UMD-films mogen het nog eens proberen



image

Terwijl iedereen zich al had neergelegd bij het falen van UMD films – die mini-dvd’s die je voor je Playstation Portable kan kopen, weet je nog? – probeert Sony ze nog eens tot leven te wekken. Het bedrijf geeft zijn fouten toe: “We were offering UMD’s that were more expensive than DVD’s. And we want content that is in line with what the demo[graphic] is asking for, action and comedy… not romantic dramas.”. Ik vrees dat ook deze ‘tweede opslag’ rechtstreeks in het net zal verdwijnen.

21 reacties

  1. Roy Swiers · 17-8-2008 · 23.02 uur

    Mwa, je weet het maar nooit… Bij ons in de winkel verkopen de tweedehands UMD’s eigenlijk best goed. We blijven ze inkopen als mensen ze inruilen en zeker nu in de vakantie periode doen ze het goed, maar anders ook wel eigenlijk.

    De UMD’s zijn bij ons 4,95 , 6,95 of 9,95 afhankelijk van de titel, populariteit en hoeveel dubbele we hebben. Maar goed, er is dus zeker wel een markt die dit koopt. Misschien moet ervoor zorgen dat de gameshops het allemaal hebben liggen en dat het bij de grote ketens tussen/bij de games ligt en niet op de filmafdeling. Zou al eens een hele hoop kunnen schelen.

  2. Henk · 18-8-2008 · 12.01 uur

    Tis toch ook volkomen kut? Wie gaat er nou betalen om een film te zien op zo’n klein schermpje? Daarnaast is hier de ultieme verklaring:

    De tijd van media kopen is voorbij. We groeien op (Ik ben 25 en al gewend) in een cultuur waar het vanzelfsprekend is dat we downloaden als de neten. Zelfs Bush heeft de Beatles op zn Ipod staan, wat onmogelijk legaal kan zijn. En het is ook logisch. Waarom zou ik geld betalen voor een product dat ik misschien wel vind zuigen? Nope, ik download liever wat; kost niets en je loopt geen risico. Iedereen weet dat dit niet alleen voor muziek, maar ook voor films en games opgaat. Ga ook niet hypocriet lopen lullen in de reactie hierop, ook jij hebt gigabytes illegaal op je harddisk staan.

    Een oplossing is er ook wel, hoor. Extra fysieke content. Een special edition inclusief metalen doosje of een action figure. Dan betaal ik namelijk gerust 20 euro voor een cd of film. 50 euro voor een game? No way. krijg ik er een orc en leren kaart van Azeroth bij? No problemo!

    Goed, dat is dus het probleem met die UMD’s. Maar ook dit: Je wilt alleen een film kopen op UMD als je weet dat je hem (binnenkort) gaat kijken. Vliegreis ofzo. En nog wat, heb je het wel eens geprobeerd? Zit je 90 minuten lang met die PSP in je hand, ook niet prettig, hoor!

    Genoeg geluld, lijkt me zo. Nu is er ruimte voor redenen om wél een film op UMD te halen.

  3. ErikJ · 18-8-2008 · 12.16 uur

    Nadeel is gewoon dat UMD het inferieure formaat is. Je wilt het liefst een Blu-ray of DVD met je favoriete film hebben voor thuis. Dan ga je niet nog eens extra nog die films op UMD erbij kopen voor onderweg.

    En het illegaal downloaden van films doe ik ook wel, maar zelf ben ik dan nog wel altijd bereid om de films alsnog op DVD te kopen als ik ze tof vind. Wel pas als hij wordt afgeprijsd of in de budgetbak ligt that is…

  4. Wesley · 18-8-2008 · 15.16 uur

    Dit gaat inderdaad niet werken. Want waarom zou je in hemelsnaam een UMD kopen als de dvd ernaast staat en in de meeste gevallen nog goedkoper is ook.

    En je kunt die UMD’s ook alleen maar afspelen op je psp en nergens anders op. En dan is het toch een beetje duur voor zo’n filmpje.

  5. Jan M · 18-8-2008 · 16.50 uur

    @Henk: natuurlijk kan je de Beatles legaal op je iPod zetten. Voor eigen gebruik is een cd rippen toegelaten.

