The Leviathan: de ‘state of nature’ van de mens in Fallout 3



De laatste tijd lijkt er sprake te zijn van een herleving van de apocalyps in populaire media. Films als 2012 laten zien hoe de wereld wordt verwoest, maar het is duidelijk dat het lang niet meer alleen de ramp zelf is die ons boeit. Wat erna plaatsvindt is minstens zo interessant: wat gebeurt er met de mensheid in een post-apocalyptische wereld? Games als Fallout 3 spelen hier op in en schetsen een beeld van wat er van ons overblijft na een grote ramp. Daarbij is het niet eens belangrijk wat de oorzaak is van de vernietiging, maar hoeveel beschaving er overblijft wanneer de wereld is verwoest.

Het beeld dat ontwikkelaars schetsen van wat er gebeurt met de wereld na een grote ramp is eigenlijk een statement over de menselijke natuur: wanneer mensen op zichzelf zijn aangewezen vallen ze terug in een soort oervorm. Mensen worden egoïstisch en gaan soms zelfs zo ver dat het taboe op kannibalisme hen er niet van weerhoudt hun maag te vullen. Kortom, wat een ontwikkelaar laat gebeuren met de wereld na een apocalyps zegt iets over zijn mensbeeld. Een dergelijke visie van chaos en egoïsme die Fallout 3 toont, lijkt op het eerste gezicht veel overeenkomsten te hebben met de filosofie van Thomas Hobbes (1588-1679).

The Leviathan

In zijn boek The Leviathan (1651) schrijft Hobbes over de natuurlijke staat van de mens en de structuur van de maatschappij. Hobbes meent dat mensen in feite egoïstische wezens zijn, belust op macht en materieel goed. De mens is daarom van nature in een strijd verwikkeld, waarin iedereen in de eerste plaats uit eigenbelang handelt. Een fatsoenlijke, vriendelijke omgang met een ander is niet vanzelfsprekend. De mens, in zijn min of meer oorspronkelijke, autonome vorm – zonder te zijn onderworpen aan wetten –, is volgens Hobbes egoïstisch en voortdurend bezig met het verbeteren zijn eigen status.

Omdat het niet in de menselijke natuur ligt om vrede te bewerkstelligen, moeten mensen volgens Hobbes daarom leven in een staat met een sterk regime. Een alleenheerser zorgt voor een vredige samenleving. De alleenheerser is degene die bepaalt wat rechtvaardig is en wat gestraft moet worden: hij stelt wetten op die zijn onderdanen moeten volgen. Zonder deze macht, die een mens beschermt tegen anderen, moet iemand op zijn eigen kracht rekenen. Wanneer de staat wegvalt, zo redeneert Hobbes, is er geen rechtvaardigheid of ordebewaking meer, maar is het ieder voor zich.

Allen tegen allen

Dit is wat Hobbes bellum omnium contra omnes noemt, een oorlog van allen tegen allen. Hierin is elke man vijand van elke man, ieder mens is aangewezen op zichzelf. Aangezien hij niet wordt beveiligd door ordebewakers, door een regering, heeft hij alleen zijn kracht en intelligentie om zich te beschermen tegen andere mensen. Er is geen samenleving, maar een constant gevaar voor een gewelddadige dood. Omdat er geen regering is, zijn mensen niet gebonden aan wetten. En zo vallen mensen in deze chaos terug in hun oorspronkelijke ‘state of nature’ waar  eigenbelang op de eerste plaats komt.

Fallout 3 toont veel overeenkomsten met Hobbes’ concept van een oorlog van allen tegen allen. De vernietigende kracht van de nucleaire oorlog heeft steden tot ruïnes gemaakt en het platteland tot een gevaarlijk landschap waar niets wil groeien. Hoewel de regering van de Verenigde Staten min of meer nog wel bestaat (in de vorm van de Enclave), is deze niet machtig genoeg om de boel onder controle te houden. De speler staat in een wereld van chaos en egoïsme waar het recht van de sterkste geldt. Wie in een dergelijke wereld tegen zijn natuurlijke impuls ingaat, zal daarvoor worden afgestraft. Beschaving bestaat niet in een land zonder sterke regering, volgens Hobbes. Oorlog zit in ons systeem en zonder wetten die ons binden, zullen we overgaan tot geweld om te krijgen wat we willen. Dat is wat de raiders doen, maar ook wat de speler moet doen om verder te komen in de game. Echter, er is een belangrijk verschil met de visie van Thomas Hobbes en de rode draad die door Fallout 3 loopt: er is hoop op een betere toekomst.

