Wat vindt de Nederlandse gamepers van Operation Flashpoint: Dragon Rising?



Gamehype.nl verzamelt Nederlandstalige gamerecensies en berekent uit alle beoordelingen een gemiddeld cijfer. Voor Bashers licht webmaster Joshua van Middelkoop er wekelijks één uit.

operationflashpoint2_screen

De langverwachte tactische oorlogsshooter Operation Flashpoint 2: Dragon Rising ligt in de winkels. Volgens mede-Basher Maarten de Koning iets te hardcore voor de gemiddelde Nederlander. Wat vinden de fanatieke gamers van de gamesites en –magazines? Vorige week zagen we alleen maar negens en tienen voor Uncharted 2. Deze week zijn de scores een stuk meer verdeeld.

“Het is smerig, het is tactisch, het is dodelijk en binnen een ‘split second’ maakt het verschil tussen leven en dood. Nee, dit is geen spel voor watjes. Deze game kost je bloed, zweet en tranen, maar uiteindelijk is de bevrediging groots en zalvend.”Power Unlimited – cijfer 9,0

“Maar het is wel het lelijkste spel waar ik zoveel plezier mee heb gehad. Want hoewel Operation Flashpoint: Dragon Rising niet de heilige graal blijkt te zijn waar iedereen op had gehoopt, heb ik me er wel enorm mee vermaakt.” - Insidegamer.nl – cijfer 8,0

Zweten

De reviewers hadden het zwaar tijdens het spelen: Operation Flashpoint is pittig. Een moment van onoplettendheid of een kleine fout kan al resulteren in het falen van de missie. Dat hoort bij de realistische gameplay. Echter, tot (grote) ergernis van de recensenten werkt het commanderen van je team -vooral in het heetst van de strijd- niet echt lekker.

“De tien scheldpartijen die je daarvoor op de game los hebt gelaten, worden dan in één keer vergeten door de zoete smaak van de overwinning. Bovendien zorgt deze manier van realisme voor constante spanning. Zo heb ik letterlijk het zweet van mijn hoofd af moeten vegen in een missie waarbij je een dorp moet beschermen tegen een vijandelijke aanval.” - Insidegamer.nl – cijfer 8,0

“[…]waar de A.I. in de game het positieve aspect is, is het aansturen van je squad een stuk minder geslaagd.[…]Aansturen werkt via een rad waarin je verschillende richtingen kunt kiezen, die elk een andere opdracht is. Doordat de game zeer uitgebreid is, zul je vaak tot wel vier verschillende pagina’s moeten doorspitten om het goede commando te vinden. Daarbij is het ook nog eens bloedirritant als je per ongeluk een verkeerde richting op het rad kiest, dan moet namelijk alles overnieuw. […]maar deze oplossing maken de aansturende acties traag en vervelend.” GamersNET – cijfer 8,8

“Eenvoudig is het spel allerminst (en dat hoeft ook niet), maar als het keuzewiel een doorn in je zijde begint te worden, begint de controller toch het slachtoffer van de ergernis te worden. Uiteraard kan je de verschillende stappen voor een bepaald commando van buiten leren, maar je moest het maar eens eventjes fout doen en je missie hangt meteen aan een zijden draadje.”9lives  -cijfer 7,7

Lelijk

Toch jammer, dat een realistische game als deze, visueel tekortschiet. Natuurlijk ziet Dragon Rising er op PC beter uit dan op de consoles, maar ècht goed is het niet. Sommige schrijvers vinden de graphics echter wel fraai en nemen de kartelrandjes voor lief.

“Weliswaar hebben de graphics een degelijke kwaliteit, en levert de dag-nachtcyclus mooie belichtingseffecten op, maar gezien het opgedofte promotiemateriaal lag de verwachting wel wat hoger. Het is wel te begrijpen dat met een vrij toegankelijk speelveld van 227 km2 de beeldwaliteit niet van topniveau is, maar het geeft toch altijd een domper als de pizza in de doos er minder smakelijk uitziet dan de verpakking belooft.”DGS-online – cijfer 7,5

“Verder is het visueel niet al te best. Kijkend naar details zoals bomen of de animaties van de verschillende militairen is het zelfs lelijk te noemen.”Insidegamer – cijfer 8,0

“Grafisch doet deze titel wat we mogen verwachten. Het spel ziet er grauw, maar mooi uit. Doordat er enorm grote gebieden worden weergegeven, waar je minutenlang in kan rond hossen voor je aan je volgende doelwit komt, is het te begrijpen dat de graphics hier en daar een steekje laten vallen.”9lives – cijfer 7,7

“[…]maar toch vind ik de graphics verrassend goed. Codemasters heeft zich echt gericht op de models die belangrijk zijn en dingen als rook, belangrijke gebouwen, mannetjes en voertuigen zien er allemaal erg strak uit. Dat de bomen en struiken wat kartelig zijn vergeef je de game al snel, want Codemasters heeft de aandacht voor het grafische deel op de juiste elementen gericht.”Gaming Only – cijfer 8,3

In totaal

operationflashpoint2_boxGemiddeld scoort Dragon Rising op de Playstation 3 een 8,3. Dit cijfer is gebaseerd op 13 Nederlandstalige reviews.