  6. Niels ’t Hooft · 18-8-2008 · 17.32 uur

    Ik wou net zeggen, de Beatles op *mijn* iPod zijn legaal!

  7. Henk · 18-8-2008 · 17.41 uur

    heren, dit zinnetje staat er niet voor niets:

    ‘Ga ook niet hypocriet lopen lullen in de reactie hierop, ook jij hebt gigabytes illegaal op je harddisk staan.’

    Dat je toevallig de Beatles wel legaal hebt, big deal. Daarbij, Bush kon 1-2-3 geen verklaring geven voor zover ik weet. Nou is de beste man niet de slimste, maar dat zou ie wel moeten weten. Nu ik er bij nadenk, die man is plus 50. Weet ie uberhaupt wel hoe een cd te rippen?

    Doet er niet toe. Jan en Nielus, en een ieder die zich aangesproken voelt: Sjut de fuk up. Niet zo hypocriet, dat maakt je lelijk. Trouwens, check dit bericht, men begint het te snappen!

    http://www.nu.nl/news/1705726/210/Ontwikkelaar_roept_hulp_in_van_piraten.html

    Trouwens, ook mensen die zeggen te downloaden om daarna het product te kopen geloof ik niet.

  8. Bart Breij · 18-8-2008 · 20.12 uur

    Nee, ik download niet om vervolgens iets te kopen nee. Maar sommige dingen die ik download, koop ik daarna wel als ik het echt tof vind. Ik noem cd’s van MUSE, Coldplay, Guus Meeuwis en ga zo maar door.

    Alexander Blu, die zijn loungemuziek gratis aanbiedt op alexanderblu.com, heb ik zelfs tien dollar geschonken. Zo kan het ook Henk.

    Maar terug naar het onderwerp: van UMD’s kijken kreeg ik tranen in de ogen. Het beeld was me gewoon te scherp, mijn ogen of lenzen konden het niet aan. Ik kijk serieus liever naar een YouTube filmpje op mijn iPhone.

  9. TAW · 18-8-2008 · 20.53 uur

    Jemig, voor al dat downloaden heb ik allemaal geen tijd. Voor mij ook nog eens te omslachtig. Ik luister gewoon naar 3FM en hoor dan wel wat ik goed vind klinken. Of ik luister wat nummers een paar keer op Youtube ofzo. Zo af en toe een album kopen is wel tof. Soms een beetje dingen op de gok kopen is leuk. Ik koop niet altijd dingen wanneer ze net in de winkel liggen en zo scoorde ik laatst een CD van Air voor slechts 4 euro.
    Oh wacht we hadden het over films natuurlijk. Op UMD. Daarop zeg ik: Ja! Het liefste heel wat anime films. Het enige wat ik aan films op UMD heb is Spider-man 1 en 2, Batman Begins, The Punisher, Cowboy Bebop, Metropolis, Final Fantasy VII. Ik zou er nog met alle plezier wat anime films bij willen hebben vanaf zo’n 5 tot 10 euro per stuk.

  10. Claire Donkersloot · 18-8-2008 · 21.30 uur

    Ik moet eerlijk bekennen dat ik nogal eens een UMD film koop, ik heb er ook iets van 30 *bloos*. Dit komt omdat ik vrij regelmatig in het vliegtuig zit, en ik heb echt geen tijd om een hele film te downloaden. Zodoende dan maar kopen, de prijs boeit me verder niet, maar ik ben ook verre van prijsbewust. Het gerucht gaat dat ze daar in Nederland wat meer op letten ;-).

  11. Frank Verhoef · 18-8-2008 · 23.27 uur

    Betaal je voor MUSE en Coldplay? Tja, dat is erg zonde van het geld!

    Zelf download ik allerlei cd’s; daarna koop ik ze (vrijwel altijd, zodra ik ze op het internet/in de winkel vind). UMD-films zijn hartstikke leuk voor onderweg, en je hoeft niet negentig minuten achter elkaar te kijken. De PSP onthoudt namelijk waar je bent gestopt met kijken.

  12. Niels ’t Hooft · 19-8-2008 · 0.10 uur

    @Henk: Dat veel mensen veel illegaal downloaden betekent niet dat iedereen dit doet. Wat een rare generalisatie. Hoe kan het anders dat iTunes inmiddels de grootste muziekwinkel van Amerika is?

