Wat vindt de Nederlandse gamepers van Alan Wake?



Gamehype.nl verzamelt Nederlandstalige gamerecensies en berekent uit alle beoordelingen een gemiddeld cijfer. Voor Bashers licht, dit keer Rogier Kahlmann, er één uit.

Van development-limbo naar de winkelschappen. Remedy heeft uiteindelijk toch de starre sluitspier losgeweekt en zijn veel te lang verteerde Alan Wake uitgepoept. De vraag is: raakt de Nederlandse gamepers nog wel opgewonden van deze literaire nachtbraker?

Waar de recensenten het over eens lijken te zijn, is dat Remedy erin geslaagd is een interessant verhaal te vertellen, en de referenties naar succesvolle horrorschrijvers en -films zijn kennelijk niet van de lucht. Al vindt niet iedereen dat de implementatie daarvan zo geslaagd is. Soms wordt gebrekkige lipsync genoemd als ontwrichtend aspect, maar er wordt ook melding gemaakt van een algeheel gebrek aan goede menging van verhaal en gameplay.

“Het grootste euvel van Alan Wake, is dat de eigenlijke gameplay en het verhaal nooit integreren tot één geheel. Alan Wake vertelt weliswaar een uitstekend verhaal, maar doet dat slechts voor een klein deel met het medium games. De gameplaysequenties waarin je door het bos rent en donkere gedaantes verslaat, dragen niets bij aan het verhaal.” Gamer.nl - cijfer: 8,0

“Wanneer tijdens de cut scenes iemand praat, dan komt de voice over totaal niet overeen met de bewegingen van de mond. In een game waarin het verhaal zo’n grote rol speel als in Alan Wake is dat bijzonder slordig te noemen.” Gamez.nl - cijfer: 8,2

Lang genoeg leuk?

Alan Wake is een nachtshooter, waarin de zaklamp net zo belangrijk is als het geweer.  Eerst schijnen en dan schieten dus. Maar is dat nu wel zo goed uitgewerkt en hoe lang blijft zoiets nou leuk? Als we de kritieken volgen lijkt Alan zijn beste kruit al verschoten te hebben voor het einde.

“Deze actie valt tegenover de briljante verhaalvertelling toch wat tegen. Niet dat de actie slecht is trouwens, verre van. Beter en origineler dan veel andere third-person shooters, maar niet van het niveau van de beste games op de markt. Zo wordt het handmatig herladen van zowel je zaklamp als je wapen nooit echt een automatisme en wordt de game op den duur zelfs een tikkeltje te herhalend.” Gamer.nl - cijfer: 8,0

“Tussen de helft en tweederde van het spel stopt het toevoegen van nieuwe wapens, zaklampen en Taken opeens en vanaf dat moment valt het zogenoemde Fight with Light-principe helaas wel wat in herhaling. Hierdoor weet Alan Wake als actiegame niet volledig te overtuigen.” Insidegamer.nl - cijfer: 8,5

Uiterlijk versus lineariteit

Met esthetiek van Alan lijkt het wel snor te zitten. Men vind de lichtwerking en de bebossing prachtig weergegeven (gelukkig, want er is vooral bebossing en weinig dorp te zien in Alan Wake). Toch lijkt de grafische pracht volgens sommigen niet te kunnen voorkomen dat Alan Wake in herhaling valt, iets dat vooral geweten wordt aan de extreme lineariteit.

“Grafisch gezien ziet de game er prachtig uit, met fantastische water- en lichtdetails.” Gameparty - cijfer: 9,2

“Niet alleen de lantaarnpalen, gebouwen en andere lichtgevende objecten maken de sfeer, ook de zaklamp die je meedraagt verlicht op realistische wijze de omgeving.” MediaInside - cijfer: 9,0

“Het zijn de mooiste virtuele bergpaadjes die we ooit hebben gezien, dat wel, maar aan het einde wacht meestal een pagina uit het manuscript, een Safe Heaven, een voorraad munitie of een combinatie van deze drie…In een game die door de makers als een ‘psychologische thriller’ wordt bestempeld, had het allemaal wel wat verrassender gemogen.” Tweakers.net - cijfer 7,5

In totaal

Alan Wake voor de Xbox 360 krijgt gemiddeld een 8,5. Dit is gebaseerd op 7 recensies. FOK! deelt de hoogste score uit, een 9,5.

Onderaan de lijst staat Tweakers met een 7,5.

Ga naar de Alan Wake gamepagina op Gamehype voor een overzicht van alle recensies en cijfers. Staat jouw recensie er nog niet bij, meld hem dan aan via de site.

