Wat de Activity Feed betekent voor de marktpositie van Spil Games



Een van Nederlands prominentste gamebedrijven blijft me maar achtervolgen. Al sinds mijn tijd als adviseur bij Two Tribes heb ik regelmatig contact met Spil Games, een van de wereldwijde grote spelers in webgames, waarover Niels anderhalf jaar geleden nog een interessant profiel schreef.

Waar andere lokale gamebedrijven onderuitgaan, blijft Spil Games groeien in termen van geografisch bereik en ‘active user base’. Door te vernieuwen en regelmatig nieuwe games aan te bieden, tracht Spil zijn 130 miljoen maandelijkse bezoekers te behouden en dat aantal nog verder te laten groeien. Sommige van deze vernieuwingen zijn succesvol, andere hebben minder impact. Zo is bijvoorbeeld Spils poging om de iPhone-markt te veroveren minder significant gebleken dan de inzet op HTML5 als webformat.

Vandaag introduceert het bedrijf een sociale toevoeging op zijn populairste gamingplatforms, genaamd Activity Feed. De vraag is natuurlijk of dit de volgende Spil-op-iPhone of de volgende Spil-in-HTML5 wordt.

Activity Feed

Spils nieuwste feature stelt spelers in staat behaalde high scores en achievements te delen met vrienden, in een automatisch verversende lijst op hun profielpagina. De Activity Feed heeft als doel de sociale interactie, en daarmee de engagement en stickiness, van de platforms te vergroten. Marketing director Oscar Diele over de nieuwe feature:

“We willen ons groeiende aantal gebruikers middelen bieden die hun gebruikerservaring optimaliseren en waarmee ze met elkaar kunnen communiceren. Met deze functie bieden we heel veel informatie in één enkele feed die tegemoet komt aan de verschillende behoeften en levensstijlen van onze belangrijkste doelgroepen.”

De Activity Feed wordt in eerste instantie ‘uitgerold’ op Spils platformen voor teens en families, waar de grootste overlap tussen gamerbehoeftes en features van de feed wordt verwacht.

Complementaire asset

Social gaming is het meest dynamische marktsegment van gaming, in termen van industriestructuur en gamerproposities (wat ze gamers bieden). De opkomst van social games is zowel een kans als een bedreiging voor Spil Games.

Enerzijds is mijn inschatting dat Spils management lichtelijk nerveus is over de opkomst van Facebook als gamingplatform: de site biedt een sociaal beter geïntegreerde game-ervaring, spreekt deels dezelfde doelgroepen aan als een aantal van Spils belangrijkste platforms, en zet nu eenmaal de toon in ontwikkelingen op het gebied van social gaming. De Activity Feed, die overeenkomsten toont met Facebooks News Feed, kan als middel dienen tot klantbehoud en het voorkomen van ‘leegloop’ van Spils gamingplatforms naar andere social gaming platforms.

Anderzijds blijft Spil Games een belangrijke speler in online gaming, met een zeer competitieve marktpositie. Met 130 miljoen unieke maandelijkse bezoekers aggregeert de Activity Feed bij lancering per dag al 420.000 achievement posts, 216.000 high score posts, 500.000 vriendverzoeken en meer dan 200.000 comments.

Tevens biedt Spil de segmentatie in doelgroepen waar het bij Facebook aan ontbreekt, terwijl er tegelijkertijd voldoende kritieke massa op de platforms is die een dergelijke feature vereist om interessant te zijn. Spil Games is daarbij meer een toegewijd gameplatform in plaats van een sociaal netwerk.

Echter, Facebooks marktpositie in social gaming in acht nemende, gecombineerd met de opvatting dat de social gaming ‘bubble’ ergens gedurende de komende twee jaar wel eens uiteen zou kunnen spatten, doet Spil Games er goed aan de Activity Feed als complementaire asset te beschouwen en zijn gebruikers niet te isoleren van andere sociale netwerken.

Goed op weg

Spils Activity Feed zal ongetwijfeld worden ontvangen als aangename toevoeging aan de gebruikerservaring. De feature maakt onderdeel uit van een bredere strategie die Spil aan het implementeren is, richting een socialere game-ervaring voor zijn gebruikers. In een eerder artikel van mijn hand voorspelde ik dat succes in social gaming in 2011 bepaald zal worden door een op doelgroep gesegmenteerde productpropositie, een mobiel productaanbod en de integratie van locatiegebaseerde diensten. Als je het zo bekijkt is Spil goed op weg.

Binnenkort bezoek ik Spils hoofdkantoor om de heren en dames nog wat meer aan de tand te voelen over hun social gaming strategie.

2 reacties

  1. Jesse Zuurmond · 25-5-2011 · 10.53 uur

    Het valt mij op dat Spil ogenschijnlijk eenvoudig grote veranderingen doorvoert op hun platforms, in het bijzonder de enorme ommekeer van enkel gamen naar de socialere dienst die het nu is.

    Helemaal als je in acht neemt hoe groot het bedrijf is geworden (100+ werknemers, actief in vele landen). Van logheid lijkt nog weinig sprake te zijn (correct me if I’m wrong).

  2. Jan Deurkers · 31-5-2011 · 19.55 uur

    Heeft iemand ooit bewijs gezien dat ze echt 130 miljoen bezoekers hebben? Een beetje fact-checking op z’n tijd is ook wel eens fijn. Tegenwoordig roepen al die bedrijven maar wat, en het wordt nog overgenomen ook.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>