Wat vindt de Nederlandse gamepers van Bayonetta?



Gamehype.nl verzamelt Nederlandstalige gamerecensies en berekent uit alle beoordelingen een gemiddeld cijfer. Voor Bashers licht Niels Peuchen er wekelijks één uit.

Bayonetta is een hack-and-slashgame die officieel begin deze maand in Europa uitgebracht werd, maar door de geruchtenmolen een mogelijke release gedurende afgelopen december toegedicht kreeg. Wanneer het spel nou precies voor het eerst in de schappen lag is aan mij voorbijgegaan; ik bestudeerde liever de beoordelingen van verschillende media. Een 10 van het Engelse EDGE en 40 uit 40 van Famitsu zijn de cijfers van niet de minste gametijdschriften. Alleen Menno’s moeder lijkt de game minder te waarderen.

“Ik kan nog wel uren over Bayonetta door blijven praten. […] Bayonetta is namelijk de beste hack&slash-game van de laatste tijd. Je moet echter wel van de Japanse stijl van Bayonetta houden, want anders gaat dit spel de afknapper van het jaar voor je worden.” - Gamersnet - cijfer: 9,5

“Bayonetta is een hele lekkere actiegame, die niet iedereen zal kunnen waarderen. Fans van Devil May Cry en soortgelijke games kunnen hun borst echter nat maken. De actie ziet er cool uit en is behoorlijk intens. Er is goed gedacht aan beginnende spelers, maar de normale stand is zelfs voor veteranen behoorlijk pittig.”Gamez - cijfer: 8,4

Over-the-top

Ontwikkelaar Platinum Games is nog jong, maar met games als Madworld (red die game uit de budgetbakken voor slechts tien euro!) en Bayonetta is het al meteen duidelijk waar de makers zich het liefst mee bezighouden: pure, over-the-top actie.

“In principe kun je de game helemaal uitspelen door gewoon wat op knoppen te rossen, maar juist het leren van speciale aanvallen, combomoves en het oproepen van gigantische demonen die vijanden compleet aan stukken scheuren, tover je je televisie om in een enorm bizarre, hectische explosie van Japanse actie.” - Spits - cijfer: 5 uit 5

“Van het fighting genre ben ik ondertussen afgehaakt, deze game weet echter de roos te raken. Geweldig is dat Bayonetta wél de heftige actie heeft, maar niet de mijn-duimen-zijn-blauw-momenten die een stuk van je leven eisen om vooruit te komen in de game.” - Gamert - cijfer: 9,0

“De gevechten, met de meest bizarre engelen die je ooit zult zien, zijn geweldig om te spelen. Je hebt een tweetal aanvalsknoppen en een schietknop en deze kun je bijna eindeloos combineren in combo’s. Door deze combo’s aan elkaar te binnen ontstaat er een dans van actie.” - Eurogamer - cijfer: 9,0

“Bayonetta heeft stijl en elegantie”

Het is echter niet alleen de gameplay die zo extreem aandoet, ook protagoniste Bayonetta kan er wat van. Opvallend is de mening van de Next-Games-recensent, die als een van de weinigen niet te spreken is over deze heks.

“Bayonetta draait om de gelijknamige hoofdpersoon en daarmee maken wij kennis met een nieuw gamepersonage dat nu al één van de tofste nieuwkomers van dit jaar is. Bayonetta heeft stijl en elegantie, ze heeft schijt aan haar hemelse vijanden […] en wanneer ze met mannen praat, heeft ze het de hele tijd over over foreplay, doing ‘it’ en pillow talk…” - Insidegamer - cijfer: 9,0

“Hoewel het hoofdpersonage zelf verschrikkelijk lelijk is ontworpen en mede door haar enorm lange lichaam niet verkeerd zou staan op een verpakking van trekdrop, zien de vijanden en omgevingen er werkelijk prachtig uit.”Next-Games - cijfer: 9,5

“Zelfverzekerd en een tikje arrogant, sexy en tegelijk streng met haar bibliothecaresse-look (inclusief bril) is ze de ultieme vrouwelijke actieheld. Lara wie?” - DGS-online - cijfer: 10,0

In totaal

Bayonetta voor de Xbox 360 krijgt gemiddeld een 9,0 van de Nederlandse critici. Dit is gebaseerd op 21 recensies.

