Waarom NRC Next de game-industrie niet begrijpt en grove fouten maakt



In NRC Next staat vandaag —hoe kan het ook anders tijdens de Gamescom in Keulen?— een uitgebreid artikel over games. Helaas is het artikel onthutsend éénzijdig. Er wordt uitgebreid stilgestaan bij ‘de dip in de game-industrie’. Maar bestaat die eigenlijk wel? De grappige Pac-Man-infographics bij het artikel tonen (zowel in de markt van de consoles zelf als in de markt van console- en pc-games) een neergang in de groei, over 2009. Geen beste zaak, zo lijkt het. Toch is de situatie in de praktijk totaal anders dan NRC Next ons wil doen geloven. Hoe slechte informatie kan leiden tot totaal verkeerde conclusies. Wat is er aan de hand?

NRC Next gebruikt beperkte informatie

De informatie in NRC Next is gebaseerd op onderzoeken van de NVPI. De cijfers kun je zelf eenvoudig online vinden op de site van NVPI. Als je de moeite neemt om het rapport zelf te downloaden, zie je al snel waar het misgaat. Het rapport van de NVPI vermeldt:

De gamesmarkt kent een grote diversiteit aan type dragers. Games worden specifiek voor een bepaald type drager ontwikkeld. We onderscheiden twee hoofdmarkten, de pc- en de consolemarkt. Pc-games werken uitsluitend aan de hand van een cd-rom. De consolemarkt kent meerdere dragers. De meest gangbare zijn die voor de Playstation3 (PS3), Xbox 360, Nintendo DS en de Nintendo Wii.

Kortom: de NVPI kijkt uitsluitend naar games die via disks of andere fysieke dragers worden verkocht. Ben je bekend met de gamesindustrie, dan weet je dat juist de games die niet meer via een drager worden verkocht de afgelopen jaren aan een stormachtige opkomst bezig zijn. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan games voor de iPhone en iPod. Maar ook de zogenaamde ‘browser-games’, die je via een portal speelt of downloadt, zijn aan een grote opmars bezig. Verder zijn downloaddiensten zoals ‘Steam’ steeds belangrijker. In vrijwel al deze sectoren is sprake van een stormachtige groei aan omzet. In de cijfers van NVPI vind je over deze ontwikkelingen echter niets terug.

De Gamescom is niet langer representatief voor de industrie

De afgelopen week bezocht ik in Keulen zowel de developersconferentie GDC als de Gamescom. Daar was een treffend verschil. De Gamescom draait nog steeds om de traditionele games ‘op een drager’, zoals NVPI het uitdrukt. Dus games op een disk of card (Nintendo DS) die je in de winkel koopt. Die games worden immers massaal rond kerst aangeschaft en de grote marketingcampagnes voor het najaar starten tradititiegetrouw in Europa met de Gamescom.

Daarnaast zijn er de afgelopen jaren totaal nieuwe distributiekanalen voor games ontstaan. In de afgelopen tijd zijn browser-games, wat kleinere spelletjes die je gewoon online speelt, enorm gegroeid. In deze branche zijn grote organisaties ontstaan die wereldwijd enorme aantallen spelers trekken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Realgames. Daarnaast zijn er games die je via sociale netwerken, zoals Facebook, speelt enorm populair. Ook hier zijn, vrijwel uit het niets, enorme gamebedrijven ontstaan, zoals Playdom of Zynga (Farmville). Dan is er nog een derde categorie games aan een stormachtige opmars bezig: de mobiele games die je bijvoorbeeld speelt op je iPod of iPhone. Tot slot vallen er nog andere titels buiten de NVPI-boot: denk aan Xbox Live- of Playstation Network-spellen en abonnementsgelden voor MMORPG’s zoals World of Warcraft.

Ook partijen uit Nederland zijn inmiddels gerenommeerd in deze sectoren. Zo zijn er diverse developers die games voor de iPhone maken, denk aan Two Tribes uit Harderwijk, Codeglue uit Rotterdam of Rough Cookie in Almere. Ook op het gebied van browser-games speelt Nederland een rol, met Realgames (vroeger Zylom) uit Eindhoven, of Spil Games in Hilversum.

