Vrijdag wordt de Xbox 360 té goedkoop



Ik drink regelmatig een kop koffie bij de Amsterdamse Starbucks-kloon Coffee Company. Zo vaak, dat ik een strippenkaart heb waarop het baristameisje drie strippen afstempelt voor iedere kleine latte. Momenteel heeft men een speciale actie: voor iedere rode strippenkaart (à twintig euro) krijg je gratis een groene strippenkaart (à tien euro). Geweldige actie, maar tegelijk ook niet. De koffie van de Coffee Company is duur, maar dat is omdat het luxe koffie is. Voor luxegoederen betaal je nu eenmaal meer. Maar nu blijkt dat de koffie eigenlijk een derde minder kost. Sinds deze actie voel ik me iedere keer dat ik koffie drink bij de Coffee Company een klein beetje genaaid.

Aan deze ervaring moest ik denken bij hét nieuws van vandaag: de prijsverlaging van de Xbox 360. Per ingang van komende vrijdag, 19 september, worden de drie modellen 180, 240 en 300 euro. In Nederland en België komt daar ook nog een geld-terug-actie bij, waarmee kopers na aanschaf nog wat euro’s op hun rekening krijgen van Microsoft. Zo komen ze te liggen op 150, 200 en 250 euro. 150 euro voor een next-gen spelcomputer?!

Oké, het is een beetje een kromme parallel. Het gekke van de actie van de Coffee Company is dat men de actie helemaal niet nodig heeft, want het is er altijd druk. En Microsoft heeft deze actie wél nodig, want de prijsverlaging van nog maar een halfjaar geleden (14 maart) heeft geen effect gehad op de stagnerende verkopen van de console. Dus ziet men geen andere optie dan nog een stapje verder te gaan.

Gevoelswaarde

Maar producten hebben een gevoelswaarde. Als de prijs daaronder ligt, voelt het alsof er iets mis is. Zou je bij de Xbox 360 niet al tweehonderd euro moeten betalen voor de hoeveelheid grijs plastic die je krijgt? Zou de consument nu niet een gevoelsmatige afweging gaan maken tussen een goedkoop stuk rommel en een dure geavanceerde spelcomputer, namelijk de PlayStation 3? (Voor het gemak laat ik de Wii even buiten beschouwing in deze toch al tricky vergelijking.)

Ik kan het natuurlijk mis hebben. Misschien raken mensen de komende maanden plotseling verveeld met de Wii (zou zomaar kunnen). Misschien zijn Hollanders toch prijsgevoeliger dan ik dacht (kuch). Misschien lukt het de PS3 dit najaar met of zonder prijsdaling (vorig jaar ging Sony in oktober nog in prijs omlaag) niet om door te stoten naar een breder publiek, waar dat Microsoft op magische wijze wel lukt.

Maar ik vermoed dat de Xbox 360 nooit een brug zal slaan naar een grotere groep spelers. Het merk ligt gewoon niet goed: de combinatie defecten (sorry PR-afdeling die inmiddels helemaal gaar wordt van verwijzingen naar de rode ring des doods), hardcore games, techneutenvibe (gebruiksgemak is nu eenmaal niet iets waar mensen aan denken bij het merk Microsoft) en flinke bonk grijs plastic zorgen er samen voor dat het apparaat de sprong naar mainstream consumentenproduct gewoon niet kan maken. En een gevoelsmatig té lage prijs maakt het probleem alleen maar groter.

8 reacties

  1. Martijn · 16-9-2008 · 18.12 uur

    Gevoelsmatig vind ik 200 euro een prima prijs voor 360. Het ziet er goedkoop uit, het voelt goedkoop aan, het maakt een teringherrie en eigenlijk is het kwalitatief een erg matig elektronica product.

  2. J. · 16-9-2008 · 18.20 uur

    Tsja..wat kun je ervan zeggen.

    Logica doet denken dat dit een hele mooie aanbieding is, welk gevoel het publiek erbij krijgt is nog even afwachten.

    Het lijkt me voor de hand liggen dat mensen de Xbox 360 en de PS3 met elkaar vergelijken (beide next-gen consoles, beide ‘hardcore’, mogelijkheid tot streaming, HD-mogelijkheden, spelen veel van dezelfde spellen af etc.) en zo de conclusie maken dat ze zo voor een veel mindere prijs een net zo’n goede console aanschaffen.

    Alhoewel het RROD verhaal (vooral in Nederland) een flinke deuk in het imago van de Xbox 360 heeft geslagen, denk ik daarom dat men toch massaal de Xbox 360 gaat inslaan.

