Versus Mode: onze incrowd



Donderdagavond, hemelvaart. Terwijl Utrecht er uitgestorven bij lag, verzamelden zich in het oude ABN-gebouw aan het Neude gamejournalisten en ontwikkelaars. Om met elkaar te sparren, te discussiëren en misschien zelfs een beetje ruzie te maken. Althans, dat was wat ik verwachtte van deze heuse Versus Mode, een battle tussen twee partijen die niet met (en niet zonder) elkaar kunnen leven.

Aan de kant van de developers: Collin van Ginkel van Two Tribes en Martin Janse van Playlogic. Niet de grootste namen, maar in ieder geval wel mensen met ervaring. En met ervaring in het benaderen (behandelen? masseren? vertroetelen?) van de gamepers. De vertegenwoordigers van die gamepers waren minder logische keuzes: Niels ’t Hooft (deze site) en Matthijs Dierckx-Kuijper (Control). Mannen die al lijnrecht tegenover de heersende schrijvers staan, en beter plaats hadden kunnen nemen naast de ontwikkelaars. Om vervolgens ruimte te laten voor een Boris, een JJ of een Jelle.

De eerste vraagstelling miste al pit en kon al bijna voor iedereen aan tafel ingevuld worden: “Moeten recensenten rekening houden met het vele werk dat in een game gestoken wordt?” Een beetje een kulvraag. Nee, natuurlijk niet! Elke recensent die dat wel doet, pleegt faillissement op zijn eigen mening. Daar was iedereen het zo ongeveer mee eens en al snel ging de discussie, ondanks het voornemen dat niet te doen, tóch over de pr-kant van de zaak, een kant waar ik deze partijen graag over zag praten.

De fluwelen handschoen

Het bleef echter gemoedelijk, te gemoedelijk. Terwijl gespreksleider Vlad Micu, quasi-geïnteresseerd en plukkend aan zijn baardje, nog zijn best deed om het vuur aan te wakkeren, bleef het gesprek steken op een goedbedoelde tip hier en een bemoedigende schouderklop daar. Er was geen venijn, geen frictie noch wrijving. Iedereen kende en mocht elkaar en los van een ondeugend grapje aan het adres van Collin (over wanneer ze nou eindelijk eens zouden stoppen met de zoveelste versie van Toki Tori), bleef de scherpte uit.

Ook de kansen om elkaar in de haren te kunnen vliegen werden niet benut. Martin Janse gaf in ieder geval aanleiding voor een terechtwijzing, toen hij verkondigde dat veel journalisten Fairytale Fights hadden ‘afgefakkeld’ omdat ze de grafische stijl niet zouden hebben begrepen. Je kon de zaal op dat moment horen denken: ‘Gelul, dat is misschien maar één van de vele, vele redenen.’ Van Niels en Matthijs kwam niet meer dan een voorzichtig suggestief: ‘Ja, maar in de previews waren ze toch wèl enthousiast over die stijl?’

En toen had ik weer zo’n inzicht. Wij, ik, degenen die verkondigen dat de mainstreamgamepers niet deugt omdat deze veel te veel verweven is met pr-bureau’s, zijn zelf onder invloed van iets veel ergers. Van betaalde perstrips laat de moderne gamejournalist zich niet meer zo snel van de wijs brengen, maar het soort vriendschappen dat hier -in de incrowd van Nederlands ‘serieuze gamejournalistiek’- aan het ontstaan is, vertroebelt de objectiviteit misschien nog wel veel ingrijpender. Nu weet ik helemáál niet meer waar ik heen moet.

18 reacties

  1. Menno Schellekens · 15-5-2010 · 13.09 uur

    Iedereen wordt wel ergens door beïnvloed. Geld, reviewexemplaren, of misschien zelfs vrienden, levenservaring of eigen sociale gevoeligheid.

    Soms lijk je boos dat gamejournalistiek bedreven wordt door mensen van vlees en bloed.

  2. Stefan Keerssemeeckers · 15-5-2010 · 13.22 uur

    @ Menno

    Dat is niet hetzelfde.

    Misschien wordt het tijd voor een Bashers-trainingskamp in Italië! Tackles op nekhoogte, inkomen met twee gestrekte benen enz.

  3. Laurens Naudts · 15-5-2010 · 13.41 uur

    @ Menno

    Mensen gaan zekere standpunten innemen en deze worden inderdaad mede beïnvloed door externe factoren. Maar als men wil komen tot de pure essentie van de zaak en indien men een zekere vorm van objectiviteit wil behouden, moet men bepaalde factoren kunnen wegfilteren zoals geld of vriendschap.

    Bitmob.com besloot niet naar Captivate te gaan dit jaar omdat ze voelden dat instemmen met een luxereis hun journalistieke deontologie zou aantasten.