    Misschien 1% op mijn iPod is illegaal gedownload, vaak type ‘leuk popliedje, maar ik ga echt niet het album kopen’. 10% is op iTunes gekocht, 10% gekregen van vrienden (grijs schemergebied) en de rest zijn mijn oude cd’s, geïmporteerd. Ik vind iTunes makkelijker en prettiger dan illegaal, en het is ‘good karma’ zoals Steve Jobs het ooit zo treffend uitdrukte. Ik vind het ook gewoon prettig om geld uit te geven aan dingen die ik goed of mooi vind.

  13. Henk · 19-8-2008 · 1.14 uur

    *neemt zich voor om alexanderblu.com te checken*

    Claire just made my point wat betreft het aankopen van UMD voor reizen. @Niels, beetje kinderachtig dat je dit een rare generalisatie noemt. Dat jij zoveel legaal hebt is gezien je enorme hoeveelheid ‘oude’ cd’s niet zo vreemd. Wil ik scherp zijn, is er daar dus 80% ruimte voor illegale mp3’tjes. Maar je weet net zo goed als ik, dat het voor de nieuwe generatie consumenten vreemd is om te betalen voor wat voor media dan ook.

    Wel ga ik graag naar de bios of concerten, ga ik uit mijn dak bij Lowlands en word warm in mijn schaamstreek van special editions van leuke films of muziek. Zo heb ik bijvoorbeeld een toffe box van de vorige Hulk film, met daarin een kopie van de eerste Hulk-strip en nog wat dingetjes. Tof!

    “Zelf download ik allerlei cd’s; daarna koop ik ze (vrijwel altijd, zodra ik ze op het internet/in de winkel vind).” @Frank: GELUL! Dus jij download muziek om het later nóg een keer te downloaden? Geloof je toch zelf niet?

    Sorry dat ik zoveel neertik; het gaat me nogal aan het hart. Ik vind namelijk, dat er niet zo idioot over gedaan moet worden en dat er meer dan voldoende oplossingen zijn. Zie een Battlefield Heroes of WoW.

  14. Niels ’t Hooft · 19-8-2008 · 8.38 uur

    @Henk: Dat veel mensen veel illegaal downloaden weet ik, dat is ook het punt niet. Waarom ik reageer en blijf reageren is het absurde verwijt dat omdat veel mensen illegaal downloaden, ik (of ‘iedereen’) dat ook zou doen. En dat het hypocriet zou zijn om te stellen dat het niet zo is. Dat slaat gewoon nergens op. Geef het maar toe.

    Ik snap trouwens niet wat je bedoelt met je opmerking over 80%… Ik heb die cd’s, en ik wil ze luisteren, en dat ik ze nu gedigitaliseerd heb, heeft ze veel toegankelijker gemaakt dan vroeger.

    Anyway, je hebt gelijk over de dingen die film- en gamemakers kunnen doen (en al doen) om klanten te (blijven) trekken. Maar schrap ook het gemak en de good karma van iTunes niet van het lijstje. Als gamemakers hun games vanaf dag 1 (ik denk even aan de mensen die Japanse DS-games via de R4 spelen) wereldwijd gemakkelijk ter download beschikbaar zouden stellen tegen een prijs die je bij impuls uitgeeft (zoals iTunes dus, althans, € 10 voor een album is geen prijs waar ik lang over hoef na te denken), denk ik dat ze zo weer wat markt terug kunnen pakken.

  15. Henk · 19-8-2008 · 11.17 uur

    Maar Niels, je zegt zelf ook een gedeelte illegaal of semi-illegaal te hebben, dus zo raar is mijn stelling niet. Daarnaast heeft nog niemand in deze 9of is het ‘dit threat’) threat gezegd dat ie NIET illegaal download.

    En dat van die 80% bedoelde ik als volgt: Het zijn cd’s die je al had, maar er zal nieuwe muziek bij blijven komen die je op je iPod wilt. Enniewee, beetje omslachtig rekensommetje das waar. Forget about it.