Het hoogste cijfer is de 10 van DGS-online. Undercover-Gaming gaf Bayonetta een 8,1 en daarmee de laagste beoordeling.

De scores op Gamehype zijn overigens niet in alle gevallen toepasbaar op de PS3-versie van de game. Deze kampt namelijk met een aantal technische mankementjes.

Ga naar de Bayonetta-pagina op Gamehype voor alle recensies en cijfers. Staat jouw recensie er nog niet bij, meld hem dan via de site.

32 reacties

  1. Bladieboe · 20-1-2010 · 1.27 uur

    Als je van Devil May Cry houdt, dan vind je deze game ook echt de shit.
    Ik heb em gespeeld, en ik vind hem echt super goed.
    Echt, naar mijn mening zijn cijfer waard.
    Game ziet er goed uit, over de camera standpunten valt over te twisten, maar verder, super goed.

  2. Wormpaul · 20-1-2010 · 10.44 uur

    Tja, heb de demo gespeeld op de Ps3 en kan mij niet bekoren.

    Simpelweg geen spel voor mij, ongeacht wat voor cijfer mensen er aan geven :-(

  3. Sent · 20-1-2010 · 10.49 uur

    Ik kan me nog een podcast herinneren waarin iets gezegd werd in de trant van “hier zit niemand op te wachten”. Ik vraag me af of dat gebaseerd was op het spelen van het spel?

  4. René · 20-1-2010 · 12.50 uur

    Ik heb de game inmiddels uitgespeeld (maar gezien de mogelijkheden begint het spel pas eigenlijk als je 1 keer door de game bent gegaan. Om met EDGE te spreken: And then everything ramps up: finishing Normal unlocks Hard mode where you begin anew, powers intact, and fight through the same environments against remixed enemies. It’s where Bayonetta transitions from the great to the legendary, where the difference between a perfect round and a restart is nothing less than total concentration.)

    Kortom, ik sta eigenlijk pas aan het begin. Maar de diepgang is ongelofelijk. Had ik alleen maar wat meer vrije tijd…

    Op basis van wat ik heb gespeeld zeg: de beste game in zijn soort!

    En wie de EDGE review wil lezen: http://www.edge-online.com/magazine/review-bayonetta?page=0%2C0

  5. Wormpaul · 20-1-2010 · 12.53 uur

    Bonvenstaande beschrijving doet mij persoonlijk denken aan Resident Evil 4 Wii Edition;

    Leuk om te spelen op normal (goed spel) maar legendarisch op `t moment dat ik op Hard ging spelen en elke kogel opeens telt!!

  6. René · 20-1-2010 · 13.07 uur

    Zeker, ik vind dat Uncharted 2 bijvoorbeeld op Crushing ook nóg beter tot z’n recht komt.

    Voor wie trouwens echt goed wil worden in Bayonetta is er een zeer uitgebreide guide op de markt:

    http://www.youtube.com/watch?v=Ch1U73QXTsY

    Ik heb ‘m inmiddels besteld. Eindelijk weer eens leuk studiemateriaal. :-)

  7. René · 20-1-2010 · 14.49 uur

    En wellicht ook interessant (zeker ook voor Menno’s moeder ;-), het perspectief van een vrouwelijke gamer en commentator op het personage zelf (overigens ontworpen door een vrouw!) en de vermeende exploitatie:

    http://www.gamepro.com/article/features/213466/bayonetta-empowering-or-exploitative/

    En voor een tegengeluid:
    http://tiffchow.typepad.com/tiff/2010/01/bayonetta-sexuality-as-decoration-vs-celebration.html

    En een mannelijk commentaar:
    http://www.edge-online.com/blogs/her-sex-is-a-weapon#comment-26095

    De game houdt de gemoederen dus flink bezig. Al lijkt iedereen het wel eens te zijn over de de kwaliteit van de gameplay: die staat als een huis.