De nieuwe partijen zijn niet op de Gamescom

Wat al deze nieuwe games delen, is dat er niet langer een fysieke drager voor het spel nodig is. Alle games worden online gespeeld of gedistribueerd. Dat maakt retailketens met een najaarsoffensief voor de kersperiode overbodig. De grote spelers op deze gebieden zijn dan ook vrijwel niet op de Gamescom aanwezig. Maar denk niet dat dit deel van de industrie daarom niet belangrijk is! Op de dagen voorafgaand aan de Gamescom werd de GDC Europe, de developersconferentie georganiseerd. Op deze conferentie was nog steeds aandacht voor de traditionele grote games, zoals Crysis, Killzone of Heavy Rain. Daarnaast was er echter een groot deel van de sessies ingeruimd voor de nieuwe spelers: sessies waarin partijen als Playdom of Newtoy hun verhaal deden.

Nieuwe games zijn ook serieus interessant

Denk nu niet dat deze nieuwe spelers alleen games maken voor vrouwen of kinderen. Het is opvallend hoe vaak de bouwers van traditionele games interesse hebben in de nieuwe spelletjes. Zo werd gefluisterd dat één van de eigenaren van het Rotterdamse Codeglue z’n gametijd het liefst spendeert aan Farmville. Bovendien waren er op de GDC diverse game-veteranen aanwezig die de overstap hebben gemaakt van traditionele games naar de nieuwe games. Zo was Paul Bettner van Newtoy aanwezig. Hij werkte ooit aan klassiekers als Age of Empires en Halo Wars, maar heeft nu met z’n broer een bedrijf opgericht dat zich volledig richt op iPhone-games en met de bekende game Words with Friends miljoenen aan omzet heeft gerealiseerd.

Voor een aantal ontwikkelaars zijn de relatief korte ontwikkeltijden van de nieuwe downloadbare games een uitkomst. Ze hoeven niet langer drie jaar te werken aan het modelleren van de neus van een topvoetballer, maar kunnen binnen enkele maanden, met een klein team, een artistiek compleet nieuwe game uitwerken en op de markt brengen. Geen wonder dat er op de developersconferentie veel over de nieuwe games werd gesproken. Dat deze op de Gamescom niet aanwezig waren is geen wonder. De Gamescom is allang geen weergave van de industrie meer, maar gaat steeds meer lijken op het marketingfeestje van games op traditionele dragers. Dat deze, in de tijd van snelle downloads, aan een retour bezig zijn hoeft je niet te verbazen.

Maybe Next Time?

Het is jammer dat NRC Next deze dynamiek niet overziet en zich baseert op een verouderde situatie. Daardoor worden compleet verkeerde conclusies getrokken over de game-industrie. Het is als het analyseren van de boekverkopen in Amerika zonder naar partijen als Amazon te kijken, die inmiddels meer ‘e-boeken’ dan fysieke boeken verkoopt. Van een krant als NRC Next, die schermt met aandacht voor nieuwe media had ik meer verwacht. Een artikel over games in traditionele gedrukte media is geweldig. Voor de volgende keer hoop ik op een artikel waarin NRC Next laat zien dat ze die nieuwe media ook écht begrijpt.

13 reacties

  1. Ruud · 20-8-2010 · 16.50 uur

    Niels schrijft toch voor NRC next?

  2. Wouter Rutten · 20-8-2010 · 16.56 uur

    Beschik jij over cijfers die de consumentenbestedingen aan de games die niet op een drager gepubliceerd worden weergeven? Hoe anders is de situatie in de praktijk, zoals jij stelt?

  3. Sam · 20-8-2010 · 21.07 uur

    Tijdens mij vakantie in Nederland las ik elke dag de nrc.next. Beste Nederlandstalige krant die ik ooit heb gelezen (en ik ‘lees’ op het werk elke dag alle Vlaamse kranten). Helaas stond er nooit een artikel over games in!