De macht van de speler

De situatie in Fallout 3 mag uitzichtloos lijken, toch is er een belangrijke positieve factor te vinden die recht tegen Hobbes’ negatieve visie ingaat: de speler zelf.  Het is de speler die verandering aan kan brengen en de toestand kan verbeteren. De nadruk moet hier worden gelegd op kan, want de speler kan er evengoed ook voor kiezen om de situatie te behouden en het slechte pad op te gaan. Fallout 3 mag dan laten zien dat het slechtste in mensen naar boven komt na een grote ramp, maar de game maakt tegelijkertijd ook duidelijk dat een individu altijd een keuze heeft tussen goed en kwaad.

Hobbes meent echter dat er in een situatie van bellum omnium contra omnes geen goed of kwaad bestaat: “To this war of every man against every man this also is consequent, that nothing can be unjust. The notions of right and wrong, justice and injustice, have there no place. Where there is no common power, there is no law; where no law, no injustice”. Zonder regering is er geen rechtvaardigheid, en dus ook geen onrechtvaardigheid. Het karmasysteem in Fallout 3 belichaamt de rechtvaardigheid in de game. In deze wereld bestaat onrechtvaardigheid dus wel, zij het in een wat passieve vorm door een melding op het scherm na het uitvoeren van een goede of slechte daad.

Zelfopoffering

De ultieme morele handeling wordt echter pas aan het einde van de game uitgevoerd, wanneer de speler mag beslissen over het lot van de hele Capital Wasteland. Daarbij heeft hij de keuze om zichzelf op te offeren om het land te redden. Degene die Project Purity inschakelt zal namelijk sterven door een grote dosis straling in de bedieningsruimte. Wanneer er niet wordt gekozen om Project Purity uit te voeren, ontploft het project en betekent dat het einde van de hoop op een beter leven in het hele gebied. Wanneer het wel gebeurt en de speler besluit het leven van het gamepersonage op te offeren, klimt de wereld uit het diepe dal waarin het zich bevond en keert de beschaving terug.

De game laat in de epiloog zien wat er voortvloeit uit het goede gedrag van de speler. Hoewel de speler in de loop van de game constant wordt geconfronteerd met de slechte natuur van de mens, komt de kern van hoop in de epiloog duidelijk naar voren. Een individu heeft op de eerste plaats altijd keuzevrijheid en hoeft dus niet noodzakelijk aan zijn slechte natuur toe te geven. Ofschoon de juiste weg niet de makkelijkste is, blijkt dat deze wel het beste resultaat brengt voor de meeste mensen. Opvallend daarbij is dat ook indien er een slecht einde wordt gekozen, de game de morele waarde van opoffering blijft benadrukken. In de epiloog wordt het slechte gedrag van de speller dan ook veroordeeld: “it was not until the end of this long road that the Lone Wanderer was faced with that greatest of virtues: sacrifice, but the child refused to follow the father’s selfless example”. Zelfopoffering wordt in Fallout 3 als grootste waarde gezien. Het is het ultieme voorbeeld van handelen zonder daar zelf belang bij te hebben, en daarmee gaat het recht tegen Hobbes’ concept van de ‘state of nature’ in. Wat Fallout 3 dus eigenlijk duidelijk maakt is dat mensen de potentie hebben om de wereld te verbeteren en dat daar niet perse een sterke staat voor nodig is. Een individu kan het verschil maken.

Dit artikel kwam tot stand met hulp van Jelle van Aanholt. Dit is een samenvatting van een paper over dit onderwerp. Als je interesse hebt, lees dan het hele verhaal op Scribd.

15 reacties

  1. Jaap Olsthoorn · 13-8-2010 · 12.06 uur

    ” Degene die Project Purity inschakelt zal namelijk sterven door een grote dosis straling in de bedieningsruimte. ” Er was nog een derde optie, en die koos ik. Je kon je partner naar binnen sturen, bleef je zelf leven maar je partner werd aan de straling blootgesteld. Mooi dan dat mijn partner Fawkes was die compleet immuun was tegen straling :)

    Ik vond het wel meevallen met het Hobbesiaanse in dit spel. Een stad als megaton of dat vliegdekschip, rivet city, liet mij juist zien dat zelfs in de meest verschikkelijke situaties, de mens altijd naar elkaar toe zal trekken, ook om elkaar te steunen in lastige tijden.

