Wat is Apple van plan met games in 2010?



Het is nog maar anderhalf jaar geleden dat de eerste games voor de iPhone beschikbaar kwamen in de App Store. Sindsdien zijn er duizenden nieuwe spellen verschenen die grote invloed hebben op de markt voor mobiele games. De afgelopen anderhalf jaar is Apple dan ook in stormachtig tempo uitgegroeid tot één van de grote verdieners aan mobiele spellen. De grote vraag is: wat gaat de toekomst brengen? Wordt 2010 net zo turbulent als de afgelopen periode? Ik denk van wel en zal je vertellen waarom.

Grote games in aantocht

Een eerste trend voor 2010 is dat een flink aantal grote games op weg is naar de iPhone. Zo staat GTA Chinatown Wars al een tijd in de planning (de game is vanaf deze week verkrijgbaar) en is bijvoorbeeld ook Phoenix Wright aangekondigd. Maar er zijn ook andere games waarvan ik verwacht dat ze in 2010 op de telefoon opduiken. Zo zijn er op de CES afgelopen weken demo’s geweest van Unreal Tournament. Wanneer games op de Unreal Engine 3 inderdaad beschikbaar komen, zullen er meer grote namen volgen. Kunnen we komend jaar Bioshock ook onderweg spelen?

Bethesda, uitgever van onder meer The Elder Scrolls en Fallout 3, heeft begin 2009 al aangegeven dat ze bezig zijn met een game voor de iPhone. Nu is er nog steeds een gebrek aan goede RPG’s met diepgang, dus een Oblivion op de iPhone is iets waar ik razend enthousiast van word. Een andere mooie uitgebreide game zou Assassin’s Creed 2 kunnen worden. De eerste versie van het spel was heel aardig, maar nog wel wat lineair. Als Gameloft met de tweede versie van de game dezelfde progressie maakt als Ubisoft deed met de consoleversie, dan zou ook dit een topper kunnen worden voor 2010. Verder verwacht ik veel van Mirror’s Edge, gezien de grote hoeveelheid respectabele games die EA inmiddels voor de handheld heeft afgeleverd.

Casual en helemaal goed

Naast de hardcore games, gaan er in 2010 ongetwijfeld casual toppers worden overgezet naar de mobiel. Peggle en Bejeweled op de iPhone hebben laten zien dat dit uitstekend mogelijk is. Gaan we het komend jaar ook Plants vs Zombies verwelkomen? Een leuke titel die er zeker aan zit te komen is World of Goo en stiekem hoop ik op een handheldversie van Rocket Riot, maar of die er ooit komt? Wel heeft cult-gamemaker Tale of Tales al verteld met een iPhone-project aan de slag te zijn getiteld Vanitas. Ik kan niet wachten tot hun creatieve productie in de App Store beschikbaar is.

Besturingsproblemen opgelost?

Hoewel het wellicht watertanden is met alle grote titels die in 2010 voor de iPhone worden verwacht, is er een groot voorbehoud. Het is in het verleden vaak gebleken dat het niet makkelijk is om een bekende ‘knoppengame’ over te zetten naar een touch- of tiltbesturing. Zo werkt de grote knop om te navigeren vaak niet lekker omdat je hem niet voelt (Call of Duty), of is een tiltbesturing veel te gevoelig (F1 2009). Het is te hopen dat de ontwikkelaars van grote games hier terdege rekening mee houden, anders kan menige grote game wel eens een even zo grote tegenvaller gaan worden.

Volop verrassingen van kleine ontwikkelaars

In de afgelopen anderhalf jaar kwamen veel leuke games (UniWar, Flight Control, Canabalt, Doodle Jump) van kleine ontwikkelaars die juist één aspect perfect hadden uitgewerkt tot uiterst gebalanceerde gameplay. Ik verwacht dan ook in 2010 dat de echte toppers komen van partijen die we nu nog niet kennen, maar die in alle stilte aan een mooi idee werken. Dat is dan ook weer één van de leuke dingen van het reviewen van iPhone-games: het is niet te voorzien wie met de toppers gaan komen en het jaar staat weer bol van de verrassingen.

Gaat augmented reality groot worden?

Een techniek die in 2009 nog maar net is ontdekt door gamemakers, is augmented reality. Hiermee is ontzettend veel leuks en creatiefs mogelijk en ik verwacht dat ontwikkelaars in 2010 de vele mogelijkheden van de techniek voor games nog veel verder gaan ontdekken. Kun je straks een RPG écht in je eigen achtertuin spelen? Het lijkt mij geweldig.

Op zoek naar nieuwe verdienmodellen

Vanwege het steeds grotere aantal games wordt het steeds moeilijker om een game zichtbaarheid te geven. Een plek in de hitlijsten qua populaire games is daarom belangrijk. Uitgevers ontwikkelen momenteel nieuwe verdienmodellen. Eind 2009 zagen we steeds meer gratis games (zoals Touch Pets Dogs of Tap Tap Revenge 3) die gaan werken met betaalde aankopen in de game. Ik verwacht dat uitgevers in 2010 verder gaan met zoeken naar alternatieve manieren om geld te verdienen met games. We gaan daarom steeds meer gratis games zien, maar misschien worden advertenties in games ook meer gemeengoed? Wellicht gaan er nieuwe modellen ontstaan die we nu nog niet kennen. De tijd zal het leren.

