Twisted Metal – Car of Duty



Twisted Metal heeft geen enkele toenaderingspoging gedaan naar een groter publiek. Terwijl andere reboots naast de fans ook de massa proberen te plezieren, houdt Twisted Metal zich conservatief. Zo conservatief dat je er bewondering voor krijgt.

De eerste seconden al. Anno 2012 zou je verwachten dat deze combat-racer toch eindelijk een wat meer gangbare knoppenlayout zou gebruiken. Gewoon met x gassen, of met R2. Maar nee, in Twisted Metal geef je nog steeds gas met het vierkantje. Wennen wederom, maar na uren door woonwijken spurten en driften (met x) weet je waarom die gasknop daar zit. Omdat de duim erdoor optimaal benut wordt. Gasgeven met het puntje van de duim en scherpe u-turns maken met het midden van de duim; het is de optimale benutting van knoppenplaatsing.

Hoe auto’s zich verhouden tot de zwaartekracht lijkt ook niet meer van deze tijd. Ze stuiteren alsof ze gewichtsloos zijn en de bochten die je maakt zijn zo onwaarschijnlijk scherp dat je eerder een schietspel lijkt te spelen. Maar dat is Twisted Metal ook eigenlijk: een soort Call of Duty.

Twisted Metal

Ontwikkelaar: Eat Sleep Play
Uitgever: Sony
Platform: Playstation 3

Na enige tijd merk je dat de auto die je bestuurt verdwijnt uit je gezichtsveld, opgeslokt wordt door een blinde vlek. Het enige waar je je op focust zijn wapens en tegenstanders. Alleen als de balanceeract tussen wapens verzamelen en tijdig health-pickups oppakken faalt, komt de auto weer even in beeld. Als een rode vuurbal van verwrongen staal die je herinnert aan het feit dat je een spel met auto’s speelt, en toch echt geen Call of Duty.

Maar hoewel Twisted Metal wel degelijk een spel van snelle reflexen is, is het geen spel waarin ‘goed mikken’ belangrijk is. De meeste wapens hebben een genereuze ‘lock-on’ en omdat auto’s geen ledematen hebben is er van headshots ook geen sprake. Twisted Metal is een mix van item-management en bewegelijkheid. Dat was het destijds ook.

Onveranderd en meer een HD-update dan een nieuwe visie. Wel verslavend en omdat het lang weg is geweest niet zo storend als een jaarlijks uitgebrachte shooter. En mocht je vrienden hebben die nog het geduld hebben een alternatieve besturing aan te leren, een van de beste (ook split-screen) multiplayer-games.

3 reacties

  1. Wesley · 15-3-2012 · 11.26 uur

    Na het lezen van de review heb ik nog steeds geen flauw benul wat de bedoeling in deze game is.

  2. Rogier Kahlmann · 16-3-2012 · 9.37 uur

    Excuses. Te veel uitgegaan van voorkennis. Het is een game waar je met auto’s het in verschillende (volgens mij soms dezelfde uit voorganger TM: Black) arena-achtige maps het tegen elkaar opneemt. Singleplayer lijmt met korte verhaaltjes de verschillende speltypen (deatmatch en lichte variaties daarop voornamelijk) aan elkaar. Elke auto heeft eigen pro’s en cons en een speciaal wapen. Het is geen car-combat a la Destruction Derby waarbij fysiek contact (botsen) van groot belang is. Draait voornamelijk om het afvuren van wapens.

  3. Bert · 28-3-2012 · 17.48 uur

    Net als de reviewer bij Gamer.nl heeft deze redacteur slecht zijn huiswerk gedaan. Je kunt namelijk kiezen uit drie controle schema’s, een darvan is Race, waarbij je dus gewoon de L2 en R2 knoppen gebruikt om gas te geven en te remmen.

    Daarnaast kun je wél headshots maken met de sniper pick up. Daarnaast hebben ze toch wel wat vernieuwende dingen erin gedaan, zoals een helicopter als selecteerbaar voertuig, verschillende side-arms, turbo ram door middel van de sixaxis..

    Verder snap ik persoonlijk geen jota van de vierde alinea. Je auto verdwijnt uit het blikveld? je komt als een rode vuurbal weer terug? huh??

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>