    Ben het trouwens helemaal eens wat betreft je opmerking van downloaden. Maar ja, overtuig ‘ze’ maar eens dat de prijs van games naar beneden moet. Voor muziek is het een ander verhaal, ben ik bang. Er komt per week zóveel uit dat de moeite waard is, dat het onmogelijk is overal een album van te kopen. Ik vind het gewoon zonde om niet alles te kunnen luisteren. Als je wilt kan ik een lijstje voor je samenstellen van de muzikanten die ik niet had gekend of gewaardeerd wanneer ik niet had kunnen downloaden. Die lijst beslaat het grootste deel van mijn muzikale kennis. En stiekem vind ik € 10,- al teveel voor een album.

  16. ErikJ · 19-8-2008 · 13.29 uur

    Als ik 10 Euro neerleg, wil ik ook eens schijfje met boekje etc. hebben. Het is blijvend en tastbaar. Daarom download ik geen muziek legaal; vind het gewoon te duur voor wat je krijgt. En de prijs is met 99 cent per track ook te hoog imho. Dan betaal je voor de digitale versie net zoveel als een CD met alles erop en eraan. Misschien ouderwets? Als ik een CD koop ben ik iig. niet duurder uit, en kan ik hem alsnog naar MP3 overzetten zodat hij ook op mijn Cowon-mp3 af te spelen is. Ik download zeker wel muziek illegaal uit nieuwsgierigheid, maar als ik het ECHT goed vind koop ik het alsnog op CD. (Wat jij maar niet schijnt te kunnen geloven. Gelukkig bevestigt Bart dan ook weer dat ik niet de enige ben).

    En tuurlijk heb ik wel enkele gigabytes aan illegale muziek op mijn pc staan, die ik niet nodig vind om aan te schaffen op CD. Beetje in de categorie; die horen we wel eens langskomen als de PC op shuffle staat. Die CD’s zou ik echter nooit in de winkel gekocht hebben. Misschien dat dat veranderd als ik klaar ben met studeren en wat meer geld achter de hand heb, misschien ook niet. Ik zal ze ook niet missen als mijn harde schijf crasht ofzo.

    Tsjah, en illegaal muziek verkrijgen is al zo oud als de casetterecorder die wekelijks de top40 van de radio opnam ;-).

  17. Jurrie · 21-8-2008 · 13.24 uur

    Het gaat volgens mij ook niet om de vraag of je wel eens iets download, maar meer om de vraag of je wel eens iets koopt!

    In de praktijk blijkt toch vaak dat downloaden als vervanging voor aankopen gebeurt. En er komen allerlei ‘redenen’ voorbij, maar feit blijft dat het niet goed is.

  18. Henk · 23-8-2008 · 12.08 uur

    Precies Jurrie! En inderdaad, het is niet goed. Maar tegenhouden kun je het toch niet. En het is ook geen mindset die je zomaar even terug draait. PC-fabrikanten hebben zelfs toegegeven dat ze er blij mee zijn.

    Daarom moet de industrie haar ogen eens open doen en betere alternatieven leveren. In de meeste branches is die switch allang gemaakt: van ‘wat kunnen we maken’ tot ‘wat wil de klant dat we maken?’. Wat dat betreft loopt de media industrie natuurlijk hopeloos achter.

    Zie het bioscoopbezoek. De bioscopen hebben nog nooit zo vol gezeten, maar daar hebben de mannetjes geen oog voor.

  19. Jurrie · 23-8-2008 · 15.11 uur

    @Henk: ik vind het argument of je iets niet kunt tegenhouden geen hout snijden. Dat is hetzelfde als we zeggen dat we nieuwe fietsen maar zonder slot gaan verkopen, want fietsendiefstal is toch niet tegen te houden.

    Ik geloof ook niet dat deze mindset niet is terug te draaien. Volgens mij is er momenteel terecht veel aandacht voor deze zaken en is de publieke opinie op veel vlakken aan het veranderen.

    Verder heeft de Games industrie heeft naar mijn idee zijn ogen wagenwijd open en levert volop alternatieven. Demo versies (try-before-you-buy), Steam (full digital downloads), Metaboli (flat fee rental)en tegelijk games die in zeer uiteenlopende prijsklassen worden aangeboden (4,99€ t/m 69,99€) Consumenten vinden altijd wel een reden om hun gedrag te vergoelijken. Feit blijft dat als je niet meer koopt omdat je downloadt/kopieert je fout bezig bent.