Een tablet voor games?

Tot slot is er natuurlijk de grote Apple-onthulling die op 27 januari plaats zal vinden. Gaat het hier alleen om een update naar iPhone-software 4.0? Er is niemand die daar van uitgaat. De verwachting is dat eindelijk de langverwachte tablet van Apple zal worden aangekondigd, mogelijk met de naam iSlate. Geruchten zeggen dat het apparaat een scherm van 10 inch zal krijgen, waarvan sommigen direct gaan watertanden omdat het zo geschikt zou zijn om complexere strategiegames op te spelen.

Het is de vraag of de iSlate wel op games gericht wordt, maar gezien het daverende succes van games op de iPhone kan ik me niet voorstellen dat Apple voor haar nieuwe device games geen kans geeft. Ik verwacht daarom een relatief universeel besturingssysteem. Geruchten zeggen dat het besturingssysteem van de iPhone model staat, wat games mogelijk maakt. Met zo’n besturingssysteem zouden reeds bestaande games relatief eenvoudig kunnen worden overgezet naar een groter scherm, terwijl er tegelijkertijd veel nieuwe mogelijkheden zijn.

Verder verwacht ik dat Apple doorgaat op de ingezette lijn en ook bij de tablet kiest voor een open en relatief goedkoop ontwikkelpakket, dat iedereen met ambitie voor het maken van een spel of applicatie kan aanschaffen. Ook verwacht ik een distributiemodel met een online winkel die lijkt op de App Store. Want Apple heeft geleerd van haar successen en zal deze elementen zeker weer toepassen in haar nieuwe paradepaardje. Als Apple kiest voor deze succesvolle mix van ingrediënten, dan zal de tablet ongetwijfeld voor veel vernieuwing en innovatie gaan zorgen, ook op het gebied van games.

Werkt Apple aan een topgame?

Tot slot heb ik nog één grote vraag: gaat Apple zelf games uitbrengen? Dit lijkt heel onwaarschijnlijk. In het verleden heeft men zich vooral gericht op het ontwerp en de gebruiksvriendelijkheid van hun hardware, die ze combineren met een uitstekend online distributiemodel (de iTunes-winkel en de App Store). Tot nu toe heeft Apple zich beperkt tot het uitbrengen van Texas Hold’em voor de iPhone.

Wel is het opvallend dat er bekende namen uit de industrie in dienst zijn getreden bij Apple. Ook heb ik op de Gamescom in Keulen van ontwikkelaars zelf gehoord dat goede vrienden, die een belangrijke rol hebben gehad bij de ontwikkeling van topgames als Quake en Age of Empires, in dienst zijn gegaan bij Apple. “En die werken daar echt alleen om een hele mooie game te maken”, zo werd me toevertrouwd. “Apple wil komen met een eigen topgame, om alles uit de kast te halen en te laten zien wat er mogelijk is, zodat andere developers ook met hogere kwaliteit gaan komen.”

Is dit inderdaad een belangrijke verandering voor 2010? Of werken de gamedevelopers aan een intern Apple-project wat wij nooit te zien zullen krijgen? Helaas weet ik het nu nog niet. Ik hoop aan het einde van de maand meer te weten. Gaat Apple ons verrassen met een topgame die ze zelf hebben gemaakt? Hoe onwaarschijnlijk het ook klinkt, alles lijkt mogelijk als het gaat om 2010 en games op de devices van Apple.

Uitnodiging

Is er dan helemaal geen concreet bewijs? Sinds gisteren wel. Toen verstuurde Apple de bovenstaande uitnodiging aan zijn meest gewaardeerde contacten. Op 27 januari vindt inderdaad een presentatie plaats, waarvan iedereen verwacht dat de tablet er officieel wordt aangekondigd. En de uitnodiging hint naar de positionering die Apple voor ogen heeft. Bewijsstuk 1: de speelse afbeelding met verfspetters. Gaat Apple zich richten op spel en creativiteit? Bewijsstuk 2: de Amerikaanse gamesite Kotaku heeft een uitnodiging gekregen. Een gamesite op een Apple-event? Hmm…

6 reacties

  1. Thymon AW · 19-1-2010 · 12.57 uur

    Ik denk dat Apple met name vrolijkheid en fun wil uitstralen, zeker met die uitnodiging. Omdat bij Apple ook gemak bijhoort denk ik niet dat je moet denken aan complexe strategie-games.
    Wie weet komen er volgende week wat game-onthullingen voor de Apple systemen. Wie van de 3rd-parties zouden er allemaal op Apple’s systemen meedoen?
    Apple stuurde de bovenstaande uitnodiging misschien niet alleen naar de meest gewaardeerde contacten, maar naar contacten die ze hoog hebben zitten en de meeste waarde kunnen bieden. Enige journalisten van de NOS hebben hem ook ontvangen. I just think it’s a big announcement :-)
    Waar ik allemaal op ga letten? De games en voor de rest..: als de internetbrowser maar goed is. ;-)
    En in hoeverre is het realistisch/waar/bevestigd dat je er een toetsenbord op kan aansluiten? Ik meen weken geleden zo’n plaatje te hebben gezien.
    Ik fantaseer alvast over REZ op een Apple iSlate (Q en SEGA brengen momenteel al games uit op de iPhone).