    Hobbes had het dan ook gruwelijk mis, de mens is geprogrammeerd om samen te werken, en dan eventueel om elkaar te bestrijden. “Not by Genes Alone” is een mooi boek dat goed uitlegt hoe menselijke samenwerkingsculuur onze evolutie beinvloed heeft.

  2. Stefan Keerssemeeckers · 13-8-2010 · 12.35 uur

    @ Jaap

    Als ik het me goed herinner, kunnen mensen in de visie van Hobbes wel ‘vreedzaam’ samen leven. Echter dit is dan te wijten aan een ‘sociaal contract’ dat wordt afgesloten omdat ieder mens in staat is de andere mens te vermoorden.

    Mensen zijn overigens niet ‘geprogrammeerd’.

  3. Thijmen · 13-8-2010 · 13.00 uur

    Persoonlijk zie ik de mens ook als egoistisch van aard. Althans, in ieder geval binnen de (westelijke) culturen waar ik kennis van heb genomen. Nu is het 359 jaar nadat Hobbes deze observeringen heeft gemaakt, maar ik ervaar dit kenmerk niet perse als een slechte eigenschap, of iets waar alleen maar geweld van komt.

    Elke actie die wij doen heeft als gevolg dat wij er op een of andere manier er beter van worden. Dit kan materiëel zijn, een gevoelskwestie of wat dan ook, maar het uiteindelijke doel is dat je erop vooruit gaat. Dat wil echter niet zeggen dat het ten koste zal gaan van anderen. Vanaf de oermens leven we al in groepen en helpen wij mee aan het groepsproces, omdat wij daar zelf ook beter van worden. Probeer maar eens alleen een mammoet neer te halen, of jezelf voort te planten. Een stricte ieder voor zich situatie bestaat dus altijd, alleen zal het zich nooit voordoen op de genoemde schaal met de genoemde chaos of gebrek aan moraal.

    Dan kan je je nu afvragen hoe zelfopoffering hier zijn plaats vind, hoe je daar beter van wordt. Dit zou kunnen vanuit een geloof over het hiernamaals, zoals bij zelfmoordterroristen. Ook zou het om gemoedsrust kunnen gaan, een kogel vangen voor je geliefde, wetende dat je haar redt en/of zelf niet de pijn hoeft te dragen van zonder haar te zijn.

    Een gedachte die net door mijn hoofd schiet, is dat een verse post-apocalyptische wereld gewoon een “New Game” is, net het ontstaan van een andere nieuwe wereld (/ beschaving), maar waar een deel van het wereldbeeld is ingekleurd door dorre vlakten en verwoeste gebouwen. Het gedrag van mensen zou hetzelfde moeten zijn op een andere planeet waar gewoon (nog) niet veel te halen valt.

    Disclaimer: Ik ben niet aansprakelijk voor enige schade van welke aard dan ook, opgelopen tijdens het jagen van mammoeten na het lezen van mijn reactie.

  4. Stefan Keerssemeeckers · 13-8-2010 · 13.10 uur

    Ik moet overigens zeggen dat de wereld van Fallout 3 een beetje een tamme post-apocalyptische omgeving is. Het is meer een ‘post-apocalyptische’ wereld geschikt voor 16 jaar en ouder! Of 16 jaar en jonger, aangezien je kinderen niet voor hun donder kunt schieten…

    Als je het vergelijkt met de oude Fallouts waren deze grafisch natuurlijk minder ontwikkeld maar veel en veel grover qua inhoud.

  5. Jesse Zuurmond · 13-8-2010 · 16.14 uur

    Ik word altijd erg blij van stukken over filosofie in games :-D. Ik ben nu al benieuwd naar de volgende, Eline!

    Hoewel ik denk dat post-apocalyptische werelden enige gelijkenis kúnnen tonen met een Hobbesiaanse natuurstaat, zie ik tegelijkertijd dat de moderne Westerse visies op post-apocalyptische chaos in wezen nog altijd het individualisme aanprijzen. Ze lijken weinig te maken te hebben met een leven in de natuurstaat van Hobbes - ‘nasty, short and brutish’. Zie ook jouw voorbeeld 2012.

    Zo ook Fallout 3. Ik moet wel even zeggen dat ik dit op jouw stuk baseer, aangezien ik de game nooit gespeeld heb :P. Uit jouw stuk blijkt dat - hoewel chaos en egoïsme hoogtie vieren - de keuzes van een individu de wereld kunnen verbeteren, met als hoogste goed zelfopoffering. Hobbes zag daar geen heil in. Ik ben het daarom ook helemaal eens met je conclusie :-).

