Wat vindt de Nederlandse gamepers van Assassin’s Creed II?



Gamehype.nl verzamelt Nederlandstalige gamerecensies en berekent uit alle beoordelingen een gemiddeld cijfer. Voor Bashers licht Niels Peuchen er wekelijks één uit.

assassinscreed2-screenshot

Ubisoft levert met Assassin’s Creed II een van de meest gewilde najaarsgames af. Het origineel, dat twee jaar geleden verscheen, kreeg van de wereldwijde pers gemiddeld een 8. In Nederland zorgde de recensie van in Power Unlimited voor ophef, omdat de bijna-maximale score 99 werd gegeven. Mocht hetzelfde cijfer ook toegekend worden aan de opvolger die ik vandaag bespreek (de PU heeft het spel door de maandelijkse verschijning nog niet beoordeeld), dan zou dat veel minder uit de toon vallen. Volgens de Nederlandse gamepers is meer namelijk beter.

“De eerste Assassin’s Creed is totaal van de kaart geveegd door het tweede deel. Assassin’s Creed II is diverser, uitgebreider, heeft een veel vettere setting, is bijzonder sfeervol en heeft een hoofdpersoon met karakter. Rome uit de Renaissance mag dan wel tegenvallen, de renaissancistische grootheid Leonardo da Vinci compenseert dit gemis volledig. Op wat glitches na is Assassin’s Creed II daardoor een fenomenale beleving die niemand mag missen.” - Insidegamer - cijfer: 9,2

“In vrijwel elk opzicht is Ubisoft Montreal erin geslaagd om het spel gevarieerder te maken dan het eerste deel. Enkele minpuntjes, zoals de zwakke kunstmatige intelligentie en het matige einde, zorgen ervoor dat het spel net niet de topper is waar we op hebben gehoopt. Toch is het een prachtig avontuur, dat van begin tot einde de moeite waard is.” - Gamer.nl - cijfer: 8,0

“Eén en al sfeer”

Het visuele aspect neemt in Assassin’s Creed II een bijzondere plaats in. De locaties in de game zijn gebaseerd op Italiaanse steden en voor de ontwikkelaars was het niet makkelijk om deze zo levensecht mogelijk na te bootsen. Maar de recensies wijzen erop dat Ubisofts team geslaagd is in zijn opzet.

In totaal bevat de game twee grote steden: Florence en Venetië. Beide steden geven zijn een zo realistisch mogelijke afspiegeling van de steden tijdens de Renaissance, waardoor bekende bouwwerken zoals de Rialtobrug er al wel staan, maar nog niet zijn afgebouwd […]. Toch zijn de steden direct te herkennen en ademen ze één en al sfeer uit. Het is ook zeker geen gek idee om gewoon eens de toerist uit te hangen, want de twee grote achtergrondlocaties zijn een lust voor het oog.Insidegamer - cijfer: 9,2

“Maar het spel heeft niet de technische afwerking en de gelikte graphics als bijvoorbeeld een Uncharted 2. We willen niet zeggen dat het spel lelijk is, want vooral Venetië als hoofdlocatie van het spel is prachtig weergegeven en een erg prettige plek om te zijn.. Maar bijvoorbeeld de gezichten zijn niet bepaald moeders mooiste.” - Eurogamer - cijfer: 9,0

Veni, vidi, vici

Het origineel kreeg vooral veel kritiek op het gebrek aan variatie in de gameplay. Maar met het vervolg kwam, zag en overwon Ubisoft, aldus veel critici.

“Het lijkt erop dat Ubisoft in Assassin’s Creed II erg goed naar de kritiek op het eerste deel geluisterd heeft. […] De game is afwisselender doordat je gadgets hebt en met geld werkt, je kan je kleding aanpassen en zelfs met verschillende wapens vechten.” - XGN - cijfer: 9,0

“Naast de toegevoegde wapens en mogelijkheden om vijanden bij de strot te grijpen is ook de gameplay een stuk interessanter geworden. De quests zijn best gevarieerd, en blijven constant in lijn met het verhaal. Daarnaast zijn ze veelal ook spannend, en differentieel van elkaar, waardoor het constant boeiend blijft. De ene keer zit je in een grote menigte van mensen met alleen maar torenhoge gebouwen om je heen, en weer ‘n ander moment lijkt de rust wedergekeerd onder de grond, waarbij je al sluipend en klauterend enkele guards om de tuin moet zien te leiden.” - Evilgamerz - cijfer: 8,4