  2. Thymon AW · 19-1-2010 · 13.01 uur

    En nu ik toch begin over REZ moet ik terugdenken aan uitspraken van Sony die als doelstelling had dat de PSP de walkman van de 21e eeuw is.
    …..

    Ik denk dat die doelstelling is vervuld…. maar niet door Sony ;-)

  3. Stone · 19-1-2010 · 13.19 uur

    Mag ik even wat vragen, ik hoor geregeld hoe geweldig de potentie voor originele games en game concepten er is op de iphone. Maar ik heb nog nooit over een game gehoord dat echt iets origineels levert. Tenminste niet op zo een manier dat ik echt denk ja, dit is echt iets unieks dat ik wil spellen, kom ik ren naar de winkel en gang er een iphone voor halen.

    Mijn vraag aan jullie Bashers redactie/lezers, vinden jullie de iphone echt toevoegt voor gamers?

    ik heb zelf het gevoeld dat het games oplevert, welke leuk/interessant zijn voor een paar minuten. een markt waar zeker een markt voor is. maar ik val helaas niet in die markt. ik maak zelden gebruikt van OV en heb dus niet geregeld een aantal minuten te doden.

  4. Ruud · 19-1-2010 · 15.39 uur

    Hoop dat Apple zich niet teveel gaat concentreren op games, maar op hetgeen ze goed in zijn en dat is dure, innoverende hardware ontwikkelen en uitbrengen.

  5. Thymon AW · 19-1-2010 · 16.46 uur

    Kon het weer niet laten een hele tekst te typen:-P

    @ Stone & Ruud: Ik denk niet dat het concentreren niet eens hetgeen is wat Apple gaat doen of waar zij zelf goed in zijn, wij prijzen hoe de het systeem achter de iPhone en de App Store als platform werkt.

    Om even verder te gaan voor Stone: Waarom lijkt het momenteel als platform beter te werken ten opzichte van de DS en de PSP?
    Aan de software-aanbieders kant: los van wat seksuele en technische restricties mag alles worden aangeboden. De prijs van een spel is vrij te bepalen en er zijn geen hoge licentie-afdrachten verplicht aan Apple. Wanneer een ontwikkelaar een spel wil uitbrengen op een DS of een PSP moet het eerst een licentie hebben van Nintendo of Sony, daarnaast nog eens een uitgever zoeken die ook een licentie heeft van Nintendo of Sony. En die uitgever kost natuurlijk ook weer geld…

    Ellen heeft het bijvoorbeeld over GTA Chinatown Wars. De game is op de App store slechts 7,99. Niet alleen de introductie prijs is stukken lager dan op andere platformen maar de game kan zich zeker wel meten met de PSP-versie. Wat prestaties betreft heeft de iPhone geen misselijke hardware (ik denk iig beter dan de DS, de processor van de iPhone heeft een hogere kloksnelheid dan die van de PSP maar kan technisch anders van aard zijn).

    Qua distributie van games, toelatingseisen van games, prijs en hardware doet de iPhone het beter. Het is een platform waarvoor iedereen vrij is spellen voor te ontwikkelen en daardoor heeft het potentie. Denk maar aan een PC of flashgames op internet waar ook iedereen vrij is spellen te maken zoals hij/zij dat wil. Tot het technische plafond kan “iedereen” alles met de iPhone/iPod touch
    (de iPod touch is eigenlijk een iPhone waarmee je niet mobiel kan bellen & internetten, heeft wel wifi, is veel dunner maar (nog) geen camera).

    Welke games er echt uitspringen zou je mogelijk in lijstjes terug moeten vinden, of in Ellen’s wekelijkse artikelen. Bepaalde toepassingen (zoals het bordspel Stratego) zouden op de DS tientjes kosten, maar in de App store slechts enkele euro’s, met keuze tussen verschillende varianten. De PSP en de DS kennen slechts duizenden entertainment-toepassingen, de App store heeft er al meer dan 20.000.

    Als je vaak genoeg “dat ene spelletje” op je telefoon speelt kan een iPod touch of iPhone zeker iets aan je game-leven toevoegen. Hou je daarbij van experimentele puzzelspellen dan zou je een keer Drop 7 moeten proberen. Het ligt er maar net aan wat je game smaak is, kijk maar eens of er iets is wat je aanspreekt.

  6. Bart de Boer · 19-1-2010 · 19.56 uur

    @Thymon dan is Sony dus voor de tweede keer ge-appled

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>