Wat vindt de Nederlandse gamepers van F1 2010?



Gamehype.nl verzamelt Nederlandstalige gamerecensies en berekent uit alle beoordelingen een gemiddeld cijfer. Voor Bashers licht Niels Peuchen er wekelijks één uit.

Dat je je deze herfst niet hoeft te vervelen op gamegebied was al duidelijk. Fijn is dan ook om te horen dat de spellen díe verschijnen goed beoordeeld worden door de media. De realistische racer F1 2010 is daar een voorbeeld van, met bijna een 9 als gemiddeld cijfer.

“F1 2010 maakt zijn verwachtingen dubbel en dwars waard. Het is een van de meest uitdagende racegames die er op het moment te vinden is en voor iedere racefan een must have. […] Gran Turismo 5 zou hieraan wel eens zijn handen vol kunnen hebben […].” - PS3-Sense - cijfer: 9,5

“F1 2010 begint scheurtjes te vertonen en maakt dan de hoge verwachtingen ook niet geheel waar. Jammer, want de potentie is wel degelijk aanwezig […]. Toch is F1 2010 een zeer goede game en is het een goede zoethouder tot wat de grote klapper van dit jaar moet worden.” - Gamecloud - cijfer: 7,8

Realisme ten top

Het realisme in F1 2010 is volgens de recensenten dik in orde. Niet alleen schijnt de wegligging de perfectie te benaderen; ook naar dingen als het weer is goed gekeken door de ontwikkelaar.

“[H]et racen is […] dusdanig diepgaand en uitdagend dat je geprikkeld wordt om een langdurige Formule 1-carrière te beginnen. De wegligging is namelijk precies zo zoals je van een goed Formule 1-spel verwacht. […] Je resultaten hangen voor een groot deel af van je rijvaardigheden en de manier waarop je met weersituaties omgaat. Het klinkt misschien als een open deur, maar dat is ook precies wat je van een ‘realistisch’ Formule 1-spel verwacht.” - Gamer - cijfer: 8,0

“Bij deze weerseffecten bewijst Codemasters wederom dat ze een geweldig oog voor detail hebben: de ideale racelijn, waar de meeste coureurs over rijden, is sneller droog dan de stukken asfalt die minder gebruikt worden. […] Wanneer je tijdens een regenbui een andere wagen wilt inhalen, kun je bovendien verrast worden door opspattend water dat de zichtbaarheid enorm beperkt, wederom net als in het echte leven.” Gamescores -cijfer: 9,0

Als er van computers tegenstand te verwachten valt

Een racegame valt of staat niet alleen door het realisme dat je zelf ervaart, maar ook door hoe de tegenstanders zich gedragen. Over het algemeen in men hier tevreden over, maar menig recensent heeft wel wat aan te merken.

“Voor het grootste deel zit [de AI] subliem in elkaar, maar hier en daar blijf je toch merken dat je tegen computergestuurde tegenstanders rijdt. […] [D]e tegenstanders anticiperen niet altijd even goed op een situatie. Dit merk je dan doordat de tegenstanders de perfecte racelijn blijven aanhouden terwijl dat op dat moment toch echt niet de beste keuze is.” - Gamersnet - cijfer: 8,7

“De A.I van je tegenstanders is uitstekend te noemen […]. Vooral op de hogere standen en moeilijkere instellingen is dat te merken. Je tegenstanders zullen wraak nemen als jij hun hebt ingehaald of te grof rijdt. Je moet altijd je ogen en oren de kost geven, anders eindig je nooit vooraan. Niet dat dat snel gebeurt, want de A.I is zo ingesteld dat de betere teams ook zullen winnen.” - Evilgamerz - cijfer: 9,4

In totaal

F1 2010 krijgt gemiddeld een 8,7 van de Nederlandse gamepers. Dit is gebaseerd op 20 recensies, waarvan 3 zonder cijfer.

De 9,5 van PS3-Sense is de hoogste beoordeling. Gamecloud geeft met een 7,8 het laagste cijfer aan F1 2010.