  4. RGroenen · 20-8-2010 · 22.53 uur

    De cijfers van Amazon hebben betrekking op hardcover boeken, niet op paperbacks. De verkoop van fysieke boeken is ook bij Amazon nog altijd hoger dan ebooks (Bron: NewYork Times van 20 juli 2010). Neemt niet weg dat de gamesindustrie veranderd en er verder gekeken moet worden dan alleen naar de traditionele games om een volledig beeld te krijgen.

  5. Jurjen · 21-8-2010 · 10.26 uur

    Heb je stukken afgelopen week met veel plezier gelezen Ellen! Dat stuk over Lego en landkaarten, dat stuk over die meneer die waarschijnlijk een grapje maakte over de App Store en nu deze weer: erg leuk en bevlogen geschreven allemaal. Goed om te zien dat bij Bashers ook mensen zitten die echt wat kunnen (behalve zeiken ;-)) en de handen uit de mouwen steken.
    Heb SoundPaper trouwens naar aanleiding van je stuk gedownload en… wauw. Dat was precies wat ik nodig had voor interviews! Collega-journalisten met een iPad: zeker de moeite waard om SoundPaper even te googelen en te kijken of het ook wat voor jou is.

  6. David Nieborg · 21-8-2010 · 11.31 uur

    Kan me volledig vinden in de analyse van Ellen, dacht exact hetzelfde toen ik het stuk las. Jammer dat als de nrcnext een keer over games schrijft er zowel feitelijke onjuistheden instaan als dat de analyse gewoon echt niet klopt.

    Om te beginnen is de titel misleidend (“vrouwen begin eens met gamen”). Vrouwen gamen (massaal), alleen niet (massaal) op de Xbox 360 en PS3. Er wordt heel veel geld verdiend met spelende vrouwen (dwz casual games op portals, de iDevices, op sociale netwerken en de DS). Een vraag die Reinier Kist (de schrijver van het stuk) laat liggen, en die eigenlijk gesteld zou moeten worden is niet zozeer dat vrouwen moeten beginnen, maar ontwikkelaars. Want als de Gamescom (en E3 en TGS) iets is, dan is het een volkomen “gendered” (voor & door mannen) event. Zolang er boothbabes staan die gamejournalisten bezig moeten houden…

    En de geschiedenis herhaalt zich, Kist stapt in dezelfde valkuil als tijdens de introductie van de Wii. Toen was het nog in Leipzig maar ik kan me nog goed herinneren dat (game)journalisten massaal schamperden over de Wii (voor kinderen, epic fail, enz). We weten allemaal hoe dat afgelopen is. De timide reactie op Move en Kinect (van gamers) op de Gamescom is begrijpelijk, hardcore gamers staan in de rij voor de volgende Call of Duty, die willen niet touwtje springen met een tijger. Maar dat wil niet zeggen dat beide nieuwe add-ons gaan falen. Als de Libelle het de grond in boord, dan gaat het falen (of als er gemopper blijft over de prijs).

    @Wouter Afgezien of Ellen die cijfers heeft, doet dat afbreuk aan haar kritiek? Farmville (alleen al) heeft toch 70 miljoen spelers (waarvan een groot deel vrouwen)?

  7. Jelle van Aanholt · 21-8-2010 · 11.38 uur

    IK ben het in grote lijnen met de gedachte achter het artikel eens, maar vind het wel kort door de bocht om te zeggen dat het NRC ”de game-industrie niet begrijpt en grove fouten maakt” op basis van één verkeerd geïnterpreteerd rapport. Het is kwalijk dat ze dit rapport kennelijk niet goed genoeg gelezen hebben, maar het is niet duidelijk of dat een slordigheidje is of echt het resultaat van onkunde bij de schrijver. De titel van je stuk impliceert echter dat in het NRC structureel hele domme dingen gezegd worden over games. Mijn ervaring is dat als er een keer wat instaat, het in vergelijking met andere kranten eigenlijk nog best wel meevalt. Het verschil wat je ziet tussen de GDC en gamescom is wel boeiend. Waarom zouden ze het bij de GDC wel begrijpen en bij de gamescom niet? Misschien zijn die commercieel toch nog wat minder interessant? Misschien begint het hele fenomeen van een gamesconferentie eigenlijk ook wel uit de tijd te raken, nu door digitale distributie bedrijven veel makkelijker direct de consument kunnen bereiken?