10 reacties

  1. Stijn · 18-5-2010 · 11.22 uur

    Ik ben tot nu toe zeer positief verrast door deze game (niet dat ik dacht dat ‘ie slecht zou zijn…). Het is érg mooi en sfeervol, en bovendien ook erg spannend. Ik bespeur iedere keer als een Safe Haven weer moet verlaten, en het onvoorspelbare donker weer in moet, lichte tegenzin bij mezelf. Dan doet een game toch iets goed! Gameplay is ook verrassend strak: de controls zijn erg fijn en het voelt zelden ‘oneerlijk’. Er is constant de twijfel: ‘zal ik mijn flare nu aansteken of bewaren voor later’? Raad hem iedereen wel aan op Hard te spelen: lekker uitdagend en veel ‘epic win’ gevoelens bij iedere baas!

  2. Henk · 18-5-2010 · 16.33 uur

    Ik zie overwegend negatieve kritiek. Waarom krijgt deze game dan toch zulke hoge cijfers? Is het een lievelingetje van de pers? Is het te veel gehyped?
    Ik ben al benieuwd naar de Uitgespeeld van Bashers!

  3. Stefan Keerssemeeckers · 18-5-2010 · 16.49 uur

    @ Henk

    De Uitgespeeld neemt natuurlijk korte quotes uit de reviews, als je antwoord wilt op je vraag kun je alle recensies natuurlijk even lezen ;)

    Ik denk overigens niet dat het een complot is van de Illuminati en Reptilians :)

  4. Wormpaul · 18-5-2010 · 16.57 uur

    Toch jammer dat ik geen XboX bezit, klinkt toch als een zeer leuk spel met originele invalshoeken!

  5. Sylvano Witte · 18-5-2010 · 23.45 uur

    @ Henk: Ik heb de hele hype rond Alan Wake niet gevolgd en ik was juist heel erg blij met deze game. Vandaar dat die bij ons ook goed scoort.

  6. Erwie · 19-5-2010 · 10.49 uur

    @Henk dat ligt meer aan de selectie van de quotes dan aan de desbetreffende reviews. De kritiek van mij die wordt aangehaald, komt na een uitgebreide lofzang over het verhaal.

  7. Wormpaul · 19-5-2010 · 11.43 uur

    Ligt vermoedelijk in de aard van Rogier om `t negatieve te pakken? (zelfde als die slechte openingszin wat niet hierbij past…)

    Maar als je er een paar reviews uitpakt zie je duidelijk dat de meeste toch wel positief gestemd zijn alleen hadden ze meer verwacht na die lange Hype rondom het spel.

    Zet je daar overheen en je hebt volgens mij best een goed spel! (afgaand op de reviews)

  8. Bart de Boer · 19-5-2010 · 21.46 uur

    Naja om het op negativiteit te gooien is te makkelijk. Is het juist niet de bedoeling om uit te vinden wat de pers vindt en denkt over bepaalde onderdelen? Ik denk niet dat je quotes kunt halen uit recensies die de hele recensie kunnen weergeven in een oogopslag. Daarvoor moet je ze toch echt lezen/scannen

  9. Paul Naber · 21-5-2010 · 9.06 uur

    Ik denk dat de pers wat negatief is door datgene dat beloofd is door de jaren heen. Ik heb dat zelf ook. Ik heb geloof ik tijdens X06 in Barcelona een demo gezien op een QuadCore PC waarin beelden werden getoond en weersomstandigheden die echt fenomenaal waren. Toen al stelde ik de vraag of dat wel kon op de Xbox 360. Remedy hield toen bij hoog en bij laag vol dat dat zo was. Als je nu naar de game kijkt is dat gewoonweg niet waar. Zo mooi als die demo’s toen is het niet meer. Zelfs best een groot gat. Daarnaast zou het veel meer freeroaming zijn, terwijl dat nu ook niet meer het geval is.

    Je ziet dat ze consessie’s hebben moeten doen om het enerzijds “op tijd” af te krijgen en anderszijds om het draaiende te krijgen op een Xbox360.

    Als je dat echter allemaal aan de kant weet te zetten, hebben ze een verdomd goed spel afgeleverd. Vanaf de eerste 10 minuten zat ik echt aan mijn stoel genageld en voind ik het echt zelfs griezlig om te spelen.

    Vergeet dus wat het had kunnen zijn of zelfs moeten zijn en geniet van een pareltje, want dat is het toch wel.

  10. Bart de Boer · 21-5-2010 · 19.14 uur

    De grote vraag is of ze bij Alan Wake nu zoveel consessie’s hebben moeten doen, of dat de techniek alweer wat meer achterhaald is. Een titel die vier jaar geleden indruk maakte, zal nu niet meer boven het grafische maaiveld uitsteken denk ik.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>