“Het mooie van Assassin’s Creed II is dat je veel kunt doen maar dat je aan weinig dingen echt verplicht bent. Natuurlijk zijn er de missies om het verhaal vooruit te helpen, maar daarnaast is er nog veel meer te doen. Doe je die extra dingen wel, dan word je er alleen maar beter van.” - Eurogamer - cijfer: 9,0

In totaal

assassinscreed-boxDe PS3-versie van Assassin’s Creed II krijgt op basis van 12 recensies een 8,9 toebedeeld van de Nederlandse pers. Hierdoor is de game de op-twee-na-beste game van november. Hij duldt alleen Modern Warfare 2 en de pc-versie van Dragon Age: Origins voor zich.

Het hoogste cijfer is uitgereikt door Gamersnet: een 9,7. DGS-online en Gamer.nl gaven beide een 8,0 en sluiten daarmee de cijferlijst af.

Ga naar de Assassin’s Creed II-pagina voor alle recensies en cijfers. Staat jouw recensie er nog niet bij, meld hem dan via de site.

32 reacties

  1. Lucas Seuren · 24-11-2009 · 10.32 uur

    Ik moet zeggen dat ik toch wel enorm verrast was door de game. Heb hem maar twee dagen kunnen spelen, maar de game is zeker de cijfers tussen de 8,5 en de 9 waard. Lekker afwisselend, meeslepend en op wat kleine minpuntjes na gewoon een erg goede titel.

    Opvallend hoe anders de game is dan zijn voorganger, maar goed dat Ubisoft niet bang is geweest om flink wat aanpassingen te maken.

  2. Marijn · 24-11-2009 · 11.01 uur

    Ik heb door ACII zwaar respect gekregen voor Ubisoft. Dit was niet zomaar een deeltje 2 om even in te cashen op het succes van de eerste game. Er is duidelijk ontzettend veel zorg besteed aan IEDER minpunt van deel 1 en dan nog eens enorm uitgebreid. De steden zijn nu leuke plekken om rond te hangen en het verhaal is geniaal (inclusief ‘The Truth’). Ik kan me niet voorstellen dat er fans van het eerste deel zijn die NIET tevreden zijn met deel 2.

    Ik heb er zelf bijna 30 uur op zitten en ik hoef alleen nog alle Feathers te verzamelen. Ik wil deze game 100% uitspelen en als Ubisoft er DLC voor uitbrengt, sta ik vooraan in de Store.

  3. Jurian · 24-11-2009 · 11.09 uur

    Ben ik trouwens de enige die in dit rijtje wel eens wat andere media wil zien? (Tweakers.net natuurlijk ;-))

    Maar serieus: Spits publiceert vanmorgen een review die sterk afwijkt van de rest - Boris geeft em 3/5. Die zou ik er altijd bij nemen, al is het maar om een ander geluid te laten te horen.

  4. JeroenR · 24-11-2009 · 11.16 uur

    Vind deze items altijd een beetje de plank misslaan. Je kopt met Nederlandse gamepers en vergeet doodleuk bladen als PU, Ngamer en Chief. Alsmede dagbladen als Spits en Metro etc.
    Jammer.

  5. Bart de Boer · 24-11-2009 · 11.36 uur

    @ Marijn

    Ik vind niet dat Ubisoft elk minpunt heeft aangepakt. De gameplay vervalt nog steeds in herhaling, alleen wordt hij niet zo vervelend als in deel 1. Het vechsysteem is nog steeds vrij matig in zijn uitwerking, het verhaal kent vreemde wel vreemde zaken en ga zo maar door.

    Natuurlijk is het nergens een slechte game, maar om te stellen dat ze elk minpunt uit het eerste deel hebben weggewerkt of zorg aan hebben besteed gaat mij te ver. Voor mijn gevoel hebben ze enkel geluisterd naar diversiteit en zo een extra missie of sidedingetje ingestopt voor die diversiteit. De enige echt goede toevoeging vind ik het geldsysteem, als het gaat om de winkels en dergelijken. Deze laten de steden net wat meer leven.

    In je laatste zin geef ik je gelijk. Het is inderdaad niet mogelijk om deel 1 beter te vinden dan deel 2.