  8. Rogier Kahlmann · 20-1-2010 · 16.55 uur

    Dat Gamepro artikel (‘Bayonetta als krachtig teken van vrouwelijkheid & onafhankelijkheid’), mist het punt totaal en lijkt wel geschreven door een man onder een pseudoniem.

    Nee, dat tweede artikel verwoord mijn gevoel bij die pornoheks nog wel het best. Het is te campy om ook maar een klein statement te kunnen maken. Een spel van eenzame mannen, voor eenzame mannen.

    Mijn collega vond het wel aardig begreep ik :)

  9. René · 20-1-2010 · 20.49 uur

    Er is niks mis met de mening van Leigh Alexander, die volgens mij toch echt vrouwlijk is.

    http://sexyvideogameland.blogspot.com/

    Overigens vind ik opmerkingen als “Een spel van eenzame mannen, voor eenzame mannen.” enorm denigrerend en triest. Zowel naar de makers als de gamers. Dat is geen discussie voeren als dat hier het niveau wordt, haak ik af.

  10. Vinnie · 20-1-2010 · 21.17 uur

    Ik speel het spel zelf op de Xbox360, en ik vind het helemaal geweldig! Wat het ‘technische mankementjes’ verhaal van de PS3 versie betreft: dat is behoorlijk overdreven.
    Het enige ‘probleem’ hiermee is dat het spel op vreemde punten moet laden, zoals bij het voor het eerst oppakken van een item. Vervelend, maar het gaat natuurlijk om de gameplay, het daadwerkelijke vechten, en dat gaat op beide systemen zo soepel als maar kan.

  11. Rogier Kahlmann · 20-1-2010 · 21.44 uur

    @Rene

    het niveau is hier doorgaans erg hoog. Ik trek het soms alleen een beetje naar beneden.

    Punt blijft staan dat ik Bayonetta, met die in- uit zoomende ass-camera, het suggestieve lolielikken, een product vind van een op hol geslagen mannenfantasie. Mevrouw Alexander dicht betekenis toe aan iets wat alleen gemaakt is om plassers hard te maken.

  12. Kevin · 20-1-2010 · 21.56 uur

    @Rogier: Kan Bayonetto niet gewoon Japans zijn? De gameplay is geweldig en ja ik stoorde me soms ook aan de manier waarop het hoofdpersonage werd gebruikt in cutscenes, maar haalde vervolgens mijn schouders op, verzuchtte dat het Japans was en ging weer verder.

  13. Rogier Kahlmann · 20-1-2010 · 23.37 uur

    Ik weet, het is typisch Japans allemaal. Altijd al een hekel aan gehad alles wat daar vandaan kwam. Vooral die lolitameisjes met grote angstig trillende ogen, die weerloze ogen die opkijken tegen zo’n gespierde vent met piekharen. In de Japanse games die naar het Westen komen zit die latente pedofilie godzijdank niet (zo erg), maar worden daarvoor in de plaats overdonderd met schuddende tieten in Ninja Gaiden en een terreur aan crotch-shots van een naakte heks in Bayonetta. Ik spring niet zomaar op de ‘ja, maar de gameplay is heel erg goed’ wagen, ik heb principes.