    Zoals Stefan terecht aangeeft, is volgens Hobbes de enige manier om aan de chaos te ontkomen, het opstellen van een ‘sociaal contract’. Cruciaal hiervoor is volgens mij juist dat het door een groep wordt opgesteld. Met andere woorden, volgens Hobbes dient het individu weggecijferd te worden.

    Al met al een erg interessant artikel, ook al denk ik dus dat de wereld (en het spelverloop) van Fallout 3 weinig met een natuurstaat van Hobbes te maken heeft en meer met modern individualisme en zelfs Romantiek.

    Dat gezegd hebbende, ben ik erg benieuwd naar de vraag: in welke game wordt het individu wel ondergeschikt gemaakt aan de groep op een manier zoals Hobbes erover schrijft. Wat betekent het om een virtueel individu te zijn? Bestaat dat?

    Food for thought :-D.

  6. Sunboom · 13-8-2010 · 17.52 uur

    Sowieso zit er in de redenering van Hobbes een fout, althans, als dit stukje tekst de redenering van Hobbes goed weergeeft.

    “Omdat het niet in de menselijke natuur ligt om vrede te bewerkstelligen, moeten mensen volgens Hobbes daarom leven in een staat met een sterk regime.”

    En wie creëert een regime? Inderdaad, mensen. Deze redenering doet net alsof ‘een regime’ een derde partij is.

  7. Stefan Keerssemeeckers · 13-8-2010 · 18.13 uur

    @Sunboom

    In die tijd betekende ‘een regime’ niet automatisch een democratisch gekozen regering ;)

    Heden ten dage ook niet per se… Maar ik kan me zo voorstellen dat Hobbes ook best een tiran/absoluut vorst bedoeld kan hebben.

  8. Thijmen · 14-8-2010 · 11.16 uur

    @Jesse “Dat gezegd hebbende, ben ik erg benieuwd naar de vraag: in welke game wordt het individu wel ondergeschikt gemaakt aan de groep op een manier zoals Hobbes erover schrijft. Wat betekent het om een virtueel individu te zijn? Bestaat dat?”

    Je vragen zijn niet zo sterk gedefiniëerd, dusch ik zal antwoorden voor verschillende interpretaties:
    in welke game wordt het individu wel ondergeschikt gemaakt aan de groep op een manier zoals Hobbes erover schrijft? (Dat hij door een regime opgelegde regels moet naleven)

    Elke game waarin jij als speler het regime bent, en hij controle heeft over individuen. Dit kan a la Red Alert, veel mensen, of Final Fantasy waar je enkelen beheert.
    Als je bedoelt dat je als speler onderworpen aan een ‘regime’, gebeurt dat altijd, de game designers bepalen immers de regels waaronder jij leeft. Dergelijke wetten kunnen ook binnen een game worden nageleeft door een virtueel regime. Wanneer je misdaden begaat in Oblivion/Morrowind/GTA zal de virtuele rechterlijke macht je laten boeten.
    Dan heb je ook nog dat spelers in MMO’s regels naleven van andere spelers. Een guild in WoW zal een regime hebben en bepalen wat leden wel en niet mogen doen.

    Wat betekent het om een virtueel individu te zijn? Bestaat dat?
    Mijn inziens ben er altijd een virtueel individu wanneer je een First/Third Person game speelt. Het is bestaan binnen een (andere) wereld, met alle regels die daarbij horen. Van veraf gezien is het niet veel anders dan ons leven, de principes blijven hetzelfde.

  9. Eline Muijres · 14-8-2010 · 14.28 uur

    @Stefan
    Inderdaad, Hobbes zegt ook letterlijk in zijn boek dat zo’n regime een absoluut vorst kan zijn, maar ook een kleine groep mensen. Een regering zorgt voor vrede en orde. Hoe er wordt bepaald wie de macht krijgt, maakt niet echt uit. Het kan simpelweg het recht van de sterkste zijn, maar ook een sociaal contract, mensen die met elkaar afspreken dat een individu de beslissingen maakt. Zolang er maar iemand is met de macht. Er moet dus sprake zijn van ongelijkheid, eigenlijk, want anders wordt het een zooitje omdat iedereen elkaar wilt overtreffen.