  6. Popa · 24-11-2009 · 11.36 uur

    Stiekem ben ik het wel met Jeroen eens. Nu vind ik niet dat je de Metro, Spits, Pers en alle andere dagbladen moet meenemen in je oordeel (het gaat om gamepers en daar vallen de dagbladen niet onder (ondanks hun vaak uitstekende medewerkers)), maar onze gamebladen horen er zeker bij.

    Ik moet zeggen dat ik deze feature altijd wel leuk vind, dus misschien is dat iets voor de toekomst Niels P.?

  7. Niels ’t Hooft · 24-11-2009 · 11.48 uur

    @ Jurian, Jeroen en Stefan:

    Dank voor jullie feedback. Drie opmerkingen:
    - PU staat er net zo vaak wél bij als niet;
    - Bij Metacritic en Gamerankings zie je ook weinig niet-specialistische media, zeker geen kranten;
    - En iedereen is vrij om zijn review in te dienen bij Gamehype.nl. Als je stuk daar al op staat, lijkt het me makkelijker voor Niels en Joshua (van Gamehype) om de review mee te nemen in deze rubriek.

    Dat gezegd hebbende lijkt een rubriek waarin verschillendere reviews besproken worden mij ook interessanter, dus we gaan zeker kijken hoe we dit kunnen verbeteren.

  8. Roy Swiers · 24-11-2009 · 11.58 uur

    Eens te meer wordt duidelijk uit de reviews van AC2 dat het allemaal om smaak gaat. Ik, en veel mensen om mij heen, geniet erorm van de game. Ik zie hier en daar nog wel wat ruimte voor verbetering, maar een 3/5??? Ik kan er niet inkomen hoe je tot dit cijfer komt. Ik ga de review ook niet lezen, maar dat komt omdat het me eigenlijk ook niet echt interesseert hoe hij tot dit cijfer komt, ik vind het voornamelijk belangrijk of ik zelf geniet van een game. En dat is trouwens niet helemaal waar, want wat ik misschien nog wel belangrijker vindt is of mijn klanten het leuk vinden. Dat er nog geen 1 AC2 bij ons in de winkel geruild is na aankoop geeft wel aan dat mensen over het algemeen (bij ons) erg tevreden zijn met de game.

    Heel tof vond ik trouwens de It’s a me, mario quote.

  9. Menno Schellekens · 24-11-2009 · 12.25 uur

    Daarbij heeft Niels hier netjes vermeld dat de PU recensie gewoon niet beschikbaar is. En als hij er niet is, kan je hem moeilijk vermelden.

  10. JeroenR · 24-11-2009 · 12.49 uur

    @Menno Schellekens
    volgens mij ligt hij gewoon in de winkel ;)

  11. Joshua van Middelkoop · 24-11-2009 · 13.01 uur

    @Jeroen
    Sinds vandaag ja ;)

  12. Marijn · 24-11-2009 · 13.03 uur

    @Bart de B.: Onze meningen verschillen dan al in de ervaring van deel 1 :) Ik heb me namelijk nooit gestoord aan de veel gehekelde repetitieve structuur van Assassin’s Creed. Het free-runnen en het vechten waren voor mij al doelen op zich, en de (herhalende) missies waren gewoon een middel om dat te kunnen doen.

    Daarnaast ben ik het niet met je eens dat ze er maar een “extra missie of sidedingetje” in hebben gestopt voor diversiteit. De Assassination en Courier sidemissions hebben bijvoorbeeld allemaal een reden en achtergrondverhaaltje (komplotten tegen Lorenzo de Medici; liefdesbrieven met plannen voor moordaanslagen op echtgenoten, etc). Ook de Codexpagina’s zijn erg uitgebreid en bieden naast de hoofdlijn een interessante visie op het verhaal.

    Dat bedoelde ik dan ook met de extra zorg die er in is gegaan: vrijwel alles in de game heeft een bestaansreden, bijna niets is zomaar (zoals het willekeurige vlaggen verzamelen voor informatie in deel 1).

    Maar vooruit, niet ieder minpunt is opgelost. De game heeft nog steeds te lange laadtijden en grafisch had het wat mooier afgewerkt kunnen zijn.

  13. sven · 24-11-2009 · 13.05 uur

    AC2 in de PU : 92

    Doet dat nog wat met het gemiddelde?

  14. JeroenR · 24-11-2009 · 13.06 uur

    @Joshua van Middelkoop als het goed is al afgelopen weekend ;)

  15. Jesse Zuurmond · 24-11-2009 · 13.11 uur

    ACII wordt mijn kerstvakantiegame. Ik heb deel 1 niet gespeeld, maar alleen al de setting in Italië tijdens de Renaissance en complotten rondom bekende families spreken me enorm aan.