  14. René · 21-1-2010 · 1.04 uur

    Het grappige is dat Bayonetta zelf is ontworpen door Mari Shimazaki en dat is toch echt een vrouw. Van mevrouw Alexander, als een van de drijvende krachten achter Gamasutra toch niet een van de minsten, kan net als van Chris Dahlen in ieder geval nog worden gezegd dat ze weloverwogen en onderbouwde meningen geven. En netjes blijven. Je stelt dan wel principes te hebben Rogier, maar opmerkingen als “Een spel van eenzame mannen, voor eenzame mannen” zijn behalve feitelijk onjuist ook nog eens van hetzelfde generaliserende en makkelijke soort als “Alle Marokkanen zijn crimineel.”
    En: “Ik weet, het is typisch Japans allemaal. Altijd al een hekel aan gehad alles wat daar vandaan kwam”, klinkt ook niet echt okselfris.

    Geweldige principes, man. Dan zie ik toch liever de speelse en onschuldige girl power van Bayonetta. Ook nog eens een dijk van een game trouwens.

  15. Rogier Kahlmann · 21-1-2010 · 9.32 uur

    Toen Bayonetta niet meer was dan een enkel screenshot had ik goede hoop dat Sega met een sterke, intelligente doch sexy vrouw aan zou komen zetten. Die bril, dat zwarte haar, het leek inderdaad een unieke mengelmoes te worden van feminisme en aantrekkelijkheid. Maar wanneer er dan in elk tussenfilmpje op haar kont, kruis en borsten wordt ingezoomd, dan verraadt Platinum zijn ware intenties met deze ‘intelligente kop’. Het is contragewicht voor wat duidelijk onbeschaamde exploitatie van het vrouwelijke lichaam is. Slim gedaan van ze, dat moet ik ze nageven.

    @rene, sorry voor de toon, ik verdedig hier een verschrikkelijk preuts standpunt. Daar moet ikzelf dan weer contragewicht voor bieden.

  16. Bart de Boer · 21-1-2010 · 10.11 uur

    @René
    ik geef je direct mee dat het een dijk van een game is, maar om het onschuldige girl power te noemen gaat me wat ver. Ik krijg bij ideeën als die van Alexander altijd een engig gevoel. Het punt is dat je aan de haal gaat met de intentie van een product. Bayonetta is zelfs op deze manier ontwikkeld in het hoofd van een man om haar ‘vrouwelijkheid en seksualiteit’ te benadrukken. Ik denk dan ook werkelijk dat mevrouw Alexander heel graag Bayonetta als voorvechter van vrouwen wil zien. Dit komt denk ik voort uit een verlangen die veel vrouwen hebben in een door mannen gedomineerde wereld, namelijk vrouwen positief belichten. Daarom gaat ze wanhopig op zoek naar verhalen over de girl power van Bayonetta.

  17. René · 21-1-2010 · 13.42 uur

    Vooropgesteld, ik ben helemaal voor de discussie. Zelfs als moraalridders aan het woord zijn. ;-)
    Maar dan wel graag op een normale toon, zonder andere mensen te beledigen.

    @Bart
    Uiteindelijk gissen we allemaal naar de intentie van het product, we kunnen niet voor de makers spreken. We kunnen er wel commentaar op geven en dat is precies van Alexander doet. Daar hoef je het niet mee eens te zijn, maar er is ook niks mis mee. Ik heb meer van haar gelezen en ik krijg nou niet bepaald een Opzij-gevoel bij deze dame. Je kunt het ook ‘engig’ noemen om haar een labeltje op te plakken en in een feministisch hoekje te zetten ;-)

    Zelf vind ik zeker wat voor haar betoog te zeggen, ook al is ie vanuit een vrouwelijk perspectief geschreven. Je kunt van Bayonetta in ieder geval zeggen dat ze geen standaard dame in nood is. Ze is de ster van de show en weet dat ook. Ze is niet alleen vrijgevochten en ‘badass’, ze speelt ook met de camera, zoals popsterren als Madonna en Lada Gaga dat ook doen. Daar is ook helemaal niks mis mee. Seksualiteit als wapen, zoals Chris Dahlen het stelt, wordt door veel vrouwen gehanteerd. Van mij mogen ze.
    Hoe dan ook: het is Bayonetta die de lakens uitdeelt en daar komt geen man tussen.