  4. Collo · 15-5-2010 · 14.43 uur

    Ik had graag willen zeiken op Niels hoor, maar als hij tijdens het gesprek aangeeft dat zijn ideaalbeeld is om de ‘dromen’ van game developers te beschrijven in recensies, dan ben ik het roerend met hem eens. :)

    Misschien volgende keer inderdaad wat strenger selectie-beleid, hoewel ik ook wel begrijp dat het niet makkelijk is om kopstukken te regelen voor dit soort kleinere setups. (ja grapje :))

  5. Menno Schellekens · 15-5-2010 · 16.13 uur

    @ Stefan:

    Wat is niet hetzelfde?

    @ Laurens:

    Als journalist is je belangrijkste bezit het vertrouwen van je doelgroep. Als je ongeloofwaardig wordt, loopt men bij je weg. Bit.mob mag niet naar Captivate zijn geweest, hun broeders bij Area 5 wel. Die hebben daar heel leuke segmenten opgenomen en hun geloofwaardigheid behouden. Je kan als journalist geloofwaardig zijn én leuke dingen doen. Je kan als journalist ongeloofwaardig zijn én niet naar events als Captivate gaan.

    Het is waar je als journalist en als lezer de grens trekt. Ik moet zeggen dat ik Red Steel 2 een tijdje toffer heb gevonden vanwege de lollige, open creative director. Voor mijn Uitgespeeld ( http://bashers.nl/red-steel-2-werkt-maar-de-wii-stelt-teleur ) heb ik geprobeerd door te dringen tot het hart van de zaak en heb daar niemand bij gespaard, ondanks de coole creative director en de lekkere sushi bij Ubisoft!

    Mijn oorspronkelijke punt was trouwens dat iedereen wel beïnvloed raakt, ook ‘serieuze’ redacteuren. Je bent als mens bevooroordeeld door je ervaringen, je vrienden, je omstandigheden. Dat hoort bij je menselijkheid. Je daarover druk maken, zoals Rogier hierboven doet, lijkt me zinloos.

  6. Rogier Kahlmann · 15-5-2010 · 16.48 uur

    Er werd daar gezegd, door beide partijen, dat een persoonlijk en warm contact met ontwikkelaars meer invloed kan hebben op de reviewscores dan het contact met PR-medewerkers. Matthijs gaf het zelfs als tip mee aan Collin en Martin. Serieuze gamepers heeft misschien eerder dit soort directe contacten dan mainstream-pers, en dat dwingt me tot enig zelfreflectie.

  7. Laurens Naudts · 15-5-2010 · 17.20 uur

    @ Menno

    Even voor de duidelijkheid. Ik ben niet van mening dat de door Bitmob gemaakte keuze de enige juiste keuze was!
    Ik ben er net als jij van overtuigd dat je als journalist je eigen oordeel kunt vormen zonder je te laten beïnvloeden door de prachtige locaties waarin een ontwikkelaar zijn games toont.

    En hoewel je druk maken over dit alles inderdaad vrij zinloos is, ben ik het met Rogiers kritiek volledig eens.

  8. Niels ’t Hooft · 15-5-2010 · 17.50 uur

    Ik vind dat Rogier een goed punt heeft. Ik ben veel te dikke vrienden met mensen als Collin en het panel was interessanter geweest met een PU’er, Gameking of Insidegamer.

    Uiteindelijk komt het neer op de duale rol die veel gamejournalisten hebben, van kritische journalist en game-evangelist. (En: van reviewer en nieuwsreporter/previewer.) Ik wil kritisch zijn, maar ik wil ook mensen enthousiast maken voor het ontwikkelproces en de leuke mensen die games maken, waar je in het geval van Collin en Martin heel dicht bij kunt komen omdat ze simpelweg in de buurt zijn.

    Tot op zekere hoogte kun je daar, zoals Menno zegt, bewust van zijn en het knopje in je hoofd omzetten als je van report naar review gaat (en als je mensen te goed kent, zoals ik Collin, moet je vind ik zijn games niet reviewen). Aan de andere kant is het niet voor niets dat iemand als Seth Schiesel, toen die voor de New York Times stopte met gamereportages en recensies ging maken, al zijn contacten met de industrie afkapte. Om zich zo optimaal in te leven in de enige groep aan wie hij verantwoording zou moeten afleggen, namelijk de lezers.

    Tot slot, zinloosheid. In relatieve zin wel, misschien. Maar zo zinloos dat je het er niet over moet hebben? Volgens die logica zou je uit het leven moeten stappen, omdat ook dat aantoonbaar nergens goed voor is. Ik kies ervoor om te leven en om te discussiëren over hoe je gamejournalistiek dient te bedrijven.

  9. Vlad Micu · 15-5-2010 · 20.31 uur

    Ik kan Rogier geen ongelijk geven over enkele punten die hij aanhaalt; Nederland is inderdaad gigantische incrowd en tja, versus mode is uiteindelijk door circa 8 Bashers bezocht.

    Even wat dingen rechtzetten waar naar mijn mening niet over is nagedacht toen dit artikel werd geschreven:

    Heb je ooit de partijen in een discussie gezien die je hier graag bij had willen zien? Bij ‘echte’ kopstukken vind je jammer genoeg veel te vaak de kat in de mand. Op de GDC zag ik het ook al te vaak. Geen duidelijke mening, schuw, nerveus en te bang om eerlijk te praten over hun werk en praktijken of beschermd door een laag PR. De persoonlijke verhalen en openheid van Collin en Martin, zowel als Matthijs en Niels waren in mijn ogen juist daarom ontzettend waardevol en zeldzaam voor de oren. Het waren vier professionele mensen die elkaars werk respecteren en er op een normale wijze over kunnen praten.