    Deze kerst wordt het dus flink avonturieren met Nathan Drake en Ezio :-)

  16. Jurian · 24-11-2009 · 13.37 uur

    Overigens zie je nu pas goed dat de 99 voor AC1 van de PU te hoog was. Nu heb je dus de situatie dat AC2 lager scoort dan AC1, wat ik niet te rechtvaardigen vind - ook niet geplaatst in het kader van het tijdsbeeld waarin zij verschenen. Maarja, om dat te voorkomen had AC2 dus een 100 moeten scoren en dat is natuurlijk sterk overdreven. De 92 zelf is prima, maar afgestoken bij deel 1 geeft het een raar beeld.

  17. Bart de Boer · 24-11-2009 · 14.31 uur

    @Marijn

    Daar moet ik je inderdaad gelijk in geven, maar voor mij was de afwisseling niet heel veel groter dan in deel 1.

    Een goed voorbeeld. De viewpoints. Naar mijn mening een leuk onderdeel van de game, maar de manier waarop je de torens beklimt is elke keer hetzelfde. Het is steeds zoeken naar de kant met het richeltje en dan kun je omhoog. Op een andere manier is het misschien weer te makkelijk of iets dergelijks. Persoonlijk zie ik daar liever een soort van minimissie uit komen dan zoals men het nu doet

  18. Nielsje · 24-11-2009 · 14.41 uur

    Ik heb de nieuwe PU al zaterdag in de winkels zien liggen.

  19. Niels Peuchen · 24-11-2009 · 15.18 uur

    Ik en alle abonnees die ik heb gesproken met mij, hebben de PU nog niet ontvangen. Daarnaast zag ik op de PU-site tot vandaag geen aankondiging van de nieuwste editie. Vandaar mijn onjuiste veronderstelling dat de PU nog niet te verkrijgen zou zijn.

  20. sven · 24-11-2009 · 16.02 uur

    Ik heb de PU afgelopen zaterdag gekocht

  21. Luke van Velthoven · 24-11-2009 · 21.19 uur

    Na het beluisteren van Rebel FM wil ik hem eigenlijk hebben. Het originele AC heb ik nooit uitgespeeld, maar ik heb er me er zeker mee vermaakt. Mijn arme portemonnee huilt nu al.

  22. Sloes · 25-11-2009 · 12.38 uur

    @Jurian, beetje flauw om daar over te beginnen, plus dat ik vind dat het in het tijdsbeeld gezien WEL die 99 verdiende, het was een zeer vernieuwende game. En ook al is AC2 meer uitgebreid en afwisselender, hij is niet vernieuwend meer, en dus ook geen 100 waardig vind ik. Trouwens, valt me mee dat tweakers geen weduwenaars heeft opgezocht en hun beelden van vreemdgaande mannen die worden vermoord in AC2 heeft laten zien om hun reacties te peilen… Ook zeer flauw he?

  23. Lucas Seuren · 25-11-2009 · 14.08 uur

    Probleem met AC was dat ik van elke gamer hoorde dat de game enorm repetitief was en slechte combatcontrols had. Het enige dat het eerste deel bracht was een schitterende open wereld waarin je kon rondklauteren, maar als game was het gewoon niet meer dan een redelijk geheel. Je moest voor elke missie exact hetzelfde doen en dat moest ook. Ik zie absoluut niet in wat er in die game zat dat een score van 99 in die tijd rechtvaardigde, er is gewoon niks en zo vernieuwend was hij ook absoluut niet. Daarbij is games dat soort scores geven vanwege originaliteit alleen in mijn ogen vrij krom. Originaliteit is niet relevant als de game zelf gewoon niks te bieden heeft.

    Deel 2 verplicht je nu niet meer tot de repetitieve missies van het eerste deel. Je bent continu in het spel ergens anders mee bezig, de sidemissions zijn ook echt side, je doet ze als je er zin in hebt. De combat is nog steeds identiek en dat is jammer, maar als beleving is de game een enorme stap vooruit. Hoor ik van iedereen, of ze AC nu tof vonden of niet. Dat maakt hem natuurlijk geen 100 waard, maar wel een stuk beter dan zijn voorganger. En dat ie dan inmiddels wat minder origineel is boeit me dan weinig. De beleving is zo veel beter.