    Ben benieuwd! Je zou bijna denken dat Microsoft een half jaar later de opvolger al in het schap wil hebben! ;)

  3. Yves · 16-9-2008 · 20.51 uur

    Op mij heeft het zeker een gunstig effect gehad. Ik heb altijd beweerd dat ik geen 360 wilde, ik had immers een PS3; die paar exclusives waren het me niet waard om een 360 te kopen. Maar met deze nieuwe prijs ga ik er - vrijwel 100% zeker - een kopen, al is het maar voor Fable II en Gears of War. Dus Microsoft slaat niet helemaal de plank mis met deze actie, ik denk dat het de plank zelfs heel erg raak slaat: kijk naar mij, een fervente Sony-fanboy die dan toch overstag gaat ;)

  4. Bart Breij · 16-9-2008 · 21.45 uur

    Goede prijzen, maar ik denk dat een nieuw spelpakket effectiever is. Xbox 360 met Gears of War voor 220 euro? Met PES2009 voor 220 euro?

    De Xbox 360 heeft een goede lijst spellen, sterker dan de PS3 en sterker dan de Wii. Maar… het apparaat is het minst fraai van de drie, voor online spelen moet je betalen en het apparaat geniet inderdaad niet echt een goede bouwkwaliteit. Ik weet niet of de 360 nog een succes wordt.

  5. Nicolas Van Hoorde · 16-9-2008 · 22.54 uur

    Dit wordt dé hit van de eindejaarsfeesten volgens mij. Nu zal het effect beperkt zijn.

  6. Raoul · 17-9-2008 · 11.58 uur

    De freaks en hardcore gamers hebben allemaal al een of meerdere next-gen consoles gekocht. De kirtische koper heeft inmiddels ook al een keuze gemaakt op basis van techniek, wel of geen blu-ray en dat soort zaken, en dus ook een console onder / op / naast de TV staan.

    Komende kerst gaat niet gamende mama en papa cadeautjes kopen voor hun kroost van 7 tot 15 jaar. Veelal hebben die kinderen geen, of een erg laag inkomen. Papa en Mama willen hun kinderen ook een ‘spelletjes computer’ geven, en dan is prijs nummer een. Als je in de winkel staat, neem de gemiddelede MM of E-Plaze, en je ziet de Xbox360 voor 149 Euro, en een heel rek vol met games, waarvan een groot gedeelte voor minder dan 30 euro te koop is, en een kleiner gedeelte zelfs 10 to 15 euro, is de keuze snel gemaakt.

    Ik ben benieuwd of Microsoft Sinterklaas ook een mailtje gestuurd heeft met deze prijsverlaging …..

    Het kan nu twee kanten op gaan :
    - MS verkoopt erg veel Xboxen voor de belachelijke lage prijs en snoept daarmee marktaandeel van de Wii af en vergroot de deuk bij de PS3
    - MS verkoop blijft gelijk, net als de vorige prijsverlaging en zal aan het einde van deze generatie bekend staan als de console die te vroeg piekte ….

    Met de juiste marketing, veel exposure in de main straim reclame folders van Bart Smit en Co, prominente plaats in de Sinterklaas catalogie, en nog meer reclame gaat het wel lukken denk ik.

    Dat MS zijn doelgroep wilt verbreden blijkt trouwens wel uit het feit dat ze Popstart op SBS6 sponseren, dit is precies de doelgroep waarbij MS nog geen aansluiting heeft.

  7. Jurrie · 27-9-2008 · 8.55 uur

    Ik denk dat het een gouden zet is. Het komt allemaal niet heel erg gestructureerd over (beetje rommeligin timing, communicatie en onderbouwing) maar het grijpt wel allemaal (wellicht vooraf niet helemaal zo gepland, maar toch…) heel erg goed in elkaar.

    - zeer scherpe prijs
    - voor de sinterklaas en kerst
    - nieuwe intereface en avatar systeem binnenkort
    - grote mainstream campagne met focus op casual

    dit samen zal de 360 (volgens mij zouden ze Xbox moeten weglaten, maar dat terzijde…)op alle gebieden een voorkeurs positie kunnen geven voor mensen die dit najaar een spelcomputer willen aanschaffen. Zeker het publiek wat nog geen keuze heeft gemaakt.

    Iemand die voor een Wii naar de winkel gaat (en zolang er voorraad is) zal waarschijnlijk niet heel gemakkelijk switchen. Maar als ze de campagne goed uitvoeren en de nieuwe interface en de nieuwe line up goed voor het voetlicht brengen, dan geloof ik dat 360 deze kerst echt voor een zeer grote verrassing kan zorgen.

  8. Ron · 28-9-2008 · 12.51 uur

    Ik denk dat Microsoft wel degelijk de plank raak slaat. De Playstation en de WII hebben minder goede spellen. De PS3 heeft ook problemen en is gewoon te duur. De kinderziektes zijn er bij de nieuwste series van de XBox allang uit. We hebben lang gewacht op de PS3 om onze PS2 te vervangen, maar gaan nu toch echt een Xbox kopen…

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>