  8. Jelle van Aanholt · 21-8-2010 · 11.56 uur

    En met ”die” bedoelde ik de kleine, eventueel digitaal verspreide games waar je het in je artikel over hebt. Sorry voor de dubbelpost.

  9. Barrt · 21-8-2010 · 17.09 uur

    NRC NEXT…..sorry, nooit van gehoord. ;)
    Nieuws haal je niet uit kranten - daar staan enkel meningen in van mensen met een dubbele agenda.

  10. Ellen de Lange-Ros · 21-8-2010 · 17.25 uur

    @Jelle: ik vind het een grove fout als NRC Next zegt er sprake is van een ‘dip in de game-industrie’, terwijl ze feitelijk alleen kijken naar een beperkt deel van die industrie en juist de delen die sterk groeien niet meenemen. Dat is het punt dat ik hier wilde maken.

    @Wouter: er zijn diverse bronnen met cijfers over gamegedrag en consumentenbestedingen, maar het is heel lastig om die te vergelijken. Zo zijn er bijvoorbeeld bij mijn weten geen cijfers publiek gemaakt over mobiele games via de app store van Apple (of andere providers) per land. Als je hier al wat over hoort, is het wereldwijd. Intern hebben bedrijven die cijfers wel, maar er zijn weinig sectorbrede gegevens per land beschikbaar. Het is daarom niet zo makkelijk om een cijfermatig totaalbeeld te geven. Wel is het te makkelijk van NRC Next om te zeggen dat er een dip is, als de gegevens die ze gebruiken zo beperkt zijn.

    @Sam: ik ben vaak ‘fan’ van NRC Next (ben zelfs abonnee). Meestal schrijven ze goed over nieuwe media en geven ze op dit gebied veel ontwikkelingen aandacht. Daarom vind ik het juist zo jammer dat ze hier bij de games de mist in gaan.

    @Jurjen: SoundPaper is echt een geweldige app voor journalisten, maar ook voor iedereen die college volgt of anderszins aantekeningen maakt. Dank voor je lovende woorden. Onderschat qua verzet werk ook Menno niet: elke avond een podcast voorzitten, opnemen en tot ver na middernacht editen om hem de volgende ochtend direct online te hebben. En dan ook nog flink wat goede stukken schrijven. Die heeft bergen verzet.

  11. Jurjen · 22-8-2010 · 7.02 uur

    @Ellen: Ja sorry, wilde niemand tekort doen, en zeker Menno niet. Heb helaas nog geen enkele van de podcasts geluisterd, maar misschien dat ik er binnenkort nog de tijd voor vindt.

  12. Jelle van Aanholt · 23-8-2010 · 0.28 uur

    @Ellen: de boodschap kwam ook wel goed over hoor, maar ik vond alleen de titel/claim wat te sterk aangezet. In het stuk zelf lijkt het je om een specifiek artikel in de NRC te gaan, in plaats van de gamescoverage in NRC-next als geheel, wat de titel wel doet vermoeden.
    @Barrt: Dus om subjectiviteit te voorkomen moeten we al ons nieuws.. op internet verzamelen? Of heb je een betere suggestie?

  13. Micha van der Meer · 21-8-2011 · 23.32 uur

    Beetje jammer dat ze niet de juiste personen benaderen. Als de NRC bijvoorbeeld de DGA of de jongens van Control even wat informatie hadden gevraagd dan hadden ze niet zo geblunderd. NVPI heeft zeker de focus op retail dus kan je alleen maar uitspraken op retail doen (beetje dom dus). Waarschijnlijk krijg je zelfs een beter beeld met de data van NewZoo.

    Ik ben niet eens dat de nieuwe partijen niet aanwezig waren op de GamesCom! De nieuwe partijen waren zoals ze zo mooi worden genoemd ….zeker aanwezig maar in de business hallen.
    zoals de “nieuwe partijen” normaal opereren… waren ze in de cloud in plaats van in een retail “stand”.

    Ik hoop dat NRC niet naar de GStar gaat anders zouden deze gasten misschien wel de conclusie trekken dat retail dood is en daar een artikel aan spenderen.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>