De hoogste cijfers voor Operation Flashpoint 2 komen van het Belgische gamemagazine Chief en Power Unlimited. Het laagste cijfer is een 7,5 van DGS-online 7,0 van Next-Games.

Het is duidelijk dat deze game het beter heeft gedaan dan ArmA 2; de tactische shooter van Bohemia Interactive (voorheen ontwikkelaar van Operation Flashpoint) die eerder dit jaar uitkwam.

Ga naar de Operation Flashpoint 2: Dragon Rising-pagina op Gamehype.nl voor alle recensies en cijfers (zie ook PC en Xbox 360). Staat jouw recensie er nog niet bij, meld hem dan aan via de site.

7 reacties

  1. Osahi · 20-10-2009 · 20.08 uur

    Ik behoor tot het kamp dat deze game gewoon erg goed vindt, ondanks zijn mankementen (bugs, irritant command-systeem en wisselvallige graphics die de ene keer een veld van wazige textures genereren, en de volgende keer je bek doen openvallen bij een uitgestrekte vallei, badend in een zonsondergang). Wanneer de game hapert vloek je, wanneer alle elementen samenkomen is dit een droom van een game. Ik heb trouwens behoorlijk weinig frustraties meegemaakt. Been lucky? (maar beschik wel over een dikke huid, ik heb Stuntman nog tot 100% uitgespeeld, dan kan je wel tegen een stootje)

  2. Bladieboe · 20-10-2009 · 23.00 uur

    Hm, ik snap niet echt hoe die game aan zo’n hoog cijfer komt.
    Ik heb hem in de winkel even zelf gespeeld, en gekeken hoe andere hem speelde, en we vonden allemaal dat de AI echt bagger was.
    Klant zat BV in een auto, en hij bestuurde hem zelf, de gene die in de turret zat schoot wel, maar hartstikke mis.
    Toen hij later had van, nou dan schiet ik wel, reed de bestuurder AI zo langzaam en verkeerd dat de klant de vijand net niet kon raken.

    Zelf heb ik ook zoiets gehad, ik moest 1 van die torens uitschakelen, en ik zei tegen me team van suppressive fire, en die deden dus gewoon hun werk, maar inplaats van dat ze mij ontwijken als ik in de buurt ben schoten ze me gewoon harstikke dood.

    Verder een mooie game, maar de AI zuigt.

  3. mika74 · 21-10-2009 · 15.10 uur

    -3 epic fail
    één a twee keer per jaar koop ik blind een game waar ik spijt als haren op mijn hoofd van krijg Dit jaar zijn dat fuel en OF2DR…

  4. Marijn · 21-10-2009 · 16.14 uur

    Ik heb er ook gemengde gevoelens over. Het is geen slechte game, maar het is overduidelijk dat hij gewoon nooit uitvoerig is getest. Er zitten zoveel rare keuzes (als bestuurder van een voertuig kun je alleen recht vooruit kijken) en kleine glitches in die makkelijk verholpen hadden kunnen worden met wat extra ontwikkeltijd.

    Dan komt er nog eens bij dat de MP nooit een beta heeft gehad en zwaar te lijden heeft onder de druk én een overload aan bugs.

    Als het werkt, dan is het awesome. Als het niet werkt, is het gewoon kut.

  5. Jan M · 26-10-2009 · 21.25 uur

    ‘t is gemiddeld: het echte OF-gevoel is weg. Het is -sorry dat ik het zeg- te recht-door-zee. Ja, je sterft regelmatig, maar dat heeft niets met planning te maken, wel met pech. Je loopt naar je doelwit, doet ermee wat je moet doen en loopt terug. Af en toe zie je een kerel over het hoofd en die schiet je dan dood. In het begin gedroeg ik me zoals in OF: heel voorzichtig, goed kijken naar alle kanten. Dat is hier absoluut niet nodig. Ik vind het gewoon matig.

  6. Jan M · 26-10-2009 · 23.20 uur

    of even samengevat op mijn blog:
    http://www.gva.be/blog/spelerei/extern-wat-ik-mis-aan-operation-flashpoint-dragon-rising.aspx

  7. machiel · 11-8-2013 · 4.16 uur

    ik vin het een goeie game hij is wel lekker pittig. maar dit is een van me beste games en denke wat ik moet doen vin ik hem tog erg simpel .effe een tip voor je doe rustig aan en niet the haast als je naar je doelwit moet lopen probeer the sluipe en op 200 meter af stand de houd . wand ik ben maar 2 of 3 keer dood gegaan . en pak niet het wapen van hun . wat erg belangrijk is blijf in het bos op 200 meter af stand en niet in open veld . dit ik maar een tip . als je slechte zin hep moet je het niet doen wand dan gaat het mis . groete sjaaki

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>