Turks fruit: gamejammen in Istanbul, dag 3



Lokum is af! Gisteren op of rond de deadline van 15.00 uur tikte Patrick de laatste regeltjes code in voor onze bijdrage aan de Cultures at Play Game Jam in Istanbul, waardoor we het spel later die dag met trots konden presenteren op Bilgi University. (Lees voor de broodnodige achtergrond mijn eerste en tweede dagverslag.)

Lokum

Wat we in wezen hebben gemaakt is een haggling game over lokum (Turks fruit). Eerst moet je schalen vullen met deze lokale delicatesse, vervolgens lopen er potentiële klanten langs. Aan hun kleur zie je in welk type lokum ze zin hebben. Vervolgens kun je een aanbieding doen; als je de juiste prijs instelt, heb je een deal. De truc is dat elke soort Turks fruit een bepaalde waarde heeft, maar sommige klanten toch tot een hogere prijs bereid zijn. Je moet steeds aftasten om een zo hoog mogelijke winst te maken. En dat allemaal voordat de klant het scherm uit is gelopen.

Lokum moet de kleurenschakering en handel van de Grand Bazaar oproepen, en is gemaakt met het thema ‘fake old’ in het achterhoofd: net zoals je hier allerlei prullaria kunt kopen die zogenaamd antiek zijn, hebben wij een spel gemaakt dat misschien 8-bit oogt, maar stiekem gewoon uit 2011 komt. De pixel-animaties heb ik gemaakt, maar er zit vooral veel werk in de geluidseffecten en muziek. Niet gek aangezien ons team voor de helft uit sounddesigners bestond. Let bijvoorbeeld op hoe de sfeer verandert als een aanbieding afketst.

Niet alles is gelukt binnen de beschikbare 48 uur. Zo hadden we aanvankelijk zes soorten lokum bedacht (pistache, koffie, ‘sexy’, ‘sparkly’, ‘spicy’ en ‘water’), waarvoor ook bijpassende geluiden zijn gemaakt. Maar de laatste twee vielen op zaterdagavond al af, toen we besloten dat het spel met vier stuks waarschijnlijk complex genoeg zou zijn. ‘Sparkly’ (wit) is wel geanimeerd, maar uiteindelijk had Patrick geen tijd om hem in het spel te stoppen.

Het grootste gemis is dat we geen ‘fail condition’ hebben: je kan niet af gaan. Maar we hadden vroeg genoeg door dat er waarschijnlijk geen tijd zou zijn om zoiets te implementeren, dus veel langer nagedacht over wat de fail condition zou kunnen zijn, hebben we niet.

Mocht je benieuwd zijn naar onze game, dan kun je hem spelen (Flash).

Presenteren

Aan het eind van de middag mochten we de games presenteren en toelichten op de nabijgelegen Bilgi University. Twee van de Turkse participanten, waaronder ons teamlid Ateş, studeren aan Bilgi voor sounddesigner; de andere twee Turken studeren in hoofdstad Ankara en zijn vanuit hun programmeursopleiding een gamebedrijf begonnen.

In de presentaties was veel aandacht voor het interculturele aspect: hoe is er precies samengewerkt, en verliep die samenwerking soepel? Voor het grootste deel was het antwoord: ja. Maar zeker naarmate het slaapgebrek opliep was Engels, voor iedereen een tweede taal, toch wel een uitdaging. Gelukkig, zo merkte één team op, is C# wel universeel.

Drie winnaars

Hoewel begeleider Richard het competitie-element steeds bagatelliseerde, reikte hij na de presentaties toch medailles uit. Wij kregen de zilveren, en de terechte winnaar was het team dat Hattat maakte. Een game rond kalligrafie waarin je een rode kwast door een doolhof van zwarte lijnen moet trekken. Het spel oogt en klinkt sierlijk en meditatief.

Derde werd Undo Redo, een extreem moeilijke game die je (in theorie) alleen kunt uitspelen door met meerdere spelers een doolhof af te tasten. Het spel is ambitieus van opzet: een 3D-renditie van de gangen van de Bazaar met bewaarde posities van eerder overleden spelers. Maar in de demonstratie bleek hij zo moeilijk dat zelfs de makers er niet doorheen kwamen. Hoe ambitieuzer je opzet, hoe lastiger het is om in 48 uur tot iets functionerends te komen, zo blijkt weer.

Moe maar voldaan togen we naar het centrum van de stad, waar de dag eindige met vis en drank. Als Asterix en Obelix rond hun feestmaal lieten we de ervaringen van de afgelopen dagen nog even op ons inwerken. Het was mooi geweest.

Lees ook de verslagen over dag 1 en dag 2.

5 reacties

  1. Stefan Popa · 20-12-2011 · 15.50 uur

    Goed stuk. Leuke reeks. Ik heb de game gespeeld, tenminste, ik heb het geprobeerd. Het zal aan mij liggen, maar ik begrijp niet helemaal hoe het werkt. * Schaamt zich.

    (Het oogt en klinkt overigens lekker!)

  2. Niels ’t Hooft · 20-12-2011 · 16.36 uur

    Ik denk niet dat het aan jou ligt Stefan. Meer mensen snappen niet wat ze moeten doen. Idee is: eerst klik je op zo’n schaaltje om lokum in te kopen. (Van links naar rechts liggen de goedkope, medium en dure lokum.) Dan klik je op een bijpassend mannetje die lokum wil. Je voert de prijs wat op, doet een aanbod, en als de lokum ‘bouncet’, doe je de prijs omlaag om een beter bod te doen. Van de winst koop je weer nieuwe lokum in. Het enige wat je kan doen is zoveel mogelijk geld verdienen.

  3. Robert August de Meijer · 20-12-2011 · 16.43 uur

    Zover kwam ik: koop groene en paarse Lokum (bruine is te duur), klik vervolgens op mensen. Lees het bovenste getal (wat zij vragen), klik op aantal zodat die overeenkomt met wat die vragen, druk dan op verkoop.

    Wat ik niet begrijp is dat de mensen soms niet accepteren wat zij vragen. Wel nemen zij dan genoegen met mijn aanbod als ik er een minder van maak.

  4. Niels ’t Hooft · 21-12-2011 · 0.54 uur

    Robert: wat ze vragen is het aantal lokum, wat je instelt is de prijs per lokum (totaalprijs komt daaronder te staan). De basisprijs is ongeveer af te leiden van de inkoopprijs, maar sommige mensen willen ietsje meer betalen, andere minder. Het beste werkt iets hoger inzetten en dan snel in prijs omlaag te gaan als ze niet meteen happen. Gaan ze te laag, dan kun je het beter laten zitten (maar tegen die tijd zijn ze vaak toch al wel het scherm uit gelopen).

  5. Stefan Popa · 21-12-2011 · 13.18 uur

    Ah, op die manier. Kijk, dan speelt het al een stuk fijner weg ;-).

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>