Ga naar de F1 2010-pagina op Gamehype voor alle recensies en cijfers. Staat jouw recensie er nog niet bij, meld hem dan via de site.

9 reacties

  1. Wormpaul · 5-10-2010 · 14.40 uur

    Een F1 spel, al niet meer gespeeld sidns Grand Prix 2 (hoe oud is dat spel?)

    Maar heb helaas nu de tijd niet meer voor om er echt diep in te gaan duiken dus ik laat deze lopen, ga tegenwoordig voor de iets makkelijkere/hersenloze games als Dead Rising 2

  2. Ruud · 5-10-2010 · 15.44 uur

    Wow, erg hoog allemaal voor een game met zulke ernstige bugs.
    Nu weet ik dat reviewers een game hooguit 1.5 uur spelen, maar het is toch echt wel teleurstellend dat men dus blijkbaar niet goed kan oordelen.

    Zie info over een gedeelte van de bugs:
    http://tweakers.net/nieuws/70018/codemasters-reageert-op-kritiek-op-ai-in-f1-2010.html

    De gehele AI ligt overhoop en je hoort er niks van in de reviews?
    Wat waren de Nederlandse reviewers aan het roken? Ik wil daar ook wat van….

  3. Erwie · 5-10-2010 · 16.18 uur

    @Ruud makkelijk gezegd. Dat soort fouten merk je meestal echt niet meteen op, maar zodra de massa aan het spelen slaat, hoeft maar één iemand het te zien om die fouten aan het licht te brengen. Je kunt dat individuele reviewers niet kwalijk nemen, die zijn niet aan het betatesten en zo te lezen zijn het geen enorme bugs maar dingen die je pas op den duur gaat opmerken. En gelukkig worden die fouten nog gepatcht ook.

  4. Ruud · 5-10-2010 · 16.39 uur

    Naja, dat computer tegenstanders geen verplichte pitmoment hebben lijkt mij nogal opvallend en ook 1 van de grootste regels in formule 1.
    En natuurlijk merk je dat niet meteen op, daarom willen de lezers eigenlijk ook dat de reviewers games ook lang genoeg spelen om dergelijke zaken wel te zien. En zo zijn er serieus meer bugs die je daadwerkelijk vrij snel kan spotten als je je baan serieus neemt!

    Klein lijstje van overige bugs, welke de reviews allemaal verzuimen te vermelden….

    BUGS & ERRORS OFFLINE
    -Pitstop exiting hesitation (ALL FORMATS)
    -Race results not portraying actual results (ALL FORMATS)
    -Tyre punctures occur far too frequent (ALL FORMATS)
    -AI blue flag issue, they get disqualified (ALL FORMATS)
    -AI Fuel: AI qualifying slower then race start (ALL FORMATS)
    -AI ghosting cars (ALL FORMATS)
    -AI erratic swerving (in race when heating tyres isnt necessary)(ALL FORMATS)
    -AI drivers not pitting at all in a race. (ALL FORMATS)
    -Sound delay on shifting (ALL FORMATS)
    -Split timing would be Usefull on screen. (ALL FORMATS)
    -Sector 3 times don’t stay up, you can’t ever see your sector 3 (ALL FORMATS)
    -Slight lag on controls of car (ALL FORMATS)
    -Camera bug in time trial when exiting and rentering session head/hands disaapears TBC (ALL FORMATS)
    -Tyre availability bug in practice sessions, e.g., no Primes available in P2 image (ALL FORMATS)
    -Cars not being serviced in the pits and just sitting there, causing user to reset race if teammate is stuck. TBC (ALL FORMATS)
    -Pit limiter auto on regardless of setting. (ALL FORMATS)
    -wet times too fast , almost identical to dry times !??! (ALL FORMATS)
    - too much grip in the rain (ALL FORMATS)
    - too much grip with Intermediate/full wets (ALL FORMATS)
    - live timer doesn’t show personal best sector times (ALL FORMATS)
    - third soft/hard tyre set not available in qualifying (ALL FORMATS)
    - penalties given to player when ai hit you and also far too sensitive in certain forced situations (ALL FORMATS)
    -Freezing and locking up often (XBOX360)
    -Sustaining damage has no effect on performance on user or AI cars (ALL FORMATS)
    -Remove hidden anti spin mechanic car doesn’t feel right (or give option on/off) (ALL FORMATS)
    -IN/OUT laps not counted in lap count for sessions (ALL FORMATS)
    -Users reporting Corrupt Save Data (ALL FORMATS)