    We zijn uiteindelijk ontzettend tevreden over deze eerste editie Versus Mode. Voornamelijk omdat we eindelijk het subject van de PR machine opzij hadden kunnen leggen, daardoor twee partijen direct tegen over elkaar hebben gezet over enkele delicate onderwerpen en daarmee (voor zover ik weet) voor het eerst op deze manier hebben kunnen discussiëren over serieuze zaken die zowel de sprekers als het publiek aangingen.

    Ps.
    Quasi-geïnteresseerd? Aan mijn baard plukken? Beetje aan de beledigende kant en compleet irrelevant Rogier. Ik ben wel erg blij met mijn baardje en genoot volop van de discussie.

    Pps.
    Vond je er toevallig nog iets wél goed aan, Rogier?

  10. Rogier Kahlmann · 15-5-2010 · 20.45 uur

    Sorry Vlad, ik overwoog die observatie achterwege te laten. Vooral omdat jij mij altijd hebt verdedigd toen ik andere mensen aan het beledigen was. Maar uiteindelijk vond ik dat toch hypocriet van mezelf.

    Het was geen slechte avond. Soms informatief, en het initiatief zelf, daar heb ik echt bewondering voor (zoals je weet, niet mijn sterkste kant). Maar ik vond het jammer dat de zaken die voorbij kwamen waar ik echt meer van wilde weten (wat is het probleem tussen Playlogic en de PU?, en waarom vragen we ons inderdaad niet af of games high-art zijn?) zo snel aan werd voorbijgegaan.

    oja, en het was erg gezellig met al mijn mede-Bashers, ook daarna nog ;)

  11. Laurens Naudts · 15-5-2010 · 20.50 uur

    @ Niels

    Er je druk in maken is zinloos, er over praten niet.

  12. Jelle · 15-5-2010 · 21.48 uur

    Nodig me uit en ik ben er bij. Wist pas op woensdagavond dat dit er was en had donderdag papaverplichtingen :)

  13. Lucas Seuren · 16-5-2010 · 10.56 uur

    Zonder de discussie door te lezen en dus met het risico op herhalen wat er al gezegd is, je draagt het punt aan dat journalisten (laten we zo maar blijven noemen voor het gemak :P) veel te laf zijn in hun ondervraging. Het ging er gemoedelijk aan toe.

    Dat is op zich niet raar. De echte journalistiek (met het risico dat ik nu mensen op hun tenen trap) was in zijn beginfase ook voorzichtig. Het ging om de persoon die geïnterviewd werd, die moet zijn zegje kunnen doen en als journalist ga je die persoon echt geen aanvallende vragen stellen of stevig aan de tand voelen. Het heeft decennia gekost voordat die situatie overging in de huidige.

    Het zou inderdaad goed zijn als er eens een paar mensen kwamen die ondanks dat ze bevriend waren met de mensen aan de andere kant van de tafel, eens pittige vragen durfden te stellen. Interviews zoals je die vaker ziet op televisie tegenwoordig. Dat lijkt me wel eens wat interessanter dan elke keer dezelfde interviews lezen, waarin de journalist vragen stelt en geen enkele vorm van kritiek durft te leveren, uit angst de band te schaden.

  14. Rogier Kahlmann · 16-5-2010 · 11.07 uur

    @lucas

    Daar heb je gelijk in, maar de opzet van deze avond (de versus mode) had in opzet alles in zich van een soort battle (inlusief tussentijdse ‘Hayuken’-Street Fighter melodietjes). Er werd dus wel enig actie op voorhand gesuggereerd.

  15. Alex Schoonkind · 16-5-2010 · 11.39 uur

    Leek mij een interessante discussie maar plaats de uitnodiging aub iets eerder op de site aub.

    Wat zijn nu de leerpunten voor een volgend event? Pittigere gesprekskandidaten perhaps?

    Volgens mij zou een oldschool gameking zoals Boris of Ruben wel zijn ongezouten mening kunnen geven. Vooral aangezien zij zijn groot geworden met heldere meningen en deze nog steeds geven op hun site.

  16. Misha Scholte · 17-5-2010 · 11.55 uur

    Zo te lezen heb ik weinig gemist, maar alsnog vind ik het jammer dat ik er niet bij kon zijn.

    Ik vind het wel een erg leuk discussie-punt en het initiatief juich ik toe. Als jullie ergens hulp bij nodig hebben, laat het dan maar weten!

  17. Lucas Seuren · 17-5-2010 · 13.26 uur

    @Rogier, dat bedoel ik dan ook. Het is allemaal te braaf en het mag wel wat kritischer.

  18. Jelle van Aanholt · 17-5-2010 · 14.01 uur

    Goeie serie trouwens, Mad Men.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>