Wat vindt de Nederlandse gamepers van Operation Flashpoint: Red River?



Gamehype.nl verzamelt Nederlandstalige gamerecensies en berekent uit alle beoordelingen een gemiddeld cijfer. Voor Bashers licht Maarten Broekhof er wekelijks één uit.


De Operation Flashpoint-serie stond bekend om haar (iets te) ver doorgevoerde realisme en daar was niet iedereen altijd even blij mee. Codemasters heeft met Red River geprobeerd een toegangelijker spel neer te zetten, maar door technische mankementen zijn de recensenten verdeeld qua oordeel.

“Operation Flashpoint: Red River is een aangename titel dat zelfs de Ghost Recons weet te overtreffen qua tactische gameplay. Verder is het ook heerlijk dat de presentatie van het verhaal, dat van 4 mariniers en hun sergeant, een frisse en speciale wind weet te brengen. Nog steeds is de game niet perfect, maar we zijn er zeer dicht in de buurt, een aanrader!” GamerCC - cijfer 8,2

“Door de slechte kunstmatige intelligentie van je team speelt Operation Flashpoint: Red River niet lekker in je eentje. De online-modus, hetgeen waar de shooter voornamelijk om draait, zorgt voor een goede spelbeleving, maar echt uniek of geweldig is deze niet. Daar had de toevoeging van een splitscreen-modus verandering in kunnen brengen, maar die heeft Codemasters niet geïmplementeerd.” PS3Clan - cijfer 7,0

Peentjes zweten

Als een realistische game goed is uitgewerkt, voel je je zoals een soldaat in een oorlogssituatie: de adrenaline giert door je lijf en je zult je teamleden honderd procent moeten vertrouwen om te kunnen overleven. Die constante spanning is zeker aanwezig in Red River en wordt door de recensenten dan ook alom geroemd.

“De gameplay kent nog altijd de realistische trekken, waarbij er niet veel kogels nodig zijn om het loodje te leggen. (…) Doelloos rondrennen en schieten wordt keihard afgestraft, dit is andere koek. Naarmate je dichter bij een gevarenzone komt stijgt de spanning. Je weet dat een moment van onoplettendheid het einde kan betekenen. Dus zit je gespannen om een hoekje, door je verrekijker, te turen of je vijandelijke troepen kunt spotten.” Eurogamer.nl - cijfer 7,0

“In de meeste shooters zijn teamgenoten relikwieën waar je niks aan hebt, maar in Operation Flashpoint: Red River [kun] je niet zonder je teamgenoten overleven. Het eerste uurtje gaat het je nog gemakkelijk af, maar naarmate je vordert in het spel, kom je steeds meer en slimmere vijanden tegen waarbij je teamgenoten van essentieel belang zijn. (…) Bovendien is munitie ook schaars (…) Dikwijls waren wij aangewezen op onze pistolen waarmee wij het volgende checkpoint bereikten. Strategisch handelen en inzicht zijn hetgeen waarmee je Operation Flashpoint: Red River tot een goede einde kan brengen.” PS3Clan - cijfer 7,5

Realisme verliest impact

Door die nadruk op inzicht en teamwork is het natuurlijk van groot belang dat je ook wat hebt aan je teamleden. Helaas valt dat bij tijd en wijle nog wel tegen in Red River: je medesoldaten zijn geen lichten en lijken soms meer op kanonnenvoer dan op getrainde elitetroepen.

“Overigens wil ik nog wel wat zeggen over de AI van mijn team, want die is op sommige momenten onder de maat. Ik snap dat je graag in het middelpunt van de aandacht wil staan, maar doe dat dan niet voor mijn neus, of precies in de vuurlinie. En mannen van mijn team, jullie waren toch getrainde Marines? Waarom volgen jullie dan niet altijd een order op zoals ik die aan jullie geef? Als ik tegen jullie zeg dat je achter een muurtje dekking moet gaan zoeken, moet je er niet voor gaan liggen om kogels te vangen.” Gamez - cijfer 8,2

“Daarbij komt nog dat, hoewel het spel dus leunt op het gevoel van realisme, er relatief vaak dingen gebeuren die simpelweg onrealistisch zijn. (…) We maakten regelmatig mee dat terwijl we lekker achter een muurtje op vijanden stonden te mikken, de AI ineens besloot recht voor ons te gaan staan, of precies tijdens een vuursalvo voor ons geweer langs ging lopen. En ja, friendly fire staat natuurlijk gewoon aan. Tel daarbij de soms wat aparte gedraging en glitches aan de kant van de vijanden op, en het realisme in Red River verliest helaas iets van zijn impact.” Tweakers - cijfer 8,0

In totaal

Operation Flashpoint: Red River krijgt gemiddeld een 7,7 van de Nederlandse gamepers. Dit cijfer is gebaseerd op 13 recensies.

Budgetgaming en Evilgamerz geven het spel allebei een 8,5. Eurogamer, Gamer en Gamersnet geven met een 7,0 gezamenlijk het laagste cijfer.

Helaas is Gamehype op dit moment niet bereikbaar door technische problemen.

Eén reactie

  1. Berrie · 4-5-2011 · 13.57 uur

    Ik ben me op het moment prima aan het vermaken met OF; Red River. Het is even wennen als je lang niet zo’n tactische shooters hebt gespeeld. In het begin baalde ik een beetje van het niet altijd “onder controle” hebben van de game. Hiermee bedoel ik dat bv Alpha en Charlie squad al een hoop tegenstanders wegmaaiden, zonder dat ik iets zag. Maar vanaf missie 4 opent de game zich en krijg je grote missies waar je meer dan een uur in aan het ploeteren bent. De controle is er dan wel en naarmate je de tactische mogelijkheden van je squad wat onder de knie begint te krijgen, ontstaat er een zeer vermakelijk spel die realistischer speelt dan menig andere shooter. Hoe verstaat deze game zich tov ARMA 2? Die schijnt helemaal hardcore te zijn.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>