Ubisoft en het erfgoed van Kevin Butler



Volgens mij is het allemaal de schuld van Kevin Butler. De reclameman kwam vorig jaar bij Sony opdraven en een slordige tien minuten lang lag de gehele zaal in een deuk. Iedereen vond het fantastisch. Kortom, als je een succesvolle persconferentie wilt houden op de E3, breng dan vooral veel humor! Dat was op de eerste dag van de E3 2011 althans de gedachtegang van menig publisher. Microsoft, EA, Ubisoft en zelfs Sony deden een duit in het zakje. Enkel Sony slaagde, met wat gezonde zelfspot. De rest faalde jammerlijk. En Ubisoft spande de kroon.

Marketingbobo

Ubisoft had namelijk bedacht om de Kevin Butler-truc over hun gehele persconferentie uit te smeren. Het middelpunt van dit alles: een overenthousiaste marketingbobo die al snel de bijnaam Mr. Caffeine opgedrukt kreeg. Ik weet niet eens z’n echte naam meer. Dat is ook niet belangrijk. Wel belangrijk is de pijnlijke constatering dat Mr. Caffeine het jaar op jaar falen van de Ubisoft-persconferenties met vlag en wimpel voortzette. Het ongeremde enthousiasme werd al na vijf seconden uiterst vermoeiend en toen was er nog een hele show te gaan. Bijzonder jammer, aangezien er uiteindelijk toch voldoende interessante games getoond werden.

De rode draad van de persconferentie was het vijfentwintig jarig bestaan van Ubisoft. Daar kun je leuke dingen mee doen, zoals een retrospectief op oude klassiekers. Die mogelijkheid was er zeker, met terugkerende franchises als Rayman, Ghost Recon en Driver. Ubisoft gooide het over een andere boeg en kwam met retrovarianten van hun franchises in filmvorm. Grappend werd al snel geroepen dat veel van die retrogames er beter uitzagen dan hun moderne equivalenten. Toch niet helemaal de opzet van Ubisoft mijns inziens, tenzij men daadwerkelijk besluit om er speelbare producten van te maken.

Professioneel

De hele show was zo pijnlijk geforceerd; ook Mr. Caffeine zelf wist er op den duur geen raad meer mee. Hij proefde ook wel dat zijn stortvloed aan grappen maar niet aankwam. Dat hij teveel bullshit stond te verkondigen. Dat zijn retro ‘tudutudu’-geluidjes bijzonder stom waren. Daar kon hij natuurlijk ook niets aan doen. Dat was de schuld van het script. Want niet alleen Mr. Caffeine ging er aan onderdoor, ook geliefd gamedesigner Michael Ancel moest er aan geloven. Je zit toch gewoon met samengeknepen billen te kijken wanneer zo’n industry professional zich zo te kijk zet op een podium?

Op zo’n moment rijst bij mij onmiddellijk de vraag of de gehele industrie dit medium niet wat professioneler aan zou moeten pakken. Misschien zou het dan ook wat serieuzer genomen worden door de mainstreammedia en de maatschappij in het algemeen. Een cliché, ik weet het, maar wel een cliché dat discussie teweegbrengt. Want aan de andere kant vinden wij al die onzin rondom de E3 toch ook wel weer leuk. Oerdegelijke en zakelijke persconferenties zouden deze industrie namelijk ook weer tekortdoen. In ieder geval mag men Kevin Butler van mij vergeten en de volgende keer humor achterwege laten… als je er toch niet goed in bent.

3 reacties

  1. Roland van Hek · 7-6-2011 · 20.55 uur

    Ik vind al die onzin rondom de E3 helemaal niet leuk.

  2. Zhero · 7-6-2011 · 22.12 uur

    Jack Tretton is wat mij betreft de man van de E3 met zijn rustige manier van praten en Ridge Racer grap richting Kaz Hirai.

  3. David Nieborg · 8-6-2011 · 12.39 uur

    Sterke analyse!

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>