    Bovendien kun je zeggen dat de game naast de vele jubelrecensies ook voor discussie zorgt en daarmee ook al vanuit dat punt bezien een stuk interessanter is dan menige ‘arthousegame’. Vooral de column van Chris Dahlen op Edge Online zorgt voor interessante discussie. Twee meningen wil ik jullie (in verkorte vorm) niet onthouden, omdat ze aansluiten op wat ik hierboven kort probeerde neer te zetten.

    “Bayonetta is a kind of character that is almost non-existent in videogames: a strong, confident, cocky, aggressive woman. Her blatant sexuality is for her own amusement, not the amusement of others (more Lady Gaga than Brittney Spears if that makes sense). She is not the typical mainstream male fantasy. She is a physically imposing amazon; a tower of strength.
    Unlike most game characters, Bayonetta was designed by a woman, Mari Shimazaki, who has embued the character with a genuinely feminine presence that goes far deeper than the typical male wish fulfillment designs out there.”

    “Unlike John_Tati, I think it’s fair that Chris has focussed on the prudish responses to Bayonetta’s version of sexuality - there is a line of response where people have been getting all squeamish about this character, and it’s a bizarre response given that many of these same people will see no problem in the jiggling breasts of any other generic, but passive female game character.
    And I think something John is, if not missing, then certainly underplaying, is that all the ‘phallic symbol’ ‘subjugating male gaze’ arguments ultimately defeat any real discussion of the character. It’s a game. There’s weapons. She’s a woman. Lazy Feminist critique bingo full house - not that I’m saying that his points are lazy, just that the line of argument about how her sexuality is subjugated and configured to male desires is a false full stop. It’s actually the playfulness of the sexuality being acknowledged, of it being almost a fourth-wall breaking device that threatens some men and is the interesting difference to the Hentai - the shapes may be similar but their roles are different..
    The game encourages you to gawp at her abilities just as much as her assets - it’s all part of the spectacle. Bayonetta comments both on how the character is playing up to that gaze as much as it gives her a voice to express her own playful, aggressive and often camp sexuality. That’s not the same as being made safe and scripted by men, it’s something entirely more overt, knowing and interesting. You could argue that working against the dominant attitude to women in games only means it acknowledges them, and therefore it’s defined by its limitations, but that, like all the cod feminism, is just one of postmodernism’s little tricks for going round in circles and talking about itself.”

  18. Rogier Kahlmann · 21-1-2010 · 14.15 uur

    Het hele ‘ze speelt met de camera zoals een popster’, daar ben ik het niet mee eens. De camera speelt met haar. Bayonetta dirigeert ons niet zelf onder haar benen door en langs haar borsten, ze houdt niet zelf haar kut vooruit in de lens. De camera(man), het geile oog, wij, we komen naar haar toe en krijgen een ordinaire tieten en kontenshow voorgeschoteld. Al zou Bayonetta niet het product van seksuele frustratie zijn, de cameramen is dat in ieder geval wel.

    En ik blijf liever in discussie met jou dan met een columnist

  19. Stefan Keerssemeeckers · 21-1-2010 · 14.20 uur

    @ Rogier

    Camera en hoofdpersonage ‘spelen met elkaar’. Net zoals speler en game onderling eigenlijk. Vind ik persoonlijk mooi aan Bayonetta, alles aan deze game is ‘game’. Niet te veel blindstaren op lichaamsproporties. :)

  20. Sent · 21-1-2010 · 14.28 uur

    Ach ja, intentie. Zoals Kevin al schreef, het is een Japans spel. Het Japanse referentiekader, qua seksualiteit, verschilt nogal met dat van ons en dat betekent dus ook dat hun intenties (en opvattingen) over dit soort spellen dus heel anders zijn.