  5. Slimdavy · 5-10-2010 · 17.54 uur

    @Ruud

    Ik neem mijn taak in ieder geval wel serieus. Kreeg het spel zelf heel laat binnen en neem toch mijn tijd om de recensie te schrijven. Er zullen inderdaad een heleboel gasten zijn die hun games niet echt spelen en door middel van wat research een heleboel algemene feiten in hun recensie smijten en blabla…

    Ikzelf heb het spel dus al uuuuuuuren gespeeld en sommige bugs uit die enorme waslijst ben ik nog niet tegengekomen. Diegene die ik wel heb gezien, neem ik ook mee in mijn tekst. Het gaat vaak over kleinigheden die nooit echt storend zijn. Er staat bovendien ook een heleboel gelul in de lijst. Mierenneukerij!

    Een game moet mij vooral vermaken. Doet F1 2010 dat? Absoluut.

  6. Joe van Burik · 5-10-2010 · 18.34 uur

    Binnenkort ga ik F1 2010 ook nog recenseren in een Uitgespeeld voor Bashers, al kan ik nu al zeggen dat het spel weliswaar erg vermakelijk is, maar ook veel fouten bevat. De lijst met bugs die Ruud post is absoluut niet overdreven, en sommigen verpesten voor mij soms echt het spel. Spawnen in een andere auto tijdens het maken van een pitstop, of plotseling vallende regen die totaal geen effect heeft op droge banden? Kom op zeg!

    In een cijfer uitgedrukt zou ik het spel niet veel hoger dan een 7,5 of een 8 geven, maar dat zou zomaar een 9 kunnen worden als Codemasters een fatsoenlijke patch uitbrengt. Het is namelijk wel duidelijk dat F1 2010 nogal afgeraffeld is, en dat is gewoon jammer, want verder biedt de game echt wel een toffe F1-ervaring. Wordt vervolgd, hopelijk.

  7. Luke van Velthoven · 5-10-2010 · 18.58 uur

    Steam-aanbieding deze kerst met fatsoenlijke korting? Dan haal ik hem :).

  8. Sylvano · 7-10-2010 · 9.38 uur

    @Ruud ‘Nu weet ik dat reviewers een game hooguit 1.5 uur spelen, maar het is toch echt wel teleurstellend dat men dus blijkbaar niet goed kan oordelen.’

    Waar haal jij dat vandaan? Het is dat ik het niet kan controleren op onze redactie, maar bij ons worden games echt langer gespeeld dan 1,5 uur hoor. Oké, sommige games krijgen we niet uitgespeeld omdat we binnen twee weken na ontvangst van de game de recensie online willen hebben. Maar de meeste games proberen wij toch uit te spelen voordat er een recensie online verschijnt.

  9. Ruud · 7-10-2010 · 17.23 uur

    Uit eigen ervaring weet ik dat een redactie kan overstromen in review-exemplaren en dat daar uiteindelijk vrij strakke deadlines op komen te zitten.
    Ik vermoed dat elk redactielid, waar dan ook in Nederland en voor welke site dan ook, meerdere malen games heeft beoordeeld op basis van minimale speeltijd.

    Het is alleen een punt waar niet over gepraat wordt.
    Daarom is het ook niet voor niks dat veel tijdschriften e.d. vragen om levelselect codes om zo de game dan alsnog ‘geheel’ te kunnen doorspelen in een fractie van de tijd.

    Bij games met de nadruk op online gaming is dat helemaal goed zichtbaar, gezien daar records (loggings) worden bijgehouden.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>