Turks fruit: gamejammen in Istanbul, dag 1



Ik type dit op een zonnig dakterras met uitzicht op de Zee van Marmara. Meeuwen krijsen, er waait een frisse zeewind. Vanuit een nabije minaret klinkt de azan. Op uitnodiging van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht ben ik in Istanbul, Turkije om in 48 uur games te maken met Nederlandse en Turkse studenten, onder de noemer Cultures at Play Game Jam. Iedereen is nog wakker aan het worden, vrijdag was een lange dag - vroeg opgestaan om het vliegtuig te halen, kennisgemaakt, concepten verzonnen, testjes gemaakt. Vandaag moet het echt gaan gebeuren.

Drie teams

We zitten vlakbij drie bekende bezienswaardigheden: de Hagia Sofia, de Blauwe Moskee en de Grand Bazaar (foto George Ruiz) zijn allemaal op loopafstand.

Eenmaal verdeeld in drie teams begonnen we gisteren bij de Bazaar: met een budget van 50 lira (ongeveer 20 euro) moeten we een object kopen dat op een of andere manier in een game verwerkt kan worden. Daarnaast moet de sfeer van de Bazaar in de game terechtkomen. Wij kiezen uiteindelijk voor een ‘oude’ landkaart, handgeschilderd op rafelig, breekbaar papier, in een plastic mapje, maar overduidelijk nep. Zo komen we op het thema ‘fake old’. Daar kun je wel wat mee in een game.

Mijn team bestaat uit Patrick, een Nederlandse interactiedesigner die ook kan programmeren, en twee sounddesigners die graag muziek componeren: de Turk Ateş en de Nederlander Julien. En een Nederlandse schrijver/journalist die wel eens wat pixels heeft geanimeerd.

We hebben dus geen programmeur, en geen artist, maar wel mensen die deze taken op zich kunnen nemen. We hebben geen gamedesigner, dus moeten we met z’n allen maar gameplay bedenken. En we hebben twee geluidslieden, buitenproportioneel veel. In theorie wordt de audio dus het tofst van onze game.

Handelsgame

Met z’n vieren brainstormen we over de handjeklap die plaatsvindt bij de Bazaar. Onze fake old landkaart kostte 187 lira, maar we kregen hem mee voor 50. En we hebben het over de achtergrond van Hollanders en Turken als veroveraars en handelaars.

Op de een of andere manier komt de discussie uit bij Turks fruit. Niet Jan Wolkers maar de delicatesse. Wat als we een handelsgame simpel en arcade-achtig houden, en focussen op de verkoop van Turks fruit? Daar kun je wel wat mee in visueel opzicht. De Turken noemen het ‘lokum’, wat ons meteen een teamnaam geeft: Team Lokum.

Ik probeer wat manieren om Turks fruit te tekenen.

En ik kijk of ik een simpele, Pokémon-achtige, wandelanimatie kan maken.

Drie verschillende concepten

’s Avonds pitcht iedereen zijn concept. Wij stellen ons idee voor van een simpele handelsgame in Turks fruit, met fake old pixelgraphics, en gebitcrushte audio (voor dat lekkere 8-bitgevoel). Het spelconcept is dat er in snelle waves klanten door het scherm lopen, die afhankelijk van de prijzen die je instelt wel of niet verschillende soorten Turks fruit kopen. Er komen steeds meer soorten Turks fruit bij, waardoor het steeds moeilijker wordt.

De andere teams hebben respectievelijk een doolhofgame rond gecalligrafeerde dieren en een sociale 3D-game die je alleen kunt uitspelen als je leert van de fouten van anderen. Totaal verschillend, benieuwd hoe ver iedereen gaat komen.

Heel laat maken we nog een wandeling langs die fraaie bezienswaardigheden, halen we een broodje döner – en een bakje Turks fruit. Ik bedenk dat een zwarte achtergrond met wireframe graphics en neonkleuren misschien beter te doen is een semirealistische aanpak, en maak nog een laatste opzetje, voordat ik er een eind aan brei en ga slapen. Morgen moet het gaan gebeuren.

Lees ook de verslagen over dag 2 en dag 3.

2 reacties

  1. Robert August de Meijer · 17-12-2011 · 14.25 uur

    Ha, ik ben zo benieuwd!
    Ik vind de Bazaar zo nep; ik hoop dat het spel de commodificatie van het “idee” van een bazaar weergeeft.

    Turks fruit is underrated, trouwens.

  2. Gillian de Nooijer · 17-12-2011 · 16.57 uur

    Kun je er nog achter proberen te komen of er een verschil zit tussen hoe de Turken daar naar games kijken en de jongens en meiden uit Nederland? Hoe ziet die opleiding er in Istanboel eigenlijk uit?

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>