    “Het punt is dat je aan de haal gaat met de intentie van een product. Bayonetta is zelfs op deze manier ontwikkeld in het hoofd van een man om haar ‘vrouwelijkheid en seksualiteit’ te benadrukken”

    Maar..wij gaan toch allemaal aan de haal met de intentie van dit produkt?? Wij bekijken en beoordelen Bayonetta vanuit dat westerse referentiekader, dus in hoeverre kun je zeker zijn over de intentie van een Japanse developer? Vrouwelijkheid en seksualiteit benadrukken betekent voor Japanners waarchijnlijk nét even iets anders dan voor ons. ;-)

    Ik juich dan ook erg toe dat er vrouwelijke columnistes/gamers zijn die nu eens niet gelijk vanuit dat (vrij preutse) westerse kader gaan lopen schreeuwen dat iets vrouwonvriendelijk is of het vrouwelijk lichaam exploiteert.

    Ik heb het spel nog niet in bezit, maar ik ga hem zeker nog kopen. Mijn vrouw en ik hebben grinnikend op de bank gezeten bij al die absurde cutscenes van de demo en ik heb gehoord dat het alleen maar absurder wordt. Heerlijk!

  21. René · 21-1-2010 · 14.52 uur

    Ze speelt wel degelijk met de camera. Je kunt natuurlijk niet én de ster zijn én tegelijkertijd achter de camera staan. Feit is dat ze zich - als een popster of actrice - bewust is van de camera en daarmee speelt. Ze poseert, ze knipoogt, ze geeft kushandjes. Uiteindelijk is het- zoals Stefan zegt- een samenspel tussen camera en ster. Ordinair? Welnee. Speels? Dat zeker.

    Sent, goede punten, maar besef wel dat dit een spel is voor eenzame mannen. ;-)

  22. Rogier Kahlmann · 21-1-2010 · 14.56 uur

    Misschien moet ik dan maar niet zeuren. Als de nieuwe feministen van deze wereld de ordinaire peepshow die Bayonetta is zien als een krachtig statement van vrouwelijke onafhankelijkheid, dan heb ik meteen een goed weerwoord als mijn vriendin me eens betrapt met vieze boekjes. ‘Ik erken hoe sterk jullie zijn, lieverd’.

  23. René · 21-1-2010 · 15.15 uur

    Als jij het onderscheidt niet ziet tussen Bayonetta (eigenlijk wel gespeeld?) en ‘vieze boekjes’ dan heeft verdere discussie geen enkele zin. Dan kan ik m’n tijd beter in de game zelf steken.

  24. Rogier Kahlmann · 21-1-2010 · 15.18 uur

    Voor iemand die zo hamert op het belang van een respectvolle discussie doe je erg onvriendelijk tegen me.

  25. René · 21-1-2010 · 15.42 uur

    Volgens mij blijf ik redelijk respectvol. Ik heb in ieder geval geen beledigingen van het soort ‘een game voor eenzame mannen’ nodig. Maar het is vermoeiend als er door verschillende mensen goede punten worden aangedragen waar vervolgens vrijwel volledig aan wordt voorbijgegaan. In plaats daarvan kom je met een vergelijking tussen deze game en vieze boekjes, een vergelijking die om meerdere redenen kant noch wal raakt.

    P.S. Een ‘edit’-knop zou wel erg prettig zijn, beste Bashers-mensen. Dan kan ik die hinderlijke ‘t’ achter onderscheid weghalen. ;-)

  26. Rogier Kahlmann · 21-1-2010 · 15.52 uur

    Die betreffende opmerking van mij was te kort door de bocht, excuses.

  27. Stefan Keerssemeeckers · 21-1-2010 · 15.52 uur

    Misschien ontbreekt die edit-knop wel zodat iedereen even nadenkt voor het schrijven en zijn postje nog eens terugleest? ;)

  28. René · 21-1-2010 · 16.00 uur

    Dat probeer ik te doen, maar ik zit ook nog tegelijkertijd te werken. ;-)
    Maar ik ben inderdaad soms net wat te snel met het klikken op ‘Versturen’.

