niets tegen Rocksmith, Just Dance en de fitnesslijn van Ubisoft. E3 is alleen niet de plek voor vrolijke dansgames. Ergens weet Ubisoft dat wel: ze hebben niet voor niets voor al deze spellen de marketingbobo op het podium gezet. Als je het weet, doe het dan niet.
  • Royalties voor Tarantino. Ik vind Brothers in Arms tof, vanwege het realisme van de serie en het respect voor de oorlog. Dat zijn precies de twee dingen die het nieuwe deel aan zijn laars lapt: het is een overdreven, bloederige oefening in geweldsverheerlijking geworden. Maar waarom staat het bij Ugly en niet Bad? Omdat de makers niet eens het lef hadden om Tarantino de verdiende lof te geven, terwijl dit spel net zo goed Inglourious Basterds: The Game had kunnen heten.
  • Opscheppen over vrienden in Hollywood. Lekker cool doen met vriendjes in Hollywood. Ubisoft kon er weer wat van. Hadden ze alleen niet bedacht dat hun vriendjes ondertussen berucht zijn. Steven Spielberg en Peter Jackson hebben zo ongeveer met iedere uitgever een ‘speciale relatie’ gehad… (Tintin zag er overigens charmant uit, de stijl van de game lijkt beter bij het spel te passen dan de stijl van de film bij de film.)
  • Waarom kunnen niet-Amerikaanse bedrijven geen normale presentaties geven? Je zou denken dat het niet zo moeilijk is, maar toch lijkt het onmogelijk. Ook dit jaar was ‘Mr. Caffeine’ een constante irritatie, vanwege zijn idee dat de presentatie (niet-grappige) stand-up comedy moest zijn. To be or not to be? Doe dan maar niet.

Eén reactie

  1. ErikJ · 7-6-2011 · 19.52 uur

    Nou ik ben anders ook klaar met Assassins Creed. Met het eerste deel kwam ik in aanraking met HD gaming. Dat was behoorlijk indrukwekkend. Deel 2 deed daar nog een schep bovenop, en gaf bovendien een nieuwe omgeving en character.

    Maar deel 3 en 4… voelen voor mij gewoon als uitbreidingen aan. Zeker omdat ze beiden even in een jaartje worden klaargestoomd.

    Ik heb bijna hetzelfde gevoel met God of War en Uncharted, waarvan ik enkel de PS3 delen interessant vind. Hoe goed Uncharted wel gemaakt is voor de Vita, het ziet er toch nog steeds uit als meer van hetzelfde.

    Ik snap best dat het opstarten van nieuwe franchises geld kost en dat die terug moeten worden verdiend met sequels, maar ik zie graag wat meer frisse ideeen binnen deze generatie terug.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>