    Bioscoopbezoek lijkt me logisch en niet vergelijkbaar, want een bioscoopervaring is onvergelijkbaar met een download/thuis kijk-ervaring. Terwijl bij digital downloads (mp3,game, movie) de ervaring gelijk is (buiten het feit van ‘good karma’ bij gewone betaling van wat je consumeert als entertainment consument)

    En blijkbaar maken we nog steeds een product wat de consument graag wil, waarom zou hij anders de moeite nemen om iets te downloaden?

  20. Henk · 23-8-2008 · 15.33 uur

    “want een bioscoopervaring is onvergelijkbaar met een download/thuis kijk-ervaring.”

    Dat is wat ik bedoel. De games en muziek industrie moeten ook ervaringen of iets dergelijks brengen, waardoor een aankoop gerechtvaardigd wordt. Ik download muziek, heb dezelde ervaring en voel me er echt niks minder om.

    Daarbij vind ik downloaden niet verkeerd; het is de toekomst. Media heeft een meerwaarde nodig wil ik er geld voor betalen. Zo heb ik bijvoorbeeld dik een jaar lang WoW gespeeld. 10tje per maand. Vond ik de moeite waard.

    Waarom zie je nergens anders een ‘pay when you play’ systeem? Euro per uur, ofzo. Aangezien je per game ongeveer 40 - 60 uren bezig bent om m uit te spelen, betaal je uiteindelijk nog wel de kosten. En die opties die jij noemt zijn nog steeds opgezet uit de gedachte ‘Wat kunnen wij maken?’ Bijhoorlijk oeverloze discussie, natuurlijk.

    Uit je laatste alinea maak ik uit dat je zelf in de branche zit, klopt dat? In dat geval begrijp ik je standpunten, maar ik vind ze niet passen bij de huidige realiteit. Je hebt gewoon gelijk, maar daar heeft de consument gewoonlijk schijt aan. En daar tussenin, daar zit ergens de oplossing.

  21. Jurrie · 23-8-2008 · 16.29 uur

    @Henk: dat bedoelde ik niet, mijn punt was dat een bioscoopervaring niet (echt) te evenaren valt thuis en daardoor dus niet onderhevig is aan vervangend downloaden, voor andere media gaat dat niet op.

    Naar mijn mening brengen de huidige generatie games ervaringen als nooit tevoren, dus dat kan geen argument zijn.

    En ik vind downloaden ook helemaal niet verkeerd, het is niet alleen de toekomst, het is helemaal nu. Wat verkeerd is wanneer mensen wel de entertainment consumeren (al dan niet via download) maar er niet over willen afrekenen. En voor wie niet wil (of kan) betalen zijn er voldoende alternatieven (radio luisteren bijvoorbeeld).

    En ja, ik werk zelf in de branche (games). Ik zie niet zo waarom mijn standpunten niet passen bij de realiteit. Ik ben de laatste die zal zeggen dat we niet naar consumenten moeten luisteren, dat vind ik juist essentieel. Maar sommige kromme dingen worden nooit recht, hoe vaak je ze ook herhaalt.

    Wat ik bedoelde aan te geven dat de games industrie (in tegenstelling tot de muziekindustrie, die zich veel te lang tegen mp3 en digitale distributie als model heeft verzet) wel een flink aantal alternatieven bieden. Je kunt dan niet aankomen met dat er geen opties zijn die jou passen en dat je daarom wel de content gebruikt maar er niet voor wilt betalen.

    Prijs blijft altijd een gevoelig punt en ik vind ook 69,99€ voor een nieuwe game een behoorlijk bedrag. Maar dan moet je keuzes maken. Niemand verplicht je tot het aanschaffen van tripleA games, er zijn voldoende alternatieven (platinum, classics, tweedehands etc…) Maar als je wel de rijke volledige ervaring wilt hebben, dan hoort de aanschaf erbij. Zo gaat het overal, daarom rijdt de ene persoon in een Porsche en iemand anders in een Skoda en winkelt de ene persoon bij de AlbertHeijn en de ander bij de Lidl.

    Maar ondertussen hebben we het topic hiet een beetje ‘gekaapt’ :-) het ging immers over UMD…Sorry Nicolas!

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>