    Dat gezegd hebbende, sta wel vierkant achter mijn mening omtrent Bayonetta.

    En Rogier, nothing personal, maar in dezen staan we denk ik gewoon lijnrecht tegenover elkaar. ;-)

  29. Rogier Kahlmann · 21-1-2010 · 16.09 uur

    No prob, ik hou ook gewoon niet van dingen waar ik opgewonden van raak en geen hand meer over heb.

  30. Bart de Boer · 21-1-2010 · 22.13 uur

    @René

    Misschien ben ik dan ‘engig’, maar ik denk dat mijn afkeer voor dit soort columns en gedachte gangen, of het nu door man of vrouw geschreven wordt, komt uit mijn ervaring met het briljante concept Gender & Ethnicity (ofzo) Studies, in het Nederlands ook wel Vrouwenstudies. Het enige wat men daar probeert is de oneerlijkheid jegens vrouwen in de geschiedenis of in diverse cultuurgebieden aan te pakken. Ik heb daar bijvoorbeeld met verbijstering zitten luisteren naar een vrouw die mij, en de rest, ging vertellen hoe je in de geografische verdeling van een land een vrouw kon zien en dat men daarom naar een eigen land verwijst alsof het een vrouw is. Het ging compleet door van bergen als boezem en de monding van de rivier als vagina. Ontzettend vaag en apart. Daarnaast draaiden de discussies altijd om hoe vrouwen als stereotypen werden weggezet. Eén keer heb ik de discussie aangegaan, want als vrouwen in reclames stereotypen zijn, zijn mannen dat ook, dat liep bijna slecht voor me af.

    Dat is de reden waarom ik met enige scepsis naar de column van mevrouw Alexander kijk. Ze wil heel graag vrouwen als held zien in een door mannen, zowel in games als spelende, gedomineerde industrie, zie de laatste zin bijvoorbeeld —I already know that women can do all the same things men can. This time, I get to see a woman do plenty of things men can’t. And I love it.—. Ik snap dat het een reactie tegen de overdreven gedachtegangen rond de seksualiteit is, helaas zoekt ze in haar column wat mij betreft het andere uiterste op.

  31. René · 22-1-2010 · 2.24 uur

    Begrijp me niet verkeerd hè, ik zeg niet dat je engig bent. Ik zeg alleen dat je het ook als enigig kunt zien om Leigh Alexander in een feministisch hokje te plaatsen. :-)

    Als een man een dergelijke mening is toegedaan, hoor je daar bijna niemand over, maar als een vrouw het eens verfrissend vindt dat de vrouwelijke hoofdpersoon niet alleen dingen kan die geen man haar nadoet, maar zich ook nog eens bewust is van haar vrouwelijkheid en daar mee speelt, dan krijgt ze meteen een etiketje. Persoonlijk vind ik dat een beetje makkelijk. Zoveel Bayonetta’s kent de gamesindustrie niet en dus is het niet gek dat ze wordt gekoesterd. Maar zoals Sent al schreef gaan we uiteindelijk allemaal aan de haal met de intentie van het product.

    Overigens heeft The Escapist (bekend van Zero Punctuation) ook een duit in het zakje gedaan,een mannelijke duit welteverstaan. ;-)

    http://www.escapistmagazine.com/articles/view/columns/on-the-ball/7053-On-The-Ball-Pimping-Bayonetta

  32. MonoBrow · 27-1-2010 · 13.05 uur

    Mocht je nog geen mening over deze game hebben, maar wel nieuwsgierig zijn, ik geef twee exemplaren weg op m’n blog. http://www.mymonobrow.nl/vrouwen-videogames-win-bayonetta/

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>