  10. Jeroen Bos · 15-8-2010 · 15.25 uur

    Jammer dat The Road niet wordt aangehaald. Fantastische film waarin de besproken elementen ook allemaal worden aangehaald en prachtig verfilmd.

  11. Eline Muijres · 15-8-2010 · 16.39 uur

    Dat is inderdaad een mooie film die ik zeker in mijn achterhoofd had zitten tijdens het schrijven. Als ik mijn paper niet over Fallout had mogen doen, zou The Road ook een mooi onderwerp zijn geweest. Aanrader voor de mensen die geïnteresseerd zijn in post-apocalyptische thema’s. :)

  12. Sunboom · 15-8-2010 · 23.04 uur

    @Stefan: zou kunnen, maar dat maakt niet uit, want de redenering heeft het sowieso niet over hoe die regering tot stand komt, via democratische weg of via een andere.

    Ook een regering via een andere weg is ontstaan uit mensen. Tenzij Hobbes het over op Aarde gelande aliens had.

  13. Rainier Jaarsma · 16-8-2010 · 1.11 uur

    Interessant artikel.

    Ik vind de link met Hobbes eerlijk gezegd wel wat ver gezocht, hoewel het chaotische idee van een oorlog van iedereen tegen allen zeker van toepassing is op Fallout 3. De vraag is echter of er wel sprake is van een ‘state of nature’ in Fallout 3. Hoewel er misschien geen sterke regering is, is er wel een ‘leider’. Daarnaast zijn er genoeg mensen in de Wasteland die weten hoe het is om in een geregelde republiek te leven. Fallout 3 gaat dan meer over de cultuur van een postculturele samenleving dan over een natuursituatie. De sidequest die je krijgt in ‘The republic of Dave’ speelt ook een beetje met dat idee van politiek in een postculturele samenleving.

    Ik zou Fallout 3 meer identificeren, als het gaat om een overheid, met Foucault’s model van het ‘panopticon’. Die kleine zwevende apparaatjes die constant propaganda uitzenden creëren als het ware een president die achteraf volstrekt hyperreëel blijkt te zijn, een knipoog naar The Wizard of Oz (en naar God). Het gaat er niet om dat we zien, maar dat we gezien (kunnen) worden door die bots, die ons een gevoel van (on)veiligheid kunnen geven.

    Met Latours visie, zoals uitgelegd in je essay, ben ik het volstrekt niet eens. Een object kan geen moraliteit bevatten. Mensen kunnen hooguit moraliteit aan een object toewijden, maar een drempel forceert niemand om te remmen. Die moraliteit zit ingesleten in de cultuur waarin het onverstandig is om hard door te rijden (kapotte auto/boete). Het morele aspect van een drempel zit kortom tussen de oren.

    Als ik het goed herinner kreeg je in Fallout 3 ‘bad karma’ als je steelde. Dat is A) inherent aan een game die voor een groot deel een kopie is van Oblivion, waarin normen en waarden aardig vast lagen, en B) heel erg bipolair als het gaat om moraliteit. Vooral die bipolariteit, het kiezen tussen ‘goed’ en ‘kwaad’, alsof dat door God uitgegeven handvaten zouden zijn die bestaan in een State of Nature, is wat mij altijd dwars heeft gezeten aan Fallout 3 (en Oblivion). Het is wel typisch voor videogames, waarin de developer, zoals je al stelt, een soort God is die de arbitraire limieten voor goed en kwaad stelt. Maargoed, misschien is dat eigen aan videogames.

  14. Jaap · 16-8-2010 · 9.17 uur

    “Mensen zijn overigens niet ‘geprogrammeerd’.”
    Bron?

    Ik denk dat je best mag zeggen dat we geprogrammeerd zijn om sex te hebben, of ben je het daar ook niet mee eens?

  15. Stefan Keerssemeeckers · 16-8-2010 · 11.57 uur

    @ Jaap

    ‘Geprogrammeerd’ impliceert ‘intelligent design’. Ik zoek wel een bron zodra jij erachter komt wie de mens geprogrammeerd heeft! :D

    Voor de goede orde: ik ben het waarschijnlijk met je eens, het is slechts de woordkeus van ‘programmeren’. :)

    @sunboom

    Dat hangt een beetje van de interpretatie af. Het regime dwingt een vreedzame samenleving af door middel van een geweldsmonopolie. Geweld van de onderdaan wordt ook bestraft met geweld (opsluiting/ophanging). Zo wordt een ‘vreedzame samenleving’ toch afgedwongen door middel van geweld.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>