  24. Sloes · 25-11-2009 · 14.26 uur

    Dat ben ik toch niet met je eens Lucas, wat ik vooral storend vind in deel 2 is dat het allemaal wel erg makkelijk is. Natuurlijk was deel 1 repetitief, maar de uiteindelijke assassination van een hoge pief was niet iets wat je onvoorbereid kon doen, je moest er wel degelijk een tactiek voor verzinnen. In AC2 kun je alles en iedereen negeren en gewoon rechtstreeks naar je target gaan, waardoor veel spanning verloren gaat.

    Als ik het me goed kan herinneren had Jan in de PU die 99 vooral gegeven voor de beleving, en dat er repititieve stukken inzaten boeide hem niet zo. Daar kan ik me wel in vinden eerlijk gezegd, en ookal zou ikzelf hem geen 99 geven, aan de andere kant was ik er ook niet verbaasd over..

  25. David Nieborg · 25-11-2009 · 15.49 uur

    @ Sloes Over flauw gesproken, anoniem reageren, da’s pas zoutloos.

    Voordat ik deel 2 ga spelen moet ik toch echt me over de trauma’s van deel 1 zetten, dat zakkenrollen, mijn hemel… zit dat ook in deel 2?

  26. Sloes · 25-11-2009 · 16.57 uur

    @David, ach ik gebruik nergens online mijn volledige naam, hou er niet van als er prive gegevens van mij op inet te vinden zijn. Dat dat overkomt als een anoniem lafbekje, tsja daar zit ik niet zo mee eerlijk gezegd..

    Maar om je vraag te beantwoorden, ja het is mogelijk om zakken te rollen in AC2, maar het is simpeler gemaakt, zoals wel meer dingen.. Het komt eigenlijk op het volgende neer: wanneer je deel 1 tof vond kun je deel 2 blind kopen, als je zoals jou met bepaalde dingen issues hebt, dan loont het om wat meer reviews te lezen voordat je hem aanschaft..

  27. rogier kahlmann · 25-11-2009 · 17.21 uur

    @David

    Ik begrijp je scepsis volkomen. Ik keek als een blok ertegenop na dat oersaaie eerste deel. Geef het een kans, dit is een wereld van verschil.

    Sorry voor de onbedoelde rijm.

  28. Nicolas Van Hoorde · 25-11-2009 · 17.27 uur

    Zakkenrollen zit er in, maar is op één kleine missie na, nooit verplicht. Althans, ik heb het nooit gedaan. :)

  29. Bart de Boer · 25-11-2009 · 22.25 uur

    nee je kunt het nu gebruiken om geld te jatten volgens mij. Dit loont de moeite echter niet.

    @Davind, deel 2 kent ook wat herhaling voor mijn gevoel, maar dit zit vooral in de sidemissies. De ingame missies zijn wat logischer aan elkaar gemaakt en je hoeft niet meer standaard missies te doen voor een kill.

  30. Matthijs Vermeer · 25-11-2009 · 23.48 uur

    De sidemissies zelf hebben niet zo heel erg veel variatie nee, maar de manier waarop je de situatie kan aanpakken is wel erg gevarieerd. Alleen is dat niet nodig, je kan het ook gewoon allemaal met je hidden blade doen, maar de mogelijkheid is er wel om het met vergif te doen, met een pistool, met gooimessen, met een zwaard, et cetera. Als je het jezelf leuk wilt maken ga je wel met je arsenaal experimenteren. Want dan is AC2 écht leuk. Het is een feest, maar je moet wel je eigen vlaggetjes ophangen, als het ware.

  31. Lucas Seuren · 27-11-2009 · 12.39 uur

    De volledige vrijheid die je hebt maakt deel 2 nu zo leuk.

    Ik vind beleving ook een raar argument voor het eerste deel. Immers, je beleeft weinig als je de hele tijd hetzelfde doet :). De eerste keer is de beleving dan wel geweldig, maar dat zakt al snel weg. Dat had ik juist totaal niet meer in dit tweede deel.

  32. freekdeman · 15-12-2009 · 12.20 uur

    Het verhaal valt me vies/erg/behoorlijk/ontzettend tegen, verder is deel 2 stukken beter dan deel een. Het voelt meer als een game. Combat vind ik repetitief, na een paar gevechten had ik dat wel gehad eigenlijk. Er is meer te doen, de steden leven meer en er zitten random elementen in, zoals die boodschappers, die je verleiden om van